
Plugga smartare.

Plugga smartare
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 17FÖRORD
- INLEDNING
- 119Att plugga smartare
- 21Vad är studieteknik?
- 21Studiepass
- 21Att veta vad man gör
- 22Skilj på olika studieaktiviteter
- 23Skilj på olika sorters kunskap
- 23Tre sorters studiepass
- 24Läsa, skriva och räkna
- 25Fokus och skärpa
- 25Hur bör man läsa den här boken?
- 26Vem lyckas med studierna?
- 26Tre framgångsfaktorer
- 27Är inte studieteknik olika för var och en?
- 28Hälsa, sömn och träning?
- 29Tidsprincipen
- 29Studietid och kalendertid
- 30Låt nytt material mogna
- 30Fördjupa när materialet känns bekant
- 30Förebygg glömska med repetition
- 31En liknelse med en trädgård
- 32Kunskapstyper
- 32Minneskunskaper
- 33Förståelsekunskap
- 34Färdighetskunskap
- 36Sammanfattning
- FÖRE
- 237Överblick och framförhållning
- 39Sätt igång genast
- 39Oroa dig inte
- 40Det knastertorra blir spännande
- 41Det svåra blir lättare
- 41Ja-just-det-effekten
- 42Intelligenta gissningar
- 43Vinst varje gång
- 44Överblicka kursen
- 45Hurdan kurslitteratur används?
- 45Vad handlar böckerna om?
- 45Kurser utan litteratur
- 46Kursplanen
- 46Undervisningsformen
- 47Vad ska produceras?
- 47Examinationen
- 48Kurser utan tenta
- 49Planeringstips
- 49Bli kompis med kalendern
- 50Skapa utrymme
- 50Realistiska mål
- 51Sammanfattning
- MEDAN
- 353Dags för inlärning
- 55Undervisning och självstudier
- 55Att gå på föreläsningar
- 55Anteckna på föreläsningar
- 57Dator eller penna och papper?
- 57Ta vara på lärarna
- 58Att plugga på egen hand
- 59Lämpliga mål för ett studiepass
- 59Tiominutersregeln
- 60Plugga för att minnas
- 60Vi minns inte utan vidare
- 61Pluggandets in- och utandning
- 61Vad är värt att komma ihåg?
- 62Minnas med nyckelord
- 63Minnas med ledtrådar
- 64Att minnas genom sammanhang
- 66Djupare förståelse
- 67Förvirring är en bra början
- 68Aktiv och passiv förståelse
- 69Förstå genom att formulera om
- 69Förstå genom att ifrågasätta
- 70Abstrakt och konkret
- 72Förståelse med hjälp av liknelser
- 74Förstå genom jämförelser
- 74Dra slutsatser genom att resonera
- 76Analysera
- 76Kritiskt tänkande
- 77Konsten att fokusera
- 78Aktivt och passivt lärande
- 79Vad är uppmärksamhet?
- 79Från uppmärksamhet till koncentration
- 80Koncentration som mental uthållighet
- 81Hur man tränar uppmärksamhet
- 82Sammanfattning
- EFTER
- 483Repetera rätt
- 85Minnesprinciper
- 85Aktiva och passiva minnen
- 86Glömskeprocessen
- 86Ebbinghaus glömskekurva
- 87Intervallrepetition
- 88Tiominutersregeln
- 89Överinlärning?
- 89Styrka och snabbhet
- 90När behövs snabba minnen
- 91Repetition och återinlärning
- 92Repetitionsverktyg
- 92Studiedagbok
- 93Dagboken ger ett tydligt mål
- 93Bokmärken med eftersläpning
- 94Hur hittar man rätt repetitionsintervall?
- 95Variation minskar repetitionsbehovet
- 95Vad skriver man i dagboken?
- 97Flashcards
- 97Smarta kartotek
- 97Repetitionsappar
- 98Blir det inte för mycket repetition i längden?
- 99När kan man sluta repetera?
- 99Olika sätt att repetera
- 99Repetition förutsätter erinran
- 100Tillbakablickar
- 101Repetera i ord
- 102Repetera förståelse genom reflektion
- 104Repetera färdigheter genom övning
- 104Variera övningarna
- 106Sammanfattning
- VANOR
- 5107Att sluta skjuta upp
- 109Jag gör det där i morgon
- 109Pro crastino
- 109Krockande viljor
- 111Flyktbeteenden
- 111Motivation är inte allt
- 112Kom-igång-metoder
- 112Sänk tröskeln
- 113Bryt dödläget
- 113Femminuterstricket
- 114Små, genomförbara mål
- 114Töm huvudet i en lista
- 115Cliffhangers
- 116Visualisering
- 116Låtsas-metoden
- 117Timeboxing
- 117Miniritualer
- 118Skydd mot distraktioner
- 119Sätt upp staket
- 119När datorn distraherar
- 120Blockeringsprogram
- 120Sociala medier
- 121Personerna i vår närhet
- 122Skapa rutiner
- 122Vi har inte vanor – vanorna har oss
- 123Bryt inte kedjan
- 124Poängtavla
- 125Avsätt tid för ovanorna
- 126Att inte kunna sluta plugga
- 126Deadlines och åtaganden
- 127Att öva upp regelbundenhet
- 127En plats där vi trivs
- 128Orka
- 129Gå och lägga sig
- 129Mer om motivation och trösklar
- 131Sammanfattning
- LÄSA
- 6133Att läsa snabbt och långsamt
- 135Låt läsningen bli lösningen
- 135Tränade läsare
- 135Otränade läsare
- 136Aktiv och passiv läsning
- 136Läsa på avstånd och på nära håll
- 137Skumläsning och snabbläsning
- 138Alternativ kurslitteratur
- 139Hur man läser ”på avstånd"
- 139Utnyttja innehållsförteckningen
- 140Inledningar och sammanfattningar
- 140Memorera innehållsförteckningen?
