Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Team i vård, behandling och omsorg

Erfarenheter och reflektioner
Skickas följande arbetsdag

Team i vård, behandling och omsorg

Erfarenheter och reflektioner

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Team är populära, inte minst inom vård, behandling och omsorg. Trots att det börjar bli en väl etablerad företeelse tycks team fortfarande stå för förnyelse och nytänkande. Teamarbete har således kommit att få en allt viktigare roll. I denna antologi behandlas frågor som: Varför uppstår team? Vad gör team nödvändiga? Vad är utmärkande för olika typer av team? Vad skapar väl fungerande team? Vilka effekter får teamarbete för verksamheten? Du som läsare bjuds på både kritiska betraktelser, utve...

Team är populära, inte minst inom vård, behandling och omsorg. Trots att det börjar bli en väl etablerad företeelse tycks team fortfarande stå för förnyelse och nytänkande. Teamarbete har således kommit att få en allt viktigare roll. I denna antologi behandlas frågor som: Varför uppstår team? Vad gör team nödvändiga? Vad är utmärkande för olika typer av team? Vad skapar väl fungerande team? Vilka effekter får teamarbete för verksamheten? Du som läsare bjuds på både kritiska betraktelser, utvecklingsspår och verktyg. Boken vänder sig till studerande och forskare vid högskolor och universitet samt till praktiskt verksamma inom vård-, behandlings- och omsorgsorganisationer. De olika kapitlen kan läsas fristående och ger var för sig en god bild av teamets funktion. Team i vård, behandling och omsorg förmedlar en unik insikt och förståelse kring teamarbetets betydelse, funktionssätt och utmaningar baserad på omfattande och mångårig forskning. Boken förtjänar därför att användas inom alla utbildningar på högskolenivå som är inriktade mot vård, behandling och omsorg. Stefan Tengblad, professor i företagsekonomi

