Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Tankar om professionell omvårdnad

Skickas följande arbetsdag

Tankar om professionell omvårdnad

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Vad innebär det att tänka som en sjuksköterska och hur formas professionell omvårdnad i dagens samhälle? Tankar om professionell omvårdnad ger läsaren möjlighet till fördjupad reflektion om sjuksköterskans yrkesroll och innebörden av att vara sjuksköterska. Boken består av ett urval texter där författaren utforskar och problematiserar, framför allt, etiska och filosofiska frågor inom omvårdnad - frågor som är ständigt aktuella och kanske viktigare nu än någonsin. I boken diskuteras vad det ...

Vad innebär det att tänka som en sjuksköterska och hur formas professionell omvårdnad i dagens samhälle? Tankar om professionell omvårdnad ger läsaren möjlighet till fördjupad reflektion om sjuksköterskans yrkesroll och innebörden av att vara sjuksköterska. Boken består av ett urval texter där författaren utforskar och problematiserar, framför allt, etiska och filosofiska frågor inom omvårdnad - frågor som är ständigt aktuella och kanske viktigare nu än någonsin. I boken diskuteras vad det innebär att tänka som och känna sig som en sjuksköterska samt att agera professionellt, både i det individuella mötet med patienten men också som en del av ett interprofessionellt vårdteam. Författaren lyfter omvårdnadsyrkets komplexitet och beskriver hur äkthet, relationer och språk formar relationen mellan sjuksköterska, patient och deras närstående. Boken är indelad i fyra delar som behandlar: • omvårdnad som yrkesetisk och relationell praxis • profession och kunskap • profession och samhälle • kritisk reflektion över centrala perspektiv och begrepp Tankar om professionell omvårdnad är främst skriven för studenter i sjuksköterskeprogrammet. Studenter på avancerad nivå och redan yrkesverksamma kan också ha stor nytta av att läsa boken. Boken ger läsaren utrymme för reflektion och fördjupad förståelse för omvårdnadens kärna samt sjuksköterskans roll i samhället.

Förord till den svenska utgåvan 11

Förord 15

Inledning 17

Del I Omvårdnad – yrkesetisk relationell praxis

1. Den goda blicken och de goda händerna 37

Våra värderingar uttrycks i kroppen 37

Hur ”ser” vi? 39

Patientens intryck och vårt 42

Patientens självförståelse och min egen  45

Den svåra helheten  47

Inställning och handling 54

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 58

2.Tid i de korta mötena – Interaktion: 59

uppmärk­samhet, samarbete och samtal

Tid och brådska 59

Goda, korta, icke-akuta möten 63

Vi måste se den andra som den andra!  67

Vi måste vara engagerade!  73

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 75

3. Kliniskt omdöme 77

Vad är omdöme?  77

Det som kan vara annorlunda 80

Medbedömare och rätt agerande 83

Behöver han inte samma sprutor som jag får? 85

Vad kräver det kliniska omdömet? 88

Observationer baserade på uppmärksamhet, kunskap och erfarenhet 88

Samarbete med tingen 90

Öppen och personlig närvaro 91

Tid och rum – stillhet och eftertänksamhet 94

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 95

4.Mellanrummet 97

– en förutsättning för relation och dialog

Buber och Løgstrup – relevanta för professionella yrken?  98

Förening av distans och relation – grunden för mänskliga möten 100

Växelverkan mellan att bekräfta och att bli bekräftad 104

Förening av kropp och person – av självständighet och gemenskap 107

Kroppslig person som subjekt 107

Förverkligande av mänsklig gemenskap 110

Orörlighetszonen 111

Växelverkan mellan känsla och förståelse, avståndslöshet och avstånd 113

Förnimmande och avståndslöshet – förståelse och avstånd 113

Kroppen förnimmer och förstår – den berörs 113

Växelverkan mellan ”förnimmelse med förståelse” och ”förståelse med känslor”  114

