Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Svenskämnet i praktiken

Undervisning och lärande
Skickas följande arbetsdag

Svenskämnet i praktiken

Undervisning och lärande

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Hur, vad och varför är de klassiska didaktiska frågorna som varje lärare behöver ställa sig. Inte minst hur-frågan kan behöva extra stor uppmärksamhet i lärares planering av undervisningen: det gäller att skapa aktiviteter som engagerar eleverna, låter dem förstå världenpå nya sätt och utvecklar deras lärande. I den här boken tar författarna ett helhetsgrepp på svenskämnet och visar hur aktuell svenskämnesdidaktisk forskning kan omsättas i klassrummets praktik. Tyngdpunkten ligger på svenskä...

Hur, vad och varför är de klassiska didaktiska frågorna som varje lärare behöver ställa sig. Inte minst hur-frågan kan behöva extra stor uppmärksamhet i lärares planering av undervisningen: det gäller att skapa aktiviteter som engagerar eleverna, låter dem förstå världenpå nya sätt och utvecklar deras lärande. I den här boken tar författarna ett helhetsgrepp på svenskämnet och visar hur aktuell svenskämnesdidaktisk forskning kan omsättas i klassrummets praktik. Tyngdpunkten ligger på svenskämnets centrala delar, såsom läsning av skönlitteratur och sakprosa samt arbete med grammatik, skrivande och muntlig framställning. Svenskämnet i praktiken riktar sig till ämneslärarstudenter och ämneslärare som redan har kunskaper i svenskämnets olika delar, men vill få råd och idéer om hur dessa kan omsättas i undervisning.

