Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Health literacy

Teori och praktik i hälsofrämjande arbete
Skickas följande arbetsdag

Health literacy har aktualiserats alltmer under 2000-talet som en central bestämningsfaktor för hälsa och är nära relaterad till lärande och utbildning. En hållbar investering i hälsa är därför att stärka health literacy för både den enskilda individen och för befolkningen. Men det handlar också om att skapa förutsättningar för att främja health literacy genom hälsopolitik och i samhällets vardagsmiljöer. I boken har health literacy som begrepp sin utgångspunkt i en hälso­främjande kontext ...

Health literacy har aktualiserats alltmer under 2000-talet som en central bestämningsfaktor för hälsa och är nära relaterad till lärande och utbildning. En hållbar investering i hälsa är därför att stärka health literacy för både den enskilda individen och för befolkningen. Men det handlar också om att skapa förutsättningar för att främja health literacy genom hälsopolitik och i samhällets vardagsmiljöer. I boken har health literacy som begrepp sin utgångspunkt i en hälso­främjande kontext utifrån värdegrund och principer för hälsofrämjande arbete. Såväl etiska som pedagogiska aspekter reflekteras i förhållande till health literacy-begreppet. Förhållandet till media med dess hälsobudskap belyses och diskuteras också, liksom möjligheterna att bedöma och mäta health literacy. I flera kapitel ges exempel från de nordiska länderna på hur hälso­främjande insatser kan främja health literacy genom hela livscykeln, från barn till äldre. I kapitlen beskrivs också hur professionsgrupper i sitt arbete kan bidra med att stärka befolkningens health literacy inom olika arenor. Health literacy i ett globalt perspektiv och med utblickar mot Europa lyfts också fram. Denna andra upplaga av Health literacy – teori och praktik i hälsofrämjande arbete är uppdaterad och utvidgad utifrån aktuell forskning och utvecklingsarbete med fokus på health literacy, men också utifrån centrala hälsopolitiska dokument om hälsofrämjande arbete från bland annat WHO. Målgruppen för boken är studerande vid universitet och högskola på olika nivåer inom folkhälso- och hälsovetenskap, men också praktiker och beslutsfattare som arbetar med att skapa förutsättningar för en jämlik och god hälsa hos befolkningen.

