Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Akademisk chef

- hur fungerar det?
Skickas följande arbetsdag

Lärosätenas roll förändras ständigt. Akademisk frihet har länge varit högt värderad som garant för kvalitet, samtidigt som samhällets krav och förväntningar är många och skiftande. För att fungera som akademisk chef i en sådan verksamhet krävs såväl akademisk erfarenhet som god kunskap om styrsystemen. Syftet med denna andra upplaga av Akademisk chef är att ge uppdaterade och fördjupade insikter om hur den faktiska styrningen av svenska lärosäten i dag går till, samt att peka ut var ansvaret...

Lärosätenas roll förändras ständigt. Akademisk frihet har länge varit högt värderad som garant för kvalitet, samtidigt som samhällets krav och förväntningar är många och skiftande. För att fungera som akademisk chef i en sådan verksamhet krävs såväl akademisk erfarenhet som god kunskap om styrsystemen. Syftet med denna andra upplaga av Akademisk chef är att ge uppdaterade och fördjupade insikter om hur den faktiska styrningen av svenska lärosäten i dag går till, samt att peka ut var ansvaret för olika delar av systemet ligger och var i styrningshierarkin diskussioner om eventuella förändringar måste föras. I bokens sista del sätts fokus på chefen som individ vad gäller utbildning, kompetensutveckling och överlevnadsstrategier. Boken vänder sig till blivande eller nuvarande akademiska chefer och deras ledningsgrupper, men också till lärosätenas styrelser, chefer inom förvaltnings- och stödverksamhet, medarbetare, studentkårer och personalorganisationer. Den riktar sig även till politiker, forskningsfinansiärer, samverkande näringsliv och offentlig sektor. Och sist men inte minst till granskare av lärosätenas resultat.

Innehåll

Förord 11

Om författarna 13

Del I Yttre styrning…|: förväntningar, förutsättningar och formella regler

1. Varför en bok om akademiska chefer? 19

1.1      Autonomi och akademisk frihet 22

1.2      Statens förväntningar 27

1.3      Den svenska statens styrning 29

1.4      Chefsstrukturen inom lärosätena 30

1.5      Om boken 32

2. Statens generella myndighets­styrning av lärosätena 35

2.1      Myndighetsstyrningens organisation 36

2.2      Regelstyrning genom lag och förordning 40

2.3      Mål- och resultatstyrning med regleringsbrev och granskning 49

2.4      Finansiell styrning av statens myndigheter 54

3. Statens specifika styrning av högskole­sektorn 57

3.1      Europeiska lärosätens styrning genom tiderna 58

3.2      Statens organisering av högskolesektorn 61

3.3      Statens styrmodeller för lärosätena 66

3.4      Regelstyrning av lärosätena genom lag och förordning 68

3.5      Mål- och resultatstyrning av lärosätena genom regleringsbrev och granskningar 75

3.6      Finansiell styrning av lärosätena 81

Appendix 3.1. Behörighet och bedömningsgrunder vid anställning av professor 94

Appendix 3.2 Ur regleringsbrev för Mittuniversitetet 2021 95

4. Samverkan – ett kapitel för sig 99

4.1      Statens styrning av samverkan och nyttiggörande 99

4.2      Styrning genom reglerings­brev, granskning och utvärdering 105

4.3      Finansiell styrning av samverkansuppgiften 107

4.4      Statlig reglering av samverkan inom utbildning 109

4.5      Statens reglering av forskningssamverkan 112

4.6      Intern styrning av samverkansuppgiften 119

Appendix 4.1 Examensordning för civilingenjörsexamen 137

Del II Inre styrning…|: styrelse och chefer, organisering och arbetssätt

5. Styrelsen – vad och hur ska den styra? 141

5.1      Styrelsens sammansättning 141

5.2      Samspelt styrelse – ledamöternas gemensamma uppdrag 143

5.3      Vad måste styrelsen besluta om? 145

5.4      Styrelsens kontrollansvar 150

5.5      Styrelsens arbetssätt 153

5.6      Hur stor roll spelar styrelsen för lärosätet? 156

5.7      Relationer mellan styrelse, rektor och regering 157

6. Styrning av den operativa verksamheten 159

6.1      Vem ansvarar för vad vid styrning med strategidokument? 160

6.2      Intern organisering och arbetsordning 161

6.3      Organisation och styrning av förvaltnings- och stödverksamhet 164

6.4      Delegering och styrdokument 167

6.5      Intern resursfördelning 169

6.6      Uppföljning och kontroll 173

7. Att bli och vara akademisk chef 175

7.1      Chef och ledare 176

7.2      Att bli och vara prefekt 180

7.3      Verksamhetschefer närmast under rektor 186

7.4      Att bli och vara dekan 188

7.5      Att bli och vara rektor 190

7.6      Generella chefsfrågor 195

7.7      Vikten av information och kommunikation 203

Appendix 7.1 Mannen i den bruna kavajen 207

8. Ensam är inte stark 209

8.1      Ledningsgrupp runt chefen 210

8.2      Samarbete i chefslinjen 217

8.3      Personal- och studentinflytande 220

9. Pro- och viceroller 227

9.1      Pro- och vicerektorsrollen 228

9.2      Rollfördelning på fakultets- och institutionsnivå 230

9.3      Matrisorganisation – eller konsten att verka genom andra 231

9.4      Specifika frågor 233

Del III Chefen som individ…|: ­utbildning, kompetens­utveckling, överlevnads­strategier och framtiden

10. Kompetens­utveckling 239

10.1    Vilka ska utbildas? 239

10.2    När ska man påbörja en utbildning? 241

10.3    Vem ska ge kurserna? 243

10.4    Delta i viktiga nätverk och konferenser! 247

10.5    Studiebesök och benchmarking 248

11. Överlevnads­strategier 249

11.1    Möten 249

11.2    Chefers kommunikation 253

11.3    Var ”diktator” när det gäller din tidsplanering 257

11.4    Praktiska, konkreta frågor 258

11.5    Privata frågor 261

12. Avslutning: Härifrån till vad då? 267

12.1    Vad kan göras på nationell nivå? 272

12.2    Vad kan göras på lärosätesnivå? 275

12.3    Slutord 277

Bilagor

Bilaga 1. Personer som vi intervjuat och samtalat med 281

Bilaga 2. Definitioner 285

Referenser 289

Register 295

Information

Författare:
Kerstin Norén Margareta Wallin
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144154343
Utgivningsår:
2018
Revisionsår:
2022
Artikelnummer:
39749-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
302

Författare

Kerstin Norén

Kerstin Norén är professor emerita i svenska språket vid Göteborgs universitet.

Margareta Wallin

Margareta Wallin är professor emerita i zoologisk fysiologi vid Göteborgs universitet.

 ;