Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Tankar om professionell omvårdnad

Tankar om professionell omvårdnad
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord till den svenska utgåvan 11
Förord 15
Inledning 17
Del I Omvårdnad – yrkesetisk relationell praxis
1. Den goda blicken och de goda händerna 37
Våra värderingar uttrycks i kroppen 37
Hur ”ser” vi? 39
Patientens intryck och vårt 42
Patientens självförståelse och min egen 45
Den svåra helheten 47
Inställning och handling 54
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 58
2. Tid i de korta mötena – Interaktion: 59
uppmärksamhet, samarbete och samtal
Tid och brådska 59
Goda, korta, icke-akuta möten 63
Vi måste se den andra som den andra! 67
Vi måste vara engagerade! 73
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 75
3. Kliniskt omdöme 77
Vad är omdöme? 77
Det som kan vara annorlunda 80
Medbedömare och rätt agerande 83
Behöver han inte samma sprutor som jag får? 85
Vad kräver det kliniska omdömet? 88
Observationer baserade på uppmärksamhet, kunskap och erfarenhet 88
Samarbete med tingen 90
Öppen och personlig närvaro 91
Tid och rum – stillhet och eftertänksamhet 94
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 95
4. Mellanrummet 97
– en förutsättning för relation och dialog
Buber och Løgstrup – relevanta för professionella yrken? 98
Förening av distans och relation – grunden för mänskliga möten 100
Växelverkan mellan att bekräfta och att bli bekräftad 104
Förening av kropp och person – av självständighet och gemenskap 107
Kroppslig person som subjekt 107
Förverkligande av mänsklig gemenskap 110
Orörlighetszonen 111
Växelverkan mellan känsla och förståelse, avståndslöshet och avstånd 113
Förnimmande och avståndslöshet – förståelse och avstånd 113
Kroppen förnimmer och förstår – den berörs 113
Växelverkan mellan ”förnimmelse med förståelse” och ”förståelse med känslor” 114
Utmaningar i en kränkande kultur 115
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 118
Del II Profession och kunskap
5. Att lära sig om omvårdnad 125
– genom personliga och professionella erfarenheter
Att lära genom praxisgemenskapens berättelser 126
Resemåltiden 127
Den döendes kontroll över döden? 128
Att lyssna till kroppens uttryck 129
Lärande genom utövande av professionellt omdöme 131
Omdömet måste ha utrymme att röra sig i: ”Vi har en regel, men i det här fallet …” 132
Att utöva omdöme tillsammans med andra: ”Det blir mycket lättare att fatta beslut tillsammans med en kollega …” 135
Reflektion efter en handling: ”Kunde vi ha gjort något annorlunda?” 138
Minsta gemensamma nämnare och omdöme: ”Vi har en checklista …”; ”Det står i pärmen …” 140
Omsorg och lärande 141
Vi möter det svåra tillsammans: ”Jag tror att vi mår bra av att stanna upp och reflektera, … nu är han död.” 143
Omsorg: ”Här och nu eller på måndag kl. 14” 145
Lärande genom personliga erfarenheter 147
Egna patientupplevelser: ”Nu förstod jag det här med smärta mycket bättre” 147
Erfarenheter som anhörig: ”Det lär man sig att föra vidare till patienter och anhöriga” 148
Värdesätts personliga erfarenheter i praxisgemenskapen? 150
”Klarar du att vara tillräckligt professionell?” 150
Anhöriga som lärare: ”Återkoppling får oss att växa” 151
Lärande över praxisgemenskaper 156
Att dra nytta av andra praxisgemenskaper: ”Bra att ha folk man kan kontakta” 156
Övning ger färdighet 158
Berättelser ger lärande 159
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 161
6. Vart är omvårdnaden på väg 163
– mot kunskap eller klokskap?
