Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Ledare och ledning i utveckling
13 Förord
21 Mål och struktur
Del 1 Teori, praktik och reflektion
Kapitel 1
27 Teori
27 Vad är teori och varför behövs den?
28 Ett krisande teorifält
31 Teori och social verklighet
31 Ledarskap – en social konstruktion
31 Självuppfyllande profetior
33 Enkel, exakt och generell
34 Klockan tio-teori
36 Klockreflektioner och råd
38 Teoriers olika funktioner
38 Tre kunskapspositioner
40 Boxar och pilar
41 Glasögon för att se bättre
43 Glasögon för att se bra ut
44 Konceptuella portaler
48 Sammanfattning
Kapitel 2
49 Reflektion och reflexivitet inom ledar- och ledarskapsutveckling
49 Olika former av tänkande
50 Reflex
50 Reflektion
52 Reflexivitet
53 Kritisk reflektion
55 En reflekterande och reflexiv praktik och makt
55 Reflektion kring och i praktiken
56 Makt i vår reflektion
57 Varför behövs reflektion inom ledarutbildning och ledarskapsutveckling?
57 Förenklingar i ledarskapslitteraturen
58 Improvisation i praktikens sumpiga lågland
59 Motvikt till det sämsta av två världar
60 Koppling mellan teori och praktik
61 Skräddarsydd utveckling
61 Självkännedom för ledare
63 Lära att lära
64 Osäkerhet och insikt
64 Varför behövs kritisk reflektion inom ledar- och ledarskapsutveckling?
65 Normalisering förblindar
66 Tankefällor
67 Bankinsättnings- respektive uttagsmetoden
68 Navelskådning
68 Tidsbesparing
69 Synliggörande av värderingar, antaganden och ideologier
70 En avgörande kompetens
71 Egna reflektioner och reflexivitet
72 Egna reflektioner
72 Kritisk reflektion/reflexivitet
72 Sammanfattning
Del 2 Ledarskapsteorier i utveckling
Kapitel 3
77 Implicita ledarskapsteorier
77 Implicita ledarskapsteorier och deras påverkan
78 Vad är implicita ledarskapsteorier?
79 Hur påverkas vi av implicita ledarskapsteorier?
81 Hur kan vi hitta och utforska implicita ledarskapsteorier?
81 En bild säger mer än tusen ord
83 Två vanliga antaganden att utforska
84 Reflektion och reflexivitet i grupper
86 Osäkerhet, klokhet och utveckling
87 Implicita ledarskapsteorier i utvärdering av ledare
87 Falska minnen
89 Felkällor i ledarutvärderingar
90 Att utforska ILT genom tolkande och kritiska perspektiv
91 Den ”bästa” formen av ledarskap
92 Ledarskapsspråk och fjättrande tankar
93 Kritisk reflektion, inte kritik
94 Självuppfyllande profetior
95 Sammanfattning
Kapitel 4
97 Explicita ledarskapsteorier
97 Vad är ledarskap?
97 Din favoritdefinition
99 En mångfald av definitioner
100 Ledarskap genom tiderna
100 Social konstruktion i förändring
103 Fenomenet ledarskap
103 Fågel eller kärlek
104 Kakbakning och innebörden av ledarskap
105 Hegemonisk dominans
106 Avgränsning av ledarskap
106 Ledarskap kontra chefskap och styrning
108 Vertikalt och horisontellt inflytande
109 Befälhavarskap, ledarskap och chefskap
111 Reflexivt förhållningssätt till ledarskap och styrning inom ledarutbildning/ledarskapsutveckling
111 Kotter om vad ledare verkligen gör
112 Problemlösande perspektiv: bruksanvisning och verktyg
113 Tolkande perspektiv: nya insikter
115 Kritiskt perspektiv: att blottlägga ideologier
116 Sammanfattning
Del 3 Ledare och ledarskap sett från tre kunskapspositioner
Kapitel 5
119 Ledarrollen: funktion, interaktion och frigörelse
119 Vad är roller och vad ska vi ha dem till?
119 Roll är en teatermetafor
120 Funktionsroll och arbetsdelning
121 Social roll och samspel
122 Funktion och samspel
123 Ledarrollen – en trend som kommer och går
123 Rollen som försvann