Förord 11

Författarnas förord 15

Kapitel ett

Några utgångspunkter 17

Svensklärare – världens bästa yrke 17

Uppfattningar om svenskämnet 18

Kognitionsvetenskapliga aspekter 21

Bokens kapitel 23

Kapitel två

Läsning och läsförmåga 25

Vad innebär läsförmåga? 26

Lässtrategier 28

Lässtrategiundervisning 35

Explicit lässtrategiundervisning 36

Implicit lässtrategiundervisning 41

Digital läsförmåga 47

Avslutande reflektion 50

Kapitel tre

Läsa sakprosa 51

Vikten av läromedel 51

Analoga eller digitala läromedel? 53

Aktuella och autentiska texter 54

Ökad förståelse för sakprosatexter 55

Synliggör de kommunikativa handlingarna 55

Identifiera retoriska funktioner i texten 56

Uppmärksamma enheterna i texten 56

Synliggör metatexter 57

Packa upp nominaliseringar och nominalfraser 58

Utforska modalitetsmarkörer 59

Undervisa om referensbindning 60

Lägg märke till konnektion 62

THIEVES – en enkel men effektiv strategi 64

Avslutande reflektion 66

Kapitel fyra

Läsa skönlitteratur 67

Särskilda utmaningar i litterära texter 67

Berättarperspektiv 68

Berättarstrukturer 69

Föreställningsvärldar 70

Fas 1: Att vara utanför och kliva in i en föreställningsvärld 70

Fas 2: Att vara i och röra sig genom en föreställningsvärld 71

Fas 3: Att stiga ut och tänka över det man vet av erfarenhet 71

Fas 4: Att stiga ut ur och objektifiera upplevelsen 71

Textrörlighet 72

Frågor som uppmuntrar textrörlighet 75

Analytisk och tolkande läsning 78

Analys av romaner eller noveller 79

Analys av poesi 80

Analys av dramatik 81

Tolkning av text 82

Meningsfull läsning 83

Val av texter 89

Vad berör dig? 90

Börjor 92

Litteraturhistoria 93

Kronologi eller teman 94

Urval och kanon 97

Avslutande reflektion 99

Kapitel fem

Skrivdiskurser och skrivundervisning 101

Fyra dimensioner av skrivundervisning 101

Historiskt perspektiv på de sex skrivdiskursernas ideal 103

Ta utgångspunkt i skrivdiskurserna 105

Färdighetsdiskursen 105

Kreativitetsdiskursen 107

Processdiskursen 109

Genrediskursen 112

Den socialpraktiska diskursen 115

Den socialpolitiska diskursen 117

Diskursen för att tänka och lära 118

Avslutande reflektion 121

Kapitel sex

Skrivundervisning, respons och bedömning 123

Skrivkunnighet och literacybegreppet 123

Skriva i alla ämnen 124

Skrivundervisning i svenskämnet 125

Skrivuppgifter i nationella proven i svenska 126

Motivation att skriva 126

Systematisk utvärdering 128

Respons med hjälp av texttriangeln 129

Respons som leder till lärande 131

Lärares respons 134

Elever ger respons 135

Bedömning av elevers skrivande 136

Lärares ”rättning” 137

Tolkningsgemenskap vid bedömning 137

Avslutande reflektion 139

Kapitel sju

Kontextualiserad grammatikundervisning 141

Grammatik i svenskämnet 142

Uppfattningar om grammatikundervisning 143

Samtal om språk 143

Myhill och kontextualiserad grammatikundervisning 145

Ett metaspråk 145

Svårigheter med traditionell grammatikundervisning 146

Grammatik med fokus på funktion 147

Grundprinciper för kontextualiserad grammatikundervisning 148

Kontextualiserad grammatikundervisning i svensk skola 149

Prova i din undervisning 155

Exempel 1: Undersöka texter för att förstå en regel 156

Exempel 2: Packa upp lärobokstexten 157

Exempel 3: Undersöka texter som eleven skrivit tidigare 159

Exempel 4: Skriva meningar med väl valda detaljer 160

Utforska språk och text tillsammans 162

Avslutande reflektion 163

Kapitel åtta

Muntlig framställning 165

Kroppen som medium 166

Dramaövningar 167

Högläsning 170

Samtala i en grupp 171

Samtal utifrån frågor 173

Nyckelord 174

Diskussionskedja 175

Ringarna 175

Allas frågor 176

Citat 176

En elev i fokus 176

Tala till en grupp 177

Partes som utgångspunkt 178

Lek med olika framställningsformer 178

Parafrasera mera 180

Utantill underlättar 180

Det är mänskligt att fela 180

Hitta det positiva 182

Olika typer av respons 182

Avslutande reflektion 183

Kapitel nio

Planering i svenskämnet 185

Vad säger lärare om planeringsarbetet? 186

Utveckla en förmåga att planera 187

Att planera med konstruktiv länkning 187

Planera helhet och delar 189

Mål med en enskild lektion 190

Elever deltar i planeringen 193

Centrala utgångspunkter för planeringen 194

Avslutande reflektion 197

Referenser 199

Register 207

Information

Författare:
Pia Kangas Charlotte Nilsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144153551
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
44437-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
209

Författare

Pia Kangas

Pia Kangas är gymnasielärare i svenska och historia. Hon har undervisat i många år och efter det arbetat med fortbildning för lärare, framför allt ...

Charlotte Nilsson

Charlotte Nilsson arbetar vid Göteborgs universitet som adjunkt och lärarutbildare för bland annat blivande ämneslärare i svenska. Hon har också en...

 ;

Hur, vad och varför är de klassiska didaktiska frågorna som varje lärare behöver ställa sig. Inte minst hur-frågan kan behöva extra stor uppmärksamhet i lärares planering av undervisningen: det gäller att skapa aktiviteter som engagerar eleverna, låter dem förstå världen på nya sätt och utvecklar deras lärande. I den här boken tar författarna ett helhetsgrepp på svenskämnet och visar hur aktuell svenskämnesdidaktisk forskning kan omsättas i klassrummets praktik. Tyngdpunkten ligger på svensk...

Hur, vad och varför är de klassiska didaktiska frågorna som varje lärare behöver ställa sig. Inte minst hur-frågan kan behöva extra stor uppmärksamhet i lärares planering av undervisningen: det gäller att skapa aktiviteter som engagerar eleverna, låter dem förstå världen på nya sätt och utvecklar deras lärande. I den här boken tar författarna ett helhetsgrepp på svenskämnet och visar hur aktuell svenskämnesdidaktisk forskning kan omsättas i klassrummets praktik. Tyngdpunkten ligger på svenskämnets centrala delar, såsom läsning av skönlitteratur och sakprosa samt arbete med grammatik, skrivande och muntlig framställning. Svenskämnet i praktiken riktar sig till ämneslärarstudenter och ämneslärare som redan har kunskaper i svenskämnets olika delar, men vill få råd och idéer om hur dessa kan omsättas i undervisning.

