Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

KBT i socialt arbete med barn och unga

Skickas följande arbetsdag

KBT i socialt arbete med barn och unga

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

KBT i socialt arbete med barn och unga beskriver hur kognitiv bete­ende­­terapi på ett konkret sätt kan användas i socialt behandlings­arbete. Läsaren får kunskap om och förståelse för inlärningspsykologi och beteende­analys, som är grunden i all KBT-baserad behandling. Författarna ger tydliga exempel på hur olika KBT-verktyg kan användas för att skapa positiva förändringar bland annat inom öppenvård, behandlingshemsvård, resursskoleverksamhet, i kuratorsrum, i familje­hem, på socialkontor oc...

KBT i socialt arbete med barn och unga beskriver hur kognitiv bete­ende­­terapi på ett konkret sätt kan användas i socialt behandlings­arbete. Läsaren får kunskap om och förståelse för inlärningspsykologi och beteende­analys, som är grunden i all KBT-baserad behandling. Författarna ger tydliga exempel på hur olika KBT-verktyg kan användas för att skapa positiva förändringar bland annat inom öppenvård, behandlingshemsvård, resursskoleverksamhet, i kuratorsrum, i familje­hem, på socialkontor och på ungdomsmottagningar. Boken riktar sig till studerande och yrkesverksamma inom socialt arbete, exempelvis socionomer, socialpedagoger, kuratorer, behandlings­assistenter, familjebehandlare och diakoner. Den vänder sig även till beslutsfattare inom socialtjänsten och forskare som vill nå en bättre förståelse för hur KBT kan användas för att öka möjligheterna till ett mer forskningsbaserat behandlingsarbete med barn och deras familjer.

