
Team i vård, behandling och omsorg

Team i vård, behandling och omsorg
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 1Förord till andra upplagan
- 3Författarpresentation
- 119Team – inledande reflektioner
- Johan Berlin & Håkan Sandberg
- 20Team har blivit väletablerat
- 21Vård innan team
- 22Tidiga team
- 23Team och samverkan
- 24Tolv perspektiv
- 231Teamet – en värdefull del av palliativ vård
- Barbro Beck-Friis
- 31Inledning
- 35Lasarettsansluten hemsjukvård och avancerad hemsjukvård
- 36Det palliativa teamet
- 38Teamsamverkan
- 41Roller
- 43Anhöriga
- 43Livskvalitet
- 46Etik och palliativ vård
- 50Sorgearbete
- 51Avslutning
- 52Referenser
- 355Teamarbete vid planering i äldreomsorgen
- Anna Dunr
- 55Inledning
- 56Professioner, gränsarbete och tvärprofessionellt arbete
- 58De studerade teamen
- 59Bedömning, planering och beslutsfattande
- 59Teamens möten
- 61Utredning och bedömning av de äldres behov
- 62Planering av omsorg, rehabilitering och vård
- 65Professionsspecifikt beslutsfattande
- 67Likheter och skillnader mellan teamen
- 67Att balansera mellan helhet och delar
- 67Tvärprofessionellt teamarbete
- 69Yrkesroller och gränser
- 72Avslutning
- 76Referenser
- 481Familjecentralen som gränsöverskridande team
- Ulrica Nyln
- 81Inledning
- 83Tre logiker inom hälso- och sjukvård
- 87Familjecentralen som gränsöverskridande team
- 89Presentation av familjecentralsstudien
- 89Integration av aktiviteterna inom det gränsöverskridande teamet
- 91Skärningspunkten mellan team och profession
- 94Skärningspunkten mellan team och moderorganisation
- 97Skärningspunkten mellan moderorganisation och profession
- 98Individen i skärningspunkten mellan logiker
- 101Diskussion
- 103Avslutning
- 104Referenser
- 5109Att lära med, av och om varandra
- Marie Lidskog
- 109Inledning
- 110Behovet av att utveckla och lära samarbete i vården
- 111Professionalisering, monopol och vaktande av gränser
- 113Klientcentrerad vård som utgångspunkt för interprofessionellt arbete
- 113Interprofessionell utbildning – ett växande fenomen
- 114Att skapa effektiva team
- 114Definition av interprofessionell utbildning
- 114Ett internationellt fenomen
- 116Interprofessionellt lärande på olika nivåer
- 117Vad behöver man lära för att bli en bra samarbetare
- 118Attitydförändring och motivation för samarbete?
- 119Gemensam kunskap och kompetens
- 119Egen specifik kompetens och förståelse för dess relation till helheten
- 120Ökad kunskap om andra och deras relationer till helheten
- 121Ökad samarbetskompetens, förmåga till kommunikation, interaktion och reflektion
- 122Gemensamma mål och värden
- 123Att lära samarbete genom att delta i samarbete
- 124Utbildningsavdelning – ett exempel på sammanhang för interprofessionellt lärande
- 126Lärande som utvecklande av situerad identitet
- 130Avslutning
- 130Referenser
- 6135Effektivt teamarbete eller fredlig samexistens?
