Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Krishantering i arbetslivet

Skickas följande arbetsdag

Krishantering i arbetslivet vänder sig till alla som i sitt yrkesliv kan möta personer som varit med om traumatiska upplevelser, till exempel chefer, personalvetare, psykologer, läkare och övrig sjukvårdspersonal, kuratorer, kamratstödjare, samt räddningstjänst och annan insatspersonal. Värdefulla kunskaper ges också till drabbade, deras anhöriga och kollegor. Detta är den tredje upplagan av denna uppskattade bok som nu har reviderats och uppdaterats med nya rön. ”Denna tredje upplaga av Kri...

Krishantering i arbetslivet vänder sig till alla som i sitt yrkesliv kan möta personer som varit med om traumatiska upplevelser, till exempel chefer, personalvetare, psykologer, läkare och övrig sjukvårdspersonal, kuratorer, kamratstödjare, samt räddningstjänst och annan insatspersonal. Värdefulla kunskaper ges också till drabbade, deras anhöriga och kollegor. Detta är den tredje upplagan av denna uppskattade bok som nu har reviderats och uppdaterats med nya rön. ”Denna tredje upplaga av Krishantering i arbetslivet är en ambitiös sammanställning av både vetenskaplig forskning och författarnas rika erfarenhet av praktiskt arbete med kriser i organisationer, och torde vara till stor hjälp för organisationer att förbättra sin krishantering. Boken är nu omdisponerad och en del särskilt teoretiska avsnitt har lyfts ut till förmån för nytt och mera direkt tillämpbart innehåll. Den nya dispositionen leder läsaren genom väsentliga överväganden från före till efter en kris. Det finns mellan dessa pärmar mycket nyttigt att hämta för alla som är inblandade i organisationers krishantering.” Ur förordet av Filip Arnberg, docent i klinisk psykologi, leg. psykolog och programdirektör vid Kunskapscentrum för katastrofpsykiatri, Uppsala universitet.

Förord till tredje upplagan 13

Inledning 17

 

I. Före krisen

1. Definitioner     23

Traumatiska kriser, utvecklings- och livskriser     23

Olika typer av krishändelser och krisdrabbade     28

Krisupplevelsen     38

 

2. Krisorganisation     41

Externa resurser     47

Externt stöd i krishanteringen     48

 

3. Riskanalys     59

 

4. Dokument     65

Krispolicy     70

Riktlinjer för krishantering     71

Lokal handlingsplan     74

Checklistor     75

 

5. Utbildning     77

 

6. Krisövningar     83

 

7. Psykologisk krisförberedelse     91

Samtal för psykologisk krisförberedelse     93

Resiliensträning     96

SERE-träning     97

 

II. Under en kris

8. Reaktioner under pågående kris     105

Cullbergs krisfaser, populärföreställningar och myter om krisreaktioner     106

Ripleys överlevnadsbåge     108

Litz två faser     109

Inför en kris – reaktioner på fara     110

Reaktioner under pågående kris     112

Gruppen och organisationen     124

 

9. Tidigt stöd efter traumatiska händelser     131

Direkt och indirekt drabbade     131

Allmänna riktlinjer för stödinsatser     134

Så kan du hjälpa och stödja en person i kris     143

Stöd vid katastrofer     147

 

10. Den drabbade själv     153

Vad innebär att bearbeta en kris?     154

Lösningsfokuserad bemästring     156

Reaktionsfokuserad bemästring     159

Undvikande bemästring     162

 

11. Socialt stöd     165

Upplevelsen av tillgängligt stöd viktigast     166

Olika former av socialt stöd     168

Det sociala stödets olika funktioner     172

Psykologisk första hjälp     174

Den stödjande chefen     178

Kamratstöd     182

 

12. Insatser för insatspersonal     193

 

13. Pågående hot och långdragna kriser     203

Pågående hot     203

Långvariga kriser och pandemier     207

 

14. Ledarskap vid kriser     217

Ledarskapets förutsättningar     218

Vardagens ledarskapsstilar     222

De olika ledarskapsstilarna i en krissituation     223

Ledarskap under svåra förhållanden     225

Gruppens utvecklingsfaser     228

Ledarskapets utmaningar under krisförloppet     229

Den tydliga och ödmjukt motiverande chefen     232

 

15. Krisinformation och kris­kommunikation     235

Trovärdighet, öppenhet och snabbhet     237

Öppenhet och ansvarstagande hållning     238

Mediebevakning     239

 

III. Efter den akuta krisen

16. Senare reaktioner och efterverkningar     245

Kroppsliga efterverkningar     246

Kognitiva efterverkningar     249

Känslomässiga efterverkningar     253

Beteendemässiga efterverkningar     256

Sociala följder     257

Svårare efterverkningar     258

Efterverkningar i grupp och organisation     266

 

17. Efter­verk­ningarnas varaktighet och omfattning     271

Exceptionellt svåra upplevelser     273

Faktorer som påverkar efterverkningarnas karaktär, varaktighet och omfattning     275

 

18. Professionell hjälp     301

Bakgrund     301

Professionellas roll i krishantering i arbetslivet     302

Gruppsamtal     306

Time-out     308

Teknisk debriefing och After Action Review     308

Debriefing och avlastande samtal     309

Individuella samtal     323

Positiva följder på lång sikt – post-traumatic growth     344

 

19. Avslutande reflektion…|: Ett existentiellt perspektiv på kriser     347

Litteraturförteckning 355

 

IV. Bilagor

Bilaga 1 …|Checklista för chef vid exempelvis arbetsplatsolycka 387

Bilaga 2 …|Agerande vid rån och hot 389

Bilaga 3 …|Psykologisk första hjälp 391

Bilaga 4 …|När en medarbetare har avlidit 393

Bilaga 5 …|Angående samtal där anhöriga kontaktas i telefon efter en incident 397

Bilaga 6 …|Kriskommunikation 399

Bilaga 7 …|Kontakter med medierna 401

Bilaga 8 …|Trauma Screening Questionnaire – (TSQ) 403

Bilaga 9 …|Översikt över kritiken mot psykologisk debriefing 407

Register 411

Boken är välskriven och heltäckande

Information

Författare:
Magnus Brolin Per Calleberg Mikael Westrell
Illustratör:
Buster Delin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144153025
Utgivningsår:
2011
Revisionsår:
2022
Artikelnummer:
33941-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
415

Författare

Magnus Brolin

Magnus Brolin, leg. psykolog och leg. psykoterapeut, har lång erfarenhet av krishantering i arbetslivet, handledning av chefer och att själv vara c...

Per Calleberg

Per är leg. psykolog och biolog, med vidareutbildning i krispsykologi och psykotraumatologi, och certifierad EMDR-terapeut sedan 2014. Han har arbe...

Mikael Westrell

Mikael Westrell, socionom och leg. psykoterapeut, har lång erfarenhet av krishantering i arbetslivet, handledning av chefer och att själv vara chef...

 ;