Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Förändringsledning

Skickas följande arbetsdag

Förändringsledning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Varför går vissa organisationsförändringar bra och andra blir motarbetade inom organisationen och får inte önskad effekt? Nyckeln till framgång stavas förändringsledning. Här är boken för dig som vill få en bredare och djupare förståelse för hur ett genomtänkt arbete med individer kan förbättra resultatet för verksamheter i förändring. Förändringsledning beskriver behovet av förändring och presenterar olika etablerade modeller för hur individer, grupper och organisationer förändras. Därefter ...

Varför går vissa organisationsförändringar bra och andra blir motarbetade inom organisationen och får inte önskad effekt? Nyckeln till framgång stavas förändringsledning. Här är boken för dig som vill få en bredare och djupare förståelse för hur ett genomtänkt arbete med individer kan förbättra resultatet för verksamheter i förändring. Förändringsledning beskriver behovet av förändring och presenterar olika etablerade modeller för hur individer, grupper och organisationer förändras. Därefter går författarna utförligt igenom hur förändringsarbete går till i praktiken. Boken riktar sig till dig som vill förbättra din kunskap och förmåga att på ett planerat och strukturerat sätt stödja människor i en organisation i förändring.

    • 7
      Förord
      • 01
        9
        Behovet av förändrings­ledning
        • 11
          Varför är det viktigt att arbeta med förändringsledning?
        • 16
          Olika perspektiv på förändringsledning
        • 21
          Planerad förändring
        • 24
          Radikal, inkrementell och ständig förändring
        • 24
          Bokens målgrupp, syfte och innehåll
      • 02
        27
        Förändrings­modeller
        • 29
          Modeller för individer i förändring
        • 45
          Modeller för gruppers förändring
        • 53
          Modeller för organisationers förändring
        • 63
          Modeller för förändringsledning
        • 71
          Hur väljer man rätt modeller?
      • 03
        73
        Drivkrafter bakom organisatorisk förändring
        • 75
          Förändring – mer, snabbare och med ökad komplexitet?
        • 77
          Förändringsfaktorer
        • 87
          Organisationens svar på förändring
        • 98
          Från strategi till förändringsarbete
      • 04
        101
        Att organisera för förändring
        • 103
          Hur organiseras förändringsarbete?
        • 111
          Roller och ansvar
        • 113
          Vad gör och kan en förändringsledare?
      • 05
        125
        Att planera för förändring
        • 127
          Tydliggöra effekter
        • 135
          Analysera förutsättningar
        • 150
          Dimensionera aktiviteter
      • 06
        165
        Att skapa medvetenhet och förstärka engagemang
        • 167
          Skapa medvetenhet
        • 172
          Förstärka engagemang
        • 191
          Att använda alla sina sinnen
      • 07
        195
        Att utbilda, utvärdera, befästa och överlämna
        • 197
          Utbilda
        • 205
          Utvärdera
        • 208
          Befästa beteenden
        • 213
          Överlämna
      • 08
        219
        Avslutande reflektioner
        • 221
          Är alla förändringar planerade?
        • 224
          Förändringars komplexitet
    • 227
      Referenser
    • 235
      Person- och sakregister

Information

Författare:
Anette Hallin Anna Olsson Maria Widström
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144128856
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
40156-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
240

Författare

Anette Hallin

Anette Hallin är professor i företagsekonomi med inriktning mot organisation och ledning vid Mälardalens universitet. Hon har skrivit flera böcker,...

Anna Olsson

Anna Olsson är förändringsledare och driver Unova Consulting. Hon föreläser om, utbildar i och driver förändringsarbete i företag och organisatione...

Maria Widström

Maria Widström är vd och delägare i Improviate. Hon har sedan 2011 utbildat och certifierat över 600 förändringsledare i Sverige. Maria är anlitad ...

 ;

Varför går vissa organisationsförändringar bra och andra blir motarbetade inom organisationen och får inte önskad effekt? Nyckeln till framgång stavas förändringsledning. Här är boken för dig som vill få en bredare och djupare förståelse för hur ett genomtänkt arbete med individer kan förbättra resultatet för verksamheter i förändring. Förändringsledning beskriver behovet av förändring och presenterar olika etablerade modeller för hur individer, grupper och organisationer förändras. Därefter...

Varför går vissa organisationsförändringar bra och andra blir motarbetade inom organisationen och får inte önskad effekt? Nyckeln till framgång stavas förändringsledning. Här är boken för dig som vill få en bredare och djupare förståelse för hur ett genomtänkt arbete med individer kan förbättra resultatet för verksamheter i förändring. Förändringsledning beskriver behovet av förändring och presenterar olika etablerade modeller för hur individer, grupper och organisationer förändras. Därefter går författarna utförligt igenom hur förändringsarbete går till i praktiken. Boken riktar sig till dig som vill förbättra din kunskap och förmåga att på ett planerat och strukturerat sätt stödja människor i en organisation i förändring. "I en tid när verksamheter i stor utsträckning beskrivs i kvantitativa, mätbara termer är det också lätt att glömma bort att en organisation faktiskt inte är något annat än dess människor, och att allt annat - till exempel processer, strukturer och digitala hjälpmedel - är sådant som produceras och utvecklas av människor som av olika skäl har bestämt sig för att jobba tillsammans mot ett visst mål och med en viss uppgift. All förändring innebär därför att människorna är - och måste vara - i fokus.”

Information

Författare:
Anette Hallin Anna Olsson Maria Widström
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144164090
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
40156-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Anette Hallin

Anette Hallin är professor i företagsekonomi med inriktning mot organisation och ledning vid Mälardalens universitet. Hon har skrivit flera böcker,...

Anna Olsson

Anna Olsson är förändringsledare och driver Unova Consulting. Hon föreläser om, utbildar i och driver förändringsarbete i företag och organisatione...

Maria Widström

Maria Widström är vd och delägare i Improviate. Hon har sedan 2011 utbildat och certifierat över 600 förändringsledare i Sverige. Maria är anlitad ...

 ;