Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Coaching

vad-varför-hur
Skickas följande arbetsdag

Coaching kan beskrivas som en form av kommunikation vars syfte är att underlätta personlig och professionell utveckling. Denna bok ger en introduktion till ämnet coaching utifrån tre perspektiv: vad, varför och hur. Boken ger en bild av vad coaching innebär genom att beskriva vad som är kännetecknande för denna process. Saker som diskuteras är förhållnings- och tankesätt inom coaching, trender och utvecklingstendenser på fältet, samt coachingrelationen. Varför coaching är en annan viktig aspe...

Coaching kan beskrivas som en form av kommunikation vars syfte är att underlätta personlig och professionell utveckling. Denna bok ger en introduktion till ämnet coaching utifrån tre perspektiv: vad, varför och hur. Boken ger en bild av vad coaching innebär genom att beskriva vad som är kännetecknande för denna process. Saker som diskuteras är förhållnings- och tankesätt inom coaching, trender och utvecklingstendenser på fältet, samt coachingrelationen. Varför coaching är en annan viktig aspekt som tas upp i boken. I detta sammanhang diskuteras aktuell forskning, teorier och metoder inom coachingfältet, och läsaren ges en bild av målsättningen med coaching utifrån de olika faserna som ingår i en sådan process. Slutligen diskuteras hur coaching går till. Här ges läsaren en introduktion till utvalda metoder, färdigheter och åtgärder; en beskrivning som konkretiseras genom en rad exempel som är hämtade från verkliga coachingsamtal. Boken ger en grundlig och inspirerande introduktion till ämnet coaching. Den är både teoretisk och praktisk och riktar sig således till både studenter och yrkesverksamma på området. Den andra upplagan är en översättning av den norska utgåvan från 2010. Den utgår från samma kapitelstruktur som föregående upplaga, men teorier, metoder och exempel är grundligt uppdaterade utifrån aktuell forskning. Andra upplagan

