Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ingenjörens guide till Python

Skickas följande arbetsdag

Ingenjörens guide till Python

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 356 kr inkl. moms
Studora e-bok 222 kr inkl. moms

Bokens utgångspunkt är ingenjörens behov av programmering för att lösa problem. Steg för steg byggs läsarens kunskaper upp i Python-programmering. Mot slutet av boken kommer läsaren att ha grundläggande kunskaper i utveckling av Python-program för lösning av numeriska problem, grundläggande visualisering av data samt att skapa grafiska gränssnitt för användare. Alla koncept som beskrivs i boken illustreras med en stor mängd körbara exempel. Ingenjörens guide till Python innehåller också e...

Läs mer

Bokens utgångspunkt är ingenjörens behov av programmering för att lösa problem. Steg för steg byggs läsarens kunskaper upp i Python-programmering. Mot slutet av boken kommer läsaren att ha grundläggande kunskaper i utveckling av Python-program för lösning av numeriska problem, grundläggande visualisering av data samt att skapa grafiska gränssnitt för användare. Alla koncept som beskrivs i boken illustreras med en stor mängd körbara exempel. Ingenjörens guide till Python innehåller också en mängd övningsuppgifter att göra på egen hand. Till boken finns en hemsida där all källkod från boken finns tillgänglig att ladda ner och köra. Boken är avsedd som en introduktion till programmering med Python för ingenjörer, men kan även med fördel användas för praktiserande ingenjörer som vill lära sig mer om hur Python kan användas som alternativ till klassiska verktyg som exempelvis MATLAB.