    • 1
      Förord till andra upplagan
    • 3
      Författarpresentation
      • 1
        19
        Team – inledande reflektioner
        • Johan Berlin & Håkan Sandberg
        • 20
          Team har blivit väletablerat
        • 21
          Vård innan team
        • 22
          Tidiga team
        • 23
          Team och samverkan
        • 24
          Tolv perspektiv
      • 2
        31
        Teamet – en värdefull del av palliativ vård
        • Barbro Beck-Friis
        • 31
          Inledning
        • 35
          Lasarettsansluten hemsjukvård och avancerad hemsjukvård
        • 36
          Det palliativa teamet
        • 38
          Teamsamverkan
        • 41
          Roller
        • 43
          Anhöriga
        • 43
          Livskvalitet
        • 46
          Etik och palliativ vård
        • 50
          Sorgearbete
        • 51
          Avslutning
        • 52
          Referenser
      • 3
        55
        Teamarbete vid planering i äldreomsorgen
        • Anna Dunr
        • 55
          Inledning
        • 56
          Professioner, gränsarbete och tvärprofessionellt arbete
        • 58
          De studerade teamen
        • 59
          Bedömning, planering och beslutsfattande
        • 59
          Teamens möten
        • 61
          Utredning och bedömning av de äldres behov
        • 62
          Planering av omsorg, rehabilitering och vård
        • 65
          Professionsspecifikt beslutsfattande
        • 67
          Likheter och skillnader mellan teamen
        • 67
          Att balansera mellan helhet och delar
        • 67
          Tvärprofessionellt teamarbete
        • 69
          Yrkesroller och gränser
        • 72
          Avslutning
        • 76
          Referenser
      • 4
        81
        Familjecentralen som gränsöverskridande team
        • Ulrica Nyln
        • 81
          Inledning
        • 83
          Tre logiker inom hälso- och sjukvård
        • 87
          Familjecentralen som gränsöverskridande team
        • 89
          Presentation av familjecentralsstudien
        • 89
          Integration av aktiviteterna inom det gränsöverskridande teamet
        • 91
          Skärningspunkten mellan team och profession
        • 94
          Skärningspunkten mellan team och moderorganisation
        • 97
          Skärningspunkten mellan moderorganisation och profession
        • 98
          Individen i skärningspunkten mellan logiker
        • 101
          Diskussion
        • 103
          Avslutning
        • 104
          Referenser
      • 5
        109
        Att lära med, av och om varandra
        • Marie Lidskog
        • 109
          Inledning
        • 110
          Behovet av att utveckla och lära samarbete i vården
        • 111
          Professionalisering, monopol och vaktande av gränser
        • 113
          Klientcentrerad vård som utgångspunkt för interprofessionellt arbete
        • 113
          Interprofessionell utbildning – ett växande fenomen
        • 114
          Att skapa effektiva team
        • 114
          Definition av interprofessionell utbildning
        • 114
          Ett internationellt fenomen
        • 116
          Interprofessionellt lärande på olika nivåer
        • 117
          Vad behöver man lära för att bli en bra samarbetare
        • 118
          Attitydförändring och motivation för samarbete?
        • 119
          Gemensam kunskap och kompetens
        • 119
          Egen specifik kompetens och förståelse för dess relation till helheten
        • 120
          Ökad kunskap om andra och deras relationer till helheten
        • 121
          Ökad samarbetskompetens, förmåga till kommunikation, interaktion och reflektion
        • 122
          Gemensamma mål och värden
        • 123
          Att lära samarbete genom att delta i samarbete
        • 124
          Utbildningsavdelning – ett exempel på sammanhang för interprofessionellt lärande
        • 126
          Lärande som utvecklande av situerad identitet
        • 130
          Avslutning
        • 130
          Referenser
      • 6
        135
        Effektivt teamarbete eller fredlig samexistens?
        • Roy Liff & Ewa Wikström
        • 135
          Inledning
        • 135
          Förväntningar och positiva utfall
        • 137
          Tidigare resultat och problem
        • 139
          En studie av teamarbete inom psykiatrin
        • 141
          Förutsättningsskapande situationer och skyddande rutiner
        • 144
          Diskussion om centrala förhållanden i multiprofessionellt teamarbete
        • 144
          Relevansen av ohotad professionell identitet
        • 145
          Gränsöverskridande objekt eller gränser som objekt
        • 147
          Nytt kunnande inom ramen för etablerad kunskap
        • 148
          Förutsättningsskapande situationer
        • 149
          Skyddande rutiner och kupéisering
        • 152
          Reflektioner
        • 153
          Aktivt ledarskap
        • 155
          Avslutning
        • 156
          Referenser
      • 7
        163
        Självpresentationer i vårdteam
        • Susanne Kvarnström & Elisabet Cedersund
        • 163
          Inledning
        • 163
          Integration och samarbete i vården
        • 165