    • 11
      Förord
    • 12
      Referenser
  • Del I Introduktion
      • 1
        15
        Inledning
        • 16
          KBT och kontext
        • 18
          Sammanhanget är viktigt
        • 22
          Bokens läsare
        • 23
          Bokens författare
        • 24
          Bokens syfte och upplägg
        • 27
          Tack
    • 27
      Referenser
      • 2
        29
        KBT och socialt arbete
        • 30
          Vad är KBT?
        • 35
          Vad är socialt arbete?
        • 36
          KBT + socialt arbete = sant
        • 38
          Tillämpad beteendeanalys och evidensbaserad praktik i socialt arbete
          • 38
            Tillämpad beteendeanalys
          • 39
            Evidens
          • 40
            Evidensbaserad praktik
          • 40
            Evidensbaserad praktik och tillämpad beteendeanalys
        • 41
          Forskning om KBT-behandling med barn och ungdomar
          • 42
            KBT, evidens och kritik
          • 44
            Skadlig terapi och biverkningar
        • 44
          Referenser
  • Del II Se
        • 48
          Upplägg del II
          • 48
            Vad är vi intresserade av att se?
      • 3
        51
        Beteenden
        • 52
          Fem anledningar till att se beteenden
        • 54
          Vad är ett beteende?
        • 55
          Inre och yttre beteenden
        • 55
          Inre beteenden i socialt arbete
          • 56
            Inre beteenden eller bara känslor och tankar?
        • 58
          Viljestyrda och icke viljestyrda beteenden
        • 59
          Sammanfattning
        • 60
          Referenser
      • 4
        61
        Konsten att beskriva i beteendetermer
        • 61
          Undvik icke-beteenden
        • 62
          Tydliga avgränsningar
        • 63
          Aktiv handling i stället för tillstånd
        • 63
          Konkret och observerbart
        • 64
          Frekvens, duration, intensitet
        • 65
          Sammanfattning
        • 65
          Referenser
      • 5
        67
        Vem bestämmer vilket beteende som är ett problem
        • 68
          Topografisk analys
        • 68
          Målbeteende
        • 69
          Över- och underskottsbeteenden
        • 71
          Sammanfattning
        • 71
          Referenser
      • 6
        73
        Beteendekart­läggning – hur kan vi lära oss att se och fråga efter beteenden?
        • 74
          Intervjuer
        • 76
          Att intervjua barn och ungdomar
        • 76
          Att använda standardiserade formulär
        • 78
          Skalor
        • 80
          ”Screena” beteenden
        • 81
          Beteenderegistreringar
        • 82
          Beteendeobservationer
        • 83
          Sammanfattning av kartläggningen
        • 85
          Beteendekartläggningens roll i behandlingen
        • 85
          Sammanfattning
        • 86
          Läs mer
        • 86
          Referenser
  • Del III Förstå
        • 90
          Upplägg del III
      • 7
        91
        Tre sorters beteenden
        • 91
          Naturliga beteenden
          • 92
            Grundläggande känslor
        • 94
          Konsekvensinlärda beteenden – operanta beteenden
        • 96
          Associationsinlärda – respondenta beteenden
        • 99
          Tvåfaktorsmodellen – kombination av respondenta 
och operanta beteenden
        • 99
          Generalisering av beteenden
        • 100
          Modellinlärda beteenden
        • 101
          Språkinlärda beteenden
        • 102
          Regelstyrda beteenden
        • 103
          Sammanfattning
        • 103
          Läs mer
        • 104
          Referenser
      • 8
        105
        Funktionell analys
        • 105
          Motiverande omständighet
          • 107
            Sårbarheter
        • 107
          Situation
        • 109
          Konsekvens
          • 110
            Konsekvenser som ökar ett beteende – förstärkare
          • 111
            Konsekvenser som minskar ett beteende – försvagare
        • 113
          Vanans makt
        • 114
          Inkompatibla beteenden
        • 115
          Sammanfattning
        • 116
          Läs mer
        • 116
          Referenser
  • Del IV Förändra
        • 118
          Upplägg del IV
        • 119
          Vad är behandling?
        • 121
          Vad ska behandlas?
      • 9
        125
        Samtal med barn
          • 126
            Var ska samtalen ske
          • 128
            Ramar och tydlighet – en del av samtalets motiverande omständigheter
          • 131
            Frågor – en del av samtalets aktiverare
          • 135
            Allians
          • 136
            Motiverande samtal
          • 138
            Validering
          • 139
            Summering och hemuppgifter
        • 142
          Sammanfattning
        • 143
          Läs mer
        • 144
          Referenser
      • 10
        145
        Förändra utifrån beteendeanalys
          • 146
            Söka efter förändringsmål
          • 147
            De motiverande omständigheterna
          • 148
            Prioritering av interventionsstart
          • 150
            Att förändra motiverande omständigheter
          • 153
            Att förändra situationen
          • 160
            Beteendeinterventioner
          • 162
            Konsekvensinterventioner
          • 164
            Att använda beteendeanalysen för att enas
          • 166
            Översikt över verktyg som presenteras i del IV utifrån beteendeanalysen
        • 166
          Sammanfattning
        • 167
          Läs mer
        • 168
          Referenser
      • 11
        169
        Att arbeta med värderingar och mål
          • 171
            Forskning om mål och värderingar
          • 172
            När ska vi arbeta med mål och värderingar?
          • 172
            Mål i konflikt
          • 173
            Att arbeta med värderingar och mål
        • 177
          Sammanfattning
        • 178
          Läs mer
        • 178
          Referenser
      • 12
        179
        Positiv förstärkning som behandlings­metod
          • 180
            Vad innebär positiv förstärkning som behandlingsmetod?
          • 181
            När ska vi arbeta med förstärkning som behandlingsstrategi?
          • 182
            Forskning och positiv förstärkning
          • 182
            De olika stegen i positiv förstärkning som behandlingsstrategi
          • 187
            Förstärkningssystem
        • 190
          Sammanfattning
        • 190
          Läs mer
        • 190
          Referenser
      • 13
        193
        Prompting och shaping – att lära en person nya beteenden
          • 194
            Vad är prompting och shaping?
          • 196
            När ska prompting och shaping användas?
          • 197
            Forskning om prompting och shaping
          • 198
            De olika stegen i prompting och shaping
        • 204
          Sammanfattning
        • 205
          Läs mer
        • 205
          Referenser
      • 14
        207
        Färdighets­träning
          • 207
            Vad är färdighetsträning?
          • 208
            Vad säger forskningen om färdighetsträning?
          • 208
            När ska vi träna färdigheter?
          • 208
            Hur tränar vi färdigheter?
          • 210
            De olika stegen i färdighetsträning
          • 213
            Tappade färdigheter
        • 214
          Sammanfattning
        • 214
          Läs mer
        • 214
          Referenser
      • 15
        217
        Att aktivera
          • 217
            Forskning och aktivering
          • 218
            När ska vi jobba med aktivering?
          • 218
            De olika stegen vid aktivering
          • 222
            Schemaläggning
        • 223
          Sammanfattning
        • 223
          Läs mer
        • 223
          Referenser
      • 16
        225
        Exponering
          • 225
            Forskning och exponering
          • 226
            När ska vi arbeta med exponering?
          • 226
            De olika stegen vid exponeringsarbetet
          • 234
            Fällor vid exponeringsarbete
        • 235
          Sammanfattning
        • 235
          Läs mer
        • 236
          Referenser
      • 17
        237
        Strategier vid obehag och ångest
          • 238
            Forskning och ångeststrategier
          • 238
            När ska vi arbeta med ångeststrategier?
          • 239
            De olika stegen
          • 240
            Konkreta strategier – distraktioner
          • 242
            Konkreta strategier – aktiviteter
          • 242
            Konkreta strategier – självtröst
          • 243
            Att hjälpa ungdomen att faktiskt använda strategierna
        • 245
          Sammanfattning
        • 245
          Läs mer
        • 245
          Referenser
      • 18
        247
        Medveten när­varo – att träna upp känslo­reglering…| och öka fokus i samtal
          • 247
            Vad är medveten närvaro?
          • 250
            När ska vi jobba med medveten närvaro?
          • 251
            Forskning om medveten närvaro
          • 252
            De olika stegen i medveten närvaro
          • 261
            Medveten närvaro med föräldrar
          • 262
            Tips när du använder medveten närvaro
          • 264
            Övningar
        • 265
          Sammanfattning
        • 265
          Läs mer
        • 265
          Referenser
      • 19
        269
        Föräldrasamtal
          • 270
            Forskning och föräldraarbete
          • 271
            När ska vi jobba med föräldrarna?
          • 271
            Vardagskontakt
          • 272
            Olika möjliga föräldrafärdigheter
        • 278
          Sammanfattning
        • 279
          Läs mer
        • 279
          Referenser
      • 20
        281
        Avslut, vidmakthållande och uppföljning
          • 281
            Vad säger forskningen om vidmakthållandeplan?
          • 282
            När ska vi jobba med vidmakthållandeplan?
          • 282
            De olika stegen vid utformande av vidmakthållandeplan
          • 286
            Att följa upp
        • 287
          Sammanfattning
        • 287
          Läs mer
        • 287
          Referenser
    • 289
      Slutord
        • 290
          Fortsätt läs
        • 290
          Se till att få handledning utifrån beteendeanalys
        • 291
          Utbilda dig vidare
        • 292
          Forska
    • 293
      Bilagor
    • 315
      Register

