Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Att skapa det tänkta

- en bok för arkitekturintresserade
Skickas följande arbetsdag

Hur tänker arkitekter? Och hur kan man förstå den komplexa processen från tanke till färdigt arkitektoniskt verk? Att förstå och sätta ord på hur arkitekter (och andra designers) ­tänker och gör när de förvandlar tankar till gestaltad form – till ­hållbara, producerbara, ofta innovativa förslag – ligger i bokens fokus. Men det är inte bara kunskaper och erfarenheter som måste sammanflätas i denna komplexa process utan också etiska och estetiska värderingar. Därför spelar både andras och egen ...

Hur tänker arkitekter? Och hur kan man förstå den komplexa processen från tanke till färdigt arkitektoniskt verk? Att förstå och sätta ord på hur arkitekter (och andra designers) ­tänker och gör när de förvandlar tankar till gestaltad form – till ­hållbara, producerbara, ofta innovativa förslag – ligger i bokens fokus. Men det är inte bara kunskaper och erfarenheter som måste sammanflätas i denna komplexa process utan också etiska och estetiska värderingar. Därför spelar både andras och egen kritik en viktig roll såväl i praktiken på arkitektkontor som i undervisningen där individuell handledning och förståelse mellan studenter, lärare och kritiker är grundläggande. Boken riktar sig till studenter, lärare och kritiker men även till praktiserande arkitekter som vill sätta ord på sin utomordentliga men ­sällan explicit förklarade arbetsmetod. Den vänder sig också till ­andra som är intresserade av hur man tänker design.

    • 9
      Förord
      • 1
        13
        Studentens osäkerheter
      • 2
        19
        Osäkerheter i professionen
        • Arkitekten – en historisk överblick
        • Praktiker eller akademiker?
        • Sprickor mellan arkitektur och byggande
        • Ett geni, administratör eller fortifikationsingenjör?
        • Problem med subjektivitet
        • Att reducera osäkerheter
        • Ödmjuk självsäkerhet (en essä)
        • Referenser
      • 3
        49
        Vad bör man kunna?
        • Vilka kunskaper och färdigheter behövs?
        • Olika undervisningsmodeller
        • Humanistiska ämnen
        • Teori och praktik i dagens diskurs
        • Tekniska ämnen
        • Att samarbeta med teknologer
        • Referenser
      • 4
        73
        Färdigheter och språk
        • Praktiskt kunnande – konst och hantverk
        • Språk och ritningar
        • Några ord om betong (en kort föreläsning)
        • Referenser
      • 5
        97
        Kan jag bli en autodidakt?
        • Kan jag bli en autodidakt?
        • Läroplan
        • Erfarenhetsnivå
        • Att arbeta mot autonomi
        • Att behärska komplexitet
        • Referenser
      • 6
        127
        Designprocessen
        • Vad är design?
        • Har arkitekter en arbetsmetod?
        • Kartläggning av designprocessen
        • Analys genom syntes
        • Individuell variation
        • Nybörjare och experter
        • Referenser
      • 7
        151
        Analys genom syntes – i praktiken
        • Problemformulering
        • Avgränsning, dikotomispel och pendling
        • Koncept, primär generator och vägledande princip
        • Skissande och sökande
        • En sommarreflektion (en essä)
        • Referenser
      • 8
        179
        Kritik
        • Kritik i vilket syfte?
        • Några termer
        • Historiska rötter
        • Kritik – typer och syften
        • Handledning och kritik vid bordet
        • Kritikgenomgångar
        • Examination med jury
        • Kritiska röster
        • Referenser
      • 9
        207
        Kritikgenomgång – scen och aktörer
        • Scen
        • Kreativ personlighet
        • Studenter
        • Lärare
        • Kritiker
        • Referenser
      • 10
        235
        Kritikgenomgång – projektpresentation
        • Att skönja mönster i komplexiteten
        • 2
          – Kritikgenomgång i årskurs
        • 3
          Kritikgenomgång i årskurs
        • Struktur och kriterier
        • Att betygsätta eller att inte betygsätta
        • Förslag till förbättringar
        • Analys – maktaspekter och transaktionsanalys
        • Referenser
      • 11
        269
        Medvetenhet och förståelse
        • Kritik på avancerad nivå
        • Risktagande och val
        • Medvetenhet och förståelse
        • Slutord
        • Äpplen och päron (en kort föreläsning)
        • Referenser
    • 302
      Bildförteckning
    • 304
      Namnregister

Information

Författare:
Jadwiga Krupinska
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144110783
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
39090-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
309

Författare

Jadwiga Krupinska

Jadwiga Krupinska är professor emerita vid Arkitekturhögskolan, Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Sverige. Hon är flerfaldigt belönad för sin ped...

 ;