- Roy Liff & Ewa Wikström
- 135Inledning
- 135Förväntningar och positiva utfall
- 137Tidigare resultat och problem
- 139En studie av teamarbete inom psykiatrin
- 141Förutsättningsskapande situationer och skyddande rutiner
- 144Diskussion om centrala förhållanden i multiprofessionellt teamarbete
- 144Relevansen av ohotad professionell identitet
- 145Gränsöverskridande objekt eller gränser som objekt
- 147Nytt kunnande inom ramen för etablerad kunskap
- 148Förutsättningsskapande situationer
- 149Skyddande rutiner och kupéisering
- 152Reflektioner
- 153Aktivt ledarskap
- 155Avslutning
- 156Referenser
- 7163Självpresentationer i vårdteam
- Susanne Kvarnström & Elisabet Cedersund
- 163Inledning
- 163Integration och samarbete i vården
- 165Olika begrepp kring fenomenet team
- 165Grad av integration och närhet mellan teammedlemmar
- 167Sammansättning av medlemmar
- 168Olika perspektiv leder till olika typer av kunskap om tvärprofessionella team
- 169Grupputvecklingskonstruktion
- 170Funktionell måluppfyllelse och effektivitetskonstruktion
- 172Gruppen-i-kontext-konstruktion
- 173Självpresentationer i tvärprofessionella team
- 174Urval och analys
- 175”Vi som team”
- 179”Vi och dom”
- 180Identiteter i tvärprofessionella vårdteam
- 181Avslutning
- 183Referenser
- 8189Från revirtänkande till altruism
- Susanna Bihari Axelsson & Runo Axelsson
- 189Inledning
- 190Samverkan inom vård och omsorg
- 193Multidisciplinära team
- 194Utveckling av samarbetet inom teamet
- 197Ledarskap i multidisciplinära team
- 199Ledarskap omkring multidisciplinära team
- 201Altruism i praktisk samverkan
- 204Avslutning
- 206Referenser
- 9211Demokratisering genom teamarbete
- Monica Rolfsen
- 211Inledning
- 212Utvecklingen av den norska modellen
- 214Produktivitet och återuppbyggnad
- 215Industriell demokrati och teamarbete
- 217Arvet från samarbetsförsöken
- 218Utvecklingen i Sverige
- 220Norsk-svenskt lean – teamarbete
- 223Avslutning
- 224Referenser
- 10229Artefakters organiserande funktion
- Johan Berlin
- 229Inledning
- 230Organisering av team
- 231Artefakter – tre typologier
- 233Artefakters betydelse i organisationer
- 235Tillvägagångssätt
- 236Artefakters betydelse – erfarenheter från ett traumateam
- 236Traumateam – en prestigefylld uppgift
- 238Artefakter
- 240Bakjouren
- 241Analys
- 244Avslutning
- 246Referenser
- 11251Utveckling av teambaserade strukturer
- Jan-Inge Lind
- 251Inledning
- 252Myter och halvsanningar om team och teamarbete
- 254Ett kliniskt perspektiv på teamarbete
- 258Angående idealtyper och metaforer
- 258Olika teamtyper – med illustrationer från sjukvården
- 258Operationslag – en illustration av rolldifferentierade team
- 260Akutteam – en illustration av rollintegrerade team
- 261Uppsökande psykosteam – en illustration av rollkompletterande team
- 263Summering
- 264Höftfrakturprocessen
- 264En patientfokuserad processorganisation – den ideala teambaserade designen
- 268Processutvecklingsteam möter uppdragsteam
- 270Från rolldifferentierade till rollintegrerade utvecklingsteam
- 272Regionala rollkompletterande uppdragsteam – kravställare och coach
- 273Avslutning
- 275Referenser
- 12279Det godaste teamet
- Håkan Sandberg
- 279Inledning
- 281Vad avses med team?
- 282Det goda teamet
- 284Synergi
- 285Arbetsklimat
- 287Kommunikativa mönster: hierarkisk kommunikation
- 288Kommunikativa mönster: konstruktiva kontroverser
- 289Värdebas
- 290Det lärande teamet
- 292Några exempel på team – goda och mindre goda
- 296Avslutning
- 299Referenser
- 13303Team i förändring – från ideal till dagligt verktyg
- Eric Carlström
- 303Inledning
- 306Team, en lovande stig att vandra?
- 307Vägen blir snävare
- 308Traumateamet
- 308En övergiven väg
- 310Vägskälet
- 312Att trampa upp en ny väg
- 313Vägen smalnar av
- 314Nya vägval
- 316Mekanistiskt eller organiskt?
- 317Vägens struktur
- 321Avslutning
- 322Referenser
- 14327Team – vad och varför
- Johan Berlin & Håkan Sandberg
- 327Den sammanfattande bilden
- 328Vad är ett team?
- 333Varför team i vård, behandling och omsorg?
- 336Teamintegrering
- 336Bortom teamet
- 338Avslutning
- 341Person- och sakregister
Information
- Redaktörer:
- Johan Berlin Håkan S. Sandberg
- Kapitelförfattare:
- Runo Axelsson Barbro Beck-Friis Susanna Bihari Axelsson Eric Carlström Elisabet Cedersund Anna Dunér Susanne Kvarnström Marie Lidskog Roy Liff Jan-Inge Lind
- Översättare:
- Mia Ruthman
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144107691
- Utgivningsår:
- 2009
- Revisionsår:
- 2016
- Artikelnummer:
- 33396-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 344
Information
- Redaktörer:
- Johan Berlin Håkan S. Sandberg
- Kapitelförfattare:
- Runo Axelsson Barbro Beck-Friis Susanna Bihari Axelsson Eric Carlström Elisabet Cedersund Anna Dunér Susanne Kvarnström Marie Lidskog Roy Liff Jan-Inge Lind
- Översättare:
- Mia Ruthman
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144163048
- Utgivningsår:
- 2009
- Revisionsår:
- 2016
- Artikelnummer:
- 33396-SB02
- Upplaga:
- Andra