Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Flickor med ADHD

Hur de känner och varför de gör som de gör
Skickas följande arbetsdag

Flickor med adhd blir ofta feldiagnostiserade och missförstådda. Under de femton år som gått sedan den första utgåvan av den här boken har forskning bekräftat både de kliniska observationerna som då beskrevs och behovet av korrekt diagnostisering och behandling. Boken innehåller praktiska, lösningsfokuserade råd som har visat sig vara till stor hjälp för oräkneliga föräldrar, lärare och professionella yrkesutövare för att hjälpa flickor med adhd till ett bra liv. Den behandlar också viktig fo...

Flickor med adhd blir ofta feldiagnostiserade och missförstådda. Under de femton år som gått sedan den första utgåvan av den här boken har forskning bekräftat både de kliniska observationerna som då beskrevs och behovet av korrekt diagnostisering och behandling. Boken innehåller praktiska, lösningsfokuserade råd som har visat sig vara till stor hjälp för oräkneliga föräldrar, lärare och professionella yrkesutövare för att hjälpa flickor med adhd till ett bra liv. Den behandlar också viktig forskning om samtidigt förekommande tillstånd som depressiva syndrom, brister i de exekutiva funktionerna, ätstörningar och andra riskbeteenden. Här finns även uppdaterade checklistor för skolans samtliga stadier och en adhd-självskattningsskala för flickor. Flickor med adhd vänder sig till alla som i sitt arbete eller dagliga liv möter barn och ungdomar med svårigheter att strukturera tillvaron och hantera problem i skola och umgänge. Hela boken sjuder av kunskap, kreativitet och optimism men också av en välbehövlig realism i synen på adhd. Författarnas enorma kliniska erfarenhet, medkänsla, förmåga att finna lösningar och se möjligheter skänker kraft och hopp till läsaren.

