Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Multimodal interaktionsanalys

Skickas följande arbetsdag

När vi kommunicerar och deltar i olika aktiviteter tolkar vi inte bara det som sägs, utan vi läser också av blickriktningar, kropps­position och mycket annat som finns närvarande i situationen. Ömsesidig förståelse åstadkoms alltså i flera dimensioner, eller modaliteter. Denna bok är den första på svenska som introducerar det mångfacetterade forskningsområde som kallas multimodal interaktionsanalys. Detta fält intresserar sig för hur människor tillsammans utför handlingar med hjälp av språkl...

När vi kommunicerar och deltar i olika aktiviteter tolkar vi inte bara det som sägs, utan vi läser också av blickriktningar, kropps­position och mycket annat som finns närvarande i situationen. Ömsesidig förståelse åstadkoms alltså i flera dimensioner, eller modaliteter. Denna bok är den första på svenska som introducerar det mångfacetterade forskningsområde som kallas multimodal interaktionsanalys. Detta fält intresserar sig för hur människor tillsammans utför handlingar med hjälp av språkliga, kroppsliga och materiella resurser. Bokens första del presenterar perspektivets teoretiska grunder och förklarar hur en interaktionsanalytisk studie kan genomföras ”från ax till limpa”. Bokens andra del introducerar ett antal centrala kommunikativa resurser, från röst och gester till objekt och teknologier. I den tredje och mest omfångsrika delen ges en lång rad exempel på hur man genom multimodal interaktionsanalys kan nå nya insikter inom olika forskningsområden. Multimodal interaktionsanalys vänder sig till studenter och forskare som vill förstå hur det egentligen går till när människor agerar och skapar mening tillsammans.

