Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund

Skickas följande arbetsdag

Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

För ett stort antal elever i ungdoms- och vuxenutbildning ­gäller det att ta sig an den komplexa uppgiften att både utveckla ­kunskaper i olika ämnen och att erövra ett helt nytt språk: svenska. ­Språktillägnandet behöver understödjas på allra bästa sätt för att nå en nivå som kan möta de höga språkliga krav som ställs inom ­utbildning, yrkesliv och ­samhälle. Detta ställer i sin tur stora krav på ­andraspråksundervisningen. Att lärare har gedigna kunskaper om hur det går till att lära sig et...

För ett stort antal elever i ungdoms- och vuxenutbildning ­gäller det att ta sig an den komplexa uppgiften att både utveckla ­kunskaper i olika ämnen och att erövra ett helt nytt språk: svenska. ­Språktillägnandet behöver understödjas på allra bästa sätt för att nå en nivå som kan möta de höga språkliga krav som ställs inom ­utbildning, yrkesliv och ­samhälle. Detta ställer i sin tur stora krav på ­andraspråksundervisningen. Att lärare har gedigna kunskaper om hur det går till att lära sig ett nytt språk är därför viktigare än någonsin. Andraspråksfältet är stort och kan vara svårt att navigera i när tiden för kompetensutveckling och fördjupning är begränsad. Den här ­boken är tänkt att fungera som en brygga mellan andraspråksforskning och ­lärares undervisning i svenska som ett andraspråk. Syftet är att ge ­möjlighet till en språkvetenskapligt underbyggd undervisning: Hur inverkar till exempel modersmålet på inlärningen av ett nytt språk? På vilket sätt kan lärare stärka språkutvecklingen? Vad stöds egentligen av forskningen och vad är myt? Författaren presenterar olika språkinlärningsteorier utifrån ett svenskt utbildningsperspektiv och diskuterar hur teorier och forskningsrön kan komma undervisningen till nytta – både på makronivå med organisationen i fokus och på mikronivå utifrån det enskilda klassrummet och lärares arbete där. Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund vänder sig främst till sva-lärare, sfi-lärare och modersmålslärare.

    • 7
      Förord
      • 1
        9
        Andraspråksforskningen som grund
        • 10
          Bokens disposition
      • 2
        13
        Medvetenhet om språk
        • 13
          Enspråkighetsnormen i Sverige
        • 14
          En debatt på villovägar
        • 16
          Förfall eller utveckling?
        • 21
          Svenskans styrka
        • 22
          Inkludering eller exkludering?
        • 24
          En medveten lärare
      • 3
        27
        Teorier växer fram
        • 27
          Behaviorismen
        • 29
          Chomsky lägger ny grund
        • 31
          Inlärarspråket
        • 35
          Tvärspråkligt inflytande
        • 38
          Monitormodellen
        • 40
          Vad kan vi lära av de tidiga teorierna?
      • 4
        43
        Kognitiva aspekter på språkinlärning
        • 44
          Kompetensbaserade inlärningsteorier
        • 46
          Komplexitet, korrekthet och flyt
        • 48
          Grammatiska utvecklingsstadier
        • 50
          Processbarhetsteorin
        • 56
          Teachability hypothesis
        • 57
          Kognitiva aspekter i klassrummet
      • 5
        59
        Ett funktionalistiskt perspektiv
        • 60
          Mappning av form och funktion
        • 61
          En basvarietet
        • 63
          Systemisk-funktionell lingvistik
        • 64
          Språktypologi
        • 69
          Ett funktionalistiskt perspektiv i klassrummet
      • 6
        71
        Språkinlärning genom interaktion
        • 71
          Kommunikationsstrategier
        • 74
          Input, output och interaktionshypotes
        • 77
          Sociokulturell teori i ett nytt sammanhang
        • 79
          Samtalsanalysen vinner mark
        • 80
          Interaktionsteorier i klassrummet
      • 7
        83
        Individuella skillnader
        • 84
          Startålder
        • 86
          Språkbegåvning
        • 87
          Motivation
        • 88
          Inlärningsstrategier
        • 90
          Fler individuella skillnader
        • 91
          Att hantera individuella skillnader i klassrummet
      • 8
        95
        Flerspråkighetsforskning
        • 95
          Definitioner
        • 99
          Kodväxling
        • 99
          Vad är kodväxling?
        • 102
          Pragmatiska aspekter på kodväxling
        • 106
          Grammatiska aspekter på kodväxling
        • 108
          Konsekvenser av flerspråkighet
        • 112
          Flerspråkighetsforskning i klassrummet
      • 9
        115
        Flerspråkighet på organisationsnivå
        • 116
          Flerspråkiga skolor och förskolor
        • 116
          Språkbad
        • 120
          En omtalad studie
        • 122
          Europaskolor växer fram
        • 124
          Ett projekt om tvåspråkiga förskolor
        • 125
          Tvåspråkig undervisning i Malmö
        • 126
          Modersmålet i utbildningen
        • 126
          Modersmålsundervisning
        • 132
          Nyanlända elevers möjligheter
        • 134
          Svenska som andraspråk
        • 136
          Kritiken mot ämnet
        • 139
          Svenska som andraspråk – framtiden
        • 140
          Att bana väg för flerspråkighet i den svenska skolan
      • 10
        145
        Språket i klassrummet
        • 146
          Språket som inläraren möter
        • 147
          Fokus på form
        • 149
          Korrigerande återkoppling
        • 153
          Anpassat tal
        • 156
          Lärarfrågor
        • 158
          Interaktion
        • 158
          Interaktionstyper i ett språkklassrum
        • 162
          Lärarlett och grupparbete
        • 164
          Med modersmålet i klassrummet
      • 11
        169
        Grammatisk utveckling
        • 170
          Att ta hänsyn till utvecklingsstadier
        • 171
          En forskningsstudie om läromedel
        • 173
          Bedöma språkutveckling och språkfärdighet
        • 177
          En bedömningsmodell baserad på PT
        • 178
          Processande
        • 180
          Automatisering
        • 180
          Variation
        • 182
          Mätning av komplexitet, korrekthet och flyt
        • 187
          Individualisering med språkanalys som grund
    • 193
      Efterord
    • 195
      Litteraturförteckning
    • 215
      Person- och sakregister