124 Men rollen var inte borta
126 Tre kunskapsperspektiv på ledarrollen
126 Teknisk, funktionell förståelse av ledarrollen
126 Chefens många funktioner
128 Personlig garant
128 Rollintressenter, förväntningar och krav
130 Handlingsutrymme
133 Rolltydlighet och tvetydighet
133 Tolkande förståelse av ledarrollen
134 Om vanor och en socialt konstruerad verklighet
134 Symboliskt ledararbete
135 Handling, symboler och objekt
137 Samspel och rollinlevelse
138 Äkta ledare i roller
139 Teaterkostymer och ledarskript
141 Kritiska perspektiv på ledarrollen
141 Problemidentifiering och dekonstruktion
141 Ledarrollens innehåll och funktion i förändring
141 En växande ledarroll fylld med omöjliga ideal
143 Hjältar och bedragare
144 Könsroller och ledarroller
145 Teorin om rollkongruens
145 Konsekvenser för praktiken
146 Varför maskulina normer för rollen?
147 Vara självsäker?
147 Bortom rollerna
147 Att se roller och att se förbi dem
149 Sammanfattning
Kapitel 6
151 Ledaridentitet: funktion, insikter och befrielse
151 Vad är identitet inom ledar-/ledarskapsutveckling och varför är det viktigt?
151 Vad är (ledar)identitet?
152 Ut ur ledarskapets skugga
153 Förmänskligande av ledarskap
153 Evigt historiskt projekt
154 Från något man tillskrivs till något man uppnår
155 Tre perspektiv på ledaridentitet
156 Identitetens många funktioner
156 Social identitetsteori
158 Upplevelsen av kontroll
158 Identitet som skydd
159 Ledaridentitet som metastruktur
161 Kärnmuskulatur och utvecklingsspiraler
163 Ledaridentitet som väg till förståelse och insikt
163 Identitetsteori
163 Möjliga ledarjag
164 Tillfälliga identitetskonstruktioner
166 Identitetsarbete för ledare
168 Ideal som utlöser identitetsarbete
169 Personliga ledarplattformar
170 Upptäckt av identitet och identitetsarbete
171 Kollektiva identitetskonstruktioner
171 Från slutstation till plattform för fortsatt resa
172 Ledarskapsutveckling sett genom identitet
174 Att utvidga, utmana och lösgöra sig från ledaridentiteter
174 Byggmaterial för självhävdande
175 Makt, mallar och mönster
176 Du har inte en identitet, utan många
177 Farväl till gamla jag
178 Nyfikenhet och frigörelse
179 Den praktiska tillämpningen
179 Det beror på
180 Råd till ledare
180 Råd till ledarutvecklare och ledarskapsforskare
181 Sammanfattning
Kapitel 7
183 Transformativt ledarskap: produktion, romantisering och process
183 ”Det nya ledarskapet” gör entré
183 Från undergång till ”nytt ledarskap”
185 Symboliskt ledarskap
186 Meningsskapande
187 Utformningen av mätinstrumentet och de teoretiska grunderna
188 Problemlösningsperspektiv på transformativt ledarskap
188 Det transformativa ledarskapets fyra i:n
190 Att lära sig transformativt ledarskap
192 Att lära sig karisma
194 Tolkande och kritisk reflektion – inte kritik
194 Tolkande perspektiv
194 Produktion av transformativt ledarskap
196 Följarfantasier
199 Romantisering av ledarskap
202 Kritiska perspektiv
202 Sektledare och grupptänkande
203 Affärer, godhet och kärlek gör dig blind
204 Ideologi och sanningsregimer
206 Avideologisering av ledarskapsteori
207 Heroisk, postheroisk och processinriktad förståelse av ledarskap
207 Heroiska och postheroiska ledarskapsteorier
208 Processinriktad ledarskapsteori
209 Stormningen av Kapitolium – en fallstudie
212 Utmaningar med att hålla fast vid en processförståelse
213 Från individfokus till processfokus
214 Sammanfattning
Kapitel 8
217 Värdebaserat, autentiskt och värdemedvetet ledarskap
217 Värderingar i vår tid
