Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård

Skickas följande arbetsdag

Lärande inom medicin och vård erbjuder ständiga utmaningar att förstå hur kunskaper, färdigheter och förhållningssätt hos studenter, lärare, handledare och personal växer fram, utvecklas och påverkar kvaliteten i vården. Viktiga aktörer som inte alltid framhålls när det gäller utbildning är pedagogiska ledare och inte minst patienterna själva. Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård belyser, utifrån svenska förhållanden, samtliga aktörers betydelse för utveckling av vården. Centrala te...

Lärande inom medicin och vård erbjuder ständiga utmaningar att förstå hur kunskaper, färdigheter och förhållningssätt hos studenter, lärare, handledare och personal växer fram, utvecklas och påverkar kvaliteten i vården. Viktiga aktörer som inte alltid framhålls när det gäller utbildning är pedagogiska ledare och inte minst patienterna själva. Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård belyser, utifrån svenska förhållanden, samtliga aktörers betydelse för utveckling av vården. Centrala teman i boken är att förstå drivkrafter i lärande, hur man når förståelse, hur kunnande kan bedömas och hur utbildning kan organiseras och utvecklas. Dessa teman behandlas både utifrån den som lär och den som har en undervisande eller ledande funktion. Några områden som särskilt beskrivs är samspelet mellan teoretiska och praktiska kunskaper, självstyrt lärande, verksamhetsförlagd utbildning, interprofessionell utbildning samt hur teknik och e-lärande kan användas i utbildningen. Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård erbjuder ett bra underlag för att förstå och resonera om lärande och utbildning inom medicin- och vårdområdet samtidigt som den utmanar etablerade synsätt för att föra verksamheten framåt. Boken vänder sig till studenter, lärare och kliniska handledare såväl som vårdutvecklare och pedagogiska ledare i medicin- och vårdområdet.