    • 9
      Förord
    • 13
      Inledning
        • 13
          Begreppet coaching
        • 14
          Målgrupp och syfte
        • 15
          Bokens uppbyggnad
        • 16
          Del 1: Utveckling, syfte och fundament
        • 17
          Del 2: Tankesätt, attityd och relation
        • 17
          Del 3: Coachingfärdigheter, redskap och övningar
        • 18
          Del 4: Coachingmetodik, råd och praktisk användning
  • UTVECKLING, SYFTE OCH FUNDAMENT
    • 21
      Utveckling, kännetecken och motsättningar
        • 21
          Ordets ursprung
        • 22
          Gamla rötter
        • 23
          Historia
        • 29
          Definitioner av coaching
        • 31
          Kännetecken för coaching
        • 38
          Oenighet och motstridiga drag
        • 40
          Sammanfattning
    • 43
      Syftet med coaching
        • 43
          Överordnat syfte
        • 44
          Organisationens önskemål
        • 45
          Fokuspersonens upplevelse
        • 46
          Forskning om coaching
        • 50
          Syftet med olika processer i coaching
        • 53
          Sammanfattning
    • 55
      Utforskning, igångsättning och uthållighet
        • 55
          i Utforskning
      • 1
        55
        Medvetandegörande
      • 2
        61
        Insikt
      • 3
        64
        Önskemål och motivation
        • 67
          ii Igångsättning
      • 4
        67
        Val
      • 5
        71
        Mål
      • 6
        72
        Handling och övning
        • 75
          iii Uthållighet
      • 7
        75
        Reflektion och lärande
      • 8
        78
        Fokus
      • 9
        79
        Stöd
        • 81
          Inre påverkan
        • 83
          Sammanfattning
    • 85
      Inspiration och teoretisk grund
        • 85
          Filosofi och coaching
        • 89
          Psykologi och coaching
        • 99
          Positiv psykologi och coaching
        • 102
          Terapi kontra coaching
        • 106
          Handledning
        • 113
          Mentorskap
        • 115
          Sammanfattning
  • TANKESÄTT, ATTITYD OCH RELATION
    • 119
      Tankesätt och attityder i coaching
        • 119
          Människosyn och attityd
        • 125
          Tankesätt
        • 137
          Arbetsprincip för coaching
        • 138
          Sammanfattning
    • 139
      Coachingrelationen
        • 139
          En bra relation
        • 151
          Sammanfattning
  • COACHINGFÄRDIGHETER, REDSKAP OCH ÖVNINGAR
    • 155
      Aktivt lyssnande
        • 155
          Höra eller lyssna
        • 156
          Lyssna
        • 156
          Varför lyssnar vi
        • 158
          Vad hindrar oss att lyssna
        • 159
          Lyssna på tre olika nivåer
        • 169
          Redskap för aktivt lyssnande
        • 177
          Aktivt lyssnande – övningar
        • 179
          Sammanfattning
        • 181
          Nyfikenhet
    • 181
      Nyfikenhet och upptäckande
        • 183
          Redskap för nyfikenhet
        • 205
          Sammanfattning
    • 207
      Handlings- och lärofokus
        • 207
          Främja handling och fördjupa lärande
        • 208
          Varför handlar vi
        • 209
          Våra många behov
        • 210
          Inre och yttre motivation
        • 213
          Läroprocessen
        • 216
          Hur vuxna lär sig
        • 219
          Tankens inverkan på lärande och handling
        • 222
          Coachingredskap
        • 223
          Igångsättning
        • 236
          Uthållighet
        • 246
          Inre påverkan
        • 248
          Sammanfattning
    • 249
      Intuition
        • 250
          Definition
        • 250
          Lite historia
        • 251
          Intuition vid beslutsfattande
        • 252
          Intuition som omedvetna processer och expertis
        • 253
          När intuitionen tar fel
        • 254
          Känslor i medvetandets utkant
        • 255
          Aktivt lyssnande på jakt efter signaler
        • 257
          Viktiga grepp i aktivt lyssnande
        • 258
          Emotioner och känslor
        • 262
          Känslomässig inlevelse
        • 263
          Coachingredskap för intuitionen
        • 270
          Sammanfattning
  • COACHINGMETODER, RÅD OCH PRAKTISK ANVÄNDNING
    • 275
      Coachingmetodik och övningar för utforskning
        • 277
          Metoder för utforskning
        • 295
          Sammanfattning
    • Coachingmetodik för igångsättning, uthållighet
    • 297
      och inre påverkan
        • 297
          Igångsättning
        • 320
          Uthållighet
        • 322
          Inre påverkan
        • 329
          Sammanfattning
    • 331
      Fallgropar och råd
        • 331
          Fokuspersonens fallgropar
        • 334
          Coachens fallgropar
        • 335
          Råd till nybörjare
        • 337
          Råd till den erfarna coachen
        • 341
          Coaching som en del av ledarrollen
        • 347
          Röda flaggor
        • 350
          Etiska dilemman
        • 354
          Sammanfattning
    • 355
      Att utveckla en personlig coachroll
        • 355
          Mina skäl att utöva coaching
        • 355
          Hur vill jag använda coaching
        • 356
          Analys av coachens starka sidor
        • 357
          Att utveckla coachens starka sidor och korrigera fallgropar
        • 359
          SWOT
        • 361
          Träna dina coachingfärdigheter
        • 362
          Sammanfattning
    • 363
      Litteratur
    • 373
      Sak- och personregister

Information

Författare:
Susann Gjerde
Översättare:
Per Larson
Illustratör:
Gunilla Svanholm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144075778
Utgivningsår:
2004
Revisionsår:
2012
Artikelnummer:
31931-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
378

Författare

Susann Gjerde

Susann Gjerde är docent vid Handelshøyskolen, Universitetet i Sørøst-Norge, samt forskare vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Hennes forskning...

 ;