Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Språksociologi

Skickas följande arbetsdag

Varför pratar vi som vi gör? Vilka attityder kan vi möta när vi kommunicerar med andra? Kan man styra språkanvändningen i ett helt land? I denna grundbok i ämnet språksociologi lyfter Jan Einarsson fram olika samband mellan språk, klass, kön, etnicitet, ålder, region och nation. I de olika kapitlen behandlas också tvåspråkighet, språkvård och språkvåld, språklig förändring och inte minst sam-bandet mellan språket, skolan och samhället. Författaren hjälper oss också att förstå hur språksociolo...

Varför pratar vi som vi gör? Vilka attityder kan vi möta när vi kommunicerar med andra? Kan man styra språkanvändningen i ett helt land? I denna grundbok i ämnet språksociologi lyfter Jan Einarsson fram olika samband mellan språk, klass, kön, etnicitet, ålder, region och nation. I de olika kapitlen behandlas också tvåspråkighet, språkvård och språkvåld, språklig förändring och inte minst sam-bandet mellan språket, skolan och samhället. Författaren hjälper oss också att förstå hur språksociologisk forskning kan ge värdefulla insikter om förhållandet mellan språk, makt och tolerans. Denna andra, reviderade upplaga av boken har utökats främst genom avsnitt om skrivande i olika yrken, om ungdomars språkande liv på nätet, om svenskan i Finland och om den svenska språklagen från 2009. Boken vänder sig till studenter inom humaniora och samhällsvetenskap vid universitet och högskolor, till lärare och lärarstudenter med olika inriktningar och till alla andra med intresse för samband mellan språk och samhälle. Andra upplagan

