Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

HR

Att ta tillvara mänskliga resurser
Skickas följande arbetsdag

HR

Att ta tillvara mänskliga resurser

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Kärnan i HR-uppdraget är att värna om organisationens viktigaste resurs – människor. HR behöver balansera humana och ekonomiska värden för att organisationen ska kunna attrahera, behålla och utveckla medarbetare. För att möta framtidens arbetsmarknad är det också helt nödvändigt att inkludera människor med olika sorters bakgrund. Bokens första del behandlar generella aspekter i HR-arbetet och ger perspektiv på in- och utflödet av mänskliga resurser, utveckling och lärande. Här tar författarn...

Kärnan i HR-uppdraget är att värna om organisationens viktigaste resurs – människor. HR behöver balansera humana och ekonomiska värden för att organisationen ska kunna attrahera, behålla och utveckla medarbetare. För att möta framtidens arbetsmarknad är det också helt nödvändigt att inkludera människor med olika sorters bakgrund. Bokens första del behandlar generella aspekter i HR-arbetet och ger perspektiv på in- och utflödet av mänskliga resurser, utveckling och lärande. Här tar författarna upp frågor som kännetecknar det dagliga HR-arbetet, såsom kompetens-försörjning, medarbetarskap, karriär och samspel i organisationer. Bokens andra del handlar om att ta tillvara mångfalden i organisationer, om vikten av inkludering och att undvika diskriminering. Förmåga att behandla alla likvärdigt är en nödvändig förutsättning för ett långsiktigt hållbart arbetsliv. Demografiska förändringar och ett alltmer globaliserat arbetsliv gör också arbete med mångfald och inkludering till strategiska överlevnadsfrågor.