      • 9
        Författarpresentationer
      • 13
        Förord
      • 15
        Inledning
        • Charlotte Silén & Klara Bolander Laksov
      • 19
        KAPITEL 1 Lärande inom medicin- och vårdområdet
        • Charlotte Siln
        • 19
          Professionell kompetens
        • 25
          Pedagogiska möten
        • 25
          Lärande och undervisning i en vårdsituation
        • 28
          Analys av ett pedagogiskt möte
        • 32
          Ett exempel på ett pedagogiskt möte
        • 34
          Att ”tänka lärande
        • 35
          Begrepp som grund för att ”tänka lärande”
        • 59
          Eget ansvar och självständighet i lärande
        • 61
          Självstyrt lärande
        • 63
          Självständighet i lärande – att vara interaktiv
        • 64
          Hur visar sig självständighet och ansvarstagande i lärande
        • 65
          Hur kan utbildningen stödja eget ansvar och självständighet i lärande
        • 68
          Avslutande kommentarer
        • 68
          Lästips
        • 68
          Professionell kompetens, lärande och förståelse
        • 69
          Problembaserat lärande, PBL
        • 70
          Aktuella antologier inom medicinsk pedagogik
        • 71
          Referenser
      • 77
        KAPITEL 2 Lärande i verksamhetsförlagd utbildning, VFU
        • Charlotte Siln
        • 77
          VFU och professionell utveckling
        • 80
          Utmaningar för lärande i VFU
        • 80
          Utmaningar av organisatorisk art
        • 82
          Utmaningar som rör lärande
        • 83
          Skiljer sig praktiskt lärande från annat lärande
        • 86
          Samspel mellan teoretiska och praktiska kunskaper
        • 90
          VFU i ljuset av pedagogiska möten och att ”tänka lärande”
        • 90
          Pedagogiska möten i VFU
        • 94
          Att tänka lärande i VFU
        • 99
          Handledarens funktion
        • 103
          Utveckling av VFU – tre forskningsstudier
        • 104
          Lärande på en utbildningsavdelning
        • 107
          Handledning i VFU som särskild uppgift
        • 108
          Mentorskap i VFU
        • 110
          Vad kan vi lära oss av dessa forskningsstudier
        • 111
          Lästips
      • 112
        Referenser
      • 117
        KAPITEL 3 Interprofessionell utbildning – interprofessionellt lä-rande
        • Lena Engqvist Boman & Ester Mogensen
        • 117
          Interprofessionell utbildning – vad avses
        • 118
          Varför interprofessionell utbildning
        • 120
          Internationell utblick
        • 121
          Interprofessionell utbildning inom universitetsutbildningar i Sverige
        • 121
          Utveckling av interprofessionell utbildning – ett exempel från Stockholm
        • 123
          Interprofessionella lärandemål
        • 124
          Det interprofessionella lärandet på KUA/KUM
        • 127
          Framgångsfaktorer och hinder för genomförande av interprofessionell utbildning
        • 129
          Att organisera interprofessionell utbildning
        • 129
          Lärares uppfattningar om interprofessionellt lärande och interprofessionell utbildning
        • 131
          Planering av interprofessionell utbildning
        • 132
          Handledarrollen
        • 133
          Effekter av interprofessionell utbildning
        • 134
          Interprofessionell utbildning idag och i framtiden
        • 135
          Lästips
        • 136
          Referenser
      • 139
        KAPITEL 4 Att bedöma kunskap och förståelse – att synliggöra tän-kandet
        • Cormac McGrath
        • 140
          Kunskapssyn, lärande och bedömning
        • 141
          Om lärandestrategier
        • 146
          Varför bedömning
        • 148
          Att anta en övergripande strategi
    • 149
      Användbarhetsindex
        • 151
          Formativ och summativ bedömning
        • 153
          Formativ bedömning och återkoppling i verksamhetsförlagd utbildning
        • 156
          Vad bedöms
        • 157
          En kritisk diskussion om tre former av bedömning
        • 157
          Att bedöma lexikal kunskap
        • 158
          Skriftlig tentamen
        • 161
          OSCE: Klinisk ”slut”-examination
        • 166
          Bedömning i verksamhetsförlagd utbildning
        • 172
          Kriterier
        • 175
          Att konstruera kriterier
        • 177
          Exempel, laborationsrapport
        • 182
          Den svårfångade kvaliteten
        • 182
          Att bedöma studenters förmåga till reflektion
        • 184
          Avslutande kommentarer
        • 185
          Appendix 1: Att reflektera kring, inför bedömningsarbete
        • 186
          Appendix 2
        • 186
          BeVut
        • 188
          Referenser
      • 195
        KAPITEL 5 Teknik och lärande – e-lärande – i medicinsk pedagogik
        • Klas Karlgren
        • 195
          E-lärande, lärande och teknik
        • 195
          Begreppet e-lärande
        • 197
          E-lärande och medicin
        • 197
          Fördelar och möjligheter med e-lärande
        • 198
          E-lärande eller bara lärande
        • 199
          Teknik och lärande
        • 201
          Lärplattformar och byråkrati
        • 203
          E-lärandeparadigm
        • 207
          Olika sorters interaktion med e-lärandesystem
        • 209
          Exempel på e-lärande
        • 209
          Flervalsprov som också utnyttjas som motiverande lärtillfällen
        • 210
          Virtuella patienter
        • 212
          Verktyg för att kollaborativt annotera videodata från simuleringar
        • 214
          En plattform för kollaborativt skapande av kunskap (KPE)
        • 220
          Användning av mobila artefakter för att studera lärande
        • 223
          Diskussion
        • 226
          Måste det inte bevisas att teknikbaserat lärande verkligen är effektivt
        • 229
          Forskning om e-lärande
        • 230
          Avslutningsvis och vidare
        • 232
          Lästips
        • 233
          Referenser
      • 237
        KAPITEL 6 Patientens lärande
        • Birgitta Klang Söderkvist & Åsa Kneck
        • 237
          Introduktion
        • 239
          Lärandet hos personer med långvariga sjukdomstillstånd
        • 245
          Det lärande mötet – aktörernas olika roller (patient respektive vår-dare/undervisare
        • 250
          Informationsgivning kontra en lärande process i dialog
        • 256
          Förutsättningar och hinder för patientens lärande i vårdsammanhang
        • 261
          Effekter av pedagogiska aktiviteter på patienters lärande
        • 262
          Avslutande sammanfattning
        • 264
          Lästips
        • 264
          Referenser
      • 269
        KAPITEL 7 Lärare och pedagogiska ledare
        • Klara Bolander Laksov
        • 269
          Lärares utveckling och lärande
        • 269
          Förutsättningar för undervisning i dagens högskola
        • 270
          Innebörden i att vara lärare
        • 273
          Kompetensutveckling för högskolans lärare
        • 273
          Erfarenhetsbaserat lärande
        • 276
          Reflektionsverktyg
        • 279
          Högskolepedagogiska kurser
        • 280
          Praxisgemenskap
        • 284
          Undervisningsregimer
        • 286
          Signifikanta nätverk
        • 287
          Kritiska vänner
        • 288
          Akademiskt lärarskap
        • 289
          Bakgrund
        • 291
          SoTL och pedagogisk skicklighet
        • 293
          En modell för utövandet av scholarship
        • 298
          Att leda förändringsarbete
        • 298
          PGSA-modellen
        • 301
          Förändringsarbete ur individ- och ledningsperspektiv
        • 302
          Lästips
        • 302
          Sjuksköterskors uppfattning om klinisk handledning
        • 302
          Att skriva
        • 302
          Om pedagogisk utveckling i högskolan
        • 302
          Om ledarskap
        • 302
          Referenser
      • 307
        KAPITEL 8 Medicinsk pedagogisk forskning
        • Charlotte Silén & Klara Bolander Laksov
        • 307
          Vad kan medicinsk pedagogisk forskning innebära
        • 309
          Medicinpedagogisk forskning i Sverige
        • 310
          Publicering av medicinpedagogisk forskning
        • 311
          Variationer inom och avgränsning av medicinsk pedagogisk forskning
        • 313
          Trender gällande teman som undersöks inom medicinsk pedagogisk forskning
        • 314
          Avslutande kommentarer
        • 314
          Lästips
        • 315
          Referenser
        • 315
          Ett urval av svenska avhandlingar inom medicinsk pedagogik
      • 319
        Person- och sakregister