- 141Avväpna boken
- 142Upprepa tills det lossnar
- 143Fastna inte på detaljer
- 144Flödesläsning
- 145Hur man läser på djupet
- 146Läs och tänk
- 149Böcker utan bilder och rubriker
- 150Olika typer av texter
- 150Format och upplägg
- 151Vår egen relation till texten
- 153Syftet med texten
- 154Åsiktstext
- 155Föreskrifter
- 155Skönlitteratur
- 156Texter som är annorlunda
- 158Hur man ökar sin läshastighet
- 158Varför behöver vi snabbläsning?
- 159Vad påverkar läshastigheten?
- 162Att träna snabbläsning
- 162Guidad läsning
- 163Metronomträning
- 164Öka tempot gradvis
- 165Från en rad till flera
- 166Sammanfattning
- SKRIVA
- 7167Uppsatser och andra texter
- 169Bättre skrivande
- 169Skriva för att tänka eller kommunicera
- 169Skrivzonen
- 170Förklara eller övertyga
- 170Förklara och övertyga
- 172Att skriva subjektivt eller objektivt
- 172Skriv mycket och granska sedan
- 173Skrivhastighet
- 173Bättre texter
- 173Första versionen får vara dålig
- 174Form och innehåll
- 175Placera det viktigaste först
- 175Skaffa förlagor
- 176Källmaterial och referenser
- 178Tankekartor
- 180Från karta till uppsats
- 182Sammanfattning
- RÄKNA
- 8183Smartare problemlösning
- 185Problemlösning som hantverk
- 185Världens äldsta studieteknik
- 186Det är inte trolleri
- 187En mental verktygslåda
- 188Ett språk med precision
- 189Erfarenhetsbanken
- 189Att lära sig programmera
- 191Att lösa typiska problem
- 191Syftet med exempeluppgifter
- 192Du behöver inte komma på allting själv
- 193Lagom svårt, men inte mer
- 195Innan dagen är slut
- 195Skilja på aktiv och passiv förståelse
- 197Förståelse allteftersom
- 197När lösningen är ett ”knep
- 200Att lösa svåra problem
- 200Polyas strategi
- 203Mot djupare förståelse
- 204Ha inte bråttom
- 205En tränad instinkt
- 205Att tänka snabbt och långsamt
- 208Sammanfattning
- MEMORERA
- 9209Smartare minnesteknik
- 211Komma igång
- 211Skapa minnesbilder
- 212Minnesbilden är en tillfällig hjälp
- 213Hur man skapar starka minnesbilder
- 214Genvägar för minnesbilder
- 215Associera är att koppla ihop saker
- 218Att komma ihåg listor
- 219Konkretisera – att skapa minnesord
- 224Konkretisera grafiska symboler
- 224Loci – platsmetoden
- 225Minnespromenaden
- 227Minnespalatset
- 229Det omvända palatset
- 231Flerdimensionell minnesgeografi
- 232Minnessystem
- 232Herigones sifferalfabet
- 235Persongalleriet
- 239Sammanfattning
- FÖRDJUPNING
- 10241Studieteknik som vetenskap
- 242Konst och vetenskap
- 242Två olika traditioner
- 242Det moderna framstegsidealet
- 243Teori om praktik
- 244Hjärnan och inlärning
- 244Medvetet och omedvetet lärande
- 245Lärandet i mellanrummen
- 246Den formbara hjärnan
- 246Hjärnans olika delar
- 247Teknik kompenserar
- 247Många viljor i samma hjärna
- 248Mer om talang
- 249Mer om attityd
- 250Intressant forskning
- 250Framgångsfaktorer
- 252Lärstilar och multipla intelligenser
- 254Före–medan–efter
- 255Intervallrepetition
- 256Önskvärd svårighetsgrad
- 257Minnesteknik
- 257Dator eller inte dator
- 258
Boken ger en heltäckande bild av olika inlärningsmetoder, -principer och -aspekter [...] En innehållsrik, välstrukturerad och lättillgänglig bok där var och en kan hitta och förbättra sin egen inlärningsförmåga.
Information
- Författare:
- Björn Liljeqvist
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144115658
- Utgivningsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 39409-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 268
Information
- Författare:
- Björn Liljeqvist
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144164304
- Utgivningsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 39409-SB01
- Upplaga:
- Första