          Olika begrepp kring fenomenet team
        • 165
          Grad av integration och närhet mellan teammedlemmar
        • 167
          Sammansättning av medlemmar
        • 168
          Olika perspektiv leder till olika typer av kunskap om tvärprofessionella team
        • 169
          Grupputvecklingskonstruktion
        • 170
          Funktionell måluppfyllelse och effektivitetskonstruktion
        • 172
          Gruppen-i-kontext-konstruktion
        • 173
          Självpresentationer i tvärprofessionella team
        • 174
          Urval och analys
        • 175
          ”Vi som team”
        • 179
          ”Vi och dom”
        • 180
          Identiteter i tvärprofessionella vårdteam
        • 181
          Avslutning
        • 183
          Referenser
      • 8
        189
        Från revirtänkande till altruism
        • Susanna Bihari Axelsson & Runo Axelsson
        • 189
          Inledning
        • 190
          Samverkan inom vård och omsorg
        • 193
          Multidisciplinära team
        • 194
          Utveckling av samarbetet inom teamet
        • 197
          Ledarskap i multidisciplinära team
        • 199
          Ledarskap omkring multidisciplinära team
        • 201
          Altruism i praktisk samverkan
        • 204
          Avslutning
        • 206
          Referenser
      • 9
        211
        Demokratisering genom teamarbete
        • Monica Rolfsen
        • 211
          Inledning
        • 212
          Utvecklingen av den norska modellen
        • 214
          Produktivitet och återuppbyggnad
        • 215
          Industriell demokrati och teamarbete
        • 217
          Arvet från samarbetsförsöken
        • 218
          Utvecklingen i Sverige
        • 220
          Norsk-svenskt lean – teamarbete
        • 223
          Avslutning
        • 224
          Referenser
      • 10
        229
        Artefakters organiserande funktion
        • Johan Berlin
        • 229
          Inledning
        • 230
          Organisering av team
        • 231
          Artefakter – tre typologier
        • 233
          Artefakters betydelse i organisationer
        • 235
          Tillvägagångssätt
        • 236
          Artefakters betydelse – erfarenheter från ett traumateam
        • 236
          Traumateam – en prestigefylld uppgift
        • 238
          Artefakter
        • 240
          Bakjouren
        • 241
          Analys
        • 244
          Avslutning
        • 246
          Referenser
      • 11
        251
        Utveckling av teambaserade strukturer
        • Jan-Inge Lind
        • 251
          Inledning
        • 252
          Myter och halvsanningar om team och teamarbete
        • 254
          Ett kliniskt perspektiv på teamarbete
        • 258
          Angående idealtyper och metaforer
        • 258
          Olika teamtyper – med illustrationer från sjukvården
        • 258
          Operationslag – en illustration av rolldifferentierade team
        • 260
          Akutteam – en illustration av rollintegrerade team
        • 261
          Uppsökande psykosteam – en illustration av rollkompletterande team
        • 263
          Summering
        • 264
          Höftfrakturprocessen
        • 264
          En patientfokuserad processorganisation – den ideala teambaserade designen
        • 268
          Processutvecklingsteam möter uppdragsteam
        • 270
          Från rolldifferentierade till rollintegrerade utvecklingsteam
        • 272
          Regionala rollkompletterande uppdragsteam – kravställare och coach
        • 273
          Avslutning
        • 275
          Referenser
      • 12
        279
        Det godaste teamet
        • Håkan Sandberg
        • 279
          Inledning
        • 281
          Vad avses med team?
        • 282
          Det goda teamet
        • 284
          Synergi
        • 285
          Arbetsklimat
        • 287
          Kommunikativa mönster: hierarkisk kommunikation
        • 288
          Kommunikativa mönster: konstruktiva kontroverser
        • 289
          Värdebas
        • 290
          Det lärande teamet
        • 292
          Några exempel på team – goda och mindre goda
        • 296
          Avslutning
        • 299
          Referenser
      • 13
        303
        Team i förändring – från ideal till dagligt verktyg
        • Eric Carlström
        • 303
          Inledning
        • 306
          Team, en lovande stig att vandra?
        • 307
          Vägen blir snävare
        • 308
          Traumateamet
        • 308
          En övergiven väg
        • 310
          Vägskälet
        • 312
          Att trampa upp en ny väg
        • 313
          Vägen smalnar av
        • 314
          Nya vägval
        • 316
          Mekanistiskt eller organiskt?
        • 317
          Vägens struktur
        • 321
          Avslutning
        • 322
          Referenser
      • 14
        327
        Team – vad och varför
        • Johan Berlin & Håkan Sandberg
        • 327
          Den sammanfattande bilden
        • 328
          Vad är ett team?
        • 333
          Varför team i vård, behandling och omsorg?
        • 336
          Teamintegrering
        • 336
          Bortom teamet
        • 338
          Avslutning
    • 341
      Person- och sakregister

