Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Arbeta i projekt

- individen, gruppen, ledaren
Skickas följande arbetsdag

Att arbeta i projekt innebär att arbeta i ett team tillsammans med experter från flera olika kompetensområden. Sammansättningen av professionella olikheter gör att projektarbetsformen kan bemästra de allra svåraste arbetsuppgifterna. Samtidigt bidrar experterna med sina personliga olikheter till projektgruppen. Olika åsikter, värderingar och beteenden kan göra projektarbetsformen konfliktfylld och ineffektiv, framförallt inledningsvis. Det krävs kunskap om hur gruppen och dess individer rela...

Att arbeta i projekt innebär att arbeta i ett team tillsammans med experter från flera olika kompetensområden. Sammansättningen av professionella olikheter gör att projektarbetsformen kan bemästra de allra svåraste arbetsuppgifterna. Samtidigt bidrar experterna med sina personliga olikheter till projektgruppen. Olika åsikter, värderingar och beteenden kan göra projektarbetsformen konfliktfylld och ineffektiv, framförallt inledningsvis. Det krävs kunskap om hur gruppen och dess individer relaterar, kommunicerar och arbetar tillsammans, kunskap om projektets process. Processen innefattar dels oss som individer, hur vi tänker, känner och beter oss, våra värderingar och hur vi reagerar på stress. Processen behandlar gruppen, dess relationer, kommunikation och sätt att hantera konflikter samt ledaren, hur vi leder respektive låter oss bli ledda. Vid sidan av denna process finns projektets innehåll, vad projektet gör. Projektets innehåll innefattar bl.a. utvecklingsmodeller, kravspecifikationer, projektplanering, dokumentation, mötesteknik och alla de verktyg, mallar och handgrepp som hör därtill. Läroboken består därför av två delar som motsvarar dessa två perspektiv av att arbeta i projekt. Inledningsvis fokuserar läroboken på de lite ”mjukare” aspekterna av projektarbetet, projektets process, för att i lärobokens andra del fokusera på projektets innehåll. Under fliken Extramaterial hittar du nedladdningsbara mallar/checklistor.

Ytterligare information

Här kan du hämta checklistor/mallar till kravspecifikation, projektdefinition och möte som behandlas i kapitel 10, 11 respektive 13.

