Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Barn utvecklar sitt språk

Skickas följande arbetsdag

Barn utvecklar sitt språk

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Hur lär sig barn uttal och grammatik? Hur utvecklas deras förmåga att samtala med andra? Och vad händer när samspelet med andra inte alls fungerar? I den här boken beskriver femton forskare barns talspråkliga och skriftspråkliga utveckling. Författarna behandlar såväl den normala första- och andraspråksutvecklingen som den som berörs av olika typer av hinder, t.ex. neuropsykiatriska problem eller dyslexi. De olika kapitlen rör bland annat frågan om det finns en biologiskt betingad kritisk per...

Hur lär sig barn uttal och grammatik? Hur utvecklas deras förmåga att samtala med andra? Och vad händer när samspelet med andra inte alls fungerar? I den här boken beskriver femton forskare barns talspråkliga och skriftspråkliga utveckling. Författarna behandlar såväl den normala första- och andraspråksutvecklingen som den som berörs av olika typer av hinder, t.ex. neuropsykiatriska problem eller dyslexi. De olika kapitlen rör bland annat frågan om det finns en biologiskt betingad kritisk period för språkinlärning, vilka faktorer som påverkar barns och ungdomars skolframgång, hur de utvecklar sin förmåga att läsa och skriva på egen hand samt deras möten med skriften och olika skriftspråkliga världar. Mer teoretiska resonemang, där grundläggande begrepp presenteras och förklaras, varvas med fallstudier som visar hur språkutvecklingen hos ett antal barn kan gestalta sig. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola och tidig grundskola, men också till andra som i sin verksamhet möter barn som är i färd med att utveckla sitt språk, såsom specialpedagoger, talpedagoger, logopeder och barnskötare. Andra upplagan

    • 7
      Förord till andra upplagan
    • 9
      Presentation
        • 9
          Bokens kapitel
        • 13
          Bokens författare
    • 17
      KAPITEL 1 Språk i sammanhang
        • Louise Bjar och Caroline Liberg
        • 18
          Språk och kommunikation
        • 19
          Språkliga funktioner
        • 21
          Språklig socialisation
        • 27
          Litteratur
    • 29
      KAPITEL 2 Barndomen – en kritisk period för språkutveckling
        • Niclas Abrahamsson och Kenneth Hyltenstam
        • 30
          Vad är en kritisk period – och varför är den kritisk
        • 34
          Genie – det förbjudna experimentet
        • 40
          Andraspråksinlärning – ett rimligare experiment
        • 45
          Exceptionella vuxna andraspråksinlärare – det ultimata experimentet
        • 48
          Infödd slutnivå – eller ”bara” nästan?
        • 51
          Slutord
        • 53
          Litteratur
    • 57
      KAPITEL 3 Barns tidiga språkutveckling
        • Sven Strömqvist
        • 58
          Vad krävs av en teori om barns språkutveckling
        • 59
          Språket börjar ta form i spädbarnsåldern
        • 62
          Ordförrådsspurten, analys och böjningsmorfologi
        • 66
          Strukturen hos barns tidiga yttranden
        • 67
          Att tala om spatiala relationer
        • 69
          Samtalsfärdigheter och textutveckling
        • 71
          Litteratur
    • 77
      KAPITEL 4 Samtalskulturer – samtal i utveckling
        • Caroline Liberg
        • 77
          Olika former av samtal
        • 84
          Samtal och språklig utveckling
        • 84
          Sammanhang och ämnen i utveckling
        • 95
          Likheter och skillnader
        • 96
          Slutord
        • 97
          Litteratur
    • 101
      KAPITEL 5 Orden tar form – om barns uttalsutveckling
        • Louise Bjar
        • 101
          Fonetik och fonologi
        • 109
          Barns uttalsutveckling
        • 119
          Erik – en fallstudie
        • 122
          Slutord
        • 122
          Litteratur
    • 125
      KAPITEL 6 Andraspråksinlärning i ett utvecklingsperspektiv
        • Monica Axelsson
        • 126
          Kommunikativ språkförmåga
        • 129
          Specifika drag i inlärarspråket
        • 139
          Vardagsspråk och skolspråk
        • 144
          Litteratur
    • 151
      KAPITEL 7 Svenska som andraspråk och kulturmöten
        • Ulf Fredriksson och Karin Taube
        • 152
          Stora skillnader bland barn och ungdomar med invandrarbakgrund
        • 153
          Kulturmöten
        • 155
          Skolprestationer bland elever med invandrarbakgrund
        • 164
          Hur kan hem och skola stödja den språkliga utvecklingen bland elever med invandrarbakgrund
        • 165
          Slutord
        • 166
          Litteratur
    • 171
      KAPITEL 8 När samspelet inte fungerar – pragmatiska problem hos barn
        • Ulrika Nettelbladt och Christina Reuterskiöld Wagner
        • 172
          Vad är pragmatik
        • 182
          Hur kan man hjälpa barn med pragmatiska problem
        • 183
          Björn – en fallstudie
        • 189
          Litteratur
    • 193
      KAPITEL 9 Att bedöma barns språk och kommunikation
        • Kristina Hansson
        • 193
          Gustav – en fallstudie
        • 196
          Charlotte – en fallstudie
        • 200
          Språkstörning hos barn
        • 210
          Litteratur
    • 215
      KAPITEL 10 Möten i skriftspråket
        • Caroline Liberg
        • 216
          Skrift och skriftspråk
        • 219
          Barns möten i skriftspråkets värld
        • 230
          Barnets läs- och skrivutveckling
        • 232
          Slutord
        • 232
          Litteratur
    • 239
      KAPITEL 11 Elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
        • Ingrid Häggström
        • 239
          Vad skiljer läs- och skrivsvårigheter och dyslexi åt
        • 241
          Dyslexi vad är det
        • 245
          Hur yttrar sig läs- och skrivsvårigheter
        • 247
          Att förebygga med hjälp av språklekar
        • 249
          Betydelsen av att fånga upp de lässvaga
        • 251
          Läsning och skrivning utifrån elevernas intressen
        • 252
          Litteratur
    • 255
      KAPITEL 12 Bokstavsbarnen och bokstäverna
        • Barbro Bruce
        • 256
          Kommunikation i tal och skrift
        • 262
          ADHD och språkstörning
        • 264
          Pedagogiska åtgärder
        • 267
          Pelle och Lisa – två exempel
        • 275
          Slutord
        • 276
          Litteratur
    • 279
      KAPITEL 13 Språkstörningar i tal och skrift
        • Kerstin Nauclér och Eva Magnusson
    • 280
      Martin och Patrik – två fallstudier
    • 290
      Slutord
    • 291
      Litteratur
    • 296
      Bilaga