Stäng
    • 11
      Förord
      • 1
        13
        Installera Python
        • 1.1
          13
          Installera Anaconda
          • 1.1.1
            14
            Installation på Windows 10
          • 1.1.2
            15
            Installation på Mac OS X
        • 1.2
          17
          Starta Spyder
        • 1.3
          18
          Python från en kommandoprompt
        • 1.4
          19
          Starta Qt-Designer
          • 1.4.1
            19
            Windows
          • 1.4.2
            19
            Mac OS X
      • 2
        21
        Använda Spyder
        • 2.1
          21
          Gränssnittet i Spyder
        • 2.2
          22
          Skapa och redigera källkodsfiler
        • 2.3
          22
          Köra Python-program
        • 2.4
          23
          Stoppa körande program
        • 2.5
          23
          Visa tillgängliga variabler
        • 2.6
          25
          Interaktiv Python med IPython
          • 2.6.1
            25
            Hjälpfunktioner
          • 2.6.2
            26
            Magiska funktioner (%)
      • 3
        31
        Grundläggande Python
        • 3.1
          31
          Programstruktur
        • 3.2
          32
          Använda inbyggda funktioner
        • 3.3
          33
          Lagra och referera till data – variabler
          • 3.3.1
            34
            Namngivning av variabler
          • 3.3.2
            34
            Lite mer om variabelreferenser
        • 3.4
          36
          Datatyper i Python
          • 3.4.1
            36
            Heltal och flyttal
          • 3.4.2
            36
            Flaggor eller booleska variabler
          • 3.4.3
            36
            Listor
          • 3.4.4
            45
            Uppslagslista (dictionary)
          • 3.4.5
            48
            Strängar
          • 3.4.6
            54
            Kontroll av faktisk datatyp
        • 3.5
          54
          Grundläggande operatorer
          • 3.5.1
            54
            Aritmetiska operatorer
          • 3.5.2
            55
            Jämförelseoperatorer
          • 3.5.3
            56
            Tilldelningsoperatorer
          • 3.5.4
            56
            Logiska operatorer
        • 3.6
          56
          Matematiska funktioner
          • 3.6.1
            57
            Vanliga matematiska funktioner
        • 3.7
          57
          Upprepning och villkor
          • 3.7.1
            58
            Kodblock i Python
          • 3.7.2
            58
            Upprepning
          • 3.7.3
            63
            Villkor
          • 3.7.4
            64
            Kontroll av loop-iteration
          • 3.7.5
            65
            else-sats i for- och while-satser
        • 3.8
          66
          Funktioner och procedurer
          • 3.8.1
            67
            Inparametrar till funktioner
          • 3.8.2
            69
            Returvärden från funktioner
        • 3.9
          70
          Strukturering av kod–moduler
          • 3.9.1
            71
            Import av moduler med import
          • 3.9.2
            71
            Import av moduler med from
          • 3.9.3
            73
            Huvudprogram i Python
        • 3.10
          74
          Formaterad utskrift
          • 3.10.1
            75
            Formatering av strängar
          • 3.10.2
            76
            Formatering av heltal
          • 3.10.3
            76
            Formatering av flyttal
          • 3.10.4
            77
            Namngivna platshållare
        • 3.11
          78
          Skriva och läsa filer
          • 3.11.1
            78
            Skriva till fil
          • 3.11.2
            79
            Läsa från fil
          • 3.11.3
            81
            Öppna filer med with-satsen
        • 3.12
          81
          Felhantering
          • 3.12.1
            81
            Hantering av undantag
          • 3.12.2
            82
            Hantering av specifika undantag
          • 3.12.3
            83
            Felinformation från undantag
          • 3.12.4
            84
            Garanterad exekvering av kod efter undantag
        • 3.13
          86
          Övningsuppgifter
      • 4
        95
        Inbyggda funktioner
        • 4.1
          95
          Systemnära funktioner
          • 4.1.1
            95
            Miljövariabler
          • 4.1.2
            96
            Sökvägar för exekverbara filer
          • 4.1.3
            96
            Hantera sökvägar på olika plattformar
          • 4.1.4
            99
            Aktuell arbetskatalog för program
          • 4.1.5
            101
            Lista filer i aktuell katalog
          • 4.1.6
            103
            Skapa, ta bort och byta namn på filer
          • 4.1.7
            104
            Använda temporära filer
        • 4.2
          106
          Att starta andra program från Python
          • 4.2.1
            106
            Starta ett program som ersätter det egna programmet
          • 4.2.2
            107
            Starta ett program och vänta på att det skall avslutas
          • 4.2.3
            108
            Starta ett program i en skalmiljö
          • 4.2.4
            109
            Starta ett program som en oberoende process
          • 4.2.5
            110
            Fånga utdata från ett startat program
        • 4.3
          111
          Strukturerad loggning av programhändelser
        • 4.4
          114
          Lagring av variabler och objekt
          • 4.4.1
            115
            Lagring av data med pickle-modulen
          • 4.4.2
            116
            Lagring av data i JSON-formatet
        • 4.5
          118
          Dataarkivering och komprimering
          • 4.5.1
            118
            Komprimering av dataströmmar
          • 4.5.2
            119
            Skapa och läsa komprimerade arkiv
        • 4.6
          120
          Speciella filformat
          • 4.6.1
            120
            Kommaseparerade filer – CSV
          • 4.6.2
            122
            Konfigurationsfiler – configparser
        • 4.7
          124
          Internetprotokoll
          • 4.7.1
            124
            Filöverföring med FTP – ftplib
          • 4.7.2
            127
            Filöverföring med HTTP – urllib
        • 4.8
          128
          Övningsuppgifter
      • 5
        131
        Linjär algebra med NumPy
        • 5.1
          131
          Vägen till NumPy
        • 5.2
          131
          Arrayer i NumPy
        • 5.3
          132
          Använda NumPy
        • 5.4
          132
          Array-objekt
          • 5.4.1
            132
            Skapa arrayer
          • 5.4.2
            133
            Arbeta med arrayer
          • 5.4.3
            138
            Funktioner för att skapa olika typer av arrayer
        • 5.5
          142