Prolog 13

Mathias Broth & Leelo Keevallik

Del I Grunder

1. Multimodal interaktionsanalys – att studera mänskligt samspel  19

Mathias Broth & Leelo Keevallik

Vad är multimodal interaktionsanalys? 23

Mänskligt samspel i fokus 25

Handlingarna ordnas i tiden 28

Att forska om hur vi förstår varandra 35

Lästips 39

Referenser 39

2. Inspelning och analys av interaktionsdata 41

Mathias Broth, Nigel Musk & Rasmus Persson

När du planerar för datainsamling 42

Etiska överväganden 43

Information 44

Samtycke 44

Skyddande av personuppgifter 45

Dataanvändning 46

När du spelar in ett videomaterial 46

När du organiserar videomaterialet 49

När du analyserar videodata 51

Identifiera intressanta sekvenser 51

Transkribera 54

Analysera 65

När du ska presentera din studie 69

Allmänna råd för presentationer i tal och skrift 70

Specifika råd för muntliga presentationer 70

Sammanfattning 72

Lästips 73

Referenser 73

Del II Resurser

3. Grammatik 77

Leelo Keevallik

Språket utför handlingar 79

Yttranden växer fram i relation till mottagaren 83

Multimodala syftningar 87

Grammatiken varvas med kroppsliga demonstrationer 89

Sammanfattning 93

Lästips 94

Referenser 94

4. Fonetisk form 97

Rasmus Persson

Talets fonetiska form och dess funktioner 98

Hur artikulation är relevant för turtagning 100

Koartikulation av nasaler som indikation på kommande ljud 100

Olika uttal av klusiler på olika ställen i talturen 103

Vokaluttal som indikerar en kommande fortsättning 107

Hur röstkvalitet är relevant för turtagning 110

Hur fonetisk form bidrar till organisering av sekvenser 115

Sammanfattning 118

Lästips 120

Referenser 120

5. Gester 123

Ali Reza Majlesi, Gunilla Jansson & Maria Rydell

Forskning om gester – en kort historik 124

Gester i ett interaktionellt perspektiv 126

Gester i andraspråkssamtal 128

Gester som kommunikativ resurs för meningsskapande 129

Gester som grund för gemensam förståelse 129

Gester i pedagogiska praktiker 132

Sammanfattning 140

Lästips 141

Referenser 141

6. Beröring 143

Asta Cekaite

Multimodal interaktionell analys av beröring 145

Kontrollerande beröring 146

Affektiv beröring 155

Sammanfattning 161

Lästips 162

Referenser 162

7. Mobilitet 165

Mathias Broth

Turdesign i mobila kontexter 168

Mobilitet och avgränsning av sekvenser 169

Mobilitet och handlingars situerade betydelse 175

Mobilitet och deiktisk referens 177

Sammanfattning 179

Lästips 180

Referenser 180

8. Redskap och material 183

Anna Ekström & Oskar Lindwall

Världen formar vårt handlande 185

Materialitet och synlighet 188

Materiella manifestationer av förståelse 191

Att agera tillsammans i en materiell värld 193

Sammanfattning 195

Lästips 195

Referenser 195

9. Teknologi 197

Alexandra Weilenmann

Mobila metoder 200

Mobiltelefonen som resurs i social interaktion 201

Sammanfattning 211

Lästips 212

Referenser 213

Del III Konsekvenser

10. Multimodal konstruktion av psykologiska fenomen 217

Ämnesområde: psykologi

Sally Wiggins & Karin Osvaldsson Cromdal

Diskursiv psykologi och multimodalitet 218

Analys 221

Avsmak i ett multimodalt perspektiv 222

Att visa förståelse för andras upplevelser och åsikter 228

Sammanfattning 231

Lästips 232

Referenser 232

11. Ett multimodalt perspektiv på kognition 235

Ämnesområde: kognitionsvetenskap

Mattias Arvola

Vetenskapen om förmågan till vetande 236

Situerad kognition 238

Multimodal interaktionsanalys i kognitionsvetenskap 240

Inspelningar på en webbredaktion 241

Problemlösning 242

Representation 247

Sammanfattning 248

Lästips 249

Referenser 250

12. Atypisk interaktion 251

Ämnesområde: klinisk lingvistik

Charlotta Plejert, Ali Reza Majlesi & Christina Samuelsson

Samtal som involverar vuxna personer med afasi 252

Analys av ett samtal som involverar en person med afasi 253

Samtal som involverar personer med demenssjukdom 257

Analys av ett tolkförmedlat samtal 258

Sammanfattning 264

Lästips 266

Referenser 266

13. Kroppen som objekt och resurs för interaktion 269

Ämnesområde: sociologi

Clara Iversen & Marie Flinkfeldt

Den medicinska sociologin och förkroppsligande 270

Kroppen som resurs för iscensättande 272

Att visa symtom: patientsamtal om sömnapné 273

Sammanfattning 282

Lästips 284

Referenser 284

14. Samspel i förskolans vardag 287

Ämnesområde: förskolepedagogik

Jakob Cromdal & Sara Dalgren

Måltiden som omsorgsarbete och pedagogisk praktik 288

Analys 289

Multimodalt samspel i matdistribution 290

Förskolans uppdrag i praktiken: Socialisation till måltidsnormer 295

Diskussion 300

Sammanfattning 301

Lästips 301

Referenser 302

15. Att hantera boken i läsaktiviteter 303

Ämnesområde: litteraturvetenskap

Lars Wallner & Katarina Eriksson Barajas

Hur barn lär sig att hantera böcker 304

Hantering av boken i läspraktiker 305

Bokens bilder synliggörs för sagolyssnarna 306

Innantilläsning av citat i läsecirkel 312

Sammanfattning 318

Lästips 319

Referenser 319

16. Lära tillsammans 321

Ämnesområde: pedagogik

Helen Melander Bowden & Ann-Carita Evaldsson

Kunskap, lärande och affekt 322

Barns interaktion i digitala aktiviteter 324

Kunskap, teknologier och samarbete 324

Kunskap, lärande och engagemang 329

Kunskap, moral och affekt i kamratgruppsrelationer 332

Sammanfattning 336

Lästips 337

Referenser 337

17. Att lära sig ett annat språk i samspel med andra 339

Ämnesområde: andraspråksinlärning

Nigel Musk

Begreppet andraspråksinlärning 341

Interaktionsmönster i språkundervisningen 343

Språklärande som social handling 350

Sammanfattning 356

Lästips 358

Referenser 358

18. Språk, artefakter och fysiska handlingar 359

Ämnesområde: språkvetenskap

Jan Lindström & Catrin Norrby

Det fysiska som semiotisk resurs 361

Att inleda interaktionen 361

Att skapa gemensamt fokus 364

Att ge en vink om kommande handlingar 370

Det verbala och fysiska i sekvensbildning 372

Sammanfattning 375

Lästips 376

Referenser 376

19. Interaktion mellan djur och människor 379

Ämnesområde: human-animal studies

Charlotte Lundgren

Multimodal analys av interaktion mellan människor och djur 380

Djurs kommunikation 381

Beskrivningar av djurarters beteenden 382

Antropomorfism – risk eller tillgång? 383

Interaktion mellan människor och hästar 384

Analys: Respons på stök vid uppsittning 387

Diskussion: Respons på stök vid uppsittning 390

Sammanfattning 393

Lästips 393

Referenser 393

20. Människa–robot-interaktion 395

Ämnesområde: datavetenskap

Hannah Pelikan, Leelo Keevallik & Mathias Broth

Samtalsanalytisk forskning om robotar 396

Turtagning med en humanoid robot 397

Mänsklig anpassning till robotar 403

Känslouttryck hos en leksaksrobot 405

Teamkoordination vid robotkirurgi 410

Sammanfattning 413

Lästips 414

Referenser 414

Epilog: Multimodalitet och språk 417

Per Linell

Interaktion, kroppar och artefakter 417

Mera om artefakter som externa resurser 420

Teori om kontexternas betydelser 421

Ett exempel från en arkitektutbildning 424

Interaktionsforskning förr och nu 427

Om multimodalitetsstudiets fortsatta utveckling 428

Referenser 431

Författar-presentationer 433

Bilaga 1 – samtyckesbrev 1 439

Bilaga 2 – samtyckesbrev 2 441

Bilaga 3 – svensk-engelsk termordlista 445

Sakregister 451

Transkriptionsnyckel 459

Författare

Mathias Broth

Mathias Broth är professor i språk och kultur vid Linköpings universitet. Utifrån ett interaktionsanalytiskt perspektiv intresserar han sig för män...