”Det som inte kan vara annorlunda” 166
”Det som kan vara annorlunda” 167
Omdöme – medbedömare – rätt handling 169
”Den kliniska blicken” – en förening av kunskap och klokskap? 171
Episteme – techne – fronesis 173
Vart är omvårdnaden på väg? 177
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 179
Del III Profession och samhälle
7. Att känna sig hemma 185
– i egen bostad och på vårdboende
Erfarenheter av olika sorters hem 185
Hem och institution 187
Hemmet 187
Institutionen 188
Institution kontra hem 189
Vad gör ett hus till ett hem? 191
Att känna sig hemma 192
Regler, värderingar och relationer 194
När livssituationen hotar hemkänslan 198
I det egna hemmet 198
På institutionen 202
Ett hemlikt vårdboende kontra ett institutionspräglat hem 203
Kännedom – kunskap – fantasi 204
Avslutning 208
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 209
8. Den skandinaviska välfärdsstaten 211
– utveckling av hälso- och sjukvården med fokus på äldreomsorgen
Välfärdsstaten i Skandinavien 212
Välfärdsstatens aktörer 213
Välfärdspionjärer – välfärdslokalism 215
Spänningar i den skandinaviska välfärdsmodellen 217
Utvidgat offentligt ansvar kontra individens ansvar 218
Det lokala kontra det centrala 219
Jämlikhet kontra ojämlikhet 219
Omfördelning kontra försäkring 220
Eget boende kontra institution 221
Avinstitutionalisering och refamilisering 223
Bostadsform med plats för flexibla tjänster 226
Ideologi kontra ekonomi 227
Utskrivningsklar kontra färdigbehandlad 228
Behandling kontra sjukdomsprevention och vård kontra rehabilitering 231
Nya utmaningar 233
Befolkningssammansättning och demografisk utveckling 233
Privatisering 235
Välfärdsteknik 237
Avrundning 239
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 240
Del IV Centrala värderingar, perspektiv och begrepp
9. Kärlek som grund i hälso- och sjukvården 249
Kärlekens epik, poetik och logik 249
Kärlek som nödvändighetsfenomen och krav 252
Att skapa utrymme för nödvändighetsfenomen 254
Det näst bästa – att handla som om vi älskar 256
Motsättningar mellan människokärlek och egenkärlek? 259
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 260
10. Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete 261
– ett historiskt perspektiv med fokus på omvårdnad
Omvårdnad och hälsa 262
Professionellt omdöme i komplexa situationer 264
Omsorgsperspektiv 265
Från ”förbättrad hälsa” till ”hälsofrämjande” 266
Florence Nightingale – hälsans positiva principer och naturens läkeprocesser 271
Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande – två sidor av samma mynt 274
Individinriktade och befolkningsinriktade åtgärder 276
Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande – hand i hand för samhälle och individ 281
Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande – moralisk förvaltning av makt 282
Sammanfattning 285
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 286
11. Ett förtydligande av centrala begrepp 287
Resultatlös omvårdnad 287
Omsorg och egenomsorg 289
Omvårdnadsprocessen 294
Primär omvårdnad – ny etikett på gammal praxis 297
Primär omvårdnad och omvårdnad i grupp 300
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 302
12. Människosynen 303
– från kroppsfenomenologi till skapelsefenomenologi
Människan är skapad som en kroppslig person 304
Människan lever relationellt i en livsvärld 304
Person, beroendeskap och en kollektiv människosyn 306
Kropp och intersubjektivitet 307
Förnimmande och förstående kroppar 309
Livet är skapat 311
Människosynen kräver omdöme och omsorg 314
Vi måste handla med förnimmande förståelse 315
Vi måste ta vara på livsyttringarna, rummet och tiden 318
Människosynen kräver vetenskapskritik 320
Människosynen kräver samhällskritik 323
Vi måste värna vårt ursprung 325
En tydlig människosyn från början – och ständigt under utveckling 326