Förord 11

Författarnas förord 15

Kapitel ett

Några utgångspunkter 17

Svensklärare – världens bästa yrke 17

Uppfattningar om svenskämnet 18

Kognitionsvetenskapliga aspekter 21

Bokens kapitel 23

Kapitel två

Läsning och läsförmåga 25

Vad innebär läsförmåga? 26

Lässtrategier 28

Lässtrategiundervisning 35

Explicit lässtrategiundervisning 36

Implicit lässtrategiundervisning 41

Digital läsförmåga 47

Avslutande reflektion 50

Kapitel tre

Läsa sakprosa 51

Vikten av läromedel 51

Analoga eller digitala läromedel? 53

Aktuella och autentiska texter 54

Ökad förståelse för sakprosatexter 55

Synliggör de kommunikativa handlingarna 55

Identifiera retoriska funktioner i texten 56

Uppmärksamma enheterna i texten 56

Synliggör metatexter 57

Packa upp nominaliseringar och nominalfraser 58

Utforska modalitetsmarkörer 59

Undervisa om referensbindning 60

Lägg märke till konnektion 62

THIEVES – en enkel men effektiv strategi 64

Avslutande reflektion 66

Kapitel fyra

Läsa skönlitteratur 67

Särskilda utmaningar i litterära texter 67

Berättarperspektiv 68

Berättarstrukturer 69

Föreställningsvärldar 70

Fas 1: Att vara utanför och kliva in i en föreställningsvärld 70

Fas 2: Att vara i och röra sig genom en föreställningsvärld 71

Fas 3: Att stiga ut och tänka över det man vet av erfarenhet 71

Fas 4: Att stiga ut ur och objektifiera upplevelsen 71

Textrörlighet 72

Frågor som uppmuntrar textrörlighet 75

Analytisk och tolkande läsning 78

Analys av romaner eller noveller 79

Analys av poesi 80

Analys av dramatik 81

Tolkning av text 82

Meningsfull läsning 83

Val av texter 89

Vad berör dig? 90

Börjor 92

Litteraturhistoria 93

Kronologi eller teman 94

Urval och kanon 97

Avslutande reflektion 99

Kapitel fem

Skrivdiskurser och skrivundervisning 101

Fyra dimensioner av skrivundervisning 101

Historiskt perspektiv på de sex skrivdiskursernas ideal 103

Ta utgångspunkt i skrivdiskurserna 105

Färdighetsdiskursen 105

Kreativitetsdiskursen 107

Processdiskursen 109

Genrediskursen 112

Den socialpraktiska diskursen 115

Den socialpolitiska diskursen 117

Diskursen för att tänka och lära 118

Avslutande reflektion 121

Kapitel sex

Skrivundervisning, respons och bedömning 123

Skrivkunnighet och literacybegreppet 123

Skriva i alla ämnen 124

Skrivundervisning i svenskämnet 125

Skrivuppgifter i nationella proven i svenska 126

Motivation att skriva 126

Systematisk utvärdering 128

Respons med hjälp av texttriangeln 129

Respons som leder till lärande 131

Lärares respons 134

Elever ger respons 135

Bedömning av elevers skrivande 136

Lärares ”rättning” 137

Tolkningsgemenskap vid bedömning 137

Avslutande reflektion 139

Kapitel sju

Kontextualiserad grammatikundervisning 141

Grammatik i svenskämnet 142

Uppfattningar om grammatikundervisning 143

Samtal om språk 143

Myhill och kontextualiserad grammatikundervisning 145

Ett metaspråk 145

Svårigheter med traditionell grammatikundervisning 146

Grammatik med fokus på funktion 147

Grundprinciper för kontextualiserad grammatikundervisning 148

Kontextualiserad grammatikundervisning i svensk skola 149

Prova i din undervisning 155

Exempel 1: Undersöka texter för att förstå en regel 156

Exempel 2: Packa upp lärobokstexten 157

Exempel 3: Undersöka texter som eleven skrivit tidigare 159

Exempel 4: Skriva meningar med väl valda detaljer 160

Utforska språk och text tillsammans 162

Avslutande reflektion 163

Kapitel åtta

Muntlig framställning 165

Kroppen som medium 166

Dramaövningar 167

Högläsning 170

Samtala i en grupp 171

Samtal utifrån frågor 173

Nyckelord 174

Diskussionskedja 175

Ringarna 175

Allas frågor 176

Citat 176

En elev i fokus 176

Tala till en grupp 177

Partes som utgångspunkt 178

Lek med olika framställningsformer 178

Parafrasera mera 180

Utantill underlättar 180

Det är mänskligt att fela 180

Hitta det positiva 182

Olika typer av respons 182

Avslutande reflektion 183

Kapitel nio

Planering i svenskämnet 185

Vad säger lärare om planeringsarbetet? 186

Utveckla en förmåga att planera 187

Att planera med konstruktiv länkning 187

Planera helhet och delar 189

Mål med en enskild lektion 190

Elever deltar i planeringen 193

Centrala utgångspunkter för planeringen 194

Avslutande reflektion 197

Referenser 199

Register 207

Information

Författare:
Pia Kangas Charlotte Nilsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144198217
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
44437-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Pia Kangas

Pia Kangas är gymnasielärare i svenska och historia. Hon har undervisat i många år och efter det arbetat med fortbildning för lärare, framför allt ...

Charlotte Nilsson

Charlotte Nilsson arbetar vid Göteborgs universitet som adjunkt och lärarutbildare för bland annat blivande ämneslärare i svenska. Hon har också en...

 ;