Information

Redaktörer:
Charlotte Silén Klara Bolander Laksov
Kapitelförfattare:
Lena Engqvist Boman Klas Karlgren Birgitta Klang Söderkvist Åsa Kneck Cormac McGrath Ester Mogensen
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144071015
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
34248-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
324

Författare

Charlotte Silén

Charlotte Silén är docent och lektor i medicinsk pedagogik vid Institutionen för Lärande, Informatik, Management och Etik, Karolinska Institutet, S...

Klara Bolander Laksov

Klara Bolander Laksov, PhD, är enhetschef för enheten för Medicinsk Pedagogik vid Institutionen för Lärande, Informatik, Management och Etik, Karol...

Lena Engqvist Boman

Lena Engqvist Boman, är leg. sjuksköterska, med.lic. och pedagogisk utvecklare vid Institutionen för Lärande, Informatik, Management och Etik, Karo...

Klas Karlgren

Klas Karlgren är fil.dr i ämnet människa-maskininteraktion och arbetar med designvetenskaplig forskning inom området teknik och lärande. Han är for...

Birgitta Klang Söderkvist

Birgitta Klang Söderkvist är leg. sjuksköterska, med.dr och docent i omvårdnad vid Karolinska Institutet, Stockholm. Hennes forskning är främst inr...

Åsa Kneck

Åsa Kneck är leg. sjuksköterska, med.dr vid Karolinska Institutet, och har arbetat som diabetessjuksköterska i slutenvården i många år. Hon är seda...

Cormac McGrath

Cormac McGrath är pedagogisk utvecklare vid Institutionen för Lärande, Informatik, Management och Etik, Karolinska Institutet, Stockholm. Han har s...

Ester Mogensen

Ester Mogensen, är leg. sjuksköterska, fil.dr i pedagogik och lektor emeritus vid Institutionen för Lärande, informatik, management och etik, Karol...

 ;