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 327
Texterna har ursprungligen publicerats i 329
Litteraturförteckning 331
Register 347
Information
- Författare:
- Herdis Alvsvåg
- Översättare:
- Helene Sandström
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144188034
- Utgivningsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 47649-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 348
Förord till den svenska utgåvan 11
Förord 15
Inledning 17
Del I Omvårdnad – yrkesetisk relationell praxis
1. Den goda blicken och de goda händerna 37
Våra värderingar uttrycks i kroppen 37
Hur ”ser” vi? 39
Patientens intryck och vårt 42
Patientens självförståelse och min egen 45
Den svåra helheten 47
Inställning och handling 54
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 58
2. Tid i de korta mötena – Interaktion: 59
uppmärksamhet, samarbete och samtal
Tid och brådska 59
Goda, korta, icke-akuta möten 63
Vi måste se den andra som den andra! 67
Vi måste vara engagerade! 73
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 75
3. Kliniskt omdöme 77
Vad är omdöme? 77
Det som kan vara annorlunda 80
Medbedömare och rätt agerande 83
Behöver han inte samma sprutor som jag får? 85
Vad kräver det kliniska omdömet? 88
Observationer baserade på uppmärksamhet, kunskap och erfarenhet 88
Samarbete med tingen 90
Öppen och personlig närvaro 91
Tid och rum – stillhet och eftertänksamhet 94
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 95
4. Mellanrummet 97
– en förutsättning för relation och dialog
Buber och Løgstrup – relevanta för professionella yrken? 98
Förening av distans och relation – grunden för mänskliga möten 100
Växelverkan mellan att bekräfta och att bli bekräftad 104
Förening av kropp och person – av självständighet och gemenskap 107
Kroppslig person som subjekt 107
Förverkligande av mänsklig gemenskap 110
Orörlighetszonen 111
Växelverkan mellan känsla och förståelse, avståndslöshet och avstånd 113
Förnimmande och avståndslöshet – förståelse och avstånd 113
Kroppen förnimmer och förstår – den berörs 113
Växelverkan mellan ”förnimmelse med förståelse” och ”förståelse med känslor” 114
Utmaningar i en kränkande kultur 115
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 118
Del II Profession och kunskap
5. Att lära sig om omvårdnad 125
– genom personliga och professionella erfarenheter
Att lära genom praxisgemenskapens berättelser 126
Resemåltiden 127
Den döendes kontroll över döden? 128
Att lyssna till kroppens uttryck 129
Lärande genom utövande av professionellt omdöme 131
Omdömet måste ha utrymme att röra sig i: ”Vi har en regel, men i det här fallet …” 132
Att utöva omdöme tillsammans med andra: ”Det blir mycket lättare att fatta beslut tillsammans med en kollega …” 135
Reflektion efter en handling: ”Kunde vi ha gjort något annorlunda?” 138
Minsta gemensamma nämnare och omdöme: ”Vi har en checklista …”; ”Det står i pärmen …” 140
Omsorg och lärande 141
Vi möter det svåra tillsammans: ”Jag tror att vi mår bra av att stanna upp och reflektera, … nu är han död.” 143
Omsorg: ”Här och nu eller på måndag kl. 14” 145
Lärande genom personliga erfarenheter 147
Egna patientupplevelser: ”Nu förstod jag det här med smärta mycket bättre” 147
Erfarenheter som anhörig: ”Det lär man sig att föra vidare till patienter och anhöriga” 148
Värdesätts personliga erfarenheter i praxisgemenskapen? 150
”Klarar du att vara tillräckligt professionell?” 150
Anhöriga som lärare: ”Återkoppling får oss att växa” 151
Lärande över praxisgemenskaper 156
Att dra nytta av andra praxisgemenskaper: ”Bra att ha folk man kan kontakta” 156
Övning ger färdighet 158
Berättelser ger lärande 159
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 161
6. Vart är omvårdnaden på väg 163
– mot kunskap eller klokskap?