Filer
    • 15
      Förord
    • 1
      19
      Projekt som arbetsform
        • 1.1
          19
          Inledning
        • 1.2
          19
          Vad är ett projekt
          • 1.2.1
            21
            Linjeorganisationen
        • 1.3
          22
          Projektets egenskaper
        • 1.4
          23
          Den tillfälliga organisationen
          • 1.4.1
            23
            Den kompetenta projektgruppen
          • 1.4.2
            24
            Den ineffektiva projektgruppen
        • 1.5
          25
          Projektets målfokusering
          • 1.5.1
            26
            Resultatmål
          • 1.5.2
            27
            Effektmål
        • 1.6
          28
          Den dubbelspåriga pilen
          • 1.6.1
            30
            Processen och de personliga olikheterna
        • 1.7
          33
          Storlekens betydelse
    • 2
      35
      Värderingar och beteenden
        • 2.1
          35
          Inledning
        • 2.2
          35
          Värderingar
        • 2.3
          36
          Åsikter och attityder
        • 2.4
          36
          Beteende
        • 2.5
          38
          Stress
    • 3
      41
      Feedback och Johari-fönster
        • 3.1
          41
          Inledning
        • 3.2
          41
          Johari-fönster
          • 3.2.1
            42
            Arenan
          • 3.2.2
            42
            Fasaden
          • 3.2.3
            43
            Det blinda
          • 3.2.4
            43
            Det okända
        • 3.3
          43
          Feedback
          • 3.3.1
            44
            ”Jag-budskap”
          • 3.3.2
            45
            Tankar respektive känslor
          • 3.3.3
            46
            Att ge effektiv feedback
          • 3.3.4
            48
            Att ta emot feedback
    • 4
      51
      Tanke, känsla, handling
        • 4.1
          51
          Inledning
        • 4.2
          51
          Behovstriangeln
          • 4.2.1
            52
            Isberget
          • 4.2.2
            53
            Stress och tillit
        • 4.3
          54
          Mental träning
        • 4.4
          55
          Kommunikation
        • 4.5
          56
          Att förändra beteende och relationer med jag‑budskap
          • 4.5.1
            57
            Förändra – förbli
    • 5
      59
      Förändringens fyra rum
        • 5.1
          59
          Inledning
        • 5.2
          60
          De fyra rummen
          • 5.2.1
            60
            Nöjdhet
          • 5.2.2
            61
            Censur och förnekelse
          • 5.2.3
            61
            Förvirring och konflikt
          • 5.2.4
            61
            Inspiration och förnyelse
    • 6
      63
      Konflikter och konfliktbeteenden
        • 6.1
          63
          Inledning
        • 6.2
          63
          Grundsyn på konflikter
          • 6.2.1
            63
            Harmonisyn
          • 6.2.2
            64
            Konfliktsyn
        • 6.3
          64
          Vad är en konflikt – egentligen
        • 6.4
          64
          Konfliktbeteenden
          • 6.4.1
            65
            Kämpa
          • 6.4.2
            65
            Undvika
          • 6.4.3
            66
            Mildra
          • 6.4.4
            66
            Samarbeta
          • 6.4.5
            68
            Kompromissa
        • 6.5
          69
          Konflikttrappan
    • 7
      71
      Projektgruppen
        • 7.1
          71
          Inledning
        • 7.2
          71
          Gruppens egenskaper
          • 7.2.1
            71
            En grupp eller ett team
          • 7.2.2
            72
            Formella och informella grupper
          • 7.2.3
            73
            Roller i en grupp
          • 7.2.4
            73
            Bred eller smal grupp
          • 7.2.5
            74
            Gruppens storlek
          • 7.2.6
            75
            Att vara lika eller olika
        • 7.3
          76
          Teorier om grupper, roller och personligheter
        • 7.4
          76
          Bions gruppteori
          • 7.4.1
            77
            Grundantagandegrupper
          • 7.4.2
            77
            Beroendegruppen
          • 7.4.3
            77
            Kamp/flykt-gruppen
          • 7.4.4
            77
            Parbildningsgruppen
        • 7.5
          77
          Belbins teamroller
        • 7.6
          80
          Jungs personlighetstyper
        • 7.7
          81
          Modeller för gruppens etablering och utveckling
          • 7.7.1
            81
            Inledning
          • 7.7.2
            82
            Gruppens etablering
          • 7.7.3
            84
            Gruppens vidare utveckling
        • 7.8
          85
          FIRO
          • 7.8.1
            86
            Tillhörafasen
          • 7.8.2
            87
            Rollsökningsfasen
          • 7.8.3
            87
            Samhörighetsfasen
          • 7.8.4
            87
            Gemytlighetsfasen och Idyllfasen
          • 7.8.5
            88
            Kommunikation vid konflikter enligt FIRO
        • 7.9
          89
          Wheelans integrerade modell för grupputveckling
          • 7.9.1
            89
            Tillhörighet och trygghet
          • 7.9.2
            89
            Opposition och flykt
          • 7.9.3
            90
            Tillit och struktur
          • 7.9.4
            90
            Arbetsfasen
          • 7.9.5
            90
            Avbrott och upplösning
        • 7.10
          90
          Verktyg för att mäta och komponera grupper
        • 7.11
          91
          Myers-Briggs Type Indicator
          • 7.11.1
            92
            Introvert – Extrovert
          • 7.11.2
            93
            Intuition – Sinnesförnimmelse
          • 7.11.3
            93
            Tanke – Känsla
          • 7.11.4
            93
            Perception – Bedömning (Judging
          • 7.11.5
            94
            Användning av MBTI
        • 7.12
          96
          FIRO-B
          • 7.12.1
            96
            Tolkning av FIRO-B
          • 7.12.2
            97
            Tolkning enlig de fem temperamenten
        • 7.13
          98
          Belbintesten
        • 7.14
          99
          GDOS
    • 8
      101
      Projektledaren
        • 8.1
          101
          Inledning
        • 8.2
          101
          Vad innebär det att vara projektledare
        • 8.3
          102
          Projekt- respektive linjeledare
        • 8.4
          103
          Projektledarens egenskaper och roller
          • 8.4.1
            103
            Interpersonella roller
          • 8.4.2
            103
            Informatörsroller
          • 8.4.3
            104
