
Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 9Författarpresentationer
- 13Förord
- 15Inledning
- Charlotte Silén & Klara Bolander Laksov
- 19KAPITEL 1 Lärande inom medicin- och vårdområdet
- Charlotte Siln
- 19Professionell kompetens
- 25Pedagogiska möten
- 25Lärande och undervisning i en vårdsituation
- 28Analys av ett pedagogiskt möte
- 32Ett exempel på ett pedagogiskt möte
- 34Att ”tänka lärande
- 35Begrepp som grund för att ”tänka lärande”
- 59Eget ansvar och självständighet i lärande
- 61Självstyrt lärande
- 63Självständighet i lärande – att vara interaktiv
- 64Hur visar sig självständighet och ansvarstagande i lärande
- 65Hur kan utbildningen stödja eget ansvar och självständighet i lärande
- 68Avslutande kommentarer
- 68Lästips
- 68Professionell kompetens, lärande och förståelse
- 69Problembaserat lärande, PBL
- 70Aktuella antologier inom medicinsk pedagogik
- 71Referenser
- 77KAPITEL 2 Lärande i verksamhetsförlagd utbildning, VFU
- Charlotte Siln
- 77VFU och professionell utveckling
- 80Utmaningar för lärande i VFU
- 80Utmaningar av organisatorisk art
- 82Utmaningar som rör lärande
- 83Skiljer sig praktiskt lärande från annat lärande
- 86Samspel mellan teoretiska och praktiska kunskaper
- 90VFU i ljuset av pedagogiska möten och att ”tänka lärande”
- 90Pedagogiska möten i VFU
- 94Att tänka lärande i VFU
- 99Handledarens funktion
- 103Utveckling av VFU – tre forskningsstudier
- 104Lärande på en utbildningsavdelning
- 107Handledning i VFU som särskild uppgift
- 108Mentorskap i VFU
- 110Vad kan vi lära oss av dessa forskningsstudier
- 111Lästips
- 112Referenser
- 117KAPITEL 3 Interprofessionell utbildning – interprofessionellt lä-rande
- Lena Engqvist Boman & Ester Mogensen
- 117Interprofessionell utbildning – vad avses
- 118Varför interprofessionell utbildning
- 120Internationell utblick
- 121Interprofessionell utbildning inom universitetsutbildningar i Sverige
- 121Utveckling av interprofessionell utbildning – ett exempel från Stockholm
- 123Interprofessionella lärandemål
- 124Det interprofessionella lärandet på KUA/KUM
- 127Framgångsfaktorer och hinder för genomförande av interprofessionell utbildning
- 129Att organisera interprofessionell utbildning
- 129Lärares uppfattningar om interprofessionellt lärande och interprofessionell utbildning
- 131Planering av interprofessionell utbildning
- 132Handledarrollen
- 133Effekter av interprofessionell utbildning
- 134Interprofessionell utbildning idag och i framtiden
- 135Lästips
- 136Referenser
- 139KAPITEL 4 Att bedöma kunskap och förståelse – att synliggöra tän-kandet
- Cormac McGrath
- 140Kunskapssyn, lärande och bedömning
- 141Om lärandestrategier
- 146Varför bedömning
- 148Att anta en övergripande strategi
- 149Användbarhetsindex
- 151Formativ och summativ bedömning
- 153Formativ bedömning och återkoppling i verksamhetsförlagd utbildning
- 156Vad bedöms
- 157En kritisk diskussion om tre former av bedömning
- 157Att bedöma lexikal kunskap
- 158Skriftlig tentamen
- 161OSCE: Klinisk ”slut”-examination
- 166Bedömning i verksamhetsförlagd utbildning
- 172Kriterier
- 175Att konstruera kriterier
- 177Exempel, laborationsrapport
- 182Den svårfångade kvaliteten
- 182Att bedöma studenters förmåga till reflektion
- 184Avslutande kommentarer
- 185Appendix 1: Att reflektera kring, inför bedömningsarbete
- 186Appendix 2
- 186BeVut
- 188Referenser
- 195KAPITEL 5 Teknik och lärande – e-lärande – i medicinsk pedagogik
- Klas Karlgren
- 195E-lärande, lärande och teknik
- 195Begreppet e-lärande
- 197E-lärande och medicin
- 197Fördelar och möjligheter med e-lärande
- 198E-lärande eller bara lärande
- 199Teknik och lärande
- 201Lärplattformar och byråkrati
- 203E-lärandeparadigm
- 207Olika sorters interaktion med e-lärandesystem
- 209Exempel på e-lärande
- 209Flervalsprov som också utnyttjas som motiverande lärtillfällen
- 210Virtuella patienter
- 212Verktyg för att kollaborativt annotera videodata från simuleringar
- 214En plattform för kollaborativt skapande av kunskap (KPE)
- 220Användning av mobila artefakter för att studera lärande
- 223Diskussion
- 226Måste det inte bevisas att teknikbaserat lärande verkligen är effektivt
- 229Forskning om e-lärande
- 230Avslutningsvis och vidare
- 232Lästips
- 233Referenser
- 237KAPITEL 6 Patientens lärande
- Birgitta Klang Söderkvist & Åsa Kneck
- 237Introduktion
- 239Lärandet hos personer med långvariga sjukdomstillstånd
- 245Det lärande mötet – aktörernas olika roller (patient respektive vår-dare/undervisare
- 250Informationsgivning kontra en lärande process i dialog
- 256Förutsättningar och hinder för patientens lärande i vårdsammanhang
- 261Effekter av pedagogiska aktiviteter på patienters lärande
- 262Avslutande sammanfattning
- 264Lästips
- 264Referenser
- 269KAPITEL 7 Lärare och pedagogiska ledare
- Klara Bolander Laksov
- 269Lärares utveckling och lärande
- 269Förutsättningar för undervisning i dagens högskola
- 270Innebörden i att vara lärare
- 273Kompetensutveckling för högskolans lärare
- 273Erfarenhetsbaserat lärande
- 276Reflektionsverktyg
- 279Högskolepedagogiska kurser
- 280Praxisgemenskap
- 284Undervisningsregimer
- 286Signifikanta nätverk
- 287Kritiska vänner
- 288Akademiskt lärarskap
- 289Bakgrund
- 291SoTL och pedagogisk skicklighet
- 293En modell för utövandet av scholarship
- 298Att leda förändringsarbete
- 298PGSA-modellen
- 301Förändringsarbete ur individ- och ledningsperspektiv
- 302Lästips
- 302Sjuksköterskors uppfattning om klinisk handledning
- 302Att skriva
- 302Om pedagogisk utveckling i högskolan
- 302Om ledarskap
- 302Referenser
- 307KAPITEL 8 Medicinsk pedagogisk forskning
- Charlotte Silén & Klara Bolander Laksov
- 307Vad kan medicinsk pedagogisk forskning innebära
- 309Medicinpedagogisk forskning i Sverige
- 310Publicering av medicinpedagogisk forskning
- 311Variationer inom och avgränsning av medicinsk pedagogisk forskning
- 313Trender gällande teman som undersöks inom medicinsk pedagogisk forskning
- 314Avslutande kommentarer
- 314Lästips
- 315Referenser
- 315Ett urval av svenska avhandlingar inom medicinsk pedagogik
- 319Person- och sakregister
Information
- Redaktörer:
- Charlotte Silén Klara Bolander Laksov
- Kapitelförfattare:
- Lena Engqvist Boman Klas Karlgren Birgitta Klang Söderkvist Åsa Kneck Cormac McGrath Ester Mogensen
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144071015
- Utgivningsår:
- 2013
- Artikelnummer:
- 34248-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 324