    • 9
      Förord
    • 10
      Förord till andra upplagan
    • 11
      KAPITEL 1 Invitation
        • 1.1
          12
          Språksociologins intresseområden och bokens disposition
        • 1.2
          15
          Språk – ett ord med olika (bi)betydelser
        • 1.3
          15
          Språksociologi och sociolingvistik
        • 1.4
          17
          Språksociologi, några definitioner
        • 1.5
          20
          Språksociologin – från början en proteströrelse
        • 1.6
          21
          Pre-modern språksociologi
        • 24
          Dante – en okänd språksociolog
    • 29
      KAPITEL 2 Språk, dialekt och gemenskap
        • 2.1
          29
          Språk, dialekt
        • 2.2
          33
          Språk i Sverige
        • 2.3
          35
          Gemenskap och normer
        • 2.4
          37
          Aspekter på språkgemenskap
        • 2.5
          39
          Identitet, språk och etnicitet
    • 43
      KAPITEL 3 Språklig anpassning och kontakt
        • 3.1
          43
          Ackommodation
        • 3.2
          46
          Språk i kontakt
    • 51
      KAPITEL 4 Språkvärdering, språkplanering och språkvård
        • 4.1
          52
          Språkvärdering
        • 4.2
          53
          Exempel på språkplanering i stater
        • 54
          Tanzania och Kenya
        • 56
          Israel
        • 57
          Lettland
        • 58
          Norge
        • 61
          Finland
        • 64
          Sverige
        • 66
          Samiskan, språkbevarande eller språkdöd
        • 69
          Svenskan i Sverige
        • 76
          Konstgjorda språk som lösning på språkplaneringsproblem
        • 4.3
          79
          Språkvård
        • 4.4
          82
          Språkvåld
        • 82
          Han eller hon eller hen
        • 85
          Verbalt våld
        • 4.5
          86
          Språkpolicy i företag och familjer
    • 91
      KAPITEL 5 Tvåspråkighet
        • 5.1
          92
          Vem är tvåspråkig
        • 5.2
          95
          Hur blir man tvåspråkig
        • 99
          Interferens och interimspråk
        • 101
          Interaktionellt perspektiv
        • 5.3
          102
          Effekter av tvåspråkighet
        • 104
          Fördelar och problem
        • 108
          Myter om tvåspråkighet
    • 113
      KAPITEL 6 Tiga eller tala
        • 6.1
          115
          Tystnad och tystlåtenhet
        • 6.2
          119
          Mobilister och nallar
        • 6.3
          126
          Vi bör inte tala om allt
        • 6.4
          129
          Tabu och eufemismer
        • 6.5
          133
          Svordomar
        • 6.6
          137
          Hälsningar och tilltal
    • 143
      KAPITEL 7 Språklig variation
        • 7.1
          146
          Dialekter
        • 151
          Dialekt och skola
        • 7.2
          155
          Sociolekter
        • 159
          Det svårfångade klassbegreppet
        • 166
          Det sociala och språket
        • 172
          Fackförbundstillhörighet
        • 173
          Utbildningslängd
        • 173
          Yrke
        • 176
          Sociala nätverk
        • 7.3
          179
          Sexolekter
        • 181
          Omtal av kvinnor och män
        • 182
          Uttal, ordförråd och syntax
        • 185
          Att göra sig hörd i offentligheten
        • 187
          Män och kvinnor i det privata
        • 189
          Sexualitet och sexolekt
        • 190
          Barns medvetenhet om sexolektiska drag
        • 192
          Skillnadernas orsak
        • 7.4
          193
          Kronolekter
        • 7.5
          211
          Idiolekt och vidgat lektbegrepp
        • 212
          Lektfamiljen
        • 214
          Genusteorin som modell för teorier om olika lekter
        • 7.6
          215
          Register och stil
    • 217
      KAPITEL 8 Attityder
        • 8.1
          217
          Attityders beståndsdelar och funktion
        • 8.2
          219
          Attityder till språk och dialekter
        • 8.3
          223
          Attityder till sociolekter och sexolekter
        • 8.4
          229
          Attityder i beskrivningar av arbete
    • 239
      KAPITEL 9 Språkförändring
        • 9.1
          240
          Språkförändringens mekanism
        • 245
          Om kring
        • 249
          Det offentliga språkets framväxt
        • 9.2
          250
          Språkförändringar i nu-et
        • 9.3
          254
          Ny teknik och språkförändring
        • 256
          IT- användare och användningsgrad
        • 258
          Livet på nätet
        • 261
          Rollspel och datorspel
        • 262
          Nätspråk och skolspråk
    • 265
      KAPITEL 10 Samtal
        • 10.1
          267
          Samtalsanalysens grund
        • 10.2
          269
          Samtalsregler
        • 10.3
          273
          Att tolka tal i samtal
        • 10.4
          279
          Den samhälleliga diskursen
    • 285
      KAPITEL 11 Institutionella samtal
        • 11.1
          285
          Samtalshistoria
        • 11.2
          287
          Sammanträden
        • 11.3
          289
          Anställningsintervjuer och medarbetarsamtal
        • 11.4
          293
          Läkar–patientsamtal
        • 11.5
          297
          Skolsamtalets historia
        • 302
          En pedagogikhistorisk utvikning
        • 307
          Åter till nutiden
    • 315
      KAPITEL 12 Röstens och kroppens uttryck
        • 12.1
          318
          Rösten
        • 12.2
          320
          Kroppen
        • 12.3
          321
          Rösten och kroppen i chatten
    • 325
      KAPITEL 13 Skriftlighet i skriftsamhälle
        • 326
          Ungdomars skriftverksamhet
        • 327
          På universitetet
        • 329
          Från utbildning till yrkesutövning
        • 330
          På kommundelskontoret
        • 331
          På vanliga jobb
    • 335
      KAPITEL 14 Språksociologin och skolan
        • 14.1
          336
          Skolan och samhället
        • 14.2
          337
          Tvåspråkiga barn i skolan
        • 14.3
          341
          Barns språk i klassamhälle
        • 342
          Kultur, skola, politik
        • 343
          Blir du lönsam, lille vän
        • 344
          Klassresan i vuxenperspektiv
        • 346
          Barnperspektiv
        • 350
          Barns språkliga socialisation och pedagogik
        • 14.4
          356
          Språk och kön/genus i skolan
        • 356
          Elevers föreställningar före skolstarten
        • 358
          Skolans fostran av pojkar och flickor
        • 358
          Samspelet i klassrummet
        • 362
          Den dubbla dolda läroplanen
    • 367
      KAPITEL 15 Slutord
    • 371
      Litteratur
        • 371
          Viktiga tidskrifter i ämnet
        • 371
          Några nyttiga encyklopediska verk
        • 371
          Några breda översiktsverk
    • 393
      Register

Information

Författare:
Jan Einarsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144053264
Utgivningsår:
2004
Revisionsår:
2009
Artikelnummer:
31560-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
408

Författare

Jan Einarsson

Jan Einarsson är språksociolog och professor emeritus i nordiska språk vid Lunds universitet. Han har varit lärarutbildare, vetenskaplig ledare för...

 ;