            Beslutande roller
        • 8.5
          104
          Projektledarens uppgifter
          • 8.5.1
            105
            Fördela arbetet
          • 8.5.2
            106
            Kommunicera
          • 8.5.3
            107
            Rapportera
          • 8.5.4
            107
            Planera, kontrollera och styr
          • 8.5.5
            109
            Ta de stora besluten
          • 8.5.6
            109
            ”Bära vatten”
        • 8.6
          109
          Ledarstilar
          • 8.6.1
            110
            Den auktoritära ledarstilen (autokratisk)
          • 8.6.2
            110
            Den deltagande ledarstilen (demokratisk)
          • 8.6.3
            110
            Den delegerande ledarstilen
          • 8.6.4
            111
            Ett situationsanpassat ledarskap
        • 8.7
          112
          FIRO för projektledaren – MHA
          • 8.7.1
            112
            Makt
          • 8.7.2
            112
            Handledarskap
          • 8.7.3
            113
            Auktoritet
    • 9
      115
      En enkel projektmodell
        • 9.1
          115
          Inledning
        • 9.2
          115
          Vad är en projektmodell
        • 9.3
          116
          Projektets steg och faser
        • 9.4
          117
          Projektets milstolpar
          • 9.4.1
            118
            Granskningsgrupper
        • 9.5
          118
          Projektets grupper och roller
        • 9.6
          119
          Projektets dokument
        • 9.7
          119
          Polyas metod
          • 9.7.1
            119
            Steg 1 – Förstå problemet
          • 9.7.2
            120
            Steg 2 – Skapa en plan
          • 9.7.3
            120
            Steg 3 – Utför planen
          • 9.7.4
            120
            Steg 4 – Utvärdera resultatet
        • 9.8
          121
          En generell projektmodell
          • 9.8.1
            121
            Definitionsfasen
          • 9.8.2
            122
            Planeringsfasen
          • 9.8.3
            122
            Utförandefasen
          • 9.8.4
            123
            Utvärderingsfasen
        • 9.9
          123
          En vanlig utvecklingsmodell
    • 10
      127
      Behovsanalys och kravspecifikationen
        • 10.1
          127
          Inledning
        • 10.2
          128
          Åtagande
          • 10.2.1
            128
            Åtagandetriangeln
        • 10.3
          129
          Kravspecifikationen
          • 10.3.1
            129
            Specificerade av beställaren
          • 10.3.2
            129
            Specificerade av leverantören
          • 10.3.3
            130
            Framtagna i dialog
        • 10.4
          131
          Behovsanalys
        • 10.5
          133
          Kostnadsuppskattning
        • 10.6
          134
          Förslag på innehåll i en typisk kravspecifikation
    • 11
      137
      Projektdefinitionen
        • 11.1
          137
          Inledning
        • 11.2
          138
          Innehåll i Projektdefinitionen
          • 11.2.1
            138
            Översikt
          • 11.2.2
            139
            Organisation
          • 11.2.3
            139
            Projektmål
          • 11.2.4
            142
            Fas- och tidsplan
          • 11.2.5
            142
            Intressenter
          • 11.2.6
            143
            Riskanalys
          • 11.2.7
            144
            Förändringsplan
          • 11.2.8
            145
            Kostnadsplan
          • 11.2.9
            145
            Dokumentplan
          • 11.2.10
            145
            Utbildningsplan
          • 11.2.11
            145
            Rapport- och granskningsplan
    • 12
      147
      Detaljplanering och fördelning av ansvar
        • 12.1
          147
          Inledning
        • 12.2
          147
          Strukturera projektet med WBS
        • 12.3
          148
          Identifiera arbetsuppgifter i WBS:en
        • 12.4
          149
          Uppgifts- och ansvarskontrakt
        • 12.5
          150
          PERT-schema
          • 12.5.1
            150
            Post-It metoden
        • 12.6
          151
          Tidsuppskattning
        • 12.7
          151
          Kritiska vägen
        • 12.8
          152
          Successiv kalkylering
        • 12.9
          153
          Ganttschema
        • 12.10
          154
          Datorstöd vid projektplanering
          • 12.10.1
            154
            Fördelen med datorstöd
          • 12.10.2
            154
            Fördelen med papper och penna
    • 13
      155
      Mötesteknik
        • 13.1
          155
          Inledning
        • 13.2
          156
          Olika typer av möten
          • 13.2.1
            156
            Informationsmöten
          • 13.2.2
            156
            Problemlösande möten
          • 13.2.3
            157
            Beslutsmöten
        • 13.3
          157
          Inför och under ett möte
          • 13.3.1
            158
            Mötesledare – inför mötet
          • 13.3.2
            159
            Mötesledare – under mötet
          • 13.3.3
            160
            Mötesdeltagare – inför mötet
          • 13.3.4
            160
            Mötesdeltagare – under mötet
        • 13.4
          161
          Efter ett möte
        • 13.5
          161
          Om mötet inte fungerar
        • 13.6
          162
          Tio budord för effektiva möten
        • 13.7
          162
          Brainstorming
        • 13.8
          163
          Återkommande arbetsmöten
          • 13.8.1
            163
            Rapportering av veckans arbete
          • 13.8.2
            164
            Planer inför kommande veckan
        • 13.9
          165
          Redovisningar
    • 14
      167
      Uppföljning och utvärdering
        • 14.1
          167
          Inledning
        • 14.2
          167
          Utvärdering av resultatet
          • 14.2.1
            168
            Utvärdering av ett produktresultat
          • 14.2.2
            168
            Rätt eller fel
          • 14.2.3
            169
            När har man testat färdigt
          • 14.2.4
            169
            Dokumentation
        • 14.3
          169
          Utvärdering av projektet
        • 14.4
          170
          Uppföljning
    • 171
      Referenser
    • 175
      Sakregister

Information

Författare:
Sven Eklund
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144072753
Utgivningsår:
2002
Revisionsår:
2011
Artikelnummer:
31026-04
Upplaga:
Fjärde
Sidantal:
180

Författare

Sven Eklund

Sven Eklund har en gedigen kompetens inom områdena Ledarskap – Grupper – Kommunikation – Relationer – Projekt. Sven Eklund, disputerad vid Chalmers...

 ;