Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Sveriges nationella minoritetsspråk - nya språkpolitiska perspektiv
FÖRORD 11
FÖRFATTARPRESENTATIONER 13
1 Minoritetsspråkspolitik och sociolingvistiska verkligheter 17
LINUS SALÖ OCH TOMMASO M. MILANI
Ett flerspråkigt land 17
Begrepp och kategorier – några noteringar 24
De nationella minoritetsspråken – basfakta och kapitelintroduktion 29
Finska 29
Jiddisch 31
Meänkieli 32
Romani chib 33
Samiska 34
Svenskt teckenspråk 36
Övergripande perspektiv 37
Referenser 38
2 Tider och erfarenheter i språkpolitisk historia 43
LINUS SALÖ
Historia som skikt av tider och erfarenheter 43
Svensk minoritetsspråkspolitik – de stora penseldragen 45
Språkpolitik, språkideologier och språkregimer 48
En kritisk blick på historien 53
Avslutande ord: historia som en väg framåt? 60
Referenser 63
3 Våga finska! Sverigefinsk språkaktivism på sociala medier 67
TUIRE LIIMATAINEN OCH NINA CARLSSON
Finska i Sverige: mellan invandrarskap och historisk närvaro 67
Analytiskt ramverk 70
Erkännandeprocesser mellan invandrarskap och minoritetsskap 71
Etnopolitisk mobilisering i förhållande till det finska språket 72
Språkideologier och finskans föränderliga betydelser 74
Material och metod 76
Analys 78
Att våga? Kampanjens ramar 78
Från skam till prestige – upplevelser och motberättelser 80
Strukturmedvetenhet – barnavårdscentraler som kollektiv
upplevelse och rum för frigörelse 83
Att våga säga fel – normativa och alternativa uppfattningar om språk 86
Avslutning 90
Referenser 92
4 Slaget om jiddisch – språkligt medborgande mot alla odds 97
SARAH SCHULMAN OCH TOMMASO M. MILANI
Om jiddisch, spöken och språkligt medborgande 97
Språkliga rättigheter kontra språkligt medborgande 99
Materialet 104
En oförutsedd seger 105
Minoritetsspråkskommittén och dess villkor för språkligt
medborgande 106
Ortogonalt motstånd – skamningen av den svenska staten 111
Implementering av språkpolitiken och negativ särbehandling 115
Gräsrotsaktivism och diversifiering – ett språkligt
medborgande för framtiden 117
Avslutning 120
Referenser 121
5 ”Det ska få höras och synas” – meänkieli i uppsving 125
JAANA KOLU
Språkideologier i två unga tornedalingars språkliga livsberättelser 126
Material och studiedeltagare 128
Positioneringar som identitetshandlingar 131
Poststrukturalistiskt perspektiv på flerspråkighet, identitet och agens 132
Positioneringar och diskurser kring meänkieli 134
Språklig bakgrund och språkresurserna i familjen och i hembyn 135
Skoltiden 138
Flytten från Tornedalen och studietiden 140
Livet som ung vuxen 142
Tornedalsidentiteten och den egna agensen i dag 145
Framtiden för meänkieli i de två talarnas narrativ 147
Diskussion och implikationer 148
Referenser 152
6 Intervju med Bagir Kwiek, romsk aktivist 157
DAVID KARLANDER OCH BAGIR KWIEK
Romskt språk, engagemang och aktivism 157
Referenser 182
7 Mellan osynlighet och synlighet – den vilda kolonisationen 183
DAVID KROIK
Rättigheter, skyltar och vägar 183
Sydsamiska 185
Lingvistiska landskap och platsskapande 186
Centrum och periferi, vildmark och bygd 189
Det sydsamiska språkområdet, rättighetsdiskurser och språkrevitalisering 195
Levda erfarenheter, policydokument och foton 198
Synlighetsordningar i praktiken – en empirisk undersökning 199
Vildmark och terra nullius – ett samiskt kulturlandskap 205
Dekolonialt platsskapande 211
Ett samiskt lingvistiskt landskap 215
Referenser 217
8 I kläm mellan språkpolitik och språkskamning 221
INGELA HOLMSTRÖM
Det svenska teckenspråkets särställning 221
Språkskamning 224
Språkpolitik i form av olika språkplaneringsaktiviteter 226
Språkskamning i språkplanering 227
Statusplanering 227
Inlärningsplanering 231
Attitydplanering 238
Avslutning 241
Referenser 243
9 De nationella minoritetsspråken i läromedel 245
PIA RAATTAMAA VISÉN OCH YVONNE HALLESSON
Representation i läromedel 245
Nationella minoriteter i läromedel – en översikt av tidigare studier 249
Olika stort utrymme för de nationella minoriteterna i läromedel 249
Från exotiska och annorlunda till normala och inkluderade?
Bilden av samer i läromedel 251
Beskrivningar av svenskt och finskt i läroböcker 253
Berättelser om egenart och förtryck – romernas
historieskrivning i läromedel 254
Romer i UR:s program – en förändrad bild 255
Svensk skolkultur med dekoloniserande fickor – meänkieli i
skolans undervisning 256
Sammanfattning 257
Analys av läroböcker i svenska på gymnasiet 258
Kritisk multimodal textanalys 258
Material 260
Fem bildmässiga eller språkliga mönster 260
Samiska ges störst visuellt utrymme – finska och jiddisch minst 261
Symboler, talare eller språkexempel – visuell representation 264
Minoritetsspråkstalarna som aktörer eller föremål för
handlingar – deltagarroller i läroböckerna 267
Att förlora eller vinna ett språk – uttryck för språkförlust
eller språkrevitalisering 268
När talarna ges en röst 269
Jämförande diskussion 271
Didaktiska konsekvenser för undervisning och lärande 273
Referenser 275
Material 277
10 Tankar om minoritetsspråken – ett språkideologiskt perspektiv 279
KENNETH HYLTENSTAM
Bokens bidrag till samhällsdebatt och policy 280
Den korta återblicken – implementering av en svensk
minoritetsspråkspolitik 284
Det långa historiska perspektivet – språkideologins kraft 289
1870 till 1950: en nation–ett folk–ett språk 291
Före 1880: tolererande flerspråkighet 295
1960 till nutid: bejakad flerspråkighet (?) 296
Framtiden 304
Tacknot 312
Referenser 312
PERSON- OCH SAKREGISTER 319
Information
- Redaktörer:
- Tommaso Milani Linus Salö
- Kapitelförfattare:
- Nina Carlsson Yvonne Hallesson Ingela Holmström David Karlander Jaana Kolu David Kroik Bagir Kwiek Tuire Liimatainen Sarah Schulman Pia Visén
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144155043
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 44700-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 328