Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att forska i socialt arbete

Utmaningar, förhållningssätt och metoder
Skickas följande arbetsdag

Det praktiska sociala arbetet bygger alltmer på vetenskaplig och empiriskt baserad kunskap. Samhället blir alltmer komplext vilket leder till att kunskapsutveckling och forskningsmetoder utgör en allt viktigare del inom såväl utbildningen av socionomer som i andra samhällsvetenskapliga utbildningar. Att forska i socialt arbete behandlar forskningsmetodik i relation till empiriska studier av det sociala arbetet. Bokens kapitel speglar variationer i forskningsmetodik och olika metodologiska a...

Det praktiska sociala arbetet bygger alltmer på vetenskaplig och empiriskt baserad kunskap. Samhället blir alltmer komplext vilket leder till att kunskapsutveckling och forskningsmetoder utgör en allt viktigare del inom såväl utbildningen av socionomer som i andra samhällsvetenskapliga utbildningar. Att forska i socialt arbete behandlar forskningsmetodik i relation till empiriska studier av det sociala arbetet. Bokens kapitel speglar variationer i forskningsmetodik och olika metodologiska angrepps­­sätt diskuteras ur olika aspekter. Kapitelförfattarna disku­terar och beskriver allt från kunskapsteori och forskningsetik till forsknings­traditioner samt såväl kvalitativa som kvantitativa analysmetoder. I denna andra omarbetade upplaga har alla kapitel reviderats och uppdaterats, vidare finns också några helt nyskrivna kapitel. Att forska i socialt arbete vänder sig till studerande på socionom­programmen samt till studerande och yrkesverksamma inom välfärdsområdet.

Författarpresentationer     7

1 Introduktion     9

Lennart Sauer & Petra Ahnlund

Bokens innehåll    10

2 Vad kännetecknar forskning i socialt arbete?     15

Lennart Nygren

Inledning     15

Om forskningstraditioner och forskningsteman i socialt arbete  19

Vilka forskningsmetoder används?     23

Avslutning     26

Litteratur     28

3 Kvantitativ metod sedd inifrån köket     31

Marek Perlinski

Inledning     31

Alla är vi ofrivilliga kvantitativa forskare     32

Kvantitativa metoders vardagsnytta     35

Den minsta gemensamma nämnaren för kvantitativa metoder     38

Några ord om mätning och mätnivåer     44

Några ord om instansning av data     45

Att orientera sig i datamatrisen     48

Urval av enheter     50

Att arbeta induktivt     55

Avslutning     58

Litteratur     58

4 Allt annat lika      59

– några tips för kvantitativt inriktade examensarbeten

Marek Perlinski

Inledning     59

En liten enkätundersökning      60

Univariat analys     63

Sambandet som försvann och tog en annan stig     66

Förlorad variation     74

Signifikanstestning – från räddare i nöden till bov     76

Avslutning     79

Litteratur     80

5 Kvantitativ analys av välfärds­politikens effekter     81

Björn Högberg

Inledning     81

Kapitlets syfte och struktur     82

Problemet – selektion, bias och systematiska felskattningar     83

Bias och kausala effekter     85

Experimentella metoder     86

Kvasiexperiment – experimentella metoder för observationsdata     90

Regressionsbaserade metoder för observationsdata – justering genom regression     94

Variation över tid – regressions­analys av longitudinella data     101

Geografisk variation – regressions­analys av jämförande data     105

Avslutning     107

Litteratur     110

6 Etiska dilemman och kulturell medvetenhet     111

i kvalitativa forskningsintervjuer

Eva Wikström

Inledning      111

Kultur i samhällsveten­skaplig forskningsmetod och forskningsetik     114

Informerat samtycke – att ha ”klara papper”     120

Kommunikation och interaktion – på vems villkor?     128

Avslutning      131

Litteratur     133

7 Att intervjua barn i socialt arbete     135

Inger Linblad

Inledning     135

Socialt arbete och intervjuer med barn     136

Några perspektiv på barn och barns medverkan     138

Barnintervjuer i forskning     141

Planering och intervju­förberedelser     143

Intervjumetodik     149

Att träna sig i att göra barnintervjuer – en generell kunskap och en specialitet     153

Barnintervju som övningsuppgift under utbildningen     154

Avslutning     159

Litteratur    160

8 Analys av korta narrativ     165

Björn Blom & Lennart Nygren

Inledning     165

Den skrivna berättelsen – ett sätt att reflektera mening     167

Datainsamling via skrivna berättelser     169

Tolkning av texter enligt Paul Ricœur     172

Ricœurs fyra meningsbegrepp 173

Den praktiska poängen med olika meningsbegrepp     176

Fyra principiella sätt att analysera korta narrativ     177

Exempel på analys och resultat­redovisning     184

Avslutning     193

Litteratur     196

9 Urvalets betydelse för kvalitativa intervjustudier     199

Katarina Andersson & Petra Ahnlund

Inledning     199

Tre trender i diskussionen om urval     201

Kontextualisering av olika val – exempel från egen forskning     206

Avslutning      211

Litteratur     212

10 Seminariets roll i forskar­utbildningen     213

Petra Ahnlund & Hildur Kalman

Inledning     213

Vad är ett seminarium?     214

Avslutning     223

Litteratur     223

11 Konsten att förstöra kunskap     225

– om mekanismer som förhindrar och förstör kunskap

Urban Karlsson

Inledning     225

Vad är kunskap?     227

Vad är en teori?     230

Kunskapsförstöring genom new public management     234

Avslutning     250

Litteratur     252

Register     257

Information

Redaktörer:
Petra Ahnlund Lennart Sauer
Kapitelförfattare:
Katarina Andersson Björn Blom Björn Högberg Hildur Kalman Urban Karlsson Inger Linblad Lennart Nygren Marek Perlinski Eva Wikström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144131603
Utgivningsår:
2008
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
32508-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
259

Författare

Petra Ahnlund

Petra Ahnlund är fil.dr och lektor i socialt arbete vid Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet. Hennes forskning är främst inriktad på ...

Lennart Sauer

Lennart Sauer är fil.dr i socialt arbete och verksam som lektor vid Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet. Hans forskning fokuserar på...

Katarina Andersson

Katarina Andersson är fil.dr, docent och lektor i socialt arbete, Umeå universitet. Hennes forskning handlar om äldreomsorgens organisering och utf...

Björn Blom

Björn Blom är socionom och professor i socialt arbete, verksam vid Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet. Han forskar om det sociala a...

Björn Högberg

Björn Högberg är lektor vid Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet. Hans forskning rör skolans och skolpolitikens betydelse för elevers...

Hildur Kalman

Hildur Kalman är professor i socialt arbete och docent i vetenskapsteori vid Umeå universitet. Hon har tidigare varit föreståndare för Nationella f...

Urban Karlsson

Urban Karlsson är fil.dr i socialt arbete vid Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet. Han undervisar i vetenskaplig metod, vetenskapste...

Inger Linblad

Inger Linblad är socionom och fil.dr i socialt arbete, verksam som lektor vid Institutionen för samhällsvetenskaper, Södertörns högskola. Hon är äv...

Lennart Nygren

Lennart Nygren är socionom och professor emeritus i socialt arbete vid Umeå universitet. Hans forskning behandlar kunskapsbildning i socialt arbete...

Marek Perlinski

Marek Perlinski är sociolog och fil.dr i socialt arbete, verksam vid Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet. Han har lång erfarenhet av...

Eva Wikström

Eva Wikström är socionom och docent i socialt arbete, verksam vid Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet. Hon undervisar och forskar om...

 ;