Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Kvalitet i alla led

Skickas följande arbetsdag

Den snabba digitala utvecklingen har skapat ett nytt affärslandskap med stora möjligheter och utmaningar för både kunder och organisationer inklusive deras leverantörer. Områdena kvalitet, miljö och arbetsmiljö integreras samtidigt alltmer med ett hållbart samhälle som mål och ekonomiskt starka länder som Kina och Indien satsar stort på kvalitetsutveckling. Det är därför viktigare än någonsin med ett nytt förhållningssätt till kvalitetsutveckling där varor, tjänster och upplevelser bakas ihop...

Den snabba digitala utvecklingen har skapat ett nytt affärslandskap med stora möjligheter och utmaningar för både kunder och organisationer inklusive deras leverantörer. Områdena kvalitet, miljö och arbetsmiljö integreras samtidigt alltmer med ett hållbart samhälle som mål och ekonomiskt starka länder som Kina och Indien satsar stort på kvalitetsutveckling. Det är därför viktigare än någonsin med ett nytt förhållningssätt till kvalitetsutveckling där varor, tjänster och upplevelser bakas ihop till erbjudanden som ska uppfylla och helst överträffa, kundernas behov och förväntningar. Boken behandlar hela kedjan från identifiering av kundbehov och utveckling av produkter till mätning av kundnöjdhet och återkoppling för att skapa förutsättningar till förbättring och förnyelse. Framställningen bygger på forskning, tillämpning och praktiska exempel och är skriven på ett lättillgängligt språk. Nya begrepp, arbetssätt och verktyg förklaras med utgångspunkt från författarnas systembegrepp Offensiv Kvalitetsutveckling. Genom sin helhetssyn på kvalitetsområdet har boken under sina trettio år varit uppskattad av både studenter vid universitet och högskolor och praktiskt yrkesverksamma. Denna starkt omarbetade upplaga illustrerar aktuell forskning och nya tillämpningar och ger exempel från privat och offentlig sektor.

