Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Professionell utveckling och handledning

- ett yrkesövergripande perspektiv
Skickas följande arbetsdag

Professionell utveckling och handledning

- ett yrkesövergripande perspektiv

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Tre ledord genomsyrar denna yrkesövergripande bok om professionell handledning och utveckling: • Helhetsperspektiv • Relationskompetens • Reflektion Boken är en uppdatering och vidareutveckling av Kari Killéns tidigare bok Handledning i socialt arbete. I Professionell utveckling och handledning utvidgas framför allt barnperspektivet, med stark tonvikt på anknytningsteori och relationskompetens. Boken har en pedagogisk infallsvinkel som utvecklats inom psykosocialt arbete och som sätter ...

Tre ledord genomsyrar denna yrkesövergripande bok om professionell handledning och utveckling: • Helhetsperspektiv • Relationskompetens • Reflektion Boken är en uppdatering och vidareutveckling av Kari Killéns tidigare bok Handledning i socialt arbete. I Professionell utveckling och handledning utvidgas framför allt barnperspektivet, med stark tonvikt på anknytningsteori och relationskompetens. Boken har en pedagogisk infallsvinkel som utvecklats inom psykosocialt arbete och som sätter relationen till klienten/patienten och reflektionen i centrum. Författaren visar att det sätt som vi hanterar våra relationer på har en avgörande betydelse för utvecklingen av personlig och professionell integritet, och för det personliga och professionella lärandet. Detta gäller oavsett om det handlar om relationen mellan föräldrar och barn, lärare och student, klient/patient och professionell eller handledare och handledd. Boken innehåller många belysande exempel ur författarens gedigna erfarenhet. Professionell utveckling och handledning vänder sig till handledare, studenter och yrkesverksamma inom socialtjänst, hälso- och sjukvård samt förskola och skola som vill arbeta vidare med sin professionella utveckling.

    • 7
      Förord
    • 11
      Vad boken handlar om
        • 11
          Bakgrund
        • 15
          Vad är professionell handledning
        • 18
          Vad är konsultation
        • 19
          Förhållandet mellan professionell handledning och konsultation
        • 19
          Utveckling av professionell handledning
        • 24
          Helhetsperspektiv, reflektion och relationskompetens
        • 26
          Att förebygga utbrändhet
        • 27
          Klarläggande och prioritering av målsättning och innehåll
        • 29
          Bedömning av den handleddes resurser och professionella utvecklingsbehov
        • 30
          Olika former av handledning
    • 31
      Målsättningar för handledning
        • 34
          Delmål i handledningen
        • 1
          36
          Utveckla förmågan att iaktta, reflektera och förstå (analysera) psykosociala, socioekonomiska, socialmedicinska och kulturella förhållanden, problem, resurser och mellanmänskliga relationer och processer
        • 2
          42
          Utveckla relationskompetens, professionsetiska attityder, inlevelse och förebyggande och problemlösande färdigheter
        • 3
          50
          Utveckling av yrkesidentitet
        • 52
          Sammanfattning
    • 53
      Handledningsfunktioner
        • 53
          Handledarens och den handleddes funktioner och ansvar
        • 54
          Regelbundenhet
        • 54
          Frekvens
        • 55
          Individuell handledning eller handledning i grupp
        • 55
          Förberedelse
        • 55
          Handledarens stödjande funktion
        • 56
          Bedömning av lärobehov och resurser
        • 56
          Val av observations- och arbetsuppgifter
        • 58
          Handledarens administrativa, pedagogiska och hjälpande funktioner
    • 65
      Professionell utveckling – faser och utmaningar
        • 65
          Faser i professionell utveckling
        • 66
          Whiteheads modell
        • 68
          Reynolds modell
        • 77
          Stoltenbergs och Delworths nivåer
        • 78
          Några utmaningar i professionell utveckling
        • 83
          Ämneskretsens omfång – integrering av nyare forskning
        • 86
          Avståndet mellan förståelse och färdigheter
        • 87
          Integrering av kunskaper om människan
        • 95
          Integrering av yrkesetiska principer
        • 100
          Förhållandet mellan lärare och student respektive handledare och handledd
        • 105
          Parallella processer
        • 105
          Motstånd
        • 107
          Utbrändhet och sekundär traumatisering
        • 109
          Avslutning
    • 111
      Hjälpmedel vid handledning
        • 113
          Journaler och annan skriftlig dokumentation
        • 114
          Processbeskrivande samtalsreferat
        • 122
          Observationsreferat
        • 125
          Gemensamma samtal
        • 128
          Direkt handledning
        • 128
          Rollspel
        • 131
          Ljud- och videoupptagningar
        • 133
          Litteratur
        • 134
          Avslutning
    • 135
      Handledningens process och metod
        • 137
          Handledningsprocessen i förhållande till den professionella utvecklingens faser
        • 137
          Handledningsprocessen i den första fasen
        • 147
          Exempel på handledning i den första fasen
        • 154
          Handledningsprocessen i den andra fasen
        • 158
          Exempel på handledning i den andra fasen
        • 166
          Handledningsprocessen i den tredje fasen
        • 168
          Exempel på handledning i den tredje fasen
        • 178
          Exempel på handledning i den tredje och den fjärde fasen
        • 186
          Några kategorier av handledningsteknik
        • 188
          Öka den handleddes trygghet
        • 191
          Utveckla förståelse och färdigheter
        • 196
          Direkt påverkan
        • 199
          Utdrag ur handledningssamtal
        • 213
          Sammanfattning
    • 215
      Handledning i grupp
        • 215
          Varför handledning i grupp
        • 217
          Olika former av handledning i grupp
        • 217
          Grupphandledning av studenter
        • 217
          Grupphandledning av utövare
        • 217
          Kollegahandledning
        • 218
          Handledning åt team
        • 218
          Handledning av professionsövergripande grupper
        • 220
          Gruppstorlek och gruppsammansättning
        • 221
          Grupputveckling och grupprocess – handledarens sätt att förhålla sig
        • 222
          Faser i grupputveckling – och handledarens angreppssätt
        • 225
          Hur bör gruppen arbeta
        • 226
          Utforskning
        • 227
          Strukturering
        • 227
          Säkerställande av uppgifts- och processorientering
        • 229
          Exponering av ofärdighet
        • 230
          Respons och stöd
        • 231
          Utjämna status
        • 231
          Grupphandledning är varken personalgrupp eller sensitivitetsträning
        • 236
          Handledaren är uppmärksam på gruppen som helhet
        • 236
          Grupphandledning kan inte kompensera för bristande kunskap
        • 237
          De handleddas engagemang i varandras professionella utveckling – gruppens ansvar
        • 238
          Särskilda utmaningar vid handledning av kollegor i grupp
        • 238
          Exempel från handledning i grupp
        • 244
          Avslutning
    • 247
      Om utvärdering
        • 248
          Grundvalen för utvärdering av praktik och handledning
        • 250
          Några målsättningar för utvärdering
        • 255
          Vad är det vi utvärderar
        • 258
          Avslutning
    • 259
      Litteratur
    • 269
      Sakregister