    • 9
      Förord
    • 11
      Författarpresentationer
    • Inledning
      • 17
        Att ta tillvara mänskliga resurser
      • Helene Ahl
        • 28
          Referenser
  • Del I Generella aspekter i HR-arbetet
      • 1
        31
        Att utveckla medarbetarskapet i organisationer
      • Karin Kilhammar
        • 32
          Medarbetarskap – ett mångfacetterat och tänjbart begrepp
        • 34
          Medarbetarskapsbegreppets framväxt och användning över tid
        • 35
          Ledarskap för ett utvecklat medarbetarskap
        • 36
          Strategier i medarbetarskapsutveckling – två exempel
        • 40
          Utmaningar för HR i arbetet med medarbetarskapsutveckling
        • 43
          Referenser
      • 2
        45
        Effektivt samspel i organisationer
      • Annika Engström
        • 46
          Kommunikation som lärandets tillkomstprocess
        • 50
          Möten i ett industriföretag
        • 53
          Några slutsatser om effektivt samspel
        • 56
          Referenser
      • 3
        59
        Organisering för kunskap och lärande – en balansgång mellan motsättningar
      • Cecilia Bjursell & Dag Raudberget
        • 59
          Kunskapsöverföring
        • 61
          Fallföretaget Husqvarna AB
        • 62
          Balans mellan motsatspar
        • 70
          Ansvar för balansen mellan motsatspar
        • 71
          Stöd och strategi från HR
        • 74
          Referenser
      • 4
        77
        Karriär utifrån ett ansträngnings- och belöningsperspektiv
      • Ingela Bergmo-Prvulovic
        • 79
          Karriärfrågor i ett föränderligt arbetsliv
        • 83
          En studie av synen på karriär
        • 86
          Karriär ur ett utbytesperspektiv
        • 89
          Utmaningar för framtidens strategiska karriärplanering
        • 92
          Referenser
      • 5
        95
        Kreativitet på arbetsplatsen
      • Ylva Lindberg
        • 97
          Rätt balans mellan frihet och kontroll
        • 99
          Kreativitet kan behöva stimuleras
        • 101
          Lekens och de sociala sammanhangens betydelse för kreativiteten
        • 102
          Gruppdynamik i kreativitetens olika faser
        • 105
          Leda och delta kreativt
        • 106
          Konsekvenser för HR-arbetet
        • 108
          Referenser
      • 6
        113
        Felrekrytering, framtidens anställda och fabulösa fantasier: om marknadens behov av magiska egenskaper
      • Roland S Persson
        • 114
          Förutsägelser på lösa boliner
        • 118
          Guldkantade statistiska samband
        • 120
          Här i dag, borta i morgon!
        • 122
          Rekryteringsmagi och den fjärde industriella revolutionen
        • 127
          Med båda fötterna på jorden – en avslutande kommentar
        • 130
          Referenser
  • Del II Mångfald och inkludering
      • 7
        137
        Det nödvändiga jämställdhetsarbetet
      • Helene Ahl
        • 140
          Diskrimineringslagen
        • 141
          Räcker diskrimineringslagens verktyg?
        • 142
          Vanliga argument i jämställdhetsdebatten
        • 147
          Vad göra?
        • 149
          Referenser
      • 8
        151
        Heteronormer, HBTQ och queer på arbetsplatsen
      • Frida Ohlsson Sandahl
        • 152
          Queerteori som utgångspunkt
        • 153
          Cis, HBTQ, trans och queer – vad är vad?
        • 157
          Queert jämställdhetsarbete
        • 158
          Arbeta med inkludering
        • 161
          Referenser
      • 9
        163
        Generationsgnissel på arbetsplatsen
      • Ann-Kristin Boström
        • 164
          Generationsöverskridande lärande
        • 167
          Forskning från Singapore
        • 171
          Forskning från USA
        • 172
          Generationsskillnadernas och de demografiska förändringarnas konsekvenser
        • 175
          Referenser
      • 10
        177
        Äldre medarbetares kompetensutveckling
      • Cecilia Bjursell
        • 178
          Varför investera i äldres kompetensutveckling?
        • 179
          Vem är äldre?
        • 181
          Äldres lärande i arbetslivet
        • 182
          Från kompetensutveckling till kompetensavveckling
        • 183
          Kompetensutveckling genom studiecirkelsmodellen
        • 186
          Äldre medarbetare i ett sammanhang
        • 188
          Referenser
      • 11
        191
        Fel person på fel plats: om högutbildade invandrare på den svenska arbetsmarknaden
      • Vezir Aktas & Roland S Persson
        • 191
          En kort demografisk beskrivning
        • 195
          Invandraren, de byråkratiska murarna och den svenska arbetsmarknaden
        • 197
          Invandrare, fördomar, främlingsfientlighet och ohälsa
        • 199
          Arbetsmarknadsintegration och högutbildade invandrare
        • 200
          Ansträngningar görs och förbättring pågår
        • 201
          Några praktiska råd till HR-personal
        • 203
          Referenser
      • 12
        207
        Funktionsdugliga arbetsplatser för personer med funktionsnedsättning
      • Joel Hedegaard & Martin Hugo
        • 208
          Rätten till samhällsinvolvering och delaktighet
        • 209
          Utanförskapets realitet
        • 210
          Högfungerande autism
        • 212
          Anställningsbarhetens komplexitet – insikter och slutsatser från IT-spåret i Eksjö
        • 217
          Avslutande tankar – fast eller dynamisk kompetens?
        • 219
          Referenser
      • 13
        223
        Arbete i kunskapsintensiva organisationer när den fysiska närvaron …|blir omöjlig: kvinnliga anställda med kroniska sjukdomar
      • Claudia Gillberg
        • 224
          Kunskapsförlust och exkludering
        • 226
          Organisering av arbete vid kronisk sjukdom – några problembeskrivningar
        • 229
          Åtgärder
        • 234
          Att utmana normen om fysisk närvaro
        • 235
          Referenser
      • 14
        237
        De som kan mer än du: talent management i Googles tidevarv …|för särskilda begåvningar i svenska organisationer
      • Roland S Persson & Vezir Aktas
        • 238
          Amerikanska idéer och skiftande ideal
        • 241
          Vad är talang?
        • 243
          Världens bästa Google?
        • 245
          Extrema talanger
        • 247
          Talent management i korthet för extrema talanger
        • 250
          Referenser
      • Avslutning
        • 257
          HR-arbete med balans och integritet
        • Ingela Bergmo-Prvulovic & Karin Kilhammar
          • 257
            Utmaningar för framtidens HR-arbete
          • 269
            HR:s kompetenselement för att hantera framtidens utmaningar
          • 273
            Referenser
      • 275
        Sakregister

För studenter och nyanställda borde detta vara obligatorisk läsning. Redaktörerna bidrar själva till texten och bjuder in flera medförfattare. Resultatet blir en uppdaterad, heltäckande skildring av hur en modern arbetsplats bör fungera.

