Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

KBT i socialt arbete med barn och unga

KBT i socialt arbete med barn och unga
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 11Förord
- 12Referenser
- Del I Introduktion
- 115Inledning
- 16KBT och kontext
- 18Sammanhanget är viktigt
- 22Bokens läsare
- 23Bokens författare
- 24Bokens syfte och upplägg
- 27Tack
- 27Referenser
- 229KBT och socialt arbete
- 30Vad är KBT?
- 35Vad är socialt arbete?
- 36KBT + socialt arbete = sant
- 38Tillämpad beteendeanalys och evidensbaserad praktik i socialt arbete
- 38Tillämpad beteendeanalys
- 39Evidens
- 40Evidensbaserad praktik
- 40Evidensbaserad praktik och tillämpad beteendeanalys
- 41Forskning om KBT-behandling med barn och ungdomar
- 42KBT, evidens och kritik
- 44Skadlig terapi och biverkningar
- 44Referenser
- Del II Se
- 48Upplägg del II
- 48Vad är vi intresserade av att se?
- 351Beteenden
- 52Fem anledningar till att se beteenden
- 54Vad är ett beteende?
- 55Inre och yttre beteenden
- 55Inre beteenden i socialt arbete
- 56Inre beteenden eller bara känslor och tankar?
- 58Viljestyrda och icke viljestyrda beteenden
- 59Sammanfattning
- 60Referenser
- 461Konsten att beskriva i beteendetermer
- 61Undvik icke-beteenden
- 62Tydliga avgränsningar
- 63Aktiv handling i stället för tillstånd
- 63Konkret och observerbart
- 64Frekvens, duration, intensitet
- 65Sammanfattning
- 65Referenser
- 567Vem bestämmer vilket beteende som är ett problem
- 68Topografisk analys
- 68Målbeteende
- 69Över- och underskottsbeteenden
- 71Sammanfattning
- 71Referenser
- 673Beteendekartläggning – hur kan vi lära oss att se och fråga efter beteenden?
- 74Intervjuer
- 76Att intervjua barn och ungdomar
- 76Att använda standardiserade formulär
- 78Skalor
- 80”Screena” beteenden
- 81Beteenderegistreringar
- 82Beteendeobservationer
- 83Sammanfattning av kartläggningen
- 85Beteendekartläggningens roll i behandlingen
- 85Sammanfattning
- 86Läs mer
- 86Referenser
- Del III Förstå
- 90Upplägg del III
- 791Tre sorters beteenden
- 91Naturliga beteenden
- 92Grundläggande känslor
- 94Konsekvensinlärda beteenden – operanta beteenden
- 96Associationsinlärda – respondenta beteenden
- 99Tvåfaktorsmodellen – kombination av respondenta och operanta beteenden
- 99Generalisering av beteenden
- 100Modellinlärda beteenden
- 101Språkinlärda beteenden
- 102Regelstyrda beteenden
- 103Sammanfattning
- 103Läs mer
- 104Referenser
- 8105Funktionell analys
- 105Motiverande omständighet
- 107Sårbarheter
- 107Situation
- 109Konsekvens
- 110Konsekvenser som ökar ett beteende – förstärkare
- 111Konsekvenser som minskar ett beteende – försvagare
- 113Vanans makt
- 114Inkompatibla beteenden
- 115Sammanfattning
- 116Läs mer
- 116Referenser
- Del IV Förändra
- 118Upplägg del IV
- 119Vad är behandling?
- 121Vad ska behandlas?
- 9125Samtal med barn
- 126Var ska samtalen ske
- 128Ramar och tydlighet – en del av samtalets motiverande omständigheter
- 131Frågor – en del av samtalets aktiverare
- 135Allians
- 136Motiverande samtal
- 138Validering
- 139Summering och hemuppgifter
- 142Sammanfattning
- 143Läs mer
- 144Referenser
- 10145Förändra utifrån beteendeanalys
- 146Söka efter förändringsmål
- 147De motiverande omständigheterna
- 148Prioritering av interventionsstart
- 150Att förändra motiverande omständigheter
- 153Att förändra situationen
- 160Beteendeinterventioner
- 162Konsekvensinterventioner
- 164Att använda beteendeanalysen för att enas
- 166Översikt över verktyg som presenteras i del IV utifrån beteendeanalysen
- 166Sammanfattning
- 167Läs mer
- 168Referenser
- 11169Att arbeta med värderingar och mål
- 171Forskning om mål och värderingar
- 172När ska vi arbeta med mål och värderingar?
