Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Exekutiva förmågor och läsförståelse

Skickas följande arbetsdag

Begreppet exekutiva förmågor betecknar en uppsättning mentala verktyg som vi använder för att sköta uppgifter och nå mål. Utvecklingen av exekutiva förmågor har en signifikant koppling till barns talspråk och ordförråd. Därför är det knappast någon överraskning att de exekutiva förmågorna också är kopplade till läsförståelse. Läsförståelsen är grunden för allt annat lärande i skolan. Utan god läsförståelse kan eleverna inte fullt ut ta till sig, leva sig in i ­eller reagera på litteratur. In...

Begreppet exekutiva förmågor betecknar en uppsättning mentala verktyg som vi använder för att sköta uppgifter och nå mål. Utvecklingen av exekutiva förmågor har en signifikant koppling till barns talspråk och ordförråd. Därför är det knappast någon överraskning att de exekutiva förmågorna också är kopplade till läsförståelse. Läsförståelsen är grunden för allt annat lärande i skolan. Utan god läsförståelse kan eleverna inte fullt ut ta till sig, leva sig in i ­eller reagera på litteratur. Inte heller kan de tillägna sig ny kunskap från texter inom naturkunskap, matematik eller samhällskunskap om de inte förstår vad de läser. Kort sagt är läsning ett tänkande – ett aktivt och oerhört komplext tänkande. Cartwright belyser de exekutiva förmågor som aktuell forskning visat vara avgörande i läsförståelseprocessen och diskuterar vilka ytterligare frågor som man fortfarande söker svar på. I varje kapitel beskrivs också hur elevers exekutiva förmågor kan stimuleras och utvecklas i undervisningen under hela skoltiden. Exekutiva förmågor och läsförståelse vänder sig till lärarstuderande och verksamma lärare i alla skolformer.

