Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Målmedveten träning för psykoterapeuter

Hur man förbättrar den kliniska effektiviteten
Skickas följande arbetsdag

Forskning visar att det är långt ifrån alla terapeuter som blir skickligare endast genom mer erfarenhet. Däremot kan alla terapeuter göra stora framsteg i sin professionella effektivitet. Detta sker, menar författaren till denna bok, genom målmedveten, alltså systematisk och fokuserad, träning i det professionella hantverket. Träningen utgår från tre centrala komponenter: feedback från patienten/klienten, hjälp från en handledare och övningar i konkreta professionella färdigheter. Målmedvete...

Forskning visar att det är långt ifrån alla terapeuter som blir skickligare endast genom mer erfarenhet. Däremot kan alla terapeuter göra stora framsteg i sin professionella effektivitet. Detta sker, menar författaren till denna bok, genom målmedveten, alltså systematisk och fokuserad, träning i det professionella hantverket. Träningen utgår från tre centrala komponenter: feedback från patienten/klienten, hjälp från en handledare och övningar i konkreta professionella färdigheter. Målmedveten träning (deliberate practice) är ett begrepp som länge har använts för att studera hur expertis utvecklas på en mängd olika områden. I den här boken presenterar Tony Rousmaniere nu ett program för hur en psykoterapeut stegvis kan träna specifika färdigheter samt klinisk medvetenhet och uthållighet, och på så vis höja den terapeutiska effektiviteten avsevärt. Målmedveten träning för psykoterapeuter riktar sig till psykoterapeuter, oavsett inriktning, på alla nivåer av professionellt kunnande.