”Det som inte kan vara annorlunda” 166
”Det som kan vara annorlunda” 167
Omdöme – medbedömare – rätt handling 169
”Den kliniska blicken” – en förening av kunskap och klokskap? 171
Episteme – techne – fronesis 173
Vart är omvårdnaden på väg? 177
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 179
Del III Profession och samhälle
7. Att känna sig hemma 185
– i egen bostad och på vårdboende
Erfarenheter av olika sorters hem 185
Hem och institution 187
Hemmet 187
Institutionen 188
Institution kontra hem 189
Vad gör ett hus till ett hem? 191
Att känna sig hemma 192
Regler, värderingar och relationer 194
När livssituationen hotar hemkänslan 198
I det egna hemmet 198
På institutionen 202
Ett hemlikt vårdboende kontra ett institutionspräglat hem 203
Kännedom – kunskap – fantasi 204
Avslutning 208
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 209
8. Den skandinaviska välfärdsstaten 211
– utveckling av hälso- och sjukvården med fokus på äldreomsorgen
Välfärdsstaten i Skandinavien 212
Välfärdsstatens aktörer 213
Välfärdspionjärer – välfärdslokalism 215
Spänningar i den skandinaviska välfärdsmodellen 217
Utvidgat offentligt ansvar kontra individens ansvar 218
Det lokala kontra det centrala 219
Jämlikhet kontra ojämlikhet 219
Omfördelning kontra försäkring 220
Eget boende kontra institution 221
Avinstitutionalisering och refamilisering 223
Bostadsform med plats för flexibla tjänster 226
Ideologi kontra ekonomi 227
Utskrivningsklar kontra färdigbehandlad 228
Behandling kontra sjukdomsprevention och vård kontra rehabilitering 231
Nya utmaningar 233
Befolkningssammansättning och demografisk utveckling 233
Privatisering 235
Välfärdsteknik 237
Avrundning 239
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 240
Del IV Centrala värderingar, perspektiv och begrepp
9. Kärlek som grund i hälso- och sjukvården 249
Kärlekens epik, poetik och logik 249
Kärlek som nödvändighetsfenomen och krav 252
Att skapa utrymme för nödvändighetsfenomen 254
Det näst bästa – att handla som om vi älskar 256
Motsättningar mellan människokärlek och egenkärlek? 259
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 260
10. Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete 261
– ett historiskt perspektiv med fokus på omvårdnad
Omvårdnad och hälsa 262
Professionellt omdöme i komplexa situationer 264
Omsorgsperspektiv 265
Från ”förbättrad hälsa” till ”hälsofrämjande” 266
Florence Nightingale – hälsans positiva principer och naturens läkeprocesser 271
Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande – två sidor av samma mynt 274
Individinriktade och befolkningsinriktade åtgärder 276
Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande – hand i hand för samhälle och individ 281
Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande – moralisk förvaltning av makt 282
Sammanfattning 285
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 286
11. Ett förtydligande av centrala begrepp 287
Resultatlös omvårdnad 287
Omsorg och egenomsorg 289
Omvårdnadsprocessen 294
Primär omvårdnad – ny etikett på gammal praxis 297
Primär omvårdnad och omvårdnad i grupp 300
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 302
12. Människosynen 303
– från kroppsfenomenologi till skapelsefenomenologi
Människan är skapad som en kroppslig person 304
Människan lever relationellt i en livsvärld 304
Person, beroendeskap och en kollektiv människosyn 306
Kropp och intersubjektivitet 307
Förnimmande och förstående kroppar 309
Livet är skapat 311
Människosynen kräver omdöme och omsorg 314
Vi måste handla med förnimmande förståelse 315
Vi måste ta vara på livsyttringarna, rummet och tiden 318
Människosynen kräver vetenskapskritik 320
Människosynen kräver samhällskritik 323
Vi måste värna vårt ursprung 325
En tydlig människosyn från början – och ständigt under utveckling 326
Frågor att reflektera över, ensam eller i grupp 327
Texterna har ursprungligen publicerats i 329
Litteraturförteckning 331
Register 347
Information
- Författare:
- Herdis Alvsvåg
- Översättare:
- Helene Sandström
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144198064
- Utgivningsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 47649-SB01
- Upplaga:
- Första