
När samhället träder in

När samhället träder in
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 11Författarpresentation
- 13Förord
- 17Introduktion
- Gunvor Andersson, Ingrid Höjer, Marie Sallnäs & Yvonne Sjöblom
- 18Några ord om lagstiftningen och statens styrning
- 19Hur många berörs?
- 20Hur boken är upplagd
- 21Referenser
- Del I Ramar, premisser och organisation
- 125Social barnavård och barns utsatthet
- Gunvor Andersson & Marie Sallnäs
- 25Barn med utsatta barndomsbetingelser
- 28Stat, familj och barn
- 30Centrala samhällsinstitutioner viktiga för barndomen
- 30Social barnavård – ett residualsystem
- 31Klass, kön och etnicitet som markörer
- 35Olika modeller för social barnavård
- 37Barnavårdsproblem och välfärdsstaten
- 38Ungdomar som beter sig illa
- 40Slutord
- 40Referenser
- 245Organisering, sortering och marknadsorientering
- Marie Sallnäs, Stefan Wiklund & Francesca Östberg
- 45En del av individ- och familjeomsorgen
- 47En människobehandlande organisation
- 48Organisationer – resurser och makt
- 49Gränsdragning – vem och vad är barnavårdens ansvar?
- 50Inflöde och ”people processing”
- 52Vad spelar roll för sorteringsprocessen?
- 53Är barnavården likadan i alla kommuner?
- 54Offentligt och privat
- 54En marknad
- 55Hur stort är de privata aktörernas utrymme?
- 58Offentliga organisationer som köpare
- 59Slutord
- 60Referenser
- 363De professionella i den sociala barnavården
- 63Professionalisering inom socialt arbete och i social barnavård
- 65Det viktiga uppdraget och arbetsuppgifterna för de professionella
- 66Vilka arbetar i socialtjänstorganisationen?
- 67Utbildning, vidareutbildning och forskning inom social barnavård
- 68Den sociala barnavården är ett politikerstyrt område
- 70Intern och extern status för barnavårdsarbete
- 70Rörligheten mellan olika arbetsuppgifter och flykten från myndighetsutövningen
- 72Att både arbeta med stöd och myndighetsutövning – balansen mellan hjälp och kontroll
- 74Strategier för att hantera det komplexa barnavårdsarbetet
- 75Standardisering som ett sätt att lösa komplexiteten?
- 76Evidensbaserad praktik – en möjlig väg att professionalisera arbetet?
- 78Slutord
- 78Referenser
- Del II Barn, unga och familjer
- 485Föräldrar möter social barnavård – att ha sitt barn i familjehem
- Ingrid Höjer
- 85Familjer och den sociala barnavården
- 86Vilka familjer gäller det?
- 87Hjälp eller kontroll?
- 88Ensamstående mammor och frånvarande pappor
- 89Mödrar och missbruk
- 90Kunskapsläget – hur uppfattar föräldrar kontakten med socialtjänsten?
- 92Föräldrar möter socialtjänsten
- 92Fokus på det bristfälliga föräldraskapet
- 95Delaktighet och respekt
- 97Att inte bli lyssnad till
- 98Föräldraskap under placeringstiden
- 98Föräldrarnas synpunkter på kontakt under placeringen
- 98Samarbete med familjehemsföräldrarna
- 100Känslor av underlägsenhet och konkurrens
- 101Slutord
- 102Referenser
- 5105Om yngre barn i socialt arbete
- Gunvor Andersson
- 105Att förstå sig på yngre barn
- 106Barn och familj i teoretiskt perspektiv
- 109Yngre barn i utveckling
- 109I väntan på barnet
- 111Barnets första år – spädbarnstiden
- 112Barn i förskoleåren 1−6 år
- 118Yngre skolbarn 7−12 år
- 123Familj, barn och omvärld
- 123Familj och familjebegreppet
- 124Barn med nutid och framtid
- 126Omvärldens betydelse
- 127Slutord
- 128Referenser
- 6133Ungdomsproblem och ungdomars problem
- Yvonne Sjöblom
- 133Ungdom som social kategori
- 134Ungdomstiden som psykologisk utvecklingsfas
- 135En ny syn på unga och på ungdomstiden?