Detta är en mycket bra bok som vänder sig till den som möter barn och familjer i behandling eller inom socialt arbete.

Årets boktips inom fältet!

Information

Författare:
Malin Kata Nylén Jonas Fäldt
Illustratör:
Ursula Wilby Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144121529
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39727-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
320

Författare

Malin Kata Nylén

Kata Nylén är leg. psykolog, specialist i organisationspsykologi, grundare till Klimatpsykologerna och författare till böckerna Klimatpsykologi, KB...

Jonas Fäldt

Jonas Fäldt är leg. psykolog och har lång erfarenhet av behandlingsarbete med barn, unga och deras familjer. Han har bland annat arbetat med behand...

 ;

KBT i socialt arbete med barn och unga beskriver hur kognitiv bete­ende­­terapi på ett konkret sätt kan användas i socialt behandlings­arbete. Läsaren får kunskap om och förståelse för inlärningspsykologi och beteende­analys, som är grunden i all KBT-baserad behandling. Författarna ger tydliga exempel på hur olika KBT-verktyg kan användas för att skapa positiva förändringar bland annat inom öppenvård, behandlingshemsvård, resursskoleverksamhet, i kuratorsrum, i familje­hem, på socialkontor oc...

KBT i socialt arbete med barn och unga beskriver hur kognitiv bete­ende­­terapi på ett konkret sätt kan användas i socialt behandlings­arbete. Läsaren får kunskap om och förståelse för inlärningspsykologi och beteende­analys, som är grunden i all KBT-baserad behandling. Författarna ger tydliga exempel på hur olika KBT-verktyg kan användas för att skapa positiva förändringar bland annat inom öppenvård, behandlingshemsvård, resursskoleverksamhet, i kuratorsrum, i familje­hem, på socialkontor och på ungdomsmottagningar. Boken riktar sig till studerande och yrkesverksamma inom socialt arbete, exempelvis socionomer, socialpedagoger, kuratorer, behandlings­assistenter, familjebehandlare och diakoner. Den vänder sig även till beslutsfattare inom socialtjänsten och forskare som vill nå en bättre förståelse för hur KBT kan användas för att öka möjligheterna till ett mer forskningsbaserat behandlingsarbete med barn och deras familjer.

Information

Författare:
Malin Kata Nylén Jonas Fäldt
Illustratör:
Ursula Wilby Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144169989
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39727-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Malin Kata Nylén

Kata Nylén är leg. psykolog, specialist i organisationspsykologi, grundare till Klimatpsykologerna och författare till böckerna Klimatpsykologi, KB...

Jonas Fäldt

Jonas Fäldt är leg. psykolog och har lång erfarenhet av behandlingsarbete med barn, unga och deras familjer. Han har bland annat arbetat med behand...

 ;