          Array-uttryck
          • 5.5.1
            143
            Python-operatorer och array-objekt
          • 5.5.2
            145
            Matrismultiplikation
        • 5.6
          145
          Indexering av array-objekt
        • 5.7
          149
          Instansmetoder för array-klassen
          • 5.7.1
            149
            Summering av arrayer – .sum()
          • 5.7.2
            149
            Beräkning av produkter – .prod()
        • 5.8
          150
          Array-funktioner
        • 5.9
          153
          Matris-objekt (matrix)
          • 5.9.1
            153
            Matrisoperationer
        • 5.10
          154
          Läsa och skriva array-objekt till fil
          • 5.10.1
            154
            Läsa och skriva till NPY/NPZ-filer
        • 5.11
          155
          Utvalda ämnen
          • 5.11.1
            155
            Lösa ekvationssystem
        • 5.12
          157
          Övningsuppgifter
      • 6
        161
        Matplotlib
        • 6.1
          161
          Använda pyplot
        • 6.2
          162
          Enkel plottning av 2D-data
        • 6.3
          167
          Plottning av funktioner
        • 6.4
          168
          Justera figuregenskaper
        • 6.5
          170
          Arbeta med flera figurfönster
        • 6.6
          171
          Anpassa diagram
          • 6.6.1
            171
            Titel och axelrubriker
          • 6.6.2
            172
            Textannotering
          • 6.6.3
            174
            Flera diagram i samma figurfönster
          • 6.6.4
            175
            Axlar och skalor
          • 6.6.5
            177
            Textförklaring (legend)
        • 6.7
          178
          Andra typer av diagram
          • 6.7.1
            178
            Histogram
          • 6.7.2
            179
            Stapeldiagram
          • 6.7.3
            181
            Plottning av punkter med värden
      • 7
        185
        Objektorienterad programmering
        • 7.1
          185
          Objektorienterad modellering
        • 7.2
          186
          Klasser
        • 7.3
          188
          Inkapsling och access av attribut och metoder
          • 7.3.1
            189
            Egenskaper (properties)
          • 7.3.2
            191
            Instansmetoder
          • 7.3.3
            192
            Speciella instansmetoder
          • 7.3.4
            193
            Klasser som datatyper
        • 7.4
          194
          Arv
        • 7.5
          196
          Sammansatta objekt
        • 7.6
          199
          Basklasser
        • 7.7
          201
          Polymorfism
      • 8
        205
        Gränssnitt med Qt
        • 8.1
          205
          Grundläggande filosofi i Qt
        • 8.2
          206
          Qt och Python
        • 8.3
          206
          Händelsestyrd programmering
        • 8.4
          207
          Huvudprogram för ett Qt-program
        • 8.5
          208
          Stommen till ett Qt-program
          • 8.5.1
            208
            Definiera klass för huvudfönster
          • 8.5.2
            209
            Skapa gränssnittskontroller
          • 8.5.3
            210
            Koppla händelser till metoder
        • 8.6
          212
          Gränssnittskontroller
          • 8.6.1
            212
            Gemensamma egenskaper för kontroller
          • 8.6.2
            214
            Kryssrutor (QCheckBox)
          • 8.6.3
            216
            Radiorutor (QRadioButton)
          • 8.6.4
            218
            Flervalskontroller (QComboBox)
          • 8.6.5
            219
            Textrutor (QLineEdit)
          • 8.6.6
            221
            Skjutreglage (QSlider)
          • 8.6.7
            222
            Tabeller (QTableWidget)
          • 8.6.8
            226
            Standard-dialogrutor
          • 8.6.9
            231
            Menyer
          • 8.6.10
            234
            Verktygsfält
          • 8.6.11
            237
            Etiketter och bilder (QLabel)
        • 8.7
          238
          Organisering av kontroller
          • 8.7.1
            239
            Organisera i rader och kolumner
          • 8.7.2
            241
            Organisera i rutnät (QGridLayout)
          • 8.7.3
            242
            Justera utseendet på layouter
        • 8.8
          247
          Organisation av interaktiva program
          • 8.8.1
            248
            Modellklass
          • 8.8.2
            252
            Vy- och kontrollerklass
        • 8.9
          257
          Skapa gränssnitt i Qt-Designer
          • 8.9.1
            258
            Qt-Designer
          • 8.9.2
            259
            Lägga till kontroller
          • 8.9.3
            260
            Namngivning av kontroller
          • 8.9.4
            260
            Egenskapsvyn
          • 8.9.5
            260
            Layouthantering i Qt-Designer
          • 8.9.6
            264
            Skapa gränssnitt från ui-filer (uic-modul)
          • 8.9.7
            265
            Skapa gränssnitt från ui-filer (pyuic5)
      • 9
        269
        Ett balkprogram
        • 9.1
          269
          Beräkningsmodell
          • 9.1.1
            270
            Klassattribut
          • 9.1.2
            270
            Klassmetoder
          • 9.1.3
            271
            Klasskonstruktor och moduler
          • 9.1.4
            272
            Metoden new
          • 9.1.5
            272
            Beräkningsmetoden solve
        • 9.2
          277
          Design av grafiskt gränssnitt
        • 9.3
          278
          Huvudfönster – BeamWindow
          • 9.3.1
            280
            Huvudprogram
          • 9.3.2
            280
            Integrering av balkmodell
          • 9.3.3
            281
            Koppling av händelsemetoder
        • 9.4
          283
          Vy för visualisering med Matplotlib
          • 9.4.1
            283
            Uppritningsfunktioner för Matplotlib
          • 9.4.2
            285
            Uppritning av geometri och resultat
        • 9.5
          289
          Integrering av BeamView i huvudfönster
        • 9.6
          291
          Dialogruta för balksegment
          • 9.6.1
            291
            Konstruktor och klassattribut
          • 9.6.2
            293
            Hopkoppling av modell och kontroller
          • 9.6.3
            295
            Händelsemetoder för dialogrutan
        • 9.7
          296
          Dialogruta för redigering av upplag
          • 9.7.1
            297
            Konstruktor och klassattribut
          • 9.7.2
            298
            Hopkoppling av modell med kontroller
          • 9.7.3
            300
            Händelsemetoder för dialogrutan
        • 9.8
          301
          Integrering av dialogrutor i program
Information