    • 11
      Förord till svenska utgåvan
    • 17
      Om författarna
    • 19
      Dedikation
    • 21
      Förord
      • 1
        27
        Vi har kommit långt, men det finns fortfarande mycket kvar
        • 27
          Hur visar sig adhd hos flickor?
        • 28
          Jag önskar att min mamma hade vetat
        • 30
          Vårt arbete är ännu inte slutfört
        • 32
          Använda självskattningsskalor
        • 32
          Vår ökade förståelse av adhd
        • 34
          Att förstå flickor med adhd
        • 38
          Den goda nyheten
        • 38
          Några ord till oroliga föräldrar
        • 39
          Sammanfattning
      • 2
        41
        Biologin i hjärnan vid adhd
        • 42
          Nya avbildningstekniker ger en större inblick i hjärnan
        • 42
          Hjärnans utveckling
        • 43
          Hjärnans utveckling och riskfaktorer för adhd
        • 44
          Stöd för en neurobiologisk grund vid adhd
        • 45
          Skillnader i hjärnans struktur och kopplingar till adhd
        • 46
          Kemiska signalsubstanser
        • 46
          Skillnader i hjärnan finns redan i förskoleåldern
        • 47
          Könsskillnader i hjärnans struktur
        • 48
          Skillnader i hjärnans utveckling mellan flickor och pojkar med adhd
        • 49
          Könsskillnader i fråga om dopaminreceptorer
        • 50
          Effekter av östrogen på hjärnans utveckling
        • 50
          Känslighet för förändring av östrogennivån
        • 51
          Ökning av adhd-symtom hos flickor i puberteten
        • 52
          Sammanfattning
      • 3
        55
        Förskoleåren: Små flickor med adhd
        • 59
          Olika former av adhd
        • 59
          Den överaktiva/impulsiva formen
        • 62
          Den ouppmärksamma/distraherbara eller blyga/tillbakadragna formen
        • 63
          Skolmognad och adhd-beteenden
        • 64
          Hörselbearbetning och utveckling av språkförståelse och språklig uttrycksförmåga
        • 65
          Adhd, tidig läs- och skrivkunnighet och inlärningsförmåga senare
        • 65
          Adhd och exekutiva funktioner hos förskolebarn
        • 65
          Hur har flickor som senare diagnostiserats med adhd uppträtt i förskolan?
        • 68
          Sök professionell hjälp
        • 69
          Samla in information från andra med hjälp av skattningsskalor och frågeformulär
        • 72
          Några tekniker som du kan pröva
        • 74
          Hantera besvärliga situationer
        • 78
          Välja rätt förskola
        • 78
          Några saker att hålla utkik efter
        • 80
          Läkemedelsbehandling av adhd-symtom hos förskolebarn
        • 81
          Andra terapiformer och utbildning
        • 82
          Sammanfattning
        • 83
          Frågor till dig som förälder om din förskoleflicka
      • 4
        85
        Låg- och mellanstadieåren: Vad är vanligt beteende för barn i skolåldern och vad är adhd?
        • 87
          Den överaktiva/impulsiva formen
        • 89
          Den kombinerade formen av adhd
        • 90
          Den ouppmärksamma/distraherbara formen
        • 92
          Flickor med hög begåvning
        • 93
          Perfektionistiskt/tvångsmässigt beteende
        • 95
          Hur adhd med dess varierande och motstridiga symtom­bild gör låg- och mellanstadieåren komplicerade
        • 97
          Svårigheten att vinna tillhörighet
        • 98
          Självkänsla
        • 102
          Familjens roll
        • 104
          Adhd-vänliga rekommendationer för föräldrar
        • 108
          Sammanfattning
        • 108
          Frågor till dig som förälder om din låg- och mellanstadiedotter
      • 5
        111
        Högstadieåren: Nya utmaningar
        • 112
          Den utvecklingsmässiga utmaningen
        • 113
          Könsrollsförväntningar
        • 113
          Relationsperspektivet
        • 114
          Adhd och identitetsutveckling
        • 115
          Inåtvända symtom
        • 116
          Självskattningsinstrument behövs för att bedöma inåtvända symtom
        • 116
          Utåtriktade symtom
        • 117
          Pubertetens inverkan
        • 117
          Inlärningsmässiga utmaningar
        • 118
          Vad lärare ser
        • 120
          Flickor med hög begåvning
        • 121
          Det sociala livets minerade mark
        • 121
          Relationell aggressivitet
        • 123
          Sexualitetens makt
        • 124
          Hatkärleksförhållandet till mat
        • 125
          Sociala dilemman på nätet
        • 126
          Desperat jakt på acceptans
        • 127
          Hur man ska ingripa
        • 128
          Adhd-coach
        • 129
          De budskap som betyder mest
        • 130
          Frågor till dig som förälder om din högstadiedotter
      • 6
        133
        Gymnasieåren: Större krav och risker för flickor med adhd
        • 133
          Anpassningar i tonåren för flickor med adhd
        • 135
          Gymnasiet och adhd – ingen bra kombination
        • 135
          Ökat socialt tryck i tonåren
        • 137
          Kvinnliga könrollsförväntningar och typiska adhd-drag går inte ihop
        • 139
          Trycket på att uppnå mognad
        • 140
          Förväntningar på likriktning och följsamhet
        • 140
          Ökad känslomässig reaktivitet
        • 141
          Hormonförändringarnas inverkan
        • 142
          Adhd som en senare diagnos för flickor
        • 143
          Risker förknippade med adhd hos tonårsflickor
        • 143
          Adhd och uppförandestörning (CD) hos flickor
        • 143
          Tidig sexuell aktivitet
        • 144
          Vad kan föräldrar och professionella göra för att hjälpa till att minska risken för sexuella högriskbeteenden?
        • 145
          Risker i samband med bilkörning
        • 146
          Emotionella problem och depressiva syndrom
        • 147
          Självmord och självskadebeteenden
        • 149
          Vad föräldrar kan göra för att ändra denna negativa bild
        • 150
          Ätstörningar
        • 151
          Missbruk och annat beroende
        • 152
          Utveckla färdigheter för att hantera livet