    • 1
      Om författaren
    • 3
      Förord
    • 7
      Inledning
    • 21
      Tack
      • 1
        23
        Exekutiva förmågor och god läsning
        • 27
          Vad är läsförståelse?
        • 28
          Brittany, en elev som har specifika läsförståelsesvårigheter
        • 29
          Vad är exekutiva förmågor?
        • 31
          Centrala exekutiva förmågor
        • 32
          Komplexare exekutiva förmågor
        • 33
          Skillnaden mellan varma och kalla exekutiva förmågor
        • 36
          Hur exekutiva förmågor utvecklas
        • 42
          Hjärnans utveckling och exekutiva förmågor
        • 48
          Barn med specifika läsförståelsesvårigheter
        • 49
          Forskning om läsförståelse
        • 53
          Bokens disposition
      • 2
        57
        Planer och mål – att göra sig redo att läsa
        • 58
          Vad är planering?
        • 63
          Varför är planering viktigt för läsförståelsen?
        • 64
          Planering hos två läsare
        • 64
          Brittany, en elev som har svag läsförståelse
        • 64
          Gabriella, en elev som har god läsförståelse
        • 65
          Vad säger forskarna?
        • 68
          Planering med fokus på läsning
        • 69
          Beståndsdelar i planering för läsförståelse
        • 70
          Sätta ett mål eller syfte för läsning
        • 77
          Förhandsgranska texten
        • 78
          Begrunda vad man redan känner till om textens ämne
        • 79
          Ställa frågor till sig själv om texten
        • 80
          Göra förutsägelser om vad man kommer att stöta på i texten
        • 82
          Praktisk tillämpning
        • 85
          Sätta ett mål för läsning och veta varför du läser
        • 86
          Steg för att nå läsförståelsemål
        • 90
          ”Vad kommer jag att veta när jag är klar?”
        • 90
          Ytterligare steg för att planera för att förstå texter
        • 91
          Stödja anknytning till förkunskaper
        • 94
          Stödja frågeskapande
        • 95
          Stödja informationssökningsmål
        • 97
          Med framåtblick på planering
      • 3
        101
        Organisering – hos text och läsare
        • 102
          Vad är organisationsförmåga?
        • 107
          Varför är organisering viktigt för läsförståelsen?
        • 108
          Organisering hos två läsare
        • 108
          Brittany, en elev som har svag läsförståelse
        • 109
          Gabriella, en elev som har god läsförståelse
        • 109
          Vad säger forskarna?
        • 110
          Sekvensering
        • 112
          Mönsterseende och rytm
        • 113
          Begreppslig organisering
        • 115
          Organisering med fokus på läsning
        • 115
          Medvetenhet om språklig struktur
        • 116
          Medvetenhet om hur texter organiseras
        • 129
          Praktisk tillämpning
        • 131
          Sekvensering, mönsterseende och rytm
        • 132
          Begreppslig organisation
        • 134
          Språklig organisation (syntax)
        • 135
          Kausal organisation i narrativ
        • 138
          Berättelsescheman: hur narrativ organiseras
        • 143
          Organisatoriska signaler i informerande text
        • 144
          Organisatoriska strukturer för informerande text
        • 146
          Med framåtblick på organisationsförmåga
      • 4
        149
        Kognitiv flexibilitet – bolla med olika aspekter av läsning
        • 151
          Vad är kognitiv flexibilitet?
        • 156
          Varför är kognitiv flexibilitet viktigt för läsförståelsen?
        • 157
          Kognitiv flexibilitet hos två läsare
        • 157
          Brittany, en elev som har svag läsförståelse
        • 158
          Gabriella, en elev som har god läsförståelse
        • 158
          Vad säger forskarna?
        • 161
          Kognitiv flexibilitet med fokus på läsning
        • 162
          Lässpecifik utvärdering av kognitiv flexibilitet och intervention för kognitiv flexibilitet
        • 168
          Andra lässpecifika uppgifter som kan dra nytta av kognitiv flexibilitet
        • 170
          Praktisk tillämpning
        • 171
          Öva allmän (icke-läsrelaterad) kognitiv flexibilitet
        • 172
          Öva lässpecifik kognitiv flexibilitet
        • 176
          Med framåtblick på kognitiv flexibilitet
      • 5
        181
        Arbetsminne – under läsningens gång
        • 182
          Vad är arbetsminne?
        • 187
          Varför är arbetsminne viktigt för läsförståelse
        • 189
          Arbetsminne hos två läsare
        • 189
          Brittany, en elev som har svag läsförståelse
        • 190
          Gabriella, en elev som har god läsförståelse
        • 190
          Vad säger forskarna?
        • 197
          Arbetsminne med fokus på läsning
        • 198
          Att reda ut tvetydigheter i text
        • 202
          Uppdatera bilden av textens mening med relevant (och inte irrelevant) information
        • 205
          Göra inferenser från text
        • 210
          Praktisk tillämpning
        • 212
          Låt eleverna tänka högt
        • 213
          Öva arbetsminnesfärdigheter
        • 214
          Öva på uppdatering i arbetsminnet
        • 215
          Reda ut tvetydigheter i språket
        • 216
          Öva på hur man löser anaforer
        • 218
          Stödja inferensskapande
        • 218
          Luck-ifyllande inferenser
        • 219
          Textkopplande inferenser
        • 221
          Använda visuell information för att stärka sitt textminne
        • 221
          Med framåtblick på arbetsminne
      • 6
        223
        Impulskontroll och inhibition – att motstå distraktioner
        • 224
          Vad är impulskontroll?
        • 229
          Varför är impulskontroll/inhibition viktigt för läsförståelsen?
        • 230
          Impulskontroll/inhibition hos två läsare
        • 230
          Brittany, en elev som har svag läsförståelse
        • 230
          Gabriella, en elev som har god läsförståelse
        • 231
          Vad säger forskarna?
        • 235
          Impulskontroll och inhibition med fokus på läsning
        • 239
          Praktisk tillämpning
        • 240
          Öva på impulskontroll
        • 241
          Med framåtblick på impulskontroll
      • 7
        245
        Social förståelse – om vikten av tankeläsning
        • 247
          Vad är social förståelse?
        • 253
          Varför är social förståelse viktigt för läsförståelsen?
        • 255
          Social förståelse hos två läsare
        • 255
          Brittany, en elev som har svag läsförståelse
        • 256
          Gabriella, en elev som har god läsförståelse
        • 257
          Vad säger forskarna?
        • 260
          Social förståelse med fokus på läsning
        • 262
          Praktisk tillämpning
        • 264
          Överväg ditt val av texttyper och textdrag
        • 265
          Glöm inte det kontrafaktiska tänkandet
        • 267
          Öva, öva, öva
        • 272
          Med framåtblick på social förståelse
      • 275
        Efterord
        • 276
          Metakognition och självreglerat lärande
        • 277
          Förståelsestrategier
        • 278
          Anknyta till förkunskaper
        • 278
          Ställa frågor till sig själv
        • 278
          Göra förutsägelser
        • 279
          Använda textstrukturen
        • 279
          Visualisera textinnehåll
        • 279
          Göra inferenser
        • 280
          Sammanfatta
        • 281
          Alla processer fungerar tillsammans i läsförståelsen
        • 281
          Under läsningens gång
        • 282
          Efter läsningen
        • 283
          Avslutande tankar
    • 285
      Bilaga A
    • 289
      Bilaga B
    • 291
      Barnlitteratur
    • 293
      Litteratur
    • 335
      Sakregister

Författaren har väl utvecklade teoretiska resonemang och bjuder på praktiska tips för den undervisande läraren. Ett intressant bidrag i diskussionen inom forskningsområdet.

Information

Författare:
Kelly B Cartwright
Översättare:
Nils-Martin Lundsgård
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144113418
Utgivningsår:
2017
Artikelnummer:
39284-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
344

Författare

Kelly B Cartwright

Kelly B. Cartwright, Ph.D., Professor, Psychology, Neuroscience, and Teacher Preparation, Christopher Newport University, 1 Avenue of the Arts, New...

 ;