Leelo Keevallik

Leelo Keevallik är professor i språk och kultur vid Linköpings universi­tet. Hennes forskning handlar om relationen mellan grammatik och kroppen sa...

Mattias Arvola

Mattias Arvola är biträdande professor i kognitionsvetenskap inom interaktions-och tjänstedesign vid Linköpings universitet. Han stude­rar tänkan...

Asta Cekaite

Asta Cekaite är professor vid tema Barn, Linköpings universitet. Hennes forskning involverar ett interdisciplinärt perspektiv på språk, kultur oc...

Jakob Cromdal

Jakob Cromdal är professor i pedagogiskt arbete vid Linköpings univer­sitet. Hans övergripande forskningsintressen rör barns och ungdomars social...

Sara Dalgren

Sara Dalgren är doktor och adjunkt i pedagogiskt arbete vid Linköpings universitet. Hennes forskning intar ett praktiknära perspektiv på för­skol...

Anna Ekström

Anna Ekström är doktor i utbildningsvetenskap och lektor i logopedi vid Linköpings universitet. Hennes intressen rör interaktion både i var­dagli...

Katarina Eriksson Barajas

Katarina Eriksson Barajas är professor i pedagogik med inriktning mot didaktik vid Linköpings universitet. Hon forskar mest om fiktion som didaktis...

Ann-Carita Evaldsson

Ann-Carita Evaldsson är professor i pedagogik vid Uppsala universitet med en tvärvetenskaplig bakgrund i kommunikation. Hennes expert¬områden är vi...

Marie Flinkfeldt

Marie Flinkfeldt är docent och lektor i socialt arbete vid Uppsala universitet. Hennes forskning handlar om hur människor kommer i kontakt med ol...

Clara Iversen

Clara Iversen är docent i sociologi och universitetslektor vid Institutionen för socialt arbete vid Uppsala universitet. Hennes forskningsintress...

Gunilla Jansson

Gunilla Jansson är professor emerita i svenska språket vid Institutionen för svenska och flerspråkighet, Stockholms universitet. Hennes forskning r...

Jan Lindström

Jan Lindström är professor i nordiska språk vid Helsingfors universitet. Hans huvudsakliga forskningsintressen rör interaktionslingvistik, sam­tals...

Oskar Lindwall

Oskar Lindwall är docent i pedagogik och lektor i tillämpad IT med inriktning mot utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet. Hans intresse g...

Per Linell

Per Linell är professor emeritus i kommunikation, språk och kultur vid Linköpings universitet och numera knuten till Göteborgs universitet. Hans ...

Charlotte Lundgren

Charlotte Lundgren är doktor i språk och kultur och arbetar vid Linköpings universitet. Hennes forskning baseras på etnografiska under­sökningar ...

Ali Reza Majlesi

Ali Reza Majlesi, doktor i språk och kultur, är docent i pedagogik och lektor vid institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universit...

Helen Melander Bowden

Helen Melander är FD i pedagogik och verksam som forskare vid Uppsala universitet. Hennes forskningsintressen är lärande i interaktion samt kogniti...

Nigel Musk

Nigel Musk är biträdande professor i engelska på Institutionen för kultur och samhälle vid Linköpings universitet. Han forskar om hur vi lär oss ...

Catrin Norrby

Catrin Norrby är professor i nordiska språk vid Stockholms universitet. Hennes huvudsakliga forskningsintresse rör interaktion i samtal av olika sl...

Hannah Pelikan

Hannah Pelikan är doktorand i språk och kultur vid Linköpings universitet. Hennes forskning kombinerar samtalsanalys och robotinteraktionsdesign ...

Rasmus Persson

Rasmus Persson är doktor i fransk språkvetenskap och verksam som lektor i lingvistik vid Uppsala universitet. Hans forskning berör främst prosodi...

Charlotta Plejert

Charlotta Plejert är docent i lingvistik vid Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper, Linköpings universitet. Hennes forskning rör...

Maria Rydell

Maria Rydell är biträdande lektor i svenska som andraspråk vid Stock­holms universitet. Hon forskar bland annat om flerspråkighet, interaktion oc...

Christina Samuelsson

Christina Samuelsson, professor, leg. logoped, Institutionen för kliniska vetenskaper, intervention och teknik (CLINTEC), enheten för logopedi, Kar...

Lars Wallner

Lars Wallner är postdoktor i pedagogik och didaktik vid Linköpings universitet. Hans forskning riktar sig mot användning av fiktion för pedagogis...

Sally Wiggins Young

Sally Wiggins är docent och universitetslektor i psykologi vid Avdelningen för psykologi vid Institutionen för beteendevetenskap (IBL) vid vid Link...

Alexandra Weilenmann

Alexandra Weilenmann är professor i interaktionsdesign vid Göteborgs universitet. Sedan 1999 har hon studerat användningen av mobil tek­nologi oc...

 ;