
Att analysera interaktion

Att analysera interaktion
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Förord 13
Inledning 15
Författarpresentationer 23
Transkriptionsnyckel 27
Transkriptionskarta 31
Del I
1. Från iakttagelse till forskningsfråga 35
Stina Ericsson, Inga-Lill Grahn & Susanna Karlsson
Observationer av samtal 35
Deltagarperspektiv 37
Att formulera frågan 39
Lästips 43
2. Materialinsamling 45
Stina Ericsson, Inga-Lill Grahn & Susanna Karlsson
Interaktionellt material 45
Val av material 48
Spela in material 51
Använda material som redan finns 54
Dokumentation av metadata 55
Lästips 56
Referenser 57
3. Transkription 59
Hanna Svensson
Tid och rum 59
Transkription av hörbara fenomen 61
Att annotera orden 62
Att attribuera yttranden till talare 63
Pauser och överlappande tal 65
Handlingarnas format 67
Fonetiska aspekter 70
Transkription av synliga fenomen 72
Metakommentarer 72
Multimodala resurser 74
Att välja ut detaljer 76
Om tekniska hjälpmedel 81
Avslutning 84
Lästips 85
Referenser 86
4. Interaktionen växer fram 89
Stina Ericsson, Inga-Lill Grahn & Susanna Karlsson
Turer i interaktion 89
Turtagning 90
Turens uppbyggnad 93
Överlapp 96
Sekvenser i interaktion 97
Närhetspar 98
Komplexa sekvenser 100
Reparation 103
Preferens 106
Lästips 110
Referenser 110
5. Praktiskt analysarbete 111
Stina Ericsson, Inga-Lill Grahn & Susanna Karlsson
Analys 111
Att hitta ingångar i materialet 112
En fråga om handling eller form 114
Varför gör de just det just nu? 115
Bygga en samling 117
Systematisera en samling 120
Avvikande fall 121
Datasessioner 124
Förberedelser 125
Att genomföra en datasession 127
Lästips 129
Referenser 130
6. Presentera forskningsresultat 131
Stina Ericsson, Inga-Lill Grahn & Susanna Karlsson
Källmaterialet och transkriptionen 131
Presentationens delar 132
Att välja samtalsutdrag 134
Att beskriva ett samtalsutdrag 135
Att knyta ihop helheten 140
Lästips 141
Referenser 141
7. Etik 143
Stina Ericsson, Inga-Lill Grahn & Susanna Karlsson
Motivering och historik 143
Etik och materialinsamling 146
Etik och transkription 150
Etik, datasessioner och analys 151
Etik och presentation av resultat 152
Lästips 154
Referenser 155
Del II
8. Dialektal variation 159
Jenny Nilsson
Att ställa frågor 159
Att samla in och bearbeta forskningsmaterial 161
Att svara på frågor 163
Dialektskifte 163
Dialektal anpassning och språkförändring 167
Slutsatser 170
Lästips 172
Referenser 172
9. Språk och kropp i samspel 175
Mathias Broth & Leelo Keevallik
Att ställa frågor 176
Att samla in och bearbeta forskningsmaterial 178
Att svara på frågor 179
Hur ett objekt blir relevant i förkroppsligad interaktion 180
Ordsökning – en multimodal och interaktiv aktivitet 184
Hur en samtalssekvens kan avslutas multimodalt 187
Slutsatser 190
Lästips 191
Referenser 191
10. Samtalsgrammatik 193
Jan Lindström & Camilla Wide
Att ställa frågor 194
Att samla och bearbeta forskningsmaterial 196
Att svara på frågor 197
Sekventiell position och handling: värderingar i sekvensslut 197
Grammatisk konstruktion och handling: utbrytningar i vändpunkter 201
Slutsatser 205
Lästips 206
Referenser 207
11. Medierad interaktion 209
Jenny Myrendal
Att ställa frågor 209
Att samla in och bearbeta forskningsmaterial 212
Att svara på frågor 214
Att indikera ett ord som svårt att förstå 214
Att lösa ordförståelseproblem 218
Slutsatser 221
Lästips 223
Referenser 224
12. Kontrastiva studier 227
Catrin Norrby
Att ställa frågor 227
Att samla in och bearbeta forskningsmaterial 230
Att svara på frågor 231
Tilltalspraktiker i sverigesvenskan och finlandssvenskan 233
Slutsatser 240
Lästips 242
Referenser 243
13. Kommunikativa funktions-nedsättningar 245
Camilla Lindholm
Att ställa frågor 246
Att samla in och bearbeta forskningsmaterial 249
Att svara på frågor 250
Att hantera egna kommunikativa tillkortakommanden 250
Att signalera något problematiskt i responser 254
Slutsatser 258
Lästips 259
Referenser 260
14. Polysproget interaktion 263
Janus Spindler Møller
At stille spørgsmål 263
At indsamle og bearbejde empiriske data 268
At svare på spørgsmål 269
Konklusion 278
Læsetips 280
Referenser 280
15. Miljöer för lärande 283
Karolina Wirdenäs
Att ställa frågor 283
Att samla in och bearbeta forskningsmaterial 285
Att svara på frågor 287
Frågor som resurs i klassrummet 287
Berättande som resurs på en pensionärskurs 294
Självpresentation som resurs för utbildare inom vården 296
Slutsatser 299
Lästips 301
Referenser 301
16. Interaksjons-analyse som grunn-lag …|for kommunikasjons-opplæring 303
Rein Ove Sikveland
Interaksjon i profesjonsutøvning 303
CARM-metoden 305
Sette igang et samarbeid 305
Å identifisere trainables 307
Retoriske og tekniske grep i utformingen av trainables 309
Trainablen ”talk og speak” 313
Avslutning 318
Lesetips 319
Referenser 320
Register 321
Information
- Redaktörer:
- Stina Ericsson Inga-Lill Grahn Susanna Karlsson
- Författare:
- Mathias Broth Leelo Keevallik Camilla Lindholm Jan Lindström Jenny Myrendal Janus Spindler Møller Jenny Nilsson Catrin Norrby Rein Ove Sikveland Hanna Svensson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144136288
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 40743-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 324
Information
- Redaktörer:
- Stina Ericsson Inga-Lill Grahn Susanna Karlsson
- Författare:
- Mathias Broth Leelo Keevallik Camilla Lindholm Jan Lindström Jenny Myrendal Janus Spindler Møller Jenny Nilsson Catrin Norrby Rein Ove Sikveland Hanna Svensson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144182049
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 40743-SB01
- Upplaga:
- Första