Den samlar en rad viktiga aspekter på andraspråksinlärning och -undervisning på ett koncist sätt, och borde läsas av alla språklärare.

Information

Författare:
Anna Flyman Mattsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144076256
Utgivningsår:
2017
Artikelnummer:
35819-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
224

Författare

Anna Flyman Mattsson

Anna Flyman Mattsson är fil.dr. i allmän språkvetenskap och docent i svenska som andraspråk vid Lunds universitet. Hennes forskning har bland annat...

 ;

För ett stort antal elever i ungdoms- och vuxenutbildning gäller det att ta sig an den komplexa uppgiften att både utveckla kunskaper i olika ämnen och att erövra ett helt nytt språk: svenska. Språktillägnandet behöver understödjas på allra bästa sätt för att nå en nivå som kan möta de höga språkliga krav som ställs inom utbildning, yrkesliv och samhälle. Detta ställer i sin tur stora krav på andraspråksundervisningen. Att lärare har gedigna kunskaper om hur det går till att lära sig ett nytt...

För ett stort antal elever i ungdoms- och vuxenutbildning gäller det att ta sig an den komplexa uppgiften att både utveckla kunskaper i olika ämnen och att erövra ett helt nytt språk: svenska. Språktillägnandet behöver understödjas på allra bästa sätt för att nå en nivå som kan möta de höga språkliga krav som ställs inom utbildning, yrkesliv och samhälle. Detta ställer i sin tur stora krav på andraspråksundervisningen. Att lärare har gedigna kunskaper om hur det går till att lära sig ett nytt språk är därför viktigare än någonsin. Andraspråksfältet är stort och kan vara svårt att navigera i när tiden för kompetensutveckling och fördjupning är begränsad. Den här boken är tänkt att fungera som en brygga mellan andraspråksforskning och lärares undervisning i svenska som ett andraspråk. Syftet är att ge möjlighet till en språkvetenskapligt underbyggd undervisning: Hur inverkar till exempel modersmålet på inlärningen av ett nytt språk? På vilket sätt kan lärare stärka språkutvecklingen? Vad stöds egentligen av forskningen och vad är myt? Författaren presenterar olika språkinlärningsteorier utifrån ett svenskt utbildningsperspektiv och diskuterar hur teorier och forskningsrön kan komma undervisningen till nytta - både på makronivå med organisationen i fokus och på mikronivå utifrån det enskilda klassrummet och lärares arbete där. Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund vänder sig främst till sva-lärare, sfi-lärare och modersmålslärare.

Information

Författare:
Anna Flyman Mattsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173849
Utgivningsår:
2017
Artikelnummer:
35819-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Anna Flyman Mattsson

Anna Flyman Mattsson är fil.dr. i allmän språkvetenskap och docent i svenska som andraspråk vid Lunds universitet. Hennes forskning har bland annat...

 ;