Utmaningar i en kränkande kultur 115

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 118

Del II Profession och kunskap

5. Att lära sig om omvårdnad 125

– genom personliga och professionella erfarenheter

Att lära genom praxis­gemenskapens berättelser  126

Resemåltiden 127

Den döendes kontroll över döden? 128

Att lyssna till kroppens uttryck 129

Lärande genom utövande av professionellt omdöme 131

Omdömet måste ha utrymme att röra sig i: ”Vi har en regel, men i det här fallet …” 132

Att utöva omdöme tillsammans med andra: ”Det blir mycket lättare att fatta beslut tillsammans med en kollega …” 135

Reflektion efter en handling: ”Kunde vi ha gjort något annorlunda?” 138

Minsta gemensamma nämnare och omdöme: ”Vi har en check­lista …”; ”Det står i pärmen …” 140

Omsorg och lärande 141

Vi möter det svåra tillsammans: ”Jag tror att vi mår bra av att stanna upp och reflektera, … nu är han död.” 143

Omsorg: ”Här och nu eller på måndag kl. 14” 145

Lärande genom personliga erfarenheter 147

Egna patientupplevelser: ”Nu förstod jag det här med smärta mycket bättre” 147

Erfarenheter som anhörig: ”Det lär man sig att föra vidare till patienter och anhöriga” 148

Värdesätts personliga erfarenheter i praxisgemenskapen? 150

”Klarar du att vara tillräckligt professionell?” 150

Anhöriga som lärare: ”Återkoppling får oss att växa” 151

Lärande över praxisgemenskaper 156

Att dra nytta av andra praxis­gemenskaper: ”Bra att ha folk man kan kontakta” 156

Övning ger färdighet 158

Berättelser ger lärande 159

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 161

6. Vart är omvårdnaden på väg 163

– mot kunskap eller klokskap?

”Det som inte kan vara annorlunda” 166

”Det som kan vara annorlunda” 167

Omdöme – medbedömare – rätt handling 169

”Den kliniska blicken” – en förening av kunskap och klokskap? 171

Episteme – techne – fronesis 173

Vart är omvårdnaden på väg? 177

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 179

Del III Profession och samhälle

7. Att känna sig hemma 185

– i egen bostad och på vårdboende

Erfarenheter av olika sorters hem 185

Hem och institution 187

Hemmet 187

Institutionen 188

Institution kontra hem 189

Vad gör ett hus till ett hem? 191

Att känna sig hemma 192

Regler, värderingar och relationer 194

När livssituationen hotar hemkänslan 198

I det egna hemmet 198

På institutionen 202

Ett hemlikt vårdboende kontra ett institutionspräglat hem 203

Kännedom – kunskap – fantasi 204

Avslutning 208

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 209

8. Den skandinaviska välfärdsstaten 211

– utveckling av hälso- och sjuk­vården med fokus på äldre­omsorgen

Välfärdsstaten i Skandinavien 212

Välfärdsstatens aktörer 213

Välfärdspionjärer – välfärdslokalism 215

Spänningar i den skandinaviska välfärdsmodellen 217

Utvidgat offentligt ansvar kontra individens ansvar 218

Det lokala kontra det centrala 219

Jämlikhet kontra ojämlikhet 219

Omfördelning kontra försäkring 220

Eget boende kontra institution 221

Avinstitutionalisering och refamilisering 223

Bostadsform med plats för flexibla tjänster 226

Ideologi kontra ekonomi 227

Utskrivningsklar kontra färdigbehandlad 228

Behandling kontra sjukdoms­prevention och vård kontra rehabilitering 231

Nya utmaningar 233

Befolkningssammansättning och demografisk utveckling 233

Privatisering 235

Välfärdsteknik 237

Avrundning 239

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 240

Del IV Centrala värderingar, perspektiv och begrepp

9. Kärlek som grund i hälso- och sjukvården 249

Kärlekens epik, poetik och logik 249

Kärlek som nödvändighetsfenomen och krav 252

Att skapa utrymme för nödvändighetsfenomen 254

Det näst bästa – att handla som om vi älskar 256

Motsättningar mellan människokärlek och egenkärlek? 259

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 260

10. Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete  261

– ett historiskt perspektiv med fokus på omvårdnad

Omvårdnad och hälsa 262

Professionellt omdöme i komplexa situationer 264

Omsorgsperspektiv 265

Från ”förbättrad hälsa” till ”hälsofrämjande” 266

Florence Nightingale – hälsans positiva principer och naturens läkeprocesser 271

Hälsofrämjande och sjukdoms­förebyggande – två sidor av samma mynt 274

Individinriktade och befolkningsinriktade åtgärder 276

Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande – hand i hand för samhälle och individ 281