- 172Mål i konflikt
- 173Att arbeta med värderingar och mål
- 177Sammanfattning
- 178Läs mer
- 178Referenser
- 12179Positiv förstärkning som behandlingsmetod
- 180Vad innebär positiv förstärkning som behandlingsmetod?
- 181När ska vi arbeta med förstärkning som behandlingsstrategi?
- 182Forskning och positiv förstärkning
- 182De olika stegen i positiv förstärkning som behandlingsstrategi
- 187Förstärkningssystem
- 190Sammanfattning
- 190Läs mer
- 190Referenser
- 13193Prompting och shaping – att lära en person nya beteenden
- 194Vad är prompting och shaping?
- 196När ska prompting och shaping användas?
- 197Forskning om prompting och shaping
- 198De olika stegen i prompting och shaping
- 204Sammanfattning
- 205Läs mer
- 205Referenser
- 14207Färdighetsträning
- 207Vad är färdighetsträning?
- 208Vad säger forskningen om färdighetsträning?
- 208När ska vi träna färdigheter?
- 208Hur tränar vi färdigheter?
- 210De olika stegen i färdighetsträning
- 213Tappade färdigheter
- 214Sammanfattning
- 214Läs mer
- 214Referenser
- 15217Att aktivera
- 217Forskning och aktivering
- 218När ska vi jobba med aktivering?
- 218De olika stegen vid aktivering
- 222Schemaläggning
- 223Sammanfattning
- 223Läs mer
- 223Referenser
- 16225Exponering
- 225Forskning och exponering
- 226När ska vi arbeta med exponering?
- 226De olika stegen vid exponeringsarbetet
- 234Fällor vid exponeringsarbete
- 235Sammanfattning
- 235Läs mer
- 236Referenser
- 17237Strategier vid obehag och ångest
- 238Forskning och ångeststrategier
- 238När ska vi arbeta med ångeststrategier?
- 239De olika stegen
- 240Konkreta strategier – distraktioner
- 242Konkreta strategier – aktiviteter
- 242Konkreta strategier – självtröst
- 243Att hjälpa ungdomen att faktiskt använda strategierna
- 245Sammanfattning
- 245Läs mer
- 245Referenser
- 18247Medveten närvaro – att träna upp känsloreglering…| och öka fokus i samtal
- 247Vad är medveten närvaro?
- 250När ska vi jobba med medveten närvaro?
- 251Forskning om medveten närvaro
- 252De olika stegen i medveten närvaro
- 261Medveten närvaro med föräldrar
- 262Tips när du använder medveten närvaro
- 264Övningar
- 265Sammanfattning
- 265Läs mer
- 265Referenser
- 19269Föräldrasamtal
- 270Forskning och föräldraarbete
- 271När ska vi jobba med föräldrarna?
- 271Vardagskontakt
- 272Olika möjliga föräldrafärdigheter
- 278Sammanfattning
- 279Läs mer
- 279Referenser
- 20281Avslut, vidmakthållande och uppföljning
- 281Vad säger forskningen om vidmakthållandeplan?
- 282När ska vi jobba med vidmakthållandeplan?
- 282De olika stegen vid utformande av vidmakthållandeplan
- 286Att följa upp
- 287Sammanfattning
- 287Läs mer
- 287Referenser
- 289Slutord
- 290Fortsätt läs
- 290Se till att få handledning utifrån beteendeanalys
- 291Utbilda dig vidare
- 292Forska
- 293Bilagor
- 315Register
Detta är en mycket bra bok som vänder sig till den som möter barn och familjer i behandling eller inom socialt arbete.
Årets boktips inom fältet!
Information
- Författare:
- Malin Kata Nylén Jonas Fäldt
- Illustratör:
- Ursula Wilby Jonny Hallberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144121529
- Utgivningsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 39727-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 320
Information
- Författare:
- Malin Kata Nylén Jonas Fäldt
- Illustratör:
- Ursula Wilby Jonny Hallberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144169989
- Utgivningsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 39727-SB01
- Upplaga:
- Första