- 136Sårbara och utsatta ungdomar
- 137Ungdomar och sociala problem
- 138Konstruktionen av sociala problem som är knutna till ungdomar
- 138Framväxten av unga och sociala problem
- 142De som tidigt ofrivilligt bryter upp hemifrån − ett ungdomsproblem eller ungdomars problem
- 143Familjen som både skapare och lösare av problem
- 145Kön och ungdomsproblem
- 148Ett ungdomsperspektiv
- 149Den förlängda ungdomstiden
- 150Övergångsfasen från ung till vuxen
- 151Ungdomsliv kontra familjeliv
- 152Övergången till vuxenlivet för unga som lämnar samhällsvården
- 156Vikten av delaktighet för unga som planerar att lämna samhällsvården
- 157Slutord
- 158Referenser
- 7163Ensamkommande barn och unga i en föränderlig värld
- Åsa Söderqvist Forkby
- 163En heterogen grupp av barn och unga
- 165En kort historisk tillbakablick
- 166Flyktorsaker
- 168Asylsökningsprocessen och den första tiden i Sverige
- 170Utredningsprocessen (utredningstiden)
- 171Åldersbedömning
- 172Socialtjänstens roll
- 177Kampen om tillhörighet
- 178De professionella
- 181Slutord
- 182Referenser
- 8185Vuxna med barndomserfarenheter av samhällsvård
- Gunvor Andersson
- 185Glimtar från annan forskning
- 185Social situation och hälsa
- 187Relationer
- 188Ett longitudinellt forskningsprojekt om barn i samhällsvård
- 190Placeringshistoria
- 191Social situation och hälsa i vuxen ålder
- 191Utbildning
- 192Laglydighet
- 193Arbete och försörjning
- 196Hälsa och välbefinnande
- 197Egen familj och relationen till föräldrarna i vuxen ålder
- 198Egen familjesituation
- 200Relationen till de egna föräldrarna i vuxen ålder
- 205Resultat i teoretiskt perspektiv
- 209Slutord
- 209Referenser
- Del III Bedömningar, insatser och utfall
- 9215Risk och riskbedömningar
- Tommy Lundström
- 215Bedöma, utreda, värdera
- 216Bakgrund
- 218Barnavårdsanmälningar och riskbedömningar
- 219Forskning om riskbedömningsinstrument
- 224Behövs professionella när man använder instrument?
- 225Utvecklingen i Sverige
- 228Slutord
- 230Referenser
- 10233Öppenvård
- Yvonne Sjöblom & Stefan Wiklund
- 233En bred uppsättning insatser
- 234Öppenvårdens omfattning, karaktär och utveckling över tid
- 235Öppenvårdens olika funktioner
- 236Prevention
- 239Stöd och behandling
- 245Kontroll
- 247Slutord
- 248Referenser
- 11251Institutionsvård för barn och unga
- Marie Sallnäs
- 251Samhällsvård – vårdformer och utvecklingsdrag
- 252Några utvecklingsdrag
- 253En förstärkt tillsynsapparat
- 255Olika slags institutioner
- 255HVB – en flora av verksamheter
- 258Särskilda ungdomshem som drivs av staten – mellan behandling och straff
- 260Behandling, omsorg, hem och familj
- 263Reglering av tid och rum i en kollektiv miljö
- 265Kamratgruppen – på gott och ont
- 266Barns uppfattningar om institutionsvård
- 268Barnens skolgång och hälsa
- 269Behövs institutioner?
- 270Slutord
- 271Referenser
- 12277Vård i familjehem
- Ingrid Höjer
- 277Familjehemsvård
- 278Rekrytering och utredning av familjehem
- 280Vilka är det som blir familjehemsföräldrar?
- 280Vilken är familjehemmets uppgift?
- 281Vårdnadsöverflyttning
- 283Placeringar i släktinghem
- 284Kontakt mellan placerade barn och ungdomar och deras ursprungsfamiljer
- 284Förändringar av familjehemsuppdragets karaktär
- 285Placerade barns och ungas åsikter om kontakt med ursprungsfamiljen
- 286Familjehemsföräldrarnas erfarenheter av kontakt med placerade barns och ungas föräldrar
- 287Återförening och återplacering
- 288Att vara placerad i familjehem
- 291Utbildningssituationen för placerade barn och unga
- 294Ett familjeorienterat perspektiv – vad innebär det?
- 297Slutord
- 297Referenser
- 13303Att studera utfall och effekter – om social barnavård och nytta
- Marie Sallnäs
- 303Några påpekanden
- 306Några begrepp
- 307Olika design – olika frågor och svar
- 307Serviceutfall och klientutfall
- 308Randomiserade kontrollerade studier
- 311Kvasi-experimentella studier
- 312Före-efter-studier
- 314Registerstudier
- 315Kvalitativa studier
- 317Översikter
- 318Forskning, utfall och nytta
- 320Slutord
- 322Referenser
- 327Med blicken framåt
- Gunvor Andersson, Ingrid Höjer, Marie Sallnäs & Yvonne Sjöblom
- 327Organisering och utförande
- 328Evidensfrågan
- 330Om professionen
- 331Mer lättillgängliga insatser
- 332Samhällsvård
- 333Omvärld, familj och barn som individer
- 334Barnavårdens beroende av omvärlden
- 335Barns beroende av familjen
- 336Barn och unga som individer
- 337Det spelar roll vad som görs
- 338Referenser
- 341Sakregister
För den som studerar till socionom finns mycket att hämta i denna bok. Den bör ingå i kurslitteraturen. Men de som bestämmer över barnavården på olika nivåer borde också läsa den. Och begrunda.
Information
- Redaktörer:
- Gunvor Andersson Ingrid Höjer Marie Sallnäs Yvonne Sjöblom
- Kapitelförfattare:
- Staffan Höjer Tommy Lundström Åsa Söderqvist Forkby Stefan Wiklund Francesca Östberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144123363
- Utgivningsår:
- 2012
- Revisionsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 33810-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 346
Information
- Redaktörer:
- Gunvor Andersson Ingrid Höjer Marie Sallnäs Yvonne Sjöblom
- Kapitelförfattare:
- Staffan Höjer Tommy Lundström Åsa Söderqvist Forkby Stefan Wiklund Francesca Östberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144168937
- Utgivningsår:
- 2012
- Revisionsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 33810-SB02
- Upplaga:
- Andra