Hälsofrämjande och sjukdoms­förebyggande – moralisk förvaltning av makt  282

Sammanfattning 285

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 286

11. Ett förtydligande av centrala begrepp 287

Resultatlös omvårdnad 287

Omsorg och egenomsorg 289

Omvårdnadsprocessen 294

Primär omvårdnad – ny etikett på gammal praxis 297

Primär omvårdnad och omvårdnad i grupp 300

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 302

12. Människosynen 303

– från kropps­fenomenologi till skapelse­fenomenologi

Människan är skapad som en kroppslig person 304

Människan lever relationellt i en livsvärld 304

Person, beroendeskap och en kollektiv människosyn 306

Kropp och intersubjektivitet 307

Förnimmande och förstående kroppar 309

Livet är skapat 311

Människosynen kräver omdöme och omsorg 314

Vi måste handla med förnimmande förståelse 315

Vi måste ta vara på livs­yttringarna, rummet och tiden 318

Människosynen kräver vetenskapskritik 320

Människosynen kräver samhällskritik 323

Vi måste värna vårt ursprung 325

En tydlig människosyn från början – och ständigt under utveckling 326

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 327

Texterna har ursprungligen publicerats i 329

Litteratur­förteckning 331

Register 347

Information

Författare:
Herdis Alvsvåg
Översättare:
Helene Sandström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144188034
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47649-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
348

Författare

Herdis Alvsvåg

Herdis Alvsvåg är sjuksköterska och professor emerita vid VID vitenskapelige høgskole i Oslo.

 ;

Vad innebär det att tänka som en sjuksköterska och hur formas professionell omvårdnad i dagens samhälle? Tankar om professionell omvårdnad ger läsaren möjlighet till fördjupad reflektion om sjuksköterskans yrkesroll och innebörden av att vara sjuksköterska. Boken består av ett urval texter där författaren utforskar och problematiserar, framför allt, etiska och filosofiska frågor inom omvårdnad - frågor som är ständigt aktuella och kanske viktigare nu än någonsin. I boken diskuteras vad det ...

Vad innebär det att tänka som en sjuksköterska och hur formas professionell omvårdnad i dagens samhälle? Tankar om professionell omvårdnad ger läsaren möjlighet till fördjupad reflektion om sjuksköterskans yrkesroll och innebörden av att vara sjuksköterska. Boken består av ett urval texter där författaren utforskar och problematiserar, framför allt, etiska och filosofiska frågor inom omvårdnad - frågor som är ständigt aktuella och kanske viktigare nu än någonsin. I boken diskuteras vad det innebär att tänka som och känna sig som en sjuksköterska samt att agera professionellt, både i det individuella mötet med patienten men också som en del av ett interprofessionellt vårdteam. Författaren lyfter omvårdnadsyrkets komplexitet och beskriver hur äkthet, relationer och språk formar relationen mellan sjuksköterska, patient och deras närstående. Boken är indelad i fyra delar som behandlar: • omvårdnad som yrkesetisk och relationell praxis • profession och kunskap • profession och samhälle • kritisk reflektion över centrala perspektiv och begrepp Tankar om professionell omvårdnad är främst skriven för studenter i sjuksköterskeprogrammet. Studenter på avancerad nivå och redan yrkesverksamma kan också ha stor nytta av att läsa boken. Boken ger läsaren utrymme för reflektion och fördjupad förståelse för omvårdnadens kärna samt sjuksköterskans roll i samhället.