Information

Redaktörer:
Louise Bjar Caroline Liberg
Kapitelförfattare:
Niclas Abrahamsson Monica Axelsson Barbro Bruce Ulf Fredriksson Kristina Hansson Kenneth Hyltenstam Ingrid Häggström Eva Magnusson Kerstin Nauclér Ulrika Nettelbladt
Illustratör:
Lova Ernfors
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144067438
Utgivningsår:
2003
Revisionsår:
2010
Artikelnummer:
31258-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
296

Författare

Louise Bjar

Master of Arts - Education, University of Greenwich, London. Louise Bjar har många års erfarenhet av undervisning som mellanstadielärare och talped...

Caroline Liberg

Caroline Liberg är professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läroch läsprocesser vid Uppsala universitet. Hon har under många år undervis...

Niclas Abrahamsson

Niclas Abrahamsson är professor i svenska som andraspråk vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet. Hans forskningsintressen ...

Monica Axelsson

Monica Axelsson är professor i tvåspråkighetsforskning med inriktning på svenska som andraspråk vid Institutionen för Språkdidaktik, Stockholms uni...

Barbro Bruce

Barbro Bruce är leg. logoped och docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik. Barbro har stor erfarenhet av språkliga utmaningar ...

Ulf Fredriksson

Ulf Fredriksson är fil.dr i internationell pedagogik samt docent i pedagogik och har undervisat i grundskolan och inom lärarutbildningen och i peda...

Kristina Hansson

Kristina Hansson, docent, universitetslektor, Institutionen för kliniska vetenskaper Lund, avdelningen för logopedi, foniatri och audiologi, Lunds ...

Kenneth Hyltenstam

Kenneth Hyltenstam är fil.dr i lingvistik och professor emeritus i tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet. Hans huvudsakliga forsknings...

Ingrid Häggström

Ingrid Häggström är fi l.lic. i pedagogik. Hon arbetar som lärarutbildare vid Linköpings universitet inom området grundläggande färdigheter i läsni...

Eva Magnusson

Eva Magnusson, leg. logoped, fil.dr, Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet, Lund.

Kerstin Nauclér

Kerstina Nauclér, leg. logoped, docent i fonetik, Språk- och litteraturcentrum vid Lunds universitet, Lund.

Ulrika Nettelbladt

Ulrika Nettelbladt är fil.dr i fonetik, leg. logoped och professor i logopedi vid Lunds universitet. Hon har i många år varit verksam som föreläsar...

Christina Reuterskiöld

Christina Reuterskiöld, professor, leg. logoped, Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper, avdelningen för sinnesorgan och kommunik...

Sven Strömqvist

Sven Strömqvist är professor i allmän språkvetenskap och språkinlärning vid Lunds universitet och vetenskaplig chef för Humanistlaboratoriet vid sa...