Information

Redaktörer:
Helene Ahl Ingela Bergmo-Prvulovic Karin Kilhammar
Kapitelförfattare:
Vezir Aktas Cecilia Bjursell Ann-Kristin Boström Annika Engström Claudia Gillberg Joel Hedegaard Martin Hugo Ylva Lindberg Frida Ohlsson Sandahl Roland S Persson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144118833
Utgivningsår:
2017
Artikelnummer:
39544-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
278

Författare

Helene Ahl

Helene Ahl är professor i företagsekonomi med inriktning på genus och lärande. Hon har mångårig erfarenhet av genusforskning i företag och organisa...

Ingela Bergmo-Prvulovic

Ingela Bergmo-Prvulovic är fil.dr och Docent i pedagogik samt är forskningsmiljöledare för Encell - Nationellt kompetenscentrum för livslångt läran...

Karin Kilhammar

Karin Kilhammar är doktor i pedagogik. Hennes forskningsområde är medarbetarskap och hur det kan utvecklas i organisationer. Hon undervisar främst ...

Vezir Aktas

Vezir Aktas har en doktorsexamen i socialpsykologi från Turkiet. Han har bland annat forskat om aggressivitet och prosocialt beteende. Även sociala...

Cecilia Bjursell

Cecilia Bjursell är docent i företagsekonomi och centrumledare för Encell, Nationellt centrum för livslångt lärande. Pågående projekt rör äldres lä...

Ann-Kristin Boström

Ann-Kristin Boström är doktor i internationell pedagogik. Hennes forskningsområde är internationell och jämförande pedagogik med inriktning på livs...

Annika Engström

Annika Engström är doktor i pedagogik och fokuserar samspelets betydelse för uppgiftshantering och lärande i arbetsgrupper och organisationer. Henn...

Claudia Gillberg

Claudia Gillberg är doktor i pedagogik med inriktning mot verksamhetsutveckling och lärande organisationer. Hon har undervisat i arbetslivspedagogi...

Joel Hedegaard

Joel Hedegaard är doktor i pedagogik. Han disputerade 2014 med en avhandling som granskar hur de organisatoriska ideal som förespråkas genom New Pu...

Martin Hugo

Martin Hugo, doktor i pedagogiskt arbete, har genomgående forskat om hur man förvandlar utanförskap till innanförskap. Avhandlingen Liv och lärande...

Ylva Lindberg

Ylva Lindberg är professor i pedagogik med inriktning mot språk och litteratur vid Högskolan för lärande och kommunikation, JU. Hon leder den natio...

Frida Ohlsson Sandahl

Frida Ohlsson Sandahl är fil.kand. i sociologi med inriktning på genus, mångfald och arbetsvetenskap. Hon arbetar som verksamhetsutvecklare på Sens...

Roland S Persson

Roland S. Persson, professor i pedagogisk psykologi, har en forskningsinriktning mot hög prestation (talang), särbegåvning och makrosocial dynamik ...

Dag Raudberget

Dag Raudberget är civilingenjör från KTH och har arbetat som konsult inom produktutveckling. Han är nu programansvarig för kandidatprogrammet Produ...

 ;

Kärnan i HR-uppdraget är att värna om organisationens viktigaste resurs - människor. HR behöver balansera humana och ekonomiska värden för att organisationen ska kunna attrahera, behålla och utveckla medarbetare. För att möta framtidens arbetsmarknad är det också helt nödvändigt att inkludera människor med olika sorters bakgrund. Bokens första del behandlar generella aspekter i HR-arbetet och ger perspektiv på in- och utflödet av mänskliga resurser, utveckling och lärande. Här tar författarn...

