
Exekutiva förmågor och läsförståelse
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 1Om författaren
- 3Förord
- 7Inledning
- 21Tack
- 123Exekutiva förmågor och god läsning
- 27Vad är läsförståelse?
- 28Brittany, en elev som har specifika läsförståelsesvårigheter
- 29Vad är exekutiva förmågor?
- 31Centrala exekutiva förmågor
- 32Komplexare exekutiva förmågor
- 33Skillnaden mellan varma och kalla exekutiva förmågor
- 36Hur exekutiva förmågor utvecklas
- 42Hjärnans utveckling och exekutiva förmågor
- 48Barn med specifika läsförståelsesvårigheter
- 49Forskning om läsförståelse
- 53Bokens disposition
- 257Planer och mål – att göra sig redo att läsa
- 58Vad är planering?
- 63Varför är planering viktigt för läsförståelsen?
- 64Planering hos två läsare
- 64Brittany, en elev som har svag läsförståelse
- 64Gabriella, en elev som har god läsförståelse
- 65Vad säger forskarna?
- 68Planering med fokus på läsning
- 69Beståndsdelar i planering för läsförståelse
- 70Sätta ett mål eller syfte för läsning
- 77Förhandsgranska texten
- 78Begrunda vad man redan känner till om textens ämne
- 79Ställa frågor till sig själv om texten
- 80Göra förutsägelser om vad man kommer att stöta på i texten
- 82Praktisk tillämpning
- 85Sätta ett mål för läsning och veta varför du läser
- 86Steg för att nå läsförståelsemål
- 90”Vad kommer jag att veta när jag är klar?”
- 90Ytterligare steg för att planera för att förstå texter
- 91Stödja anknytning till förkunskaper
- 94Stödja frågeskapande
- 95Stödja informationssökningsmål
- 97Med framåtblick på planering
- 3101Organisering – hos text och läsare
- 102Vad är organisationsförmåga?
- 107Varför är organisering viktigt för läsförståelsen?
- 108Organisering hos två läsare
- 108Brittany, en elev som har svag läsförståelse
- 109Gabriella, en elev som har god läsförståelse
- 109Vad säger forskarna?
- 110Sekvensering
- 112Mönsterseende och rytm
- 113Begreppslig organisering
- 115Organisering med fokus på läsning
- 115Medvetenhet om språklig struktur
- 116Medvetenhet om hur texter organiseras
- 129Praktisk tillämpning
- 131Sekvensering, mönsterseende och rytm
- 132Begreppslig organisation
- 134Språklig organisation (syntax)
- 135Kausal organisation i narrativ
- 138Berättelsescheman: hur narrativ organiseras
- 143Organisatoriska signaler i informerande text
- 144Organisatoriska strukturer för informerande text
- 146Med framåtblick på organisationsförmåga
- 4149Kognitiv flexibilitet – bolla med olika aspekter av läsning
- 151Vad är kognitiv flexibilitet?
- 156Varför är kognitiv flexibilitet viktigt för läsförståelsen?
- 157Kognitiv flexibilitet hos två läsare
- 157Brittany, en elev som har svag läsförståelse
- 158Gabriella, en elev som har god läsförståelse
- 158Vad säger forskarna?
- 161Kognitiv flexibilitet med fokus på läsning
- 162Lässpecifik utvärdering av kognitiv flexibilitet och intervention för kognitiv flexibilitet
- 168Andra lässpecifika uppgifter som kan dra nytta av kognitiv flexibilitet
- 170Praktisk tillämpning
- 171Öva allmän (icke-läsrelaterad) kognitiv flexibilitet
- 172Öva lässpecifik kognitiv flexibilitet
- 176Med framåtblick på kognitiv flexibilitet
- 5181Arbetsminne – under läsningens gång
- 182Vad är arbetsminne?
- 187Varför är arbetsminne viktigt för läsförståelse
- 189Arbetsminne hos två läsare
- 189Brittany, en elev som har svag läsförståelse
- 190Gabriella, en elev som har god läsförståelse
- 190Vad säger forskarna?
- 197Arbetsminne med fokus på läsning
- 198Att reda ut tvetydigheter i text
- 202Uppdatera bilden av textens mening med relevant (och inte irrelevant) information
- 205Göra inferenser från text
- 210Praktisk tillämpning
- 212Låt eleverna tänka högt
- 213Öva arbetsminnesfärdigheter
- 214Öva på uppdatering i arbetsminnet
- 215Reda ut tvetydigheter i språket
- 216Öva på hur man löser anaforer
- 218Stödja inferensskapande
- 218Luck-ifyllande inferenser
- 219Textkopplande inferenser
- 221Använda visuell information för att stärka sitt textminne
- 221Med framåtblick på arbetsminne
- 6223Impulskontroll och inhibition – att motstå distraktioner
- 224Vad är impulskontroll?
- 229Varför är impulskontroll/inhibition viktigt för läsförståelsen?
- 230Impulskontroll/inhibition hos två läsare
- 230Brittany, en elev som har svag läsförståelse
- 230Gabriella, en elev som har god läsförståelse
- 231Vad säger forskarna?
- 235Impulskontroll och inhibition med fokus på läsning
- 239Praktisk tillämpning
- 240Öva på impulskontroll
- 241Med framåtblick på impulskontroll
- 7245Social förståelse – om vikten av tankeläsning
- 247Vad är social förståelse?
- 253Varför är social förståelse viktigt för läsförståelsen?
- 255Social förståelse hos två läsare
- 255Brittany, en elev som har svag läsförståelse
- 256Gabriella, en elev som har god läsförståelse
- 257Vad säger forskarna?
- 260Social förståelse med fokus på läsning
- 262Praktisk tillämpning
- 264Överväg ditt val av texttyper och textdrag
- 265Glöm inte det kontrafaktiska tänkandet
- 267Öva, öva, öva
- 272Med framåtblick på social förståelse
- 275Efterord
- 276Metakognition och självreglerat lärande
- 277Förståelsestrategier
- 278Anknyta till förkunskaper
- 278Ställa frågor till sig själv
- 278Göra förutsägelser
- 279Använda textstrukturen
- 279Visualisera textinnehåll
- 279Göra inferenser
- 280Sammanfatta
- 281Alla processer fungerar tillsammans i läsförståelsen
- 281Under läsningens gång
- 282Efter läsningen
- 283Avslutande tankar
- 285Bilaga A
- 289Bilaga B
- 291Barnlitteratur
- 293Litteratur
- 335Sakregister
Författaren har väl utvecklade teoretiska resonemang och bjuder på praktiska tips för den undervisande läraren. Ett intressant bidrag i diskussionen inom forskningsområdet.
Information
- Författare:
- Kelly B Cartwright
- Översättare:
- Nils-Martin Lundsgård
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144113418
- Utgivningsår:
- 2017
- Artikelnummer:
- 39284-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 344