
Professionell utveckling och handledning

Professionell utveckling och handledning
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 7Förord
- 11Vad boken handlar om
- 11Bakgrund
- 15Vad är professionell handledning
- 18Vad är konsultation
- 19Förhållandet mellan professionell handledning och konsultation
- 19Utveckling av professionell handledning
- 24Helhetsperspektiv, reflektion och relationskompetens
- 26Att förebygga utbrändhet
- 27Klarläggande och prioritering av målsättning och innehåll
- 29Bedömning av den handleddes resurser och professionella utvecklingsbehov
- 30Olika former av handledning
- 31Målsättningar för handledning
- 34Delmål i handledningen
- 136Utveckla förmågan att iaktta, reflektera och förstå (analysera) psykosociala, socioekonomiska, socialmedicinska och kulturella förhållanden, problem, resurser och mellanmänskliga relationer och processer
- 242Utveckla relationskompetens, professionsetiska attityder, inlevelse och förebyggande och problemlösande färdigheter
- 350Utveckling av yrkesidentitet
- 52Sammanfattning
- 53Handledningsfunktioner
- 53Handledarens och den handleddes funktioner och ansvar
- 54Regelbundenhet
- 54Frekvens
- 55Individuell handledning eller handledning i grupp
- 55Förberedelse
- 55Handledarens stödjande funktion
- 56Bedömning av lärobehov och resurser
- 56Val av observations- och arbetsuppgifter
- 58Handledarens administrativa, pedagogiska och hjälpande funktioner
- 65Professionell utveckling – faser och utmaningar
- 65Faser i professionell utveckling
- 66Whiteheads modell
- 68Reynolds modell
- 77Stoltenbergs och Delworths nivåer
- 78Några utmaningar i professionell utveckling
- 83Ämneskretsens omfång – integrering av nyare forskning
- 86Avståndet mellan förståelse och färdigheter
- 87Integrering av kunskaper om människan
- 95Integrering av yrkesetiska principer
- 100Förhållandet mellan lärare och student respektive handledare och handledd
- 105Parallella processer
- 105Motstånd
- 107Utbrändhet och sekundär traumatisering
- 109Avslutning
- 111Hjälpmedel vid handledning
- 113Journaler och annan skriftlig dokumentation
- 114Processbeskrivande samtalsreferat
- 122Observationsreferat
- 125Gemensamma samtal
- 128Direkt handledning
- 128Rollspel
- 131Ljud- och videoupptagningar
- 133Litteratur
- 134Avslutning
- 135Handledningens process och metod
- 137Handledningsprocessen i förhållande till den professionella utvecklingens faser
- 137Handledningsprocessen i den första fasen
- 147Exempel på handledning i den första fasen
- 154Handledningsprocessen i den andra fasen
- 158Exempel på handledning i den andra fasen
- 166Handledningsprocessen i den tredje fasen
- 168Exempel på handledning i den tredje fasen
- 178Exempel på handledning i den tredje och den fjärde fasen
- 186Några kategorier av handledningsteknik
- 188Öka den handleddes trygghet
- 191Utveckla förståelse och färdigheter
- 196Direkt påverkan
- 199Utdrag ur handledningssamtal
- 213Sammanfattning
- 215Handledning i grupp
- 215Varför handledning i grupp
- 217Olika former av handledning i grupp
- 217Grupphandledning av studenter
- 217Grupphandledning av utövare
- 217Kollegahandledning
- 218Handledning åt team
- 218Handledning av professionsövergripande grupper
- 220Gruppstorlek och gruppsammansättning
- 221Grupputveckling och grupprocess – handledarens sätt att förhålla sig
- 222Faser i grupputveckling – och handledarens angreppssätt
- 225Hur bör gruppen arbeta
- 226Utforskning
- 227Strukturering
- 227Säkerställande av uppgifts- och processorientering
- 229Exponering av ofärdighet
- 230Respons och stöd
- 231Utjämna status
- 231Grupphandledning är varken personalgrupp eller sensitivitetsträning
- 236Handledaren är uppmärksam på gruppen som helhet
- 236Grupphandledning kan inte kompensera för bristande kunskap
- 237De handleddas engagemang i varandras professionella utveckling – gruppens ansvar
- 238Särskilda utmaningar vid handledning av kollegor i grupp
- 238Exempel från handledning i grupp
- 244Avslutning
- 247Om utvärdering
- 248Grundvalen för utvärdering av praktik och handledning
- 250Några målsättningar för utvärdering
- 255Vad är det vi utvärderar
- 258Avslutning
- 259Litteratur
- 269Sakregister
Information
- Författare:
- Kari Killén
- Översättare:
- Per Larson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144047737
- Utgivningsår:
- 2008
- Artikelnummer:
- 32903-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 269
Information
- Författare:
- Kari Killén
- Översättare:
- Per Larson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144168999
- Utgivningsår:
- 2008
- Artikelnummer:
- 32903-SB01
- Upplaga:
- Första