Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kommunikation, makt och organisation

Närläsning och mutipla tolkningar
Skickas följande arbetsdag

Kommunikation, makt och organisation handlar om hur makt uttrycks i kommunikativt handlande i företag och i andra organisationer. Makt är inte minst en fråga om att påverka och definiera människors föreställningar om sig själva och sin omvärld. Hur verklighets- och identitetsuppfattningar förmedlas är centralt för att förstå ledarskap, organisation och makt. Kommunikation och makt hänger således nära samman. I boken hävdas det att ett bra sätt att förstå kommunikation och maktutövning i orga...

Kommunikation, makt och organisation handlar om hur makt uttrycks i kommunikativt handlande i företag och i andra organisationer. Makt är inte minst en fråga om att påverka och definiera människors föreställningar om sig själva och sin omvärld. Hur verklighets- och identitetsuppfattningar förmedlas är centralt för att förstå ledarskap, organisation och makt. Kommunikation och makt hänger således nära samman. I boken hävdas det att ett bra sätt att förstå kommunikation och maktutövning i organisationer är att välja en intressant situation och se närmare på denna, att göra en ”närläsning” av vad som ”egentligen” händer. Författaren beskriver en avgränsad händelse, i anslutning till en omorganisering av ett större företag. Utifrån detta behandlas en rad olika teman, som till exempel hierarki, organisationsförändring, disciplinering och kommunikativa störningar. Framställningen utgår från fyra perspektiv: ledarskap, organisationskultur, Foucaults maktlära och Habermas syn på kommunikativt handlande. Dessa ger rika och varierande sätt att förstå. Sammantaget stimulerar de allsidighet och reflektion. Boken vänder sig till högskolestuderande inom företagsledning, organisation, kommunikation och annan beteendevetenskap. Den är också värdefull för praktiker som vill öka sin förståelse för händelser och processer i lednings- och arbetslivssammanhang.

      • 7
        Förord
      • 9
        KAPITEL 1 Inledning
        • 10
          Syften och referensramar
        • 12
          Bokens upplägg
      • 15
        KAPITEL 2 Om multipla tolkningar
        • 15
          Risker med en bestämd referensram
        • 18
          Om kunskapsideal – olika kunskapsintressen
        • 19
          Det tekniska kunskapsintresset
        • 20
          Det tolkande kunskapsintresset
        • 21
          Det emancipatoriska kunskapsintresset
        • 23
          Om trovärdighet i tolkningar
        • 25
          Möjligheter och problem med multipla tolkningar
        • 26
          Fördelar med flerperspektivstudier
        • 27
          Nackdelar med flerperspektivstudier
        • 29
          Teoretiskt arbete – att handskas med multipla tolkningar
        • 35
          Sammanfattning
      • 37
        KAPITEL 3 Att studera situationer
        • 37
          I stället för organisationer som ting eller individer: situation och kommunikation
        • 39
          Nackdelar och fördelar med ett situationsfokus
        • 43
          Om metodologin kring multipla tolkningar av situationer
        • 47
          Sammanfattning
      • 49
        KAPITEL 4 Informationsmöte om ny organisation i Multi AB
        • 49
          Kort beskrivning av Multi AB
        • 50
          Att få folk med på noterna: Ett informationsmöte om ny organisation
        • 58
          Kommentarer till mötet
      • 61
        KAPITEL 5 Informationsmötet i termer av ledarskap
        • 61
          Teori om ledarskap
        • 63
          Ledarskap och följarskap
        • 63
          Transformativt och symboliskt ledarskap
        • 65
          Kritik av ledarskapsteori
        • 67
          Informationsmötet som arena för ledarskapshandlande
        • 67
          Chefen som ledare
        • 69
          Ledarens olika ansikten: spänningsreglerare, befäl, kapitalist, människokännare
        • 71
          Vi och ni
        • 73
          Symbolisk markering av personalens önskemål och intressen
        • 74
          Är fallet ett bra exempel på ledarskap?
        • 76
          Sammanfattning
      • 79
        KAPITEL 6 Mötet som kultur(åter)skapande process
        • 79
          Om kultur och social konstruktion av verkligheten
        • 82
          Kulturell kontroll och styrning av innebörder
        • 85
          Kritiska synpunkter på kulturperspektiv
        • 86
          Informationsmötet ur ett kritiskt-kulturellt perspektiv
        • 87
          Omorganisation som vanligt?
        • 88
          Konstituering av chefspersoner – eller av underlydande?
        • 91
          Hierarki
        • 92
          Historieteckning: att göra det aktuella rationellt
        • 93
          Att vara nummer 1
        • 95
          Spänning och oro
        • 96
          Passivt motstånd
        • 96
          Trygghetssymboler
        • 98
          Motsägelser
        • 100
          Sammanfattning
      • 103
        KAPITEL 7 Mötet som maktuttryck och disciplineringsmoment…|: en Foucaultinspirerad tolkning
        • 104
          Om maktteorier
        • 106
          Foucaults maktbegrepp
        • 107
          Den svårfångade makten
        • 109
          Den disciplinära makten
        • 110
          Kunskap och makt
        • 112
          Individen som makteffekt
        • 114
          Diskursens centralitet
        • 115
          Kritik av Foucault
        • 118
          Informationsmötet som aktivering av makttekniker
        • 119
          Underordning i relation till ”ledningskunskap
        • 120
          Differentiering och inramande av ”chefer
        • 124
          Strategi som ordnings- och underordningsskapare
        • 125
          Reglering av normalitet
        • 130
          Disciplinering av högre chefer
        • 131
          Diskurs snarare än affärsområdeschef är bakomliggande kraft
        • 132
          Sammanfattning
      • 135
        KAPITEL 8 Informationsmötet som kommunikativ störning…|: en Habermas-inspirerad tolkning
        • 136
          Habermas teori om kommunikativ handling
        • 141
          Kritik av Habermas
        • 144
          Om tillämpning av Habermas kommunikationsteori
        • 146
          Informationsmötet i termer av kommunikativ rationalitet
        • 147
          Kommunikation under mötet
        • 151
          Om mötet som kommunikativ situation
        • 154
          Informationsmötet i ett vidare kommunikativt sammanhang
        • 155
          Sammanfattning
      • 159
        KAPITEL 9 Summering och kommentarer
        • 160
          De fyra tolkningarna
        • 162
          Jämförelse mellan perspektiven
        • 167
          Kommentar om de underordnades (möjliga) roll och motmakt
        • 171
          Några vidare implikationer
        • 173
          Slutord
      • 177
        Referenser
      • 189
        Sakregister

Information

Författare:
Mats Alvesson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144093970
Utgivningsår:
2014
Artikelnummer:
37413-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
192

Författare

Mats Alvesson

Mats Alvesson är organisations- och ledningsforskare och professor vid Lunds universitet och arbetar även vid University of Queensland, Australien,...

 ;