218 Osäkerhet och känslan av kontroll
219 Minnesvärd värderingsstyrd kommunikation
219 Vad är värderingar?
219 Definition och kännetecken
220 Tankar och känslor
220 Värderingar i ledarskapsteorierna
220 Värdebaserat ledarskap
221 Värderingarnas funktion i värdebaserade ledarskapsteorier
223 Värdemedvetet ledarskap
224 Autentiskt ledarskap
224 Utveckling av teorin
226 Sund skepsis
227 Utveckling av ”autentiska ledare”
227 Tidslinjereflektion
229 Att hålla ett löst tag om värderingar och självbild
230 En kritisk blick på autentiskt ledarskap
231 En närmare titt på de fyra idealen
234 Amalgamtänkande: när allt gott blandas ihop
235 Ledaren och systemet
236 Äkta eller falsk?
237 Problematiska antaganden
238 Värdemedvetenhet inom ledarutveckling
238 Värdekartläggning
242 Värdedimensioner
242 Motstridiga värderingar
244 Värdemedvetenhet och reflexivitet
245 Friheten i att släppa taget
245 Begär, lojalitet och illusionen av trasiga system
246 När systemet där ute triggar systemet här inne
247 Reflektion över värderingar och effekter av självbekräftelse
251 Sammanfattning
Del 4 Reflekterande och reflexiva ramverk och övningar
Kapitel 9
255 Ramverk, metoder och övningar för reflektion och reflexivitet
255 Reflektionslogg
256 Ingen dagbok
256 Möjligheter med reflektionsloggar
257 Kritik av loggskrivande
259 Struktur för reflektion och kritisk reflektion
259 Fem överordnade steg
262 Frågor för kritisk reflektion
263 Milstolpar
263 Andra vägar in i reflektion
263 Stötar och överraskningar
264 Utforskande av känslor
265 Fantasier och spegeljag
266 Egna reflektioner
267 Överraskningar i ledarskapspraktiken
268 Kroppsligt lärande och kritisk reflektion
269 Principer och råd för att skriva reflektionsloggar
270 Att använda ledarskapslitteratur för reflektion
270 Struktur för reflektioner kring ledarskapskoncept, -begrepp och -teori
271 Teorier, koncept och begrepp som glasögon
273 Bedömning av reflektionsloggar
273 Blooms taxonomi
275 Ytinlärning och djupinlärning
277 Att bedöma reflexivitet
278 Andra reflektionsverktyg
278 Reflekterande dialog och reflekterande team
280 Berättande och argumentationsanalys
283 Reflektion kring metaforer
284 Metaforer för ledarrollen
286 Frigöra fantasin och låsa förståelsen
286 Sammanfattning
Kapitel 10
289 Utmaningar och möjligheter med kritisk reflektion – och några ord på vägen
289 Varför är det så svårt?
289 Fyra typer av problem
290 Kognitiva utmaningar: illusorisk likhet
291 Känslomässiga utmaningar: oro, genans och skam
292 Sociala utmaningar: något att förlora
293 Praktiska utmaningar: minsta motståndets väg
293 Varför är det värt det?
294 Öppna för något nytt
294 Visdom och erfarenhet
295 Att få syn på det som är jag och mitt
296 Prioritera
297 Erfarenheter och råd på vägen
297 Struktur och principer för pedagogik och lärande
298 Den heroiska undervisningsprestationens paradox
300 Några råd på vägen
301 Ett psykologiskt tryggt rum för lärande
304 Sammanfattning
305 Litteraturförteckning
329 Register
Boken känns komplett utifrån det beskrivna målet och målgruppen. Den är mycket välskriven och bidrar till inspiration för läsaren. Ordregistret i slutet av boken är relevant för målgruppen. Illustrationerna bidrar i hög utsträckning till att förklara komplexa sammanhang på ett pedagogiskt sätt.
Information
- Författare:
- Susann Gjerde
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144164465
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 45869-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 331