Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Målmedveten träning för psykoterapeuter
- 13Sakgranskarens förord
- 19Översättarnas förord
- 21Prolog
- 135En väg till kompetens
- 37En bra start
- 38En kort smekmånad
- 39Klinisk handledning, en undsättning?
- 42Vinklade data
- 44Ett hyggligt genomsnitt
- 46Effektiviteten i psykoterapiutbildning
- 47Tvivel
- 49Vetenskap eller tro?
- 50Skillnader mellan olika terapeuter: Den gode, den onde, den fule
- 51Data blir personliga
- 52Riktigt bra psykoterapi
- 54Leder erfarenhet till bättre effektivitet?
- 56Ut i det okända
- 57Att bryta ordningen
- 60Mönster i oredan
- 263En väg till expertis
- 65Målmedveten träning
- 68Ingen nonsensterapi
- 371Experimentet, fas 1
- 72Musikhögskolans metoder, i psykoterapiutbildningen
- 73Skadlig och inadekvat handledning
- 75Videoinspelningar i handledningen
- 77Exempel 1: Att arbeta ovanför den optimala inlärningszonen
- 78Exempel 2: Att arbeta under den optimala inlärningszonen
- 79Djupgående erfarenhet inom området
- 80Färdighetsfokuserade kliniska övningar
- 81Simulations-baserat lärande till mästarnivå
- 83Unika hemuppgifter för psykoterapeuter
- 485Experimentet, fas 2
- Enskild målmedveten träning
- 85Plan för enskild målmedveten träning
- 88Djupare intoning
- 89En spegel in till mitt arbete
- 90Där kartan möter terrängen
- 91Emotionell självkännedom
- 93Målmedveten träning är svårt
- 94Emotionell uthållighet
- 96En loggbok för målmedveten träning
- 98Nästa steg
- Del II Vetenskapen om skicklighet. Att lära av andra kunskapsfält
- 5101Expertis inom medicin
- Fokus på kliniska resultat
- 102Att flytta till månen
- 103Att utveckla en modell för målmedveten träning i psykoterapi
- 104Den naturalistiska metoden i läkarutbildningen
- 107Läkarkårens kustjägare
- 108Translationell forskning
- 111Modell och stil övertrumfar resultaten
- 116En präst söker arbete i en mosk
- 118Ett problem med vår professionella kultur
- 6121Topprestationer inom scenkonst
- Fokus på färdigheter
- 124Träning i scenkonst: Fokus på färdigheter
- 125Den träffsäkra musikanten
- 126Nyckeln till effektiv målmedveten träning: Träna smartare, inte hårdare
- 128Väsentliga inslag i målmedveten träning 1: Ha ett ihärdigt fokus på specifika psykoterapifärdigheter
- 132Väsentliga inslag i målmedveten träning 2: Observera ditt eget arbete
- 134Väsentliga inslag i målmedveten träning 3: Använda misstag på ett konstruktivt sätt
- 7137Expertis i svåra situationer
- Erfarenheten förfinad genom återkoppling
- 139Psykoterapi är en röra
- 141Naturalistiskt beslutsfattande i svåra situationer
- 144Var snäll och tala om för mig vad jag gör för fel
- 8149Skicklighet i andliga övningar
- Att uppmärksamma känslomässigt undvikande
- 150Känslomässigt undvikande: Ett fallexempel
- 151Vad kan man göra åt ångest?
- 152Den svåraste läxan
- 153Samarbetsinriktad handledning, en räddning?
- 156Konsekvenserna av låg emotionell självkännedom hos terapeuter
- 157Begränsade lösningar
- 158Den enkla vägen att ta hand om klienters smärta
- 160Den första målmedvetna träningen: andliga övningar
- 162Medveten närvaro (mindfulness)
- 165Klinisk medveten närvaro
- Del III Att utveckla sin egen rutin för målmedveten träning
- 9169Övandets principer
- 170Något om terminologin
- 170Målmedveten träning: Grundläggande principer
- 172På vilket sätt är detta nytt och annorlunda?
- 174Simulations-baserad träning
- 176Hur träning känns
- 176Vad ska jag öva på?
- 177Hur man väljer ut fall för målmedveten träning
- 179Att välja övningar för målmedveten träning
- 180Logistik
- 181Loggbok över målmedveten träning
- 182Att utvärdera effektiviteten i målmedveten träning
- 10185Övningar i målmedveten träning för grundläggande färdigheter
- 187Övning 1: Klinisk medveten närvaro: att utveckla en medvetenhet om sina egna sinnesförnimmelser och uppmärksamma känslomässigt undvikande
- 191Övning 2: Att förbättra intoningen med klienten, del 1: vad du ser
- 194Övning 3: Att förbättra intoningen med klienten, del 2: vad du hör
- 196Övning 4: Att förbättra intoningen med klienten, del 4: vad du känner
- 199Övning 5: Psykoterapeutiska uppvärmningsövningar
- 202Övning 6: Att bygga upp sin uthållighet i psykoterapeutiskt arbete
- 11207Målmedveten träning för specifika behandlingsmodeller
- 210Övning 7: Att utvärdera psykoterapeutens aktivitet och terapimodell
- 214Övning 8: Att studera experters videoinspelningar
- 216Övning 9: Modellspecifika övningar
- Del IV Att vidmakthålla målmedveten träning
- 12225Den inre kraftmätningen
- 227Självreglering
- 229Driv
- 230Att utveckla driv
- 231Harmonisk passion
- 13235Råd till den som går i handledning
- Hur du hittar din väg till skicklighet
- 235Varför målmedveten träning inte fungerar för alla
- 237Målmedveten träning kräver en bra mentor
- 238Din handledares högsta prioritet
- 239Att välja en mentor
- 241Var man finner instruktion
- 14245Råd till handledaren
- 246Förändring 1: Att öka fokus på färdigheter
- 247Förändring 2: Att använda aktivt i stället för passivt lärande
- 247Förändring 3: Att arbeta på bristningsgränsen
- 248Förändring 4: Att använda tillräckligt mycket repetition
- 249Förändring 5: Att göra hemuppgifter till en integrerad del av inlärningen
- 250Förändring 6: Att utvärdera prestationerna genom utfallet för klienten
- 251Förändring 7: Att uppmärksamma känslomässigt undvikande
- 252Förändring 8: Att stötta terapeutens inre kraftmätning för målmedveten träning under hela yrkeskarriären
- 15255Råd till den erfarna terapeuten, mitt i eller i slutet av karriären
- 257Att förbättra det livslånga lärandet
- 16263Räcker det med målmedveten träning
- 263Den stora utjämnaren?
- 264Är målmedveten träning nödvändig eller tillräcklig för att bli skicklig?
- 265Den problematiska definitionen av ”träning”
- 17269Vi blickar framåt
- 270Vi blickar framåt
- 271Pionjärerna
- 273Epilog
- 275Appendix
- 275Att videofilma psykoterapi
- 275Att välja videokamera
- 276Ljud
- 276Videouppspelning
- 276Att förvara digitala videoinspelningar
- 276Video med ”bild-i-bilden”
- 277Att videofilma med mobila apparater
- 277Samtycke
- 277Att introducera videoinspelning för klienter
- 279Referenser
- 299Register
Information
- Författare:
- Tony Rousmaniere
- Översättare:
- Gustaf Berglund Solveig Halvorsen Kåven
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144123585
- Utgivningsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 39830-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 312