Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Ledare och ledning i utveckling

Skickas följande arbetsdag

Ledare och ledning i utveckling bjuder in till kritisk reflektion om ledare och ledarskap. Boken är inte kritisk till ledare, ledarskap eller ledarutveckling i sig. Den är kritisk till en förenklad och ensidig förståelse av ledarskap och ett omedvetet förhållningssätt till de underliggande ideal, värderingar och antaganden som påverkar vår förståelse. Boken ger inblick i hur en förenklad, verktygsorienterad förståelse av ledarskap kan göra oss blinda för en stor del av komplexiteten i de sit...

Ledare och ledning i utveckling bjuder in till kritisk reflektion om ledare och ledarskap. Boken är inte kritisk till ledare, ledarskap eller ledarutveckling i sig. Den är kritisk till en förenklad och ensidig förståelse av ledarskap och ett omedvetet förhållningssätt till de underliggande ideal, värderingar och antaganden som påverkar vår förståelse. Boken ger inblick i hur en förenklad, verktygsorienterad förståelse av ledarskap kan göra oss blinda för en stor del av komplexiteten i de situationer vi möter och därmed göra oss sämre skickade att lösa problem och hantera utmaningar. Den visar bland annat hur romantiska föreställningar om ledarskap har bidragit till skyhöga förväntningar som få ledare i verkligheten kan leva upp till. Det leder till att vi fortsätter att vara missnöjda med våra ledare trots all deras utbildning och utveckling, och att personer i ledarroller många gånger upplever att de inte håller måttet. Den här boken vilar på en gedigen grund av bred och djup kunskap om ledarskap och ledarutveckling, och den har en intellektuell bredd som vida överstiger det mesta på fältet. Den är ambitiös, välskriven, insiktsfull och kombinerar teori och praktisk relevans på ett utmärkt sätt. Det finns goda skäl att vara skeptisk till mycket i alla de ledarskapsutvecklingsförsök som görs. Den här boken är en mycket viktig motvikt till fältets huvudfåra. Den ger utmärkt inspiration till att tänka och tänka nytt – ett måste för seriösa ledarutvecklare, ledare och andra som på allvar vill reflektera över sin praktik. Mats Alvesson är organisations- och ledningsforskare och professor vid Lunds universitet.