DEL I – KVALITETSUTVECKLING                               13

1                              Offensiv kvalitetsutveckling   14

1.1                          Dagens affärs- och samhällslandskap   14

1.2                          Kvalitetsbegreppet  17

1.2.1                       Några definitioner  17

1.2.2                       Vår syn på kvalitetsbegreppet  17

1.3                          Kunder, kundbehov och kundvärde   18

1.3.1                       Begreppet kund   18

1.3.2                       Kunders behov och förväntningar                               20

1.4                          Produktbegreppet  20

1.5                          Produkters kvalitetsdimensioner  23

1.6                          Kvalitet och lönsamhet  25

1.7                          Offensiv kvalitetsutveckling   27

1.7.1                       Offensiv kvalitetsutveckling – hörnstenarna   29

1.7.2                       Offensiv kvalitetsutveckling – arbetssätt, verktyg och principer  32

1.7.3                       Offensiv kvalitetsutveckling – helheten   34

2                              Sätt kunderna i centrum    35

2.1                          Vilka är kunder?  35

2.2                          Vilka är kundernas behov och förväntningar?  36

2.3                          Tillfredsställa behov  38

2.3.1                       Kanomodellen   39

2.3.2                       Gapmodellen   42

2.4                          Långsiktiga relationer  45

2.5                          Kunders nöjdhet och missnöjdhet  48

2.5.1                       Missnöje och reklamation   48

2.5.2                       Organisationers mätning av kundnöjdhet  50

2.5.3                       Nationella mätningar av kundnöjdhet  53

3                              Skapa möjlighet för alla att vara delaktiga   58

3.1                          Arbete och motivation   58

3.2                          Delaktighet, medarbetarskap och motivation   60

3.2.1                       Medskapande medarbetare   61

3.2.2                       Flytteori 62

3.2.3                       Drivkrafter för motivation   64

3.3                          Motivation och frisknärvaro   66

3.4                          Mätning av medarbetarnöjdhet  67

3.4.1                       Mätningar på organisationsnivå  67

3.4.2                       Nationella medarbetarundersökningar  70

3.4.3                       Kopplingen mellan intern och extern kundnöjdhet  72

4                              Basera beslut på fakta  73

4.1                          Variation   73

4.2                          Två verktygslådor  75

4.3                          Släktskapsdiagram    76

4.4                          Orsaks-verkan-diagram    80

4.5                          Verktyg för numeriska data   83

4.5.1                       Datainsamling   83

4.5.2                       Histogram    84

4.5.3                       Paretodiagram    86

4.5.4                       Uppdelning och sambandsdiagram    88

4.5.5                       Styrdiagram    89

4.6                          Tänka fort men fel 90

5                              Arbeta ständigt med förbättringar  91

5.1                          Förbättringsmetodik   91

5.1.1                       Förbättringscykeln   92

5.1.2                       DMAICL-cykeln   94

5.1.3                       Andra förbättringsmodeller  96

5.1.4                       Förbättringsgrupper  97

5.1.5                       Genombrottsmetoden   98

5.2                          Organisatorisk förbättringsförmåga   99

5.3                          Förbättringskunskap   102

6                              Arbeta med processer  105

6.1                          Olika typer av processer  106

6.2                          Processledning   112

6.2.1                       Processledning som arbetssätt  112

6.2.2                       Olika roller i processledning   115

6.3                          Processjämförelse  118

6.4                          Processinnovation   120

6.5                          Mognadsmodellen   120

6.6                          Kritik mot peocesskartläggning   122

7                              Utveckla ett engagerat ledarskap   123

7.1                          Ledare och ledarskap   123

7.1.1                       Chef och ledare – chefskap och ledarskap   123

7.1.2                       Ledarskap och kommunikation   124

7.1.3                       Engagerat och engagerande ledarskap   127

7.1.4                       Några råd till dig som vill utveckla ett engagerat ledarskap   129

7.2                          Ledarskap på nivå 5   130

7.3                          Digitala revolutionens ledarskap   131

7.4                          Vikten av företagskultur  134

 

DEL II – PRODUKTUTVECKLING                                 137

8                              Kundfokuserad produktutveckling   138

8.1                          Produktutvecklingsprocessen   138

8.1.1                       Fas-grind-utveckling   138

8.1.2                       Agil produktutveckling   140

8.1.3                       Utveckling av produktfamiljer  142

8.2                          Kundcentrerad planering   144

8.3                          Teknikutveckling   147

8.4                          Utveckling av tjänster  148

8.4.1                       Modeller för tjänsteutveckling   148

8.4.2                       Tjänstefiering   150

8.5                          Innovativ produktutveckling   151

9                              Försöksplanering   152

9.1                          En-faktor-i-taget-försök  152

9.2                          Ett faktorförsök  154

9.2.1                       Försöksplan   154

9.2.2                       Uppskattning av effekter  156

9.2.3                       Analys av försöksresultatet  159

9.3                          Reducerade faktorförsök  161 

9.4                          Conjoint Analysis  163

10                           Tillförlitlighet  166

10.1                        Tillförlitlighetsteknik  166

10.2                        Grundläggande begrepp   169

10.2.1                    Funktionssannolikhet  169

10.2.2                    Felbenägenhet  170

10.3                        Konstruktion för tillförlitlighet  173

10.3.1                    Förmågan att motstå belastning   173

10.3.2                    Redundans  174

10.3.3                    Robusthet  174

10.3.4                    Underhåll 177

10.4                        Konstruktionsgranskning   178

10.4.1                    Feleffektanalys – FMEA   178

10.5                        Säkerhetsproblematik   180

 

DEL III – PRODUKTIONSUTVECKLING                     181

11                           Produktion och digitalisering   182

11.1                        Industrins produktionsutveckling   182

11.2                        Digitaliseringens möjligheter  184

11.2.1                    Sakernas Internet  185

11.2.2                    Artificiell Intelligens   186

11.2.3                    ”Big Data”  187

11.2.4                    Digital mognad   187

11.3                        Smart industri    187

11.4                        Digital kundresa                                 190 

12                           Processutveckling   191

12.1                        Principer för styrdiagram    191

12.1.1                    Krav på styrdiagram    192

12.2                        Styrdiagram för antal och andelar  194

12.2.1                    np-diagram och p-diagram    194

12.2.2                    c-diagram    196

12.3                        Styrdiagram för variabeldata   196

12.3.1                    Provgrupper  196

12.3.2                    Val av styrgränser  197

12.3.3                    Ett   -diagram då m och s är okända   198

12.3.4                    Styrdiagram för spridning   200

12.4                        Andra styrdiagram    201

12.4.1                    Styrdiagram i löpande produktion   201

12.4.2                    Multivariata styrdiagram    201

12.5                        Processduglighet  202

12.5.1                    Duglighetsmått  203

12.5.2                    Statistisk osäkerhet  205

13                           Samskapande   206

13.1                        Vinna-vinna   206

13.2                        Samskapa med kunder  207

13.2.1                    Designtänkande   207

13.2.2                    Upplevelsebaserat samskapande  207

13.2.3                    Tjänsteperspektivet  208

13.2.4                    Kundrapportering   209

13.3                        Samskapa inom organisationen   209

13.3.1                    Från arbetsgrupp till välfungerande team    210

13.3.2                    Förbättringsteam    211

13.3.3                    Samskapat lärande   212

13.4                        Samskapa i leverantörsnärtverk  213

13.5                        Samskapa över gränser  217 

 