Information

Redaktörer:
Johan Berlin Håkan S. Sandberg
Kapitelförfattare:
Runo Axelsson Barbro Beck-Friis Susanna Bihari Axelsson Eric Carlström Elisabet Cedersund Anna Dunér Susanne Kvarnström Marie Lidskog Roy Liff Jan-Inge Lind
Översättare:
Mia Ruthman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144107691
Utgivningsår:
2009
Revisionsår:
2016
Artikelnummer:
33396-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
344

Författare

Johan Berlin

Johan Berlin är professor i företagsekonomi med inriktning mot offentlig organisation vid Högskolan Väst i Trollhättan. Hans forskning har bland an...

Håkan S. Sandberg

Håkan S. Sandberg är docent i pedagogik vid Mälardalens universitet och arbetar som författare, forskare och pedagogisk konsult. Han har gett ut et...

Runo Axelsson

Runo Axelsson är professor emeritus i health management. Han har tidigare varit professor i företagsekonomi vid Uppsala universitet, professor i ma...

Barbro Beck-Friis

Barbro Beck-Friis är medicine doktor och professor emerita i geriatrik. Hon är också hedersdoktor i veterinärmedicin vid Sveriges Lantbruksuniversi...

Susanna Bihari Axelsson

Susanna Bihari Axelsson är docent i folkhälsovetenskap. Hon har tidigare bl.a. varit universitetslektor vid Nordic School of Public Health (NHV) i ...

Eric Carlström

Eric Carlström är professor i vårdvetenskap med inriktning mot ledarskap och organisation samt fil.dr och docent i offentlig förvaltning. Han är ve...

Elisabet Cedersund

Elisabet Cedersund är professor i äldre och åldrande vid Linköpings universitet. Hennes forskning berör olika aspekter av kommunikation i socialt a...

Anna Dunér

Anna Dunér är socionom och professor vid institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet. Hon har lång erfarenhet av arbete som socionom in...

Susanne Kvarnström

Susanne Kvarnström är leg. sjuksköterska, filosofie doktor och sociolog med mångårig erfarenhet inom organisationsutveckling, ledarskap och kompete...

Marie Lidskog

Marie Lidskog är med.dr i vårdvetenskap och anställd som lektor på Institutionen för medicinska vetenskaper, Örebro Universitet. Hon är arbetsterap...

Roy Liff

Roy Liff är ekonomie doktor och verksam som forskare på Gothenburg Research Institute (GRI) vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet och som uni...

Jan-Inge Lind

Jan-Inge Lind är ekonomie doktor och docent i företagsekonomi vid Lunds universitet. Han har de senaste 30 åren varit verksam som organisationsteor...

Ulrica Nylén

Ulrica Nylén är docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan, Umeå universitet. Hennes forskning handlar om organisering över gränser inom hälso- ...

Monica Rolfsen

Monica Rolfsen är professor i organisationsutveckling och förändringsledarskap vid Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse vid Norges...

Ewa Wikström

Ewa Wikström är professor i organisation och management. Hon är verksam på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hennes forskning har främst ...

 ;

Team är populära, inte minst inom vård, behandling och omsorg. Trots att det börjar bli en väl etablerad företeelse tycks team fortfarande stå för förnyelse och nytänkande. Teamarbete har således kommit att få en allt viktigare roll. 
I denna antologi behandlas frågor som: Varför uppstår team? Vad gör team nödvändiga? Vad är utmärkande för olika typer av team? Vad skapar väl fungerande team? Vilka effekter får teamarbete för verksamheten? Du som läsare bjuds på både kritiska betraktelser, ut...