Förord till den svenska utgåvan 11

Förord 15

Inledning 17

Del I Omvårdnad – yrkesetisk relationell praxis

1. Den goda blicken och de goda händerna 37

Våra värderingar uttrycks i kroppen 37

Hur ”ser” vi? 39

Patientens intryck och vårt 42

Patientens självförståelse och min egen  45

Den svåra helheten  47

Inställning och handling 54

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 58

2.Tid i de korta mötena – Interaktion: 59

uppmärk­samhet, samarbete och samtal

Tid och brådska 59

Goda, korta, icke-akuta möten 63

Vi måste se den andra som den andra!  67

Vi måste vara engagerade!  73

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 75

3. Kliniskt omdöme 77

Vad är omdöme?  77

Det som kan vara annorlunda 80

Medbedömare och rätt agerande 83

Behöver han inte samma sprutor som jag får? 85

Vad kräver det kliniska omdömet? 88

Observationer baserade på uppmärksamhet, kunskap och erfarenhet 88

Samarbete med tingen 90

Öppen och personlig närvaro 91

Tid och rum – stillhet och eftertänksamhet 94

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 95

4.Mellanrummet 97

– en förutsättning för relation och dialog

Buber och Løgstrup – relevanta för professionella yrken?  98

Förening av distans och relation – grunden för mänskliga möten 100

Växelverkan mellan att bekräfta och att bli bekräftad 104

Förening av kropp och person – av självständighet och gemenskap 107

Kroppslig person som subjekt 107

Förverkligande av mänsklig gemenskap 110

Orörlighetszonen 111

Växelverkan mellan känsla och förståelse, avståndslöshet och avstånd 113

Förnimmande och avståndslöshet – förståelse och avstånd 113

Kroppen förnimmer och förstår – den berörs 113

Växelverkan mellan ”förnimmelse med förståelse” och ”förståelse med känslor”  114

Utmaningar i en kränkande kultur 115

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 118

Del II Profession och kunskap

5. Att lära sig om omvårdnad 125

– genom personliga och professionella erfarenheter

Att lära genom praxis­gemenskapens berättelser  126

Resemåltiden 127

Den döendes kontroll över döden? 128

Att lyssna till kroppens uttryck 129

Lärande genom utövande av professionellt omdöme 131

Omdömet måste ha utrymme att röra sig i: ”Vi har en regel, men i det här fallet …” 132

Att utöva omdöme tillsammans med andra: ”Det blir mycket lättare att fatta beslut tillsammans med en kollega …” 135

Reflektion efter en handling: ”Kunde vi ha gjort något annorlunda?” 138

Minsta gemensamma nämnare och omdöme: ”Vi har en check­lista …”; ”Det står i pärmen …” 140

Omsorg och lärande 141

Vi möter det svåra tillsammans: ”Jag tror att vi mår bra av att stanna upp och reflektera, … nu är han död.” 143

Omsorg: ”Här och nu eller på måndag kl. 14” 145

Lärande genom personliga erfarenheter 147

Egna patientupplevelser: ”Nu förstod jag det här med smärta mycket bättre” 147

Erfarenheter som anhörig: ”Det lär man sig att föra vidare till patienter och anhöriga” 148

Värdesätts personliga erfarenheter i praxisgemenskapen? 150

”Klarar du att vara tillräckligt professionell?” 150

Anhöriga som lärare: ”Återkoppling får oss att växa” 151

Lärande över praxisgemenskaper 156

Att dra nytta av andra praxis­gemenskaper: ”Bra att ha folk man kan kontakta” 156

Övning ger färdighet 158

Berättelser ger lärande 159

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 161

6. Vart är omvårdnaden på väg 163

– mot kunskap eller klokskap?