13 Förord

21 Mål och struktur

Del 1Teori, praktik och reflektion

Kapitel 1

27 Teori

27 Vad är teori och varför behövs den?

28 Ett krisande teorifält

31 Teori och social verklighet

31 Ledarskap – en social konstruktion

31 Självuppfyllande profetior

33 Enkel, exakt och generell

34 Klockan tio-teori

36 Klockreflektioner och råd

38 Teoriers olika funktioner

38 Tre kunskapspositioner

40 Boxar och pilar

41 Glasögon för att se bättre

43 Glasögon för att se bra ut

44 Konceptuella portaler

48 Sammanfattning

Kapitel 2

49 Reflektion och reflexivitet inom ledar- och ledarskaps­utveckling

49 Olika former av tänkande

50 Reflex

50 Reflektion

52 Reflexivitet

53 Kritisk reflektion

55 En reflekterande och reflexiv praktik och makt

55 Reflektion kring och i praktiken

56 Makt i vår reflektion

57 Varför behövs reflektion inom ledarutbildning och ledarskapsutveckling?

57 Förenklingar i ledarskapslitteraturen

58 Improvisation i praktikens sumpiga lågland

59 Motvikt till det sämsta av två världar

60 Koppling mellan teori och praktik

61 Skräddarsydd utveckling

61 Självkännedom för ledare

63 Lära att lära

64 Osäkerhet och insikt

64 Varför behövs kritisk reflektion inom ledar- och ledarskapsutveckling?

65 Normalisering förblindar

66 Tankefällor

67 Bankinsättnings- respektive uttagsmetoden

68 Navelskådning

68 Tidsbesparing

69 Synliggörande av värderingar, antaganden och ideologier

70 En avgörande kompetens

71 Egna reflektioner och reflexivitet

72 Egna reflektioner

72 Kritisk reflektion/reflexivitet

72 Sammanfattning

Del 2Ledarskaps­teorier i utveckling

Kapitel 3

77 Implicita ledarskapsteorier

77 Implicita ledarskapsteorier och deras påverkan

78 Vad är implicita ledarskapsteorier?

79 Hur påverkas vi av implicita ledarskapsteorier?

81 Hur kan vi hitta och utforska implicita ledarskapsteorier?

81 En bild säger mer än tusen ord

83 Två vanliga antaganden att utforska

84 Reflektion och reflexivitet i grupper

86 Osäkerhet, klokhet och utveckling

87 Implicita ledarskapsteorier i utvärdering av ledare

87 Falska minnen

89 Felkällor i ledarutvärderingar

90 Att utforska ILT genom tolkande och kritiska perspektiv

91 Den ”bästa” formen av ledarskap

92 Ledarskapsspråk och fjättrande tankar

93 Kritisk reflektion, inte kritik

94 Självuppfyllande profetior

95 Sammanfattning

Kapitel 4

97 Explicita ledarskapsteorier

97 Vad är ledarskap?

97 Din favoritdefinition

99 En mångfald av definitioner

100 Ledarskap genom tiderna

100 Social konstruktion i förändring

103 Fenomenet ledarskap

103 Fågel eller kärlek

104 Kakbakning och innebörden av ledarskap

105 Hegemonisk dominans

106 Avgränsning av ledarskap

106 Ledarskap kontra chefskap och styrning

108 Vertikalt och horisontellt inflytande

109 Befälhavarskap, ledarskap och chefskap

111 Reflexivt förhållningssätt till ledarskap och styrning inom ledarutbildning/ledarskapsutveckling

111 Kotter om vad ledare verkligen gör

112 Problemlösande perspektiv: bruksanvisning och verktyg

113 Tolkande perspektiv: nya insikter

115 Kritiskt perspektiv: att blottlägga ideologier

116 Sammanfattning

Del 3Ledare och ledarskap sett från tre kunskapspositioner   

Kapitel 5

119 Ledarrollen: funktion, interaktion och frigörelse

119 Vad är roller och vad ska vi ha dem till?

119 Roll är en teatermetafor

120 Funktionsroll och arbetsdelning

121 Social roll och samspel

122 Funktion och samspel

123 Ledarrollen – en trend som kommer och går

123 Rollen som försvann

124 Men rollen var inte borta

126 Tre kunskapsperspektiv på ledarrollen

126 Teknisk, funktionell förståelse av ledarrollen

126 Chefens många funktioner

128 Personlig garant

128 Rollintressenter, förväntningar och krav

130 Handlingsutrymme

133 Rolltydlighet och tvetydighet

133 Tolkande förståelse av ledarrollen

134 Om vanor och en socialt konstruerad verklighet

134 Symboliskt ledararbete

135 Handling, symboler och objekt

137 Samspel och rollinlevelse

138 Äkta ledare i roller

139 Teaterkostymer och ledarskript

141 Kritiska perspektiv på ledarrollen

141 Problemidentifiering och dekonstruktion

141 Ledarrollens innehåll och funktion i förändring

141 En växande ledarroll fylld med omöjliga ideal

143 Hjältar och bedragare

144 Könsroller och ledarroller

145 Teorin om rollkongruens

145 Konsekvenser för praktiken

146 Varför maskulina normer för rollen?

147 Vara självsäker?

147 Bortom rollerna

147 Att se roller och att se förbi dem

149 Sammanfattning

Kapitel 6

151 Ledaridentitet: funktion, insikter och befrielse

151 Vad är identitet inom ledar-/ledar­skaps­utveckling och varför är det viktigt?

151 Vad är (ledar)identitet?

152 Ut ur ledarskapets skugga

153 Förmänskligande av ledarskap

153  Evigt historiskt projekt

154 Från något man tillskrivs till något man uppnår

155 Tre perspektiv på ledaridentitet

156 Identitetens många funktioner

156 Social identitetsteori

158 Upplevelsen av kontroll

158 Identitet som skydd

159 Ledaridentitet som metastruktur

161 Kärnmuskulatur och utvecklingsspiraler

163 Ledaridentitet som väg till förståelse och insikt

163 Identitetsteori

163 Möjliga ledarjag

164 Tillfälliga identitetskonstruktioner

166 Identitetsarbete för ledare

168 Ideal som utlöser identitetsarbete

169 Personliga ledarplattformar

170 Upptäckt av identitet och identitetsarbete

171 Kollektiva identitetskonstruktioner

171 Från slutstation till plattform för fortsatt resa