Kärnan i HR-uppdraget är att värna om organisationens viktigaste resurs - människor. HR behöver balansera humana och ekonomiska värden för att organisationen ska kunna attrahera, behålla och utveckla medarbetare. För att möta framtidens arbetsmarknad är det också helt nödvändigt att inkludera människor med olika sorters bakgrund. Bokens första del behandlar generella aspekter i HR-arbetet och ger perspektiv på in- och utflödet av mänskliga resurser, utveckling och lärande. Här tar författarna upp frågor som kännetecknar det dagliga HR-arbetet, såsom kompetensförsörjning, medarbetarskap, karriär och samspel i organisationer. Bokens andra del handlar om att ta tillvara mångfalden i organisationer, om vikten av inkludering och att undvika diskriminering. Förmåga att behandla alla likvärdigt är en nödvändig förutsättning för ett långsiktigt hållbart arbetsliv. Demografiska förändringar och ett alltmer globaliserat arbetsliv gör också arbete med mångfald och inkludering till strategiska överlevnadsfrågor.

Information

Redaktörer:
Helene Ahl Ingela Bergmo-Prvulovic Karin Kilhammar
Kapitelförfattare:
Vezir Aktas Cecilia Bjursell Ann-Kristin Boström Annika Engström Claudia Gillberg Joel Hedegaard Martin Hugo Ylva Lindberg Frida Ohlsson Sandahl Roland S Persson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144164229
Utgivningsår:
2017
Artikelnummer:
39544-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Helene Ahl

Helene Ahl är professor i företagsekonomi med inriktning på genus och lärande. Hon har mångårig erfarenhet av genusforskning i företag och organisa...

Ingela Bergmo-Prvulovic

Ingela Bergmo-Prvulovic är fil.dr och Docent i pedagogik samt är forskningsmiljöledare för Encell - Nationellt kompetenscentrum för livslångt läran...

Karin Kilhammar

Karin Kilhammar är doktor i pedagogik. Hennes forskningsområde är medarbetarskap och hur det kan utvecklas i organisationer. Hon undervisar främst ...

Vezir Aktas

Vezir Aktas har en doktorsexamen i socialpsykologi från Turkiet. Han har bland annat forskat om aggressivitet och prosocialt beteende. Även sociala...

Cecilia Bjursell

Cecilia Bjursell är docent i företagsekonomi och centrumledare för Encell, Nationellt centrum för livslångt lärande. Pågående projekt rör äldres lä...

Ann-Kristin Boström

Ann-Kristin Boström är doktor i internationell pedagogik. Hennes forskningsområde är internationell och jämförande pedagogik med inriktning på livs...

Annika Engström

Annika Engström är doktor i pedagogik och fokuserar samspelets betydelse för uppgiftshantering och lärande i arbetsgrupper och organisationer. Henn...

Claudia Gillberg

Claudia Gillberg är doktor i pedagogik med inriktning mot verksamhetsutveckling och lärande organisationer. Hon har undervisat i arbetslivspedagogi...

Joel Hedegaard

Joel Hedegaard är doktor i pedagogik. Han disputerade 2014 med en avhandling som granskar hur de organisatoriska ideal som förespråkas genom New Pu...

Martin Hugo

Martin Hugo, doktor i pedagogiskt arbete, har genomgående forskat om hur man förvandlar utanförskap till innanförskap. Avhandlingen Liv och lärande...

Ylva Lindberg

Ylva Lindberg är professor i pedagogik med inriktning mot språk och litteratur vid Högskolan för lärande och kommunikation, JU. Hon leder den natio...

Frida Ohlsson Sandahl

Frida Ohlsson Sandahl är fil.kand. i sociologi med inriktning på genus, mångfald och arbetsvetenskap. Hon arbetar som verksamhetsutvecklare på Sens...

Roland S Persson

Roland S. Persson, professor i pedagogisk psykologi, har en forskningsinriktning mot hög prestation (talang), särbegåvning och makrosocial dynamik ...

Dag Raudberget

Dag Raudberget är civilingenjör från KTH och har arbetat som konsult inom produktutveckling. Han är nu programansvarig för kandidatprogrammet Produ...

 ;