Karin Taube

Karin Taube är fil.dr i psykologi och professor emerita i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hon har varit nationell projektledare för IEA Re...

 ;

Hur lär sig barn uttal och grammatik? Hur utvecklas deras förmåga att samtala med andra? Och vad händer när samspelet med andra inte alls fungerar? I den här boken beskriver femton forskare barns talspråkliga och skriftspråkliga utveckling. Författarna behandlar såväl den normala första- och andraspråksutvecklingen som den som berörs av olika typer av hinder, t.ex. neuropsykiatriska problem eller dyslexi. De olika kapitlen rör bland annat frågan om det finns en biologiskt betingad kritisk per...

Hur lär sig barn uttal och grammatik? Hur utvecklas deras förmåga att samtala med andra? Och vad händer när samspelet med andra inte alls fungerar? I den här boken beskriver femton forskare barns talspråkliga och skriftspråkliga utveckling. Författarna behandlar såväl den normala första- och andraspråksutvecklingen som den som berörs av olika typer av hinder, t.ex. neuropsykiatriska problem eller dyslexi. De olika kapitlen rör bland annat frågan om det finns en biologiskt betingad kritisk period för språkinlärning, vilka faktorer som påverkar barns och ungdomars skolframgång, hur de utvecklar sin förmåga att läsa och skriva på egen hand samt deras möten med skriften och olika skriftspråkliga världar. Mer teoretiska resonemang, där grundläggande begrepp presenteras och förklaras, varvas med fallstudier som visar hur språkutvecklingen hos ett antal barn kan gestalta sig. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola och tidig grundskola, men också till andra som i sin verksamhet möter barn som är i färd med att utveckla sitt språk, såsom specialpedagoger, talpedagoger, logopeder och barnskötare.

Information

Redaktörer:
Louise Bjar Caroline Liberg
Kapitelförfattare:
Niclas Abrahamsson Monica Axelsson Barbro Bruce Ulf Fredriksson Kristina Hansson Kenneth Hyltenstam Ingrid Häggström Eva Magnusson Kerstin Nauclér Ulrika Nettelbladt
Illustratör:
Lova Ernfors
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144175300
Utgivningsår:
2003
Revisionsår:
2010
Artikelnummer:
31258-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Louise Bjar

Master of Arts - Education, University of Greenwich, London. Louise Bjar har många års erfarenhet av undervisning som mellanstadielärare och talped...

Caroline Liberg

Caroline Liberg är professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läroch läsprocesser vid Uppsala universitet. Hon har under många år undervis...

Niclas Abrahamsson

Niclas Abrahamsson är professor i svenska som andraspråk vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet. Hans forskningsintressen ...

Monica Axelsson

Monica Axelsson är professor i tvåspråkighetsforskning med inriktning på svenska som andraspråk vid Institutionen för Språkdidaktik, Stockholms uni...

Barbro Bruce

Barbro Bruce är leg. logoped och docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik. Barbro har stor erfarenhet av språkliga utmaningar ...

Ulf Fredriksson

Ulf Fredriksson är fil.dr i internationell pedagogik samt docent i pedagogik och har undervisat i grundskolan och inom lärarutbildningen och i peda...

Kristina Hansson

Kristina Hansson, docent, universitetslektor, Institutionen för kliniska vetenskaper Lund, avdelningen för logopedi, foniatri och audiologi, Lunds ...

Kenneth Hyltenstam

Kenneth Hyltenstam är fil.dr i lingvistik och professor emeritus i tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet. Hans huvudsakliga forsknings...

Ingrid Häggström

Ingrid Häggström är fi l.lic. i pedagogik. Hon arbetar som lärarutbildare vid Linköpings universitet inom området grundläggande färdigheter i läsni...

Eva Magnusson

Eva Magnusson, leg. logoped, fil.dr, Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet, Lund.

Kerstin Nauclér

Kerstina Nauclér, leg. logoped, docent i fonetik, Språk- och litteraturcentrum vid Lunds universitet, Lund.

Ulrika Nettelbladt

Ulrika Nettelbladt är fil.dr i fonetik, leg. logoped och professor i logopedi vid Lunds universitet. Hon har i många år varit verksam som föreläsar...

Christina Reuterskiöld

Christina Reuterskiöld, professor, leg. logoped, Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper, avdelningen för sinnesorgan och kommunik...

Sven Strömqvist

Sven Strömqvist är professor i allmän språkvetenskap och språkinlärning vid Lunds universitet och vetenskaplig chef för Humanistlaboratoriet vid sa...

Karin Taube

Karin Taube är fil.dr i psykologi och professor emerita i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hon har varit nationell projektledare för IEA Re...

 ;