Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund

Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 7Förord
- 19Andraspråksforskningen som grund
- 10Bokens disposition
- 213Medvetenhet om språk
- 13Enspråkighetsnormen i Sverige
- 14En debatt på villovägar
- 16Förfall eller utveckling?
- 21Svenskans styrka
- 22Inkludering eller exkludering?
- 24En medveten lärare
- 327Teorier växer fram
- 27Behaviorismen
- 29Chomsky lägger ny grund
- 31Inlärarspråket
- 35Tvärspråkligt inflytande
- 38Monitormodellen
- 40Vad kan vi lära av de tidiga teorierna?
- 443Kognitiva aspekter på språkinlärning
- 44Kompetensbaserade inlärningsteorier
- 46Komplexitet, korrekthet och flyt
- 48Grammatiska utvecklingsstadier
- 50Processbarhetsteorin
- 56Teachability hypothesis
- 57Kognitiva aspekter i klassrummet
- 559Ett funktionalistiskt perspektiv
- 60Mappning av form och funktion
- 61En basvarietet
- 63Systemisk-funktionell lingvistik
- 64Språktypologi
- 69Ett funktionalistiskt perspektiv i klassrummet
- 671Språkinlärning genom interaktion
- 71Kommunikationsstrategier
- 74Input, output och interaktionshypotes
- 77Sociokulturell teori i ett nytt sammanhang
- 79Samtalsanalysen vinner mark
- 80Interaktionsteorier i klassrummet
- 783Individuella skillnader
- 84Startålder
- 86Språkbegåvning
- 87Motivation
- 88Inlärningsstrategier
- 90Fler individuella skillnader
- 91Att hantera individuella skillnader i klassrummet
- 895Flerspråkighetsforskning
- 95Definitioner
- 99Kodväxling
- 99Vad är kodväxling?
- 102Pragmatiska aspekter på kodväxling
- 106Grammatiska aspekter på kodväxling
- 108Konsekvenser av flerspråkighet
- 112Flerspråkighetsforskning i klassrummet
- 9115Flerspråkighet på organisationsnivå
- 116Flerspråkiga skolor och förskolor
- 116Språkbad
- 120En omtalad studie
- 122Europaskolor växer fram
- 124Ett projekt om tvåspråkiga förskolor
- 125Tvåspråkig undervisning i Malmö
- 126Modersmålet i utbildningen
- 126Modersmålsundervisning
- 132Nyanlända elevers möjligheter
- 134Svenska som andraspråk
- 136Kritiken mot ämnet
- 139Svenska som andraspråk – framtiden
- 140Att bana väg för flerspråkighet i den svenska skolan
- 10145Språket i klassrummet
- 146Språket som inläraren möter
- 147Fokus på form
- 149Korrigerande återkoppling
- 153Anpassat tal
- 156Lärarfrågor
- 158Interaktion
- 158Interaktionstyper i ett språkklassrum
- 162Lärarlett och grupparbete
- 164Med modersmålet i klassrummet
- 11169Grammatisk utveckling
- 170Att ta hänsyn till utvecklingsstadier
- 171En forskningsstudie om läromedel
- 173Bedöma språkutveckling och språkfärdighet
- 177En bedömningsmodell baserad på PT
- 178Processande
- 180Automatisering
- 180Variation
- 182Mätning av komplexitet, korrekthet och flyt
- 187Individualisering med språkanalys som grund
- 193Efterord
- 195Litteraturförteckning
- 215Person- och sakregister
Den samlar en rad viktiga aspekter på andraspråksinlärning och -undervisning på ett koncist sätt, och borde läsas av alla språklärare.
Information
- Författare:
- Anna Flyman Mattsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144076256
- Utgivningsår:
- 2017
- Artikelnummer:
- 35819-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 224
Information
- Författare:
- Anna Flyman Mattsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144173849
- Utgivningsår:
- 2017
- Artikelnummer:
- 35819-SB01
- Upplaga:
- Första