Författare:

Jonas Lindemann

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144126739

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

39963-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

302
 ;

Bokens utgångspunkt är ingenjörens behov av programmering för att lösa problem. Steg för steg byggs läsarens kunskaper upp i Python-programmering. Mot slutet av boken kommer läsaren att ha grundläggande kunskaper i utveckling av Python-program för lösning av numeriska problem, grundläggande visualisering av data samt att skapa grafiska gränssnitt för användare. Alla koncept som beskrivs i boken illustreras med en stor mängd körbara exempel. Ingenjörens guide till Python innehåller också en ...

Läs mer

Bokens utgångspunkt är ingenjörens behov av programmering för att lösa problem. Steg för steg byggs läsarens kunskaper upp i Python-programmering. Mot slutet av boken kommer läsaren att ha grundläggande kunskaper i utveckling av Python-program för lösning av numeriska problem, grundläggande visualisering av data samt att skapa grafiska gränssnitt för användare. Alla koncept som beskrivs i boken illustreras med en stor mängd körbara exempel. Ingenjörens guide till Python innehåller också en mängd övningsuppgifter att göra på egen hand. Till boken finns en hemsida där all källkod från boken finns tillgänglig att ladda ner och köra. Boken är avsedd som en introduktion till programmering med Python för ingenjörer, men kan även med fördel användas för praktiserande ingenjörer som vill lära sig mer om hur Python kan användas som alternativ till klassiska verktyg som exempelvis MATLAB.

Stäng
Information

Författare:

Jonas Lindemann

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144176857

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

39963-SB01

Upplaga:

Första
 ;