        • 154
          Stärka flickor med adhd
        • 158
          Sammanfattning
        • 158
          Frågor till dig som förälder om din gymnasiedotter
      • 7
        161
        Vanliga utvecklingsproblem
        • 161
          Motorisk koordinationsstörning (DCD)
        • 162
          Auditiv bearbetningsstörning (CAPD)
        • 163
          Tal- och språkproblem
        • 163
          Motoriska och vokala tics
        • 164
          Autismspektrumtillstånd
        • 165
          Inlärningssvårigheter
        • 168
          Störningar i de exekutiva funktionerna
        • 168
          Sammanfattning
      • 8
        171
        Exekutiva funktioner: Nyckeln till framgång
        • 171
          Vad är exekutiva funktioner (EF)?
        • 171
          EF-förmågorna uppenbarar sig tidigt
        • 172
          Utveckling av EF-förmågor med tiden
        • 175
          Upplever flickor med adhd EF-problem på ett annat sätt än pojkar med adhd?
        • 177
          Hur kan föräldrar hjälpa sina döttrar med adhd att utveckla sina EF-förmågor?
        • 178
          När föräldrar inte är realistiska om sin dotters utvecklingsålder
        • 180
          Hjälp din dotter att hitta öar av framgång
        • 180
          Låt inte EF-problemen dominera förhållandet till din dotter
        • 180
          Tillhandahåll adhd-vänliga strukturer som stöd för att stärka EF-förmågorna
        • 181
          Kritik ger låg självkänsla, inte förbättrade EF-förmågor
        • 182
          Stöd kan både hjälpa och stjälpa din dotter med adhd
        • 182
          Vissa EF-förmågor kanske alltid förblir ett problem för din dotter
        • 183
          En liten lista över hur du kan hjälpa din dotter att bygga upp bättre EF-förmågor
      • 9
        189
        Hjälpa flickor med adhd att fungera bra i skolan
        • 190
          Röster ur det förflutna
        • 193
          Varför har flickorna blivit förbisedda i klassrummet?
        • 194
          Flickor anstränger sig mer –
till ett högt pris för dem själva
        • 195
          Lärare känner bättre till pojkars adhd-beteende
        • 195
          Flickor med hög begåvning kan fungera bra i många år trots sin adhd
        • 196
          Hjälp för lärare och elevvårdande personal att känna igen och identifiera adhd hos flickor
        • 197
          Andra inlärningssvårigheter som måste identifieras och åtgärdas
        • 197
          Föräldrarnas roll som förespråkare
        • 198
          Föräldrarna kan inte stå för alla åtgärder flickor med adhd behöver
        • 199
          Vad behöver flickor med adhd från skolan?
        • 202
          Hur kan lärare skapa ett adhd-vänligt klassrum för flickor?
        • 205
          Anpassningar i låg- och mellanstadiet för att minimera effekterna av adhd
        • 206
          Anpassningar för flickor med adhd på högstadiet
        • 207
          Anpassningar i klassrummet och av läraren på högstadiet och gymnasiet
        • 208
          Skapa en adhd-vänlig skola – skolövergripande stöd för flickor med adhd
        • 211
          Alternativ till kommunala skolor
        • 213
          Andra professionella som kan bidra med stöd till flickor med adhd
        • 214
          Sammanfattning
      • 10
        217
        Effektiva insatser vid adhd
        • 218
          Utöver läkemedelsbehandling
        • 219
          Fånga upp tillståndet tidigt
        • 219
          Hjälpa föräldrar att hjälpa sina döttrar med adhd
        • 219
          Bearbeta adhd-diagnosen
        • 220
          Kommunikationen föräldrar–barn
        • 220
          Lära sig som familj att omforma adhd
        • 220
          Stödgrupper för föräldrar
        • 221
          Prova gärna det här hemma
        • 222
          Introducera dagliga vanor som är bra för hjärnan
        • 225
          Bli en förkämpe för din dotter
        • 226
          Hjälp från olika yrkeskategorier
        • 233
          Behandla relaterade störningar
        • 240
          Utarbeta en övergripande behandlingsplan
        • 242
          Exempel på övergripande behandlingsplaner
        • 247
          Sammanfattning
      • 11
        249
        Läkemedelsbehandling vid adhd: Att fatta beslutet är inte lätt
        • 249
          Fakta
        • 250
          Övergripande behandlingsplan
        • 251
          Välja en läkemedelsbehandling
        • 252
          Centralstimulerande läkemedel
        • 253
          Hur centralstimulerande läkemedel fungerar
        • 254
          Icke centralstimulerande läkemedel
        • 254
          Behandla adhd hos flickor med läkemedel
        • 256
          Centralstimulerande läkemedel för förskolebarn
        • 257
          Diagnostisera samtidigt förekommande psykiatriska tillstånd och följa riktlinjer för behandlingen
        • 258
          Använda antidepressiva läkemedel mot adhd
        • 259
          Behandla adhd och bipolär sjukdom
        • 259
          Adhd, ätstörningar och övervikt
        • 261
          Adhd och pms
        • 261
          Briannas berättelse – en komplex fallbeskrivning med behandlingen i fokus
        • 264
          Sammanfattning
      • 12
        265
        Hur vi omsätter våra insikter i praktiken
    • 269
      Bilaga
    • 275
      Referenser uppdelade efter kapitel
    • 315
      Person- och sakregister

En utmärkt bok som ger mycket kunskap baserat på forskning.

Information

Författare:
Kathleen G Nadeau Ellen B Littman Patricia O Quinn
Översättare:
Cecilia Falk
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144118864
Utgivningsår:
2002
Revisionsår:
2018
Artikelnummer:
7835-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
324

Författare

Kathleen G Nadeau

Kathleen Nadeau, fil.dr, är legitimerad psykolog och har i över 25 år specialiserat sig på adhd och andra psykiska samtidigt förekommande tillstånd...

Ellen B Littman

Ellen Littman, fil.dr, är legitimerad psykolog och har i mer än 27 år fokuserat på adhd och andra samtidigt förekommande tillstånd. Dr Littmans pri...

Patricia O Quinn

Patricia Quinn, med.dr, är barnläkare och har i mer än 40 år specialiserat sig på barns utveckling och psykofarmakologi. Hennes huvudfokus ligger p...

 ;