    • 13
      Sakgranskarens förord
    • 19
      Översättarnas förord
    • 21
      Prolog
  • Del I En väg till målmedveten träning
      • 1
        35
        En väg till kompetens
        • 37
          En bra start
        • 38
          En kort smekmånad
        • 39
          Klinisk handledning, en undsättning?
        • 42
          Vinklade data
        • 44
          Ett hyggligt genomsnitt
        • 46
          Effektiviteten i psykoterapiutbildning
        • 47
          Tvivel
        • 49
          Vetenskap eller tro?
        • 50
          Skillnader mellan olika terapeuter: Den gode, den onde, den fule
        • 51
          Data blir personliga
        • 52
          Riktigt bra psykoterapi
        • 54
          Leder erfarenhet till bättre effektivitet?
        • 56
          Ut i det okända
        • 57
          Att bryta ordningen
        • 60
          Mönster i oredan
      • 2
        63
        En väg till expertis
        • 65
          Målmedveten träning
        • 68
          Ingen nonsensterapi
      • 3
        71
        Experimentet, fas 1
      • Målmedveten träning
        • 72
          Musikhögskolans metoder, i psykoterapiutbildningen
        • 73
          Skadlig och inadekvat handledning
        • 75
          Videoinspelningar i handledningen
        • 77
          Exempel 1: Att arbeta ovanför den optimala inlärningszonen
        • 78
          Exempel 2: Att arbeta under den optimala inlärningszonen
        • 79
          Djupgående erfarenhet inom området
        • 80
          Färdighetsfokuserade kliniska övningar
        • 81
          Simulations-baserat lärande till mästarnivå
        • 83
          Unika hemuppgifter för psykoterapeuter
      • 4
        85
        Experimentet, fas 2
      • Enskild målmedveten träning
        • 85
          Plan för enskild målmedveten träning
        • 88
          Djupare intoning
        • 89
          En spegel in till mitt arbete
        • 90
          Där kartan möter terrängen
        • 91
          Emotionell självkännedom
        • 93
          Målmedveten träning är svårt
        • 94
          Emotionell uthållighet
        • 96
          En loggbok för målmedveten träning
        • 98
          Nästa steg
  • Del II Vetenskapen om skicklighet. Att lära av andra kunskapsfält
      • 5
        101
        Expertis inom medicin
      • Fokus på kliniska resultat
        • 102
          Att flytta till månen
        • 103
          Att utveckla en modell för målmedveten träning i psykoterapi
        • 104
          Den naturalistiska metoden i läkarutbildningen
        • 107
          Läkarkårens kustjägare
        • 108
          Translationell forskning
        • 111
          Modell och stil övertrumfar resultaten
        • 116
          En präst söker arbete i en mosk
        • 118
          Ett problem med vår professionella kultur
      • 6
        121
        Topprestationer inom scenkonst
      • Fokus på färdigheter
        • 124
          Träning i scenkonst: Fokus på färdigheter
        • 125
          Den träffsäkra musikanten
        • 126
          Nyckeln till effektiv målmedveten träning: Träna smartare, inte hårdare
        • 128
          Väsentliga inslag i målmedveten träning 1: Ha ett ihärdigt fokus på specifika psykoterapifärdigheter
        • 132
          Väsentliga inslag i målmedveten träning 2: Observera ditt eget arbete
        • 134
          Väsentliga inslag i målmedveten träning 3: Använda misstag på ett konstruktivt sätt
      • 7
        137
        Expertis i svåra situationer
      • Erfarenheten förfinad genom återkoppling
        • 139
          Psykoterapi är en röra
        • 141
          Naturalistiskt beslutsfattande i svåra situationer
        • 144
          Var snäll och tala om för mig vad jag gör för fel
      • 8
        149
        Skicklighet i andliga övningar
      • Att uppmärksamma känslomässigt undvikande
        • 150
          Känslomässigt undvikande: Ett fallexempel
        • 151
          Vad kan man göra åt ångest?
        • 152
          Den svåraste läxan
        • 153
          Samarbetsinriktad handledning, en räddning?
        • 156
          Konsekvenserna av låg emotionell självkännedom hos terapeuter
        • 157
          Begränsade lösningar
        • 158
          Den enkla vägen att ta hand om klienters smärta
        • 160
          Den första målmedvetna träningen: andliga övningar
        • 162
          Medveten närvaro (mindfulness)
        • 165
          Klinisk medveten närvaro
  • Del III Att utveckla sin egen rutin för målmedveten träning
      • 9
        169
        Övandets principer
        • 170
          Något om terminologin
        • 170
          Målmedveten träning: Grundläggande principer
        • 172
          På vilket sätt är detta nytt och annorlunda?
        • 174
          Simulations-baserad träning
        • 176
          Hur träning känns
        • 176
          Vad ska jag öva på?
        • 177
          Hur man väljer ut fall för målmedveten träning
        • 179
          Att välja övningar för målmedveten träning
        • 180
          Logistik
        • 181
          Loggbok över målmedveten träning
        • 182
          Att utvärdera effektiviteten i målmedveten träning
      • 10
        185
        Övningar i målmedveten träning för grundläggande färdigheter
        • 187
          Övning 1: Klinisk medveten närvaro: att utveckla en medvetenhet om sina egna sinnesförnimmelser och uppmärksamma känslomässigt undvikande
        • 191
          Övning 2: Att förbättra intoningen med klienten, del 1: vad du ser
        • 194
          Övning 3: Att förbättra intoningen med klienten, del 2: vad du hör
        • 196
          Övning 4: Att förbättra intoningen med klienten, del 4: vad du känner
        • 199
          Övning 5: Psykoterapeutiska uppvärmningsövningar
        • 202
          Övning 6: Att bygga upp sin uthållighet i psykoterapeutiskt arbete
      • 11
        207
        Målmedveten träning för specifika behandlingsmodeller
        • 210
          Övning 7: Att utvärdera psykoterapeutens aktivitet och terapimodell
        • 214
          Övning 8: Att studera experters videoinspelningar
        • 216
          Övning 9: Modellspecifika övningar
  • Del IV Att vidmakthålla målmedveten träning
      • 12
        225
        Den inre kraftmätningen
      • Driv, självreglering och harmonisk passion
        • 227
          Självreglering
        • 229
          Driv
        • 230
          Att utveckla driv
        • 231
          Harmonisk passion
      • 13
        235
        Råd till den som går i handledning
      • Hur du hittar din väg till skicklighet
        • 235
          Varför målmedveten träning inte fungerar för alla
        • 237
          Målmedveten träning kräver en bra mentor
        • 238
          Din handledares högsta prioritet
        • 239
          Att välja en mentor
        • 241
          Var man finner instruktion
      • 14
        245
        Råd till handledaren
      • Att integrera målmedveten träning i handledningen
        • 246
          Förändring 1: Att öka fokus på färdigheter
        • 247
          Förändring 2: Att använda aktivt i stället för passivt lärande
        • 247
          Förändring 3: Att arbeta på bristningsgränsen
        • 248
          Förändring 4: Att använda tillräckligt mycket repetition
        • 249
          Förändring 5: Att göra hemuppgifter till en integrerad del av inlärningen
        • 250
          Förändring 6: Att utvärdera prestationerna genom utfallet för klienten
        • 251
          Förändring 7: Att uppmärksamma känslomässigt undvikande
        • 252
          Förändring 8: Att stötta terapeutens inre kraftmätning för målmedveten träning under hela yrkeskarriären
      • 15
        255
        Råd till den erfarna terapeuten, mitt i eller i slutet av karriären
      • Ett livslångt lärande
        • 257
          Att förbättra det livslånga lärandet
      • 16
        263
        Räcker det med målmedveten träning
        • 263
          Den stora utjämnaren?
        • 264
          Är målmedveten träning nödvändig eller tillräcklig för att bli skicklig?
        • 265
          Den problematiska definitionen av ”träning”
      • 17
        269
        Vi blickar framåt
        • 270
          Vi blickar framåt
        • 271
          Pionjärerna
    • 273
      Epilog
      • 275
        Appendix
        • 275
          Att videofilma psykoterapi
        • 275
          Att välja videokamera
        • 276
          Ljud
        • 276
          Videouppspelning
        • 276
          Att förvara digitala videoinspelningar
        • 276
          Video med ”bild-i-bilden”
        • 277
          Att videofilma med mobila apparater
        • 277
          Samtycke
        • 277
          Att introducera videoinspelning för klienter
    • 279
      Referenser
    • 299
      Register

Information

Författare:
Tony Rousmaniere
Översättare:
Gustaf Berglund Solveig Halvorsen Kåven
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144123585
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39830-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
312

Författare

Tony Rousmaniere

Tony Rousmaniere är doktor i psykologi, verksam vid University of Washington i Seattle, där han också driver en privatmottagning.

 ;