DEL IV – VERKSAMHETSUTVECKLING                   219

14                           Vision, mål och strategier  220

14.1                        Verksamhetsidé och vision   220

14.2                        Mål, strategi och policy   222

14.2.1                    Mål 222

14.2.2                    Aktiviteter och strategi 224

14.2.3                    Policy  225

14.3                        Måldelning   226

14.3.1                    Måldelning på Södra Älvsborgssjukhus                    227

14.4                        Balanserade styrkort och balanserad styrning   229

15                           Verksamhetsanalys  233

15.1                        Självutvärdering – arbetssätt  234

15.2                        Självutvärdering – verktyg   237

15.2.1                    SIQ Managementmodell 237

15.2.2                    Språngbrädan   241

15.2.3                    Andra enklare utvärderingsformer  242

15.3                        Kvalitetsutmärkelser  244

15.3.1                    Utmärkelsen Svensk Kvalitet  244

15.3.2                    C2 Management AB   246

15.4                        Institutet för kvalitetsutveckling, SIQ    247

16                           Ledningssystem    249

16.1                        Offensiv kvalitetsutveckling som ett ledningssystem    249

16.2                        Kvalitetsledningssystem    251

16.3                        Serien ISO 9000   252

16.3.1                    Standarden ISO 9000:2015   253

16.3.2                    Kravstandarden ISO 9001:2015   256

16.3.3                    Standarden ISO 9004:2018   259

16.3.4                    Revisionsstandarden ISO 19011:2018   259

16.3.5                    Några reflektioner på serien ISO 9000   260

16.4                        Certifiering av kvalitetsledningssystem    260

16.4.1                    Tredjepartscertifiering   260

16.4.2                    Om certifiering av kvalitetsledningssystem    261

16.5                        Några andra standarder  263

17                           Förbättringsprogram    264

17.1                        Sex Sigma   264

17.1.1                    Sex Sigma som förbättringsprogram    265

17.1.2                    Praktiskt arbete med Sex Sigma  268

17.2                        Lean                       271

17.2.1                    Lean – begrepp och verktyg   272

17.2.2                    Lean, Toyota Production System och ”the Toyota Way”  276

17.2.3                    Lean i Sverige   279

17.2.4                    Lean Sex Sigma   279

17.2.5                    Lean, ”the Toyota Way” och offensiv kvalitetsutveckling   280

17.3                        Namnet avgör inte – utan innehållet  281

 

DEL V – SAMHÄLLSUTVECKLING                             283

18                           Hållbar utveckling   284

18.1                        Miljömedvetenhet  284

18.2                        Hållbar utveckling   285

18.2.1                    De tre hållbarhetsdimensionerna   286

18.2.2                    Cirkulär ekonomi 286

18.2.3                    FN:s mål för en hållbar framtid   287

18.3                        Socialt ansvarstagande  288

18.3.1                    Begreppet ”socialt ansvarstagande”  288

18.3.2                    Global Reporting Initiative, GRI  289

18.4                        Standarder för hållbar utveckning   289

18.4.1                    Miljöledningssystem – ISO 14000 och EMAS   289

18.4.2                    Den internationella standarden ISO 26000   290

18.5                        Hållbarhet i praktiken   291

18.5.1                    Några exempel på ansvarstagande   291

18.5.2                    Hållbarhet och ansvarstagande i företag   292

18.6                        Ett arbetssätt för miljöförbättring   297

19                           Kvalitet i samhällsperspektiv   300

19.1                        Kvalitetsutveckling i samhällen   300 

19.2                        Globala samhällsutmaningar  303

19.2.1                    Klimatkrisen och hållbar utveckling   303

19.2.2                    Covid-19 pandemin – en systemutmaning              304

19.3                        Kvalitetsutveckling i framtidens samhälle   310

19.3.1                    Japans ”Society 5.0”  310

19.3.2                    Ett ständigt ännu bättre samhälle   311

 

DEL VI – LÄSTIPS, REFERENSER OCH REGISTER                              313 

Lästips  314

Referenser  323

Sakregister  337

 

Information

Författare:
Bo Bergman Bengt Klefsjö
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144151182
Utgivningsår:
1991
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
3441-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
346

Författare

Bo Bergman

Bo Bergman är professor emeritus i kvalitetsutveckling vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Dessförinnan var han under femton år professor i ...

Bengt Klefsjö

Bengt Klefsjö har varit verksam som lärare och forskare vid Luleå tekniska universitet sedan starten 1971. Han har bland annat varit professor i kv...

 ;