”Det som inte kan vara annorlunda” 166

”Det som kan vara annorlunda” 167

Omdöme – medbedömare – rätt handling 169

”Den kliniska blicken” – en förening av kunskap och klokskap? 171

Episteme – techne – fronesis 173

Vart är omvårdnaden på väg? 177

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 179

Del III Profession och samhälle

7. Att känna sig hemma 185

– i egen bostad och på vårdboende

Erfarenheter av olika sorters hem 185

Hem och institution 187

Hemmet 187

Institutionen 188

Institution kontra hem 189

Vad gör ett hus till ett hem? 191

Att känna sig hemma 192

Regler, värderingar och relationer 194

När livssituationen hotar hemkänslan 198

I det egna hemmet 198

På institutionen 202

Ett hemlikt vårdboende kontra ett institutionspräglat hem 203

Kännedom – kunskap – fantasi 204

Avslutning 208

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 209

8. Den skandinaviska välfärdsstaten 211

– utveckling av hälso- och sjuk­vården med fokus på äldre­omsorgen

Välfärdsstaten i Skandinavien 212

Välfärdsstatens aktörer 213

Välfärdspionjärer – välfärdslokalism 215

Spänningar i den skandinaviska välfärdsmodellen 217

Utvidgat offentligt ansvar kontra individens ansvar 218

Det lokala kontra det centrala 219

Jämlikhet kontra ojämlikhet 219

Omfördelning kontra försäkring 220

Eget boende kontra institution 221

Avinstitutionalisering och refamilisering 223

Bostadsform med plats för flexibla tjänster 226

Ideologi kontra ekonomi 227

Utskrivningsklar kontra färdigbehandlad 228

Behandling kontra sjukdoms­prevention och vård kontra rehabilitering 231

Nya utmaningar 233

Befolkningssammansättning och demografisk utveckling 233

Privatisering 235

Välfärdsteknik 237

Avrundning 239

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 240

Del IV Centrala värderingar, perspektiv och begrepp

9. Kärlek som grund i hälso- och sjukvården 249

Kärlekens epik, poetik och logik 249

Kärlek som nödvändighetsfenomen och krav 252

Att skapa utrymme för nödvändighetsfenomen 254

Det näst bästa – att handla som om vi älskar 256

Motsättningar mellan människokärlek och egenkärlek? 259

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 260

10. Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete  261

– ett historiskt perspektiv med fokus på omvårdnad

Omvårdnad och hälsa 262

Professionellt omdöme i komplexa situationer 264

Omsorgsperspektiv 265

Från ”förbättrad hälsa” till ”hälsofrämjande” 266

Florence Nightingale – hälsans positiva principer och naturens läkeprocesser 271

Hälsofrämjande och sjukdoms­förebyggande – två sidor av samma mynt 274

Individinriktade och befolkningsinriktade åtgärder 276

Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande – hand i hand för samhälle och individ 281

Hälsofrämjande och sjukdoms­förebyggande – moralisk förvaltning av makt  282

Sammanfattning 285

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 286

11. Ett förtydligande av centrala begrepp 287

Resultatlös omvårdnad 287

Omsorg och egenomsorg 289

Omvårdnadsprocessen 294

Primär omvårdnad – ny etikett på gammal praxis 297

Primär omvårdnad och omvårdnad i grupp 300

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 302

12. Människosynen 303

– från kropps­fenomenologi till skapelse­fenomenologi

Människan är skapad som en kroppslig person 304

Människan lever relationellt i en livsvärld 304

Person, beroendeskap och en kollektiv människosyn 306

Kropp och intersubjektivitet 307

Förnimmande och förstående kroppar 309

Livet är skapat 311

Människosynen kräver omdöme och omsorg 314

Vi måste handla med förnimmande förståelse 315

Vi måste ta vara på livs­yttringarna, rummet och tiden 318

Människosynen kräver vetenskapskritik 320

Människosynen kräver samhällskritik 323

Vi måste värna vårt ursprung 325

En tydlig människosyn från början – och ständigt under utveckling 326

Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 327

Texterna har ursprungligen publicerats i 329

Litteratur­förteckning 331

Register 347

Information

Författare:
Herdis Alvsvåg
Översättare:
Helene Sandström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144198064
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47649-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Herdis Alvsvåg

Herdis Alvsvåg är sjuksköterska och professor emerita vid VID vitenskapelige høgskole i Oslo.

 ;