Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år

Skickas följande arbetsdag

Språkande i förskolan och grundskolans tidiga år

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Språk har en unik betydelse för skola och utbildning. Det är svårt att tänka sig någon verksamhet i skolsammanhang där språk inte har en central funktion. Utgångspunkten för den här boken är att vi lever i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola tidigare har mött språk av olika slag och i olika sammanhang. Flerspråkighet uppfattas därmed som norm. Även de som traditionellt betraktats som enspråkiga omfattas enligt detta synsätt av den flerspråkiga normen. De behöver stimul...

Språk har en unik betydelse för skola och utbildning. Det är svårt att tänka sig någon verksamhet i skolsammanhang där språk inte har en central funktion. Utgångspunkten för den här boken är att vi lever i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola tidigare har mött språk av olika slag och i olika sammanhang. Flerspråkighet uppfattas därmed som norm. Även de som traditionellt betraktats som enspråkiga omfattas enligt detta synsätt av den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöttning för att utveckla kunskap om andra språkliga register och varieteter. Att vara flerspråkig innebär nämligen inte bara att man kan flera språk utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när. I de olika kapitlen diskuterar författaren bland annat villkor för barns språkutveckling, språkliga register och varieteter, skolspråk och vardags-språk samt språkutvecklande arbetssätt, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år. Boken riktar sig till såväl blivande som verksamma förskollärare och lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år.

    • 7
      Förord till andra upplagan
    • 9
      Förord till första upplagan
      • 1
        11
        Inledning
      • 2
        17
        Den språkande människan
        • 17
          Djurens språk
        • 19
          Vad är ett språk?
        • 25
          Språklig kompetens
        • 30
          Läs mer
      • 3
        31
        Barn utvecklar språk – det språkande barnet
        • 32
          Barns språkliga socialisering
        • 36
          Barns tidiga språkutveckling
        • 38
          Teorier om barns språkutveckling
        • 42
          Språkliga krav i förskola, förskoleklass och grundskolans tidigare år
        • 46
          Läs mer
      • 4
        47
        En mångfald av språkliga register och varieteter
        • 50
          Flerspråkig utveckling
        • 52
          Olika register och varieteter
        • 54
          Språkutveckling – att utveckla nya register
        • 56
          Flerspråkig utveckling i förskola och skola
        • 61
          Läs mer
      • 5
        63
        Det kunskapsrelaterade skolregistret
        • 64
          Språkliga företeelser i skolspråket
        • 70
          Textuell kompetens
        • 73
          Talspråk och skriftspråk
        • 74
          Klassrumsinteraktion
        • 77
          Implikationer för undervisning
        • 79
          Läs mer
      • 6
        81
        Från tal till skrift
        • 82
          Svensk läsundervisning i ett historiskt perspektiv
        • 84
          Perspektiv på skrift
        • 85
          Skillnader mellan talat och skrivet språk
        • 87
          Förberedelser för skriftspråk
        • 89
          Övning inför skriftspråksutveckling
        • 92
          Flerspråkiga barns skriftspråksutveckling
        • 94
          Utvecklat skriftspråk
        • 97
          Utveckling av avancerade läs- och skrivstrategier
        • 99
          Läs mer
      • 7
        101
        Genrer i de tidiga åren
        • 102
          Explicit skrivundervisning eller inte
        • 103
          Genrepedagogik
        • 103
          Berättande
        • 107
          Samtal om barnens skrivna berättelser
        • 110
          Övriga genrer
        • 111
          Läs mer
      • 8
        113
        Högläsning
        • 115
          Andraspråkselever och högläsning
        • 118
          Högläsning i smågrupper
        • 120
          Läs mer
      • 9
        121
        Skriftspråkande framför skärmen
        • 124
          Vem är expert – läraren eller eleven?
        • 125
          Läsa framför skärmen
        • 126
          Elektroniskt skrivande
        • 127
          Lära sig skriva med tangentbord
        • 128
          Flerspråkigt skrivande
        • 129
          Datoretik och datorsäkerhet
        • 129
          Ljudmedier
        • 130
          Sociala medier
        • 130
          Datorer – hot eller möjlighet?
        • 131
          Läs mer
      • 10
        133
        Utveckling av språk och kunskap – ett integrerat arbetssätt
        • 138
          Undervisningsupplägg
        • 141
          Läs mer
    • 143
      Litteraturförteckning
    • 151
      Sakregister

Information

Författare:
Åsa Wedin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144116822
Utgivningsår:
2011
Revisionsår:
2017
Artikelnummer:
33575-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
155

Författare

Åsa Wedin

Åsa Wedin är fil.dr i tvåspråkighet och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hon arbetar med lärarutbildning samt forskar inom fle...

 ;

Språk har en unik betydelse för skola och utbildning. Det är svårt att tänka sig någon verksamhet i skolsammanhang där språk inte har en central funktion. Utgångspunkten för den här boken är att vi lever i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola tidigare har mött språk av olika slag och i olika sammanhang. Flerspråkighet uppfattas därmed som norm. Även de som traditionellt betraktats som enspråkiga omfattas enligt detta synsätt av den flerspråkiga normen. De behöver stimul...

Språk har en unik betydelse för skola och utbildning. Det är svårt att tänka sig någon verksamhet i skolsammanhang där språk inte har en central funktion. Utgångspunkten för den här boken är att vi lever i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola tidigare har mött språk av olika slag och i olika sammanhang. Flerspråkighet uppfattas därmed som norm. Även de som traditionellt betraktats som enspråkiga omfattas enligt detta synsätt av den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöttning för att utveckla kunskap om andra språkliga register och varieteter. Att vara flerspråkig innebär nämligen inte bara att man kan flera språk utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när. I de olika kapitlen diskuterar författaren bland annat villkor för barns språkutveckling, språkliga register och varieteter, skolspråk och vardags-språk samt språkutvecklande arbetssätt, allt med fokus på barn i åldrarna 1-12 år. Boken riktar sig till såväl blivande som verksamma förskollärare och lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år.

Information

Författare:
Åsa Wedin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173672
Utgivningsår:
2011
Revisionsår:
2017
Artikelnummer:
33575-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Åsa Wedin

Åsa Wedin är fil.dr i tvåspråkighet och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hon arbetar med lärarutbildning samt forskar inom fle...

 ;