
Att forska i socialt arbete
Författarpresentationer 7
1 Introduktion 9
Lennart Sauer & Petra Ahnlund
Bokens innehåll 10
2 Vad kännetecknar forskning i socialt arbete? 15
Lennart Nygren
Inledning 15
Om forskningstraditioner och forskningsteman i socialt arbete 19
Vilka forskningsmetoder används? 23
Avslutning 26
Litteratur 28
3 Kvantitativ metod sedd inifrån köket 31
Marek Perlinski
Inledning 31
Alla är vi ofrivilliga kvantitativa forskare 32
Kvantitativa metoders vardagsnytta 35
Den minsta gemensamma nämnaren för kvantitativa metoder 38
Några ord om mätning och mätnivåer 44
Några ord om instansning av data 45
Att orientera sig i datamatrisen 48
Urval av enheter 50
Att arbeta induktivt 55
Avslutning 58
Litteratur 58
4 Allt annat lika 59
– några tips för kvantitativt inriktade examensarbeten
Marek Perlinski
Inledning 59
En liten enkätundersökning 60
Univariat analys 63
Sambandet som försvann och tog en annan stig 66
Förlorad variation 74
Signifikanstestning – från räddare i nöden till bov 76
Avslutning 79
Litteratur 80
5 Kvantitativ analys av välfärdspolitikens effekter 81
Björn Högberg
Inledning 81
Kapitlets syfte och struktur 82
Problemet – selektion, bias och systematiska felskattningar 83
Bias och kausala effekter 85
Experimentella metoder 86
Kvasiexperiment – experimentella metoder för observationsdata 90
Regressionsbaserade metoder för observationsdata – justering genom regression 94
Variation över tid – regressionsanalys av longitudinella data 101
Geografisk variation – regressionsanalys av jämförande data 105
Avslutning 107
Litteratur 110
6 Etiska dilemman och kulturell medvetenhet 111
i kvalitativa forskningsintervjuer
Eva Wikström
Inledning 111
Kultur i samhällsvetenskaplig forskningsmetod och forskningsetik 114
Informerat samtycke – att ha ”klara papper” 120
Kommunikation och interaktion – på vems villkor? 128
Avslutning 131
Litteratur 133
7 Att intervjua barn i socialt arbete 135
Inger Linblad
Inledning 135
Socialt arbete och intervjuer med barn 136
Några perspektiv på barn och barns medverkan 138
Barnintervjuer i forskning 141
Planering och intervjuförberedelser 143
Intervjumetodik 149
Att träna sig i att göra barnintervjuer – en generell kunskap och en specialitet 153
Barnintervju som övningsuppgift under utbildningen 154
Avslutning 159
Litteratur 160
8 Analys av korta narrativ 165
Björn Blom & Lennart Nygren
Inledning 165
Den skrivna berättelsen – ett sätt att reflektera mening 167
Datainsamling via skrivna berättelser 169
Tolkning av texter enligt Paul Ricœur 172
Ricœurs fyra meningsbegrepp 173
Den praktiska poängen med olika meningsbegrepp 176
Fyra principiella sätt att analysera korta narrativ 177
Exempel på analys och resultatredovisning 184
Avslutning 193
Litteratur 196
9 Urvalets betydelse för kvalitativa intervjustudier 199
Katarina Andersson & Petra Ahnlund
Inledning 199
Tre trender i diskussionen om urval 201
Kontextualisering av olika val – exempel från egen forskning 206
Avslutning 211
Litteratur 212
10 Seminariets roll i forskarutbildningen 213
Petra Ahnlund & Hildur Kalman
Inledning 213
Vad är ett seminarium? 214
Avslutning 223
Litteratur 223
11 Konsten att förstöra kunskap 225
– om mekanismer som förhindrar och förstör kunskap
Urban Karlsson
Inledning 225
Vad är kunskap? 227
Vad är en teori? 230
Kunskapsförstöring genom new public management 234
Avslutning 250
Litteratur 252
Register 257
Information
- Redaktörer:
- Petra Ahnlund Lennart Sauer
- Kapitelförfattare:
- Katarina Andersson Björn Blom Björn Högberg Hildur Kalman Urban Karlsson Inger Linblad Lennart Nygren Marek Perlinski Eva Wikström
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144131603
- Utgivningsår:
- 2008
- Revisionsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 32508-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 259