
Flickor med ADHD
Hur de känner och varför de gör som de gör
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 11Förord till svenska utgåvan
- 17Om författarna
- 19Dedikation
- 21Förord
- 127Vi har kommit långt, men det finns fortfarande mycket kvar
- 27Hur visar sig adhd hos flickor?
- 28Jag önskar att min mamma hade vetat
- 30Vårt arbete är ännu inte slutfört
- 32Använda självskattningsskalor
- 32Vår ökade förståelse av adhd
- 34Att förstå flickor med adhd
- 38Den goda nyheten
- 38Några ord till oroliga föräldrar
- 39Sammanfattning
- 241Biologin i hjärnan vid adhd
- 42Nya avbildningstekniker ger en större inblick i hjärnan
- 42Hjärnans utveckling
- 43Hjärnans utveckling och riskfaktorer för adhd
- 44Stöd för en neurobiologisk grund vid adhd
- 45Skillnader i hjärnans struktur och kopplingar till adhd
- 46Kemiska signalsubstanser
- 46Skillnader i hjärnan finns redan i förskoleåldern
- 47Könsskillnader i hjärnans struktur
- 48Skillnader i hjärnans utveckling mellan flickor och pojkar med adhd
- 49Könsskillnader i fråga om dopaminreceptorer
- 50Effekter av östrogen på hjärnans utveckling
- 50Känslighet för förändring av östrogennivån
- 51Ökning av adhd-symtom hos flickor i puberteten
- 52Sammanfattning
- 355Förskoleåren: Små flickor med adhd
- 59Olika former av adhd
- 59Den överaktiva/impulsiva formen
- 62Den ouppmärksamma/distraherbara eller blyga/tillbakadragna formen
- 63Skolmognad och adhd-beteenden
- 64Hörselbearbetning och utveckling av språkförståelse och språklig uttrycksförmåga
- 65Adhd, tidig läs- och skrivkunnighet och inlärningsförmåga senare
- 65Adhd och exekutiva funktioner hos förskolebarn
- 65Hur har flickor som senare diagnostiserats med adhd uppträtt i förskolan?
- 68Sök professionell hjälp
- 69Samla in information från andra med hjälp av skattningsskalor och frågeformulär
- 72Några tekniker som du kan pröva
- 74Hantera besvärliga situationer
- 78Välja rätt förskola
- 78Några saker att hålla utkik efter
- 80Läkemedelsbehandling av adhd-symtom hos förskolebarn
- 81Andra terapiformer och utbildning
- 82Sammanfattning
- 83Frågor till dig som förälder om din förskoleflicka
- 485Låg- och mellanstadieåren: Vad är vanligt beteende för barn i skolåldern och vad är adhd?
- 87Den överaktiva/impulsiva formen
- 89Den kombinerade formen av adhd
- 90Den ouppmärksamma/distraherbara formen
- 92Flickor med hög begåvning
- 93Perfektionistiskt/tvångsmässigt beteende
- 95Hur adhd med dess varierande och motstridiga symtombild gör låg- och mellanstadieåren komplicerade
- 97Svårigheten att vinna tillhörighet
- 98Självkänsla
- 102Familjens roll
- 104Adhd-vänliga rekommendationer för föräldrar
- 108Sammanfattning
- 108Frågor till dig som förälder om din låg- och mellanstadiedotter
- 5111Högstadieåren: Nya utmaningar
- 112Den utvecklingsmässiga utmaningen
- 113Könsrollsförväntningar
- 113Relationsperspektivet
- 114Adhd och identitetsutveckling
- 115Inåtvända symtom
- 116Självskattningsinstrument behövs för att bedöma inåtvända symtom
- 116Utåtriktade symtom
- 117Pubertetens inverkan
- 117Inlärningsmässiga utmaningar
- 118Vad lärare ser
- 120Flickor med hög begåvning
- 121Det sociala livets minerade mark
- 121Relationell aggressivitet
- 123Sexualitetens makt
- 124Hatkärleksförhållandet till mat
- 125Sociala dilemman på nätet
- 126Desperat jakt på acceptans
- 127Hur man ska ingripa
- 128Adhd-coach
- 129De budskap som betyder mest
- 130Frågor till dig som förälder om din högstadiedotter
- 6133Gymnasieåren: Större krav och risker för flickor med adhd
- 133Anpassningar i tonåren för flickor med adhd
- 135Gymnasiet och adhd – ingen bra kombination
- 135Ökat socialt tryck i tonåren
- 137Kvinnliga könrollsförväntningar och typiska adhd-drag går inte ihop
- 139Trycket på att uppnå mognad
- 140Förväntningar på likriktning och följsamhet
- 140Ökad känslomässig reaktivitet
- 141Hormonförändringarnas inverkan
- 142Adhd som en senare diagnos för flickor
- 143Risker förknippade med adhd hos tonårsflickor
- 143Adhd och uppförandestörning (CD) hos flickor
- 143Tidig sexuell aktivitet
- 144Vad kan föräldrar och professionella göra för att hjälpa till att minska risken för sexuella högriskbeteenden?