Information

Författare:
Kari Killén
Översättare:
Per Larson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144047737
Utgivningsår:
2008
Artikelnummer:
32903-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
269

Författare

Kari Killén

Fil.dr Kari Killén är utbildad socionom och vidareutbildad inom barn- och ungdomspsykiatri i USA och England. Hon har även en engelsk magister­exam...

 ;

Tre ledord genomsyrar denna yrkesövergripande bok om professionell handledning och utveckling: • Helhetsperspektiv • Relationskompetens • Reflektion Boken är en uppdatering och vidareutveckling av Kari Killéns tidigare bok Handledning i socialt arbete. I Professionell utveckling och handledning utvidgas framför allt barnperspektivet, med stark tonvikt på anknytningsteori och relationskompetens. Boken har en pedagogisk infallsvinkel som utvecklats inom psykosocialt arbete och som sätter ...

Tre ledord genomsyrar denna yrkesövergripande bok om professionell handledning och utveckling: • Helhetsperspektiv • Relationskompetens • Reflektion Boken är en uppdatering och vidareutveckling av Kari Killéns tidigare bok Handledning i socialt arbete. I Professionell utveckling och handledning utvidgas framför allt barnperspektivet, med stark tonvikt på anknytningsteori och relationskompetens. Boken har en pedagogisk infallsvinkel som utvecklats inom psykosocialt arbete och som sätter relationen till klienten/patienten och reflektionen i centrum. Författaren visar att det sätt som vi hanterar våra relationer på har en avgörande betydelse för utvecklingen av personlig och professionell integritet, och för det personliga och professionella lärandet. Detta gäller oavsett om det handlar om relationen mellan föräldrar och barn, lärare och student, klient/patient och professionell eller handledare och handledd. Boken innehåller många belysande exempel ur författarens gedigna erfarenhet. Professionell utveckling och handledning vänder sig till handledare, studenter och yrkesverksamma inom socialtjänst, hälso- och sjukvård samt förskola och skola som vill arbeta vidare med sin professionella utveckling.

Information

Författare:
Kari Killén
Översättare:
Per Larson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144168999
Utgivningsår:
2008
Artikelnummer:
32903-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Kari Killén

Fil.dr Kari Killén är utbildad socionom och vidareutbildad inom barn- och ungdomspsykiatri i USA och England. Hon har även en engelsk magister­exam...

 ;