Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Svenskämnet i praktiken

Svenskämnet i praktiken
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord 11
Författarnas förord 15
Kapitel ett
Några utgångspunkter 17
Svensklärare – världens bästa yrke 17
Uppfattningar om svenskämnet 18
Kognitionsvetenskapliga aspekter 21
Bokens kapitel 23
Kapitel två
Läsning och läsförmåga 25
Vad innebär läsförmåga? 26
Lässtrategier 28
Lässtrategiundervisning 35
Explicit lässtrategiundervisning 36
Implicit lässtrategiundervisning 41
Digital läsförmåga 47
Avslutande reflektion 50
Kapitel tre
Läsa sakprosa 51
Vikten av läromedel 51
Analoga eller digitala läromedel? 53
Aktuella och autentiska texter 54
Ökad förståelse för sakprosatexter 55
Synliggör de kommunikativa handlingarna 55
Identifiera retoriska funktioner i texten 56
Uppmärksamma enheterna i texten 56
Synliggör metatexter 57
Packa upp nominaliseringar och nominalfraser 58
Utforska modalitetsmarkörer 59
Undervisa om referensbindning 60
Lägg märke till konnektion 62
THIEVES – en enkel men effektiv strategi 64
Avslutande reflektion 66
Kapitel fyra
Läsa skönlitteratur 67
Särskilda utmaningar i litterära texter 67
Berättarperspektiv 68
Berättarstrukturer 69
Föreställningsvärldar 70
Fas 1: Att vara utanför och kliva in i en föreställningsvärld 70
Fas 2: Att vara i och röra sig genom en föreställningsvärld 71
Fas 3: Att stiga ut och tänka över det man vet av erfarenhet 71
Fas 4: Att stiga ut ur och objektifiera upplevelsen 71
Textrörlighet 72
Frågor som uppmuntrar textrörlighet 75
Analytisk och tolkande läsning 78
Analys av romaner eller noveller 79
Analys av poesi 80
Analys av dramatik 81
Tolkning av text 82
Meningsfull läsning 83
Val av texter 89
Vad berör dig? 90
Börjor 92
Litteraturhistoria 93
Kronologi eller teman 94
Urval och kanon 97
Avslutande reflektion 99
Kapitel fem
Skrivdiskurser och skrivundervisning 101
Fyra dimensioner av skrivundervisning 101
Historiskt perspektiv på de sex skrivdiskursernas ideal 103
Ta utgångspunkt i skrivdiskurserna 105
Färdighetsdiskursen 105
Kreativitetsdiskursen 107
Processdiskursen 109
Genrediskursen 112
Den socialpraktiska diskursen 115
Den socialpolitiska diskursen 117
Diskursen för att tänka och lära 118
Avslutande reflektion 121
Kapitel sex
Skrivundervisning, respons och bedömning 123
Skrivkunnighet och literacybegreppet 123
Skriva i alla ämnen 124
Skrivundervisning i svenskämnet 125
Skrivuppgifter i nationella proven i svenska 126
Motivation att skriva 126
Systematisk utvärdering 128
Respons med hjälp av texttriangeln 129
Respons som leder till lärande 131
Lärares respons 134
Elever ger respons 135
Bedömning av elevers skrivande 136
Lärares ”rättning” 137
Tolkningsgemenskap vid bedömning 137
Avslutande reflektion 139
Kapitel sju
Kontextualiserad grammatikundervisning 141
Grammatik i svenskämnet 142
Uppfattningar om grammatikundervisning 143
Samtal om språk 143
Myhill och kontextualiserad grammatikundervisning 145
Ett metaspråk 145
Svårigheter med traditionell grammatikundervisning 146
Grammatik med fokus på funktion 147
Grundprinciper för kontextualiserad grammatikundervisning 148
Kontextualiserad grammatikundervisning i svensk skola 149
Prova i din undervisning 155
Exempel 1: Undersöka texter för att förstå en regel 156
Exempel 2: Packa upp lärobokstexten 157
Exempel 3: Undersöka texter som eleven skrivit tidigare 159
Exempel 4: Skriva meningar med väl valda detaljer 160
Utforska språk och text tillsammans 162
Avslutande reflektion 163
Kapitel åtta
Muntlig framställning 165
Kroppen som medium 166
Dramaövningar 167
Högläsning 170
Samtala i en grupp 171
Samtal utifrån frågor 173
Nyckelord 174
Diskussionskedja 175
Ringarna 175
Allas frågor 176
Citat 176
En elev i fokus 176
Tala till en grupp 177
Partes som utgångspunkt 178
Lek med olika framställningsformer 178
Parafrasera mera 180
Utantill underlättar 180
Det är mänskligt att fela 180
Hitta det positiva 182
Olika typer av respons 182
Avslutande reflektion 183
Kapitel nio
Planering i svenskämnet 185
Vad säger lärare om planeringsarbetet? 186
Utveckla en förmåga att planera 187
Att planera med konstruktiv länkning 187
Planera helhet och delar 189
Mål med en enskild lektion 190
Elever deltar i planeringen 193
Centrala utgångspunkter för planeringen 194
Avslutande reflektion 197
Referenser 199
Register 207
Information
- Författare:
- Pia Kangas Charlotte Nilsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144153551
- Utgivningsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 44437-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 209
Förord 11
Författarnas förord 15
Kapitel ett
Några utgångspunkter 17
Svensklärare – världens bästa yrke 17
Uppfattningar om svenskämnet 18
Kognitionsvetenskapliga aspekter 21
Bokens kapitel 23
Kapitel två
Läsning och läsförmåga 25
Vad innebär läsförmåga? 26
Lässtrategier 28
Lässtrategiundervisning 35
Explicit lässtrategiundervisning 36
Implicit lässtrategiundervisning 41
Digital läsförmåga 47
Avslutande reflektion 50
Kapitel tre
Läsa sakprosa 51
Vikten av läromedel 51
Analoga eller digitala läromedel? 53
Aktuella och autentiska texter 54
Ökad förståelse för sakprosatexter 55
Synliggör de kommunikativa handlingarna 55
Identifiera retoriska funktioner i texten 56
Uppmärksamma enheterna i texten 56
Synliggör metatexter 57
Packa upp nominaliseringar och nominalfraser 58
Utforska modalitetsmarkörer 59
Undervisa om referensbindning 60
Lägg märke till konnektion 62
THIEVES – en enkel men effektiv strategi 64
Avslutande reflektion 66
Kapitel fyra
Läsa skönlitteratur 67
Särskilda utmaningar i litterära texter 67
Berättarperspektiv 68
Berättarstrukturer 69
Föreställningsvärldar 70
Fas 1: Att vara utanför och kliva in i en föreställningsvärld 70
Fas 2: Att vara i och röra sig genom en föreställningsvärld 71
Fas 3: Att stiga ut och tänka över det man vet av erfarenhet 71
Fas 4: Att stiga ut ur och objektifiera upplevelsen 71
Textrörlighet 72
Frågor som uppmuntrar textrörlighet 75
Analytisk och tolkande läsning 78
Analys av romaner eller noveller 79
Analys av poesi 80
Analys av dramatik 81
Tolkning av text 82
Meningsfull läsning 83
Val av texter 89
Vad berör dig? 90
Börjor 92
Litteraturhistoria 93
Kronologi eller teman 94
Urval och kanon 97
Avslutande reflektion 99
Kapitel fem
Skrivdiskurser och skrivundervisning 101
Fyra dimensioner av skrivundervisning 101
Historiskt perspektiv på de sex skrivdiskursernas ideal 103
Ta utgångspunkt i skrivdiskurserna 105
Färdighetsdiskursen 105
Kreativitetsdiskursen 107
Processdiskursen 109
Genrediskursen 112
Den socialpraktiska diskursen 115
Den socialpolitiska diskursen 117
Diskursen för att tänka och lära 118
Avslutande reflektion 121
Kapitel sex
Skrivundervisning, respons och bedömning 123
Skrivkunnighet och literacybegreppet 123
Skriva i alla ämnen 124
Skrivundervisning i svenskämnet 125
Skrivuppgifter i nationella proven i svenska 126
Motivation att skriva 126
Systematisk utvärdering 128
Respons med hjälp av texttriangeln 129
Respons som leder till lärande 131
Lärares respons 134
Elever ger respons 135
Bedömning av elevers skrivande 136
Lärares ”rättning” 137
Tolkningsgemenskap vid bedömning 137
Avslutande reflektion 139
Kapitel sju
Kontextualiserad grammatikundervisning 141
Grammatik i svenskämnet 142
Uppfattningar om grammatikundervisning 143
Samtal om språk 143
Myhill och kontextualiserad grammatikundervisning 145
Ett metaspråk 145
Svårigheter med traditionell grammatikundervisning 146
Grammatik med fokus på funktion 147
Grundprinciper för kontextualiserad grammatikundervisning 148
Kontextualiserad grammatikundervisning i svensk skola 149
Prova i din undervisning 155
Exempel 1: Undersöka texter för att förstå en regel 156
Exempel 2: Packa upp lärobokstexten 157
Exempel 3: Undersöka texter som eleven skrivit tidigare 159
Exempel 4: Skriva meningar med väl valda detaljer 160
Utforska språk och text tillsammans 162
Avslutande reflektion 163
Kapitel åtta
Muntlig framställning 165
Kroppen som medium 166
Dramaövningar 167
Högläsning 170
Samtala i en grupp 171
Samtal utifrån frågor 173
Nyckelord 174
Diskussionskedja 175
Ringarna 175
Allas frågor 176
Citat 176
En elev i fokus 176
Tala till en grupp 177
Partes som utgångspunkt 178
Lek med olika framställningsformer 178
Parafrasera mera 180
Utantill underlättar 180
Det är mänskligt att fela 180
Hitta det positiva 182
Olika typer av respons 182
Avslutande reflektion 183
Kapitel nio
Planering i svenskämnet 185
Vad säger lärare om planeringsarbetet? 186
Utveckla en förmåga att planera 187
Att planera med konstruktiv länkning 187
Planera helhet och delar 189
Mål med en enskild lektion 190
Elever deltar i planeringen 193
Centrala utgångspunkter för planeringen 194
Avslutande reflektion 197
Referenser 199
Register 207
Information
- Författare:
- Pia Kangas Charlotte Nilsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144198217
- Utgivningsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 44437-SB01
- Upplaga:
- Första