172 Ledarskapsutveckling sett genom identitet

174 Att utvidga, utmana och lösgöra sig från ledaridentiteter

174 Byggmaterial för självhävdande

175 Makt, mallar och mönster

176 Du har inte en identitet, utan många

177 Farväl till gamla jag

178 Nyfikenhet och frigörelse

179 Den praktiska tillämpningen

179 Det beror på

180 Råd till ledare

180 Råd till ledarutvecklare och ledarskapsforskare

181 Sammanfattning

Kapitel 7

183 Transformativt ledarskap: produktion, romantisering och process

183 ”Det nya ledarskapet” gör entré

183 Från undergång till ”nytt ledarskap”

185 Symboliskt ledarskap

186 Meningsskapande

187 Utformningen av mätinstrumentet och de teoretiska grunderna

188 Problemlösningsperspektiv på transformativt ledarskap

188 Det transformativa ledarskapets fyra i:n

190 Att lära sig transformativt ledarskap

192 Att lära sig karisma

194 Tolkande och kritisk reflektion – inte kritik

194 Tolkande perspektiv

194 Produktion av transformativt ledarskap

196 Följarfantasier

199 Romantisering av ledarskap

202 Kritiska perspektiv

202 Sektledare och grupptänkande

203 Affärer, godhet och kärlek gör dig blind

204 Ideologi och sanningsregimer

206 Avideologisering av ledarskapsteori

207 Heroisk, postheroisk och processinriktad förståelse av ledarskap

207 Heroiska och postheroiska ledarskapsteorier

208 Processinriktad ledarskapsteori

209 Stormningen av Kapitolium – en fallstudie

212 Utmaningar med att hålla fast vid en processförståelse

213 Från individfokus till processfokus

214 Sammanfattning

Kapitel 8

217 Värdebaserat, autentiskt och värdemedvetet ledarskap

217 Värderingar i vår tid

218 Osäkerhet och känslan av kontroll

219 Minnesvärd värderingsstyrd kommunikation

219 Vad är värderingar?

219 Definition och kännetecken

220 Tankar och känslor

220 Värderingar i ledarskapsteorierna

220 Värdebaserat ledarskap

221 Värderingarnas funktion i värdebaserade ledarskapsteorier

223 Värdemedvetet ledarskap

224 Autentiskt ledarskap

224 Utveckling av teorin

226 Sund skepsis

227 Utveckling av ”autentiska ledare”

227 Tidslinjereflektion

229 Att hålla ett löst tag om värderingar och självbild

230 En kritisk blick på autentiskt ledarskap

231 En närmare titt på de fyra idealen

234 Amalgamtänkande: när allt gott blandas ihop

235 Ledaren och systemet

236 Äkta eller falsk?

237 Problematiska antaganden

238 Värdemedvetenhet inom ledarutveckling

238 Värdekartläggning

242 Värdedimensioner

242 Motstridiga värderingar

244 Värdemedvetenhet och reflexivitet

245 Friheten i att släppa taget

245 Begär, lojalitet och illusionen av trasiga system

246 När systemet där ute triggar systemet här inne

247 Reflektion över värderingar och effekter av självbekräftelse

251 Sammanfattning

Del 4Reflekterande och reflexiva ramverk och övningar

Kapitel 9

255 Ramverk, metoder och övningar för reflektion och reflexivitet

255 Reflektionslogg

256 Ingen dagbok

256 Möjligheter med reflektionsloggar

257 Kritik av loggskrivande

259 Struktur för reflektion och kritisk reflektion

259 Fem överordnade steg

262 Frågor för kritisk reflektion

263 Milstolpar

263 Andra vägar in i reflektion

263 Stötar och överraskningar

264 Utforskande av känslor

265 Fantasier och spegeljag

266 Egna reflektioner

267 Överraskningar i ledarskapspraktiken

268 Kroppsligt lärande och kritisk reflektion

269 Principer och råd för att skriva reflektionsloggar

270 Att använda ledarskapslitteratur för reflektion

270 Struktur för reflektioner kring ledarskapskoncept, -begrepp och -teori

271 Teorier, koncept och begrepp som glasögon

273 Bedömning av reflektionsloggar

273 Blooms taxonomi

275 Ytinlärning och djupinlärning

277 Att bedöma reflexivitet

278 Andra reflektionsverktyg

278 Reflekterande dialog och reflekterande team

280 Berättande och argumentationsanalys

283 Reflektion kring metaforer

284 Metaforer för ledarrollen

286 Frigöra fantasin och låsa förståelsen

286 Sammanfattning

Kapitel 10

289 Utmaningar och möjligheter med kritisk reflektion – och några ord på vägen

289 Varför är det så svårt?

289 Fyra typer av problem

290 Kognitiva utmaningar: illusorisk likhet

291 Känslomässiga utmaningar: oro, genans och skam

292 Sociala utmaningar: något att förlora

293 Praktiska utmaningar: minsta motståndets väg

293 Varför är det värt det?

294 Öppna för något nytt

294 Visdom och erfarenhet

295 Att få syn på det som är jag och mitt

296 Prioritera

297 Erfarenheter och råd på vägen

297 Struktur och principer för pedagogik och lärande

298 Den heroiska undervisningsprestationens paradox

300 Några råd på vägen

301 Ett psykologiskt tryggt rum för lärande

304 Sammanfattning

305 Litteraturförteckning

329 Register

Boken känns komplett utifrån det beskrivna målet och målgruppen. Den är mycket välskriven och bidrar till inspiration för läsaren. Ordregistret i slutet av boken är relevant för målgruppen. Illustrationerna bidrar i hög utsträckning till att förklara komplexa sammanhang på ett pedagogiskt sätt.

Information

Författare:
Susann Gjerde
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144164465
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45869-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
331

Författare

Susann Gjerde

Susann Gjerde är docent vid Handelshøyskolen, Universitetet i Sørøst-Norge, samt forskare vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Hennes forskning...

 ;