Team är populära, inte minst inom vård, behandling och omsorg. Trots att det börjar bli en väl etablerad företeelse tycks team fortfarande stå för förnyelse och nytänkande. Teamarbete har således kommit att få en allt viktigare roll. 
I denna antologi behandlas frågor som: Varför uppstår team? Vad gör team nödvändiga? Vad är utmärkande för olika typer av team? Vad skapar väl fungerande team? Vilka effekter får teamarbete för verksamheten? Du som läsare bjuds på både kritiska betraktelser, utvecklingsspår och verktyg. 
Boken vänder sig till studerande och forskare vid högskolor och universitet samt till praktiskt verksamma inom vård-, behandlings- och omsorgsorganisationer. De olika kapitlen kan läsas fristående och ger var för sig en god bild av teamets funktion. 
”Team i vård, behandling och omsorg förmedlar en unik insikt och förståelse kring teamarbetets betydelse, funktionssätt och utmaningar baserad på omfattande och mångårig forskning. Boken förtjänar därför att 
användas inom alla utbildningar på högskolenivå som är inriktade mot vård, behandling och omsorg.” 
Stefan Tengblad, professor i företagsekonomi

Information

Redaktörer:
Johan Berlin Håkan S. Sandberg
Kapitelförfattare:
Runo Axelsson Barbro Beck-Friis Susanna Bihari Axelsson Eric Carlström Elisabet Cedersund Anna Dunér Susanne Kvarnström Marie Lidskog Roy Liff Jan-Inge Lind
Översättare:
Mia Ruthman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144163048
Utgivningsår:
2009
Revisionsår:
2016
Artikelnummer:
33396-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Johan Berlin

Johan Berlin är professor i företagsekonomi med inriktning mot offentlig organisation vid Högskolan Väst i Trollhättan. Hans forskning har bland an...

Håkan S. Sandberg

Håkan S. Sandberg är docent i pedagogik vid Mälardalens universitet och arbetar som författare, forskare och pedagogisk konsult. Han har gett ut et...

Runo Axelsson

Runo Axelsson är professor emeritus i health management. Han har tidigare varit professor i företagsekonomi vid Uppsala universitet, professor i ma...

Barbro Beck-Friis

Barbro Beck-Friis är medicine doktor och professor emerita i geriatrik. Hon är också hedersdoktor i veterinärmedicin vid Sveriges Lantbruksuniversi...

Susanna Bihari Axelsson

Susanna Bihari Axelsson är docent i folkhälsovetenskap. Hon har tidigare bl.a. varit universitetslektor vid Nordic School of Public Health (NHV) i ...

Eric Carlström

Eric Carlström är professor i vårdvetenskap med inriktning mot ledarskap och organisation samt fil.dr och docent i offentlig förvaltning. Han är ve...

Elisabet Cedersund

Elisabet Cedersund är professor i äldre och åldrande vid Linköpings universitet. Hennes forskning berör olika aspekter av kommunikation i socialt a...

Anna Dunér

Anna Dunér är socionom och professor vid institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet. Hon har lång erfarenhet av arbete som socionom in...

Susanne Kvarnström

Susanne Kvarnström är leg. sjuksköterska, filosofie doktor och sociolog med mångårig erfarenhet inom organisationsutveckling, ledarskap och kompete...

Marie Lidskog

Marie Lidskog är med.dr i vårdvetenskap och anställd som lektor på Institutionen för medicinska vetenskaper, Örebro Universitet. Hon är arbetsterap...

Roy Liff

Roy Liff är ekonomie doktor och verksam som forskare på Gothenburg Research Institute (GRI) vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet och som uni...

Jan-Inge Lind

Jan-Inge Lind är ekonomie doktor och docent i företagsekonomi vid Lunds universitet. Han har de senaste 30 åren varit verksam som organisationsteor...

Ulrica Nylén

Ulrica Nylén är docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan, Umeå universitet. Hennes forskning handlar om organisering över gränser inom hälso- ...

Monica Rolfsen

Monica Rolfsen är professor i organisationsutveckling och förändringsledarskap vid Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse vid Norges...

Ewa Wikström

Ewa Wikström är professor i organisation och management. Hon är verksam på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hennes forskning har främst ...

 ;