- 145Risker i samband med bilkörning
- 146Emotionella problem och depressiva syndrom
- 147Självmord och självskadebeteenden
- 149Vad föräldrar kan göra för att ändra denna negativa bild
- 150Ätstörningar
- 151Missbruk och annat beroende
- 152Utveckla färdigheter för att hantera livet
- 154Stärka flickor med adhd
- 158Sammanfattning
- 158Frågor till dig som förälder om din gymnasiedotter
- 7161Vanliga utvecklingsproblem
- 161Motorisk koordinationsstörning (DCD)
- 162Auditiv bearbetningsstörning (CAPD)
- 163Tal- och språkproblem
- 163Motoriska och vokala tics
- 164Autismspektrumtillstånd
- 165Inlärningssvårigheter
- 168Störningar i de exekutiva funktionerna
- 168Sammanfattning
- 8171Exekutiva funktioner: Nyckeln till framgång
- 171Vad är exekutiva funktioner (EF)?
- 171EF-förmågorna uppenbarar sig tidigt
- 172Utveckling av EF-förmågor med tiden
- 175Upplever flickor med adhd EF-problem på ett annat sätt än pojkar med adhd?
- 177Hur kan föräldrar hjälpa sina döttrar med adhd att utveckla sina EF-förmågor?
- 178När föräldrar inte är realistiska om sin dotters utvecklingsålder
- 180Hjälp din dotter att hitta öar av framgång
- 180Låt inte EF-problemen dominera förhållandet till din dotter
- 180Tillhandahåll adhd-vänliga strukturer som stöd för att stärka EF-förmågorna
- 181Kritik ger låg självkänsla, inte förbättrade EF-förmågor
- 182Stöd kan både hjälpa och stjälpa din dotter med adhd
- 182Vissa EF-förmågor kanske alltid förblir ett problem för din dotter
- 183En liten lista över hur du kan hjälpa din dotter att bygga upp bättre EF-förmågor
- 9189Hjälpa flickor med adhd att fungera bra i skolan
- 190Röster ur det förflutna
- 193Varför har flickorna blivit förbisedda i klassrummet?
- 194Flickor anstränger sig mer – till ett högt pris för dem själva
- 195Lärare känner bättre till pojkars adhd-beteende
- 195Flickor med hög begåvning kan fungera bra i många år trots sin adhd
- 196Hjälp för lärare och elevvårdande personal att känna igen och identifiera adhd hos flickor
- 197Andra inlärningssvårigheter som måste identifieras och åtgärdas
- 197Föräldrarnas roll som förespråkare
- 198Föräldrarna kan inte stå för alla åtgärder flickor med adhd behöver
- 199Vad behöver flickor med adhd från skolan?
- 202Hur kan lärare skapa ett adhd-vänligt klassrum för flickor?
- 205Anpassningar i låg- och mellanstadiet för att minimera effekterna av adhd
- 206Anpassningar för flickor med adhd på högstadiet
- 207Anpassningar i klassrummet och av läraren på högstadiet och gymnasiet
- 208Skapa en adhd-vänlig skola – skolövergripande stöd för flickor med adhd
- 211Alternativ till kommunala skolor
- 213Andra professionella som kan bidra med stöd till flickor med adhd
- 214Sammanfattning
- 10217Effektiva insatser vid adhd
- 218Utöver läkemedelsbehandling
- 219Fånga upp tillståndet tidigt
- 219Hjälpa föräldrar att hjälpa sina döttrar med adhd
- 219Bearbeta adhd-diagnosen
- 220Kommunikationen föräldrar–barn
- 220Lära sig som familj att omforma adhd
- 220Stödgrupper för föräldrar
- 221Prova gärna det här hemma
- 222Introducera dagliga vanor som är bra för hjärnan
- 225Bli en förkämpe för din dotter
- 226Hjälp från olika yrkeskategorier
- 233Behandla relaterade störningar
- 240Utarbeta en övergripande behandlingsplan
- 242Exempel på övergripande behandlingsplaner
- 247Sammanfattning
- 11249Läkemedelsbehandling vid adhd: Att fatta beslutet är inte lätt
- 249Fakta
- 250Övergripande behandlingsplan
- 251Välja en läkemedelsbehandling
- 252Centralstimulerande läkemedel
- 253Hur centralstimulerande läkemedel fungerar
- 254Icke centralstimulerande läkemedel
- 254Behandla adhd hos flickor med läkemedel
- 256Centralstimulerande läkemedel för förskolebarn
- 257Diagnostisera samtidigt förekommande psykiatriska tillstånd och följa riktlinjer för behandlingen
- 258Använda antidepressiva läkemedel mot adhd
- 259Behandla adhd och bipolär sjukdom
- 259Adhd, ätstörningar och övervikt
- 261Adhd och pms
- 261Briannas berättelse – en komplex fallbeskrivning med behandlingen i fokus
- 264Sammanfattning
- 12265Hur vi omsätter våra insikter i praktiken
- 269Bilaga
- 275Referenser uppdelade efter kapitel
- 315Person- och sakregister
En utmärkt bok som ger mycket kunskap baserat på forskning.
Information
- Författare:
- Kathleen G Nadeau Ellen B Littman Patricia O Quinn
- Översättare:
- Cecilia Falk
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144118864
- Utgivningsår:
- 2002
- Revisionsår:
- 2018
- Artikelnummer:
- 7835-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 324