Författarpresentation     9

Förord     15

Introduktion     17

Varför har vi skrivit en bok om health literacy?      17

Hur är boken upplagd?     18

1Det moderna folkhälsoarbetet och dess utmaningar     23

Per Tillgren, Karin C. Ringsberg & Ewy Olander

Framväxt, innehåll och perspektiv     23

Sju vägledande principer för hälsofrämjande arbete     32

Vardagsarenorna – basen för de hälsofrämjande insatserna     41

Health literacy i fokus för hälsofrämjande arbete     43

2Health literacy – ett dynamiskt begrepp     51

Ewy Olander, Karin C. Ringsberg & Per Tillgren

Health och literacy – utgångs­punkter för health literacy      51

Health literacy – definitioner och innebörd      56

Health literacy – kategorier      62

Health literacy – begreppet i de nordiska språken     68

Health literacy som forskningsfält     70

Referenser     73

3Etik och centrala värden i health literacy     77

Anneli Sarvimäki & Bettina Stenbock-Hult

Hälsofrämjande bygger på värdemässiga val     77

Health literacy som rättighet och skyldighet     78

Värden i hälsofrämjande och health literacy     81

Människovärde och integritet     82

Omsorg     84

Rättvisa och jämlikhet     87

Autonomi och självbestämmande     91

Empowerment och delaktighet     95

Etisk hållbarhet – dialog och kritiskt samtal      98

Referenser     100

4Medier och hälsobudskap     103

Helena Sandberg & Veselinka Möllerström

Medievardag och mediesamhälle     103

Medie- och informations­kunnighet     105

MIK och health literacy      109

Medieanvändning i den nordiska kontexten      111

Nyhetsmediernas logik och verkan     115

Hälsa i medierna     120

Avslutning     124

Referenser     125

5Undervisning och lärande genom InterAktion     129

Hälsoundervisningens processer och resultat

Venka Simovska & Leena Paakkari

Health literacy och hälso­relaterad handlingskompetens     129

Ett kritiskt och sociokulturellt perspektiv på hälsoundervisning     131

Två olika filosofier för undervisning och lärande     133

Vad utmärker lärande enligt den sociokulturella modellen?     135

Kritiska villkor för lärande     140

Två kunskapsdimensioner som är relevanta för handlings­kompetens och health literacy     142

Referenser     146

6Att mäta health literacy     149

Kristine Sørensen

Health literacy-mätinstrument – en översikt     149

Att mäta health literacy i en befolkning – exemplet HLS-EU-Q     153

M-POHL – WHO:s nätverk för att mäta health literacy i befolkningen och på ­organisationsnivå      159

Health literacy – mätning och interventioner     160

Den framtida utvecklingen     161

Referenser     162

7Förskolan som en hälsofrämjande arena     165

Exemplet Nordiska Livsstilsverkstan

Karin C. Ringsberg

Förskolan som en hälsofrämjande arena      165

Hälsofrämjande arbete med förskolebarn i de nordiska länderna     167

Nordiska Livsstilsverkstan (NLV)     172

Avslutande reflektioner     181

Referenser     184

8Barns lärande och health literacy     187

Anne Trollvik

Att stärka barns health literacy     187

Hälsofrämjande ansats och arbete     188

Barns lärande     190

Den praktiska kontexten (caset)     192

Reflektioner om barns health literacy     200

Sammanfattning     202

Framåtblickar     202

Referenser     203

9Utveckling av ungdomars health literacy genom informellt lärande i idrottsföreningar     205

Sami Kokko & Leena Paakari

Idrottsföreningar som arena för främjande av ungdomars hälsa     205

Informellt lärande av health literacy     209

Olika slag av informellt lärande i idrottsföreningar     210

Avslutande reflektioner     217

Referenser     219

10Hälsomotions­programmet Kraft i åren     221

Om implementering av health literacy till stöd för äldres funktionsförmåga

Pirjo Kalmari, Elina Karvinen & Anneli Sarvimäki

Nordens befolkning åldras     221

De äldres rätt till hälsa och health literacy     222

Hälsomotionsprogrammet Kraft i åren i Finland      224

Resultat och lärdomar     233

Health literacy genom Kraft i åren     236

Referenser     239

11Health literacy – ett verktyg för empowerment     243

Kristine Crondahl & Leena Eklund Karlsson

Romer – en utsatt grupp      243

Ett empowermentbaserat ­utvecklingsprojekt      251

Avslutande reflektioner kring health literacy och empowerment      265

Referenser     268

12Webbaserat stöd för hälsosamtal i barnhälso­vården     273

Linda Håkansson & Johanna Tell

Barnhälsovården som hälsofrämjande arena     273

Den webbaserade Riks­hand­boken BHV     278

Hälsosamtal i barnhälsovården     282

Samtalsmodellen Grunda sunda vanor     284

Avslutande reflektioner och framåtblickar     290

Referenser     292

13Health literacy och migration     297

Josefin Wångdahl & Kristine Sørensen

Migration     297

Migration och health literacy     300

Avslutande reflektioner     315

Referenser      316

14Health literacy – framåtblickar     321

Per Tillgren, Karin C. Ringsberg & Ewy Olander

Health literacy – en rörelse på framväxt     321

Health literacy – framtida utmaningar      326

Referenser      333

Sak- och personregister     335

Information

Redaktörer:
Karin C. Ringsberg Ewy Olander Per Tillgren
Kapitelförfattare:
Kristine Crondahl Leena Eklund-Karlsson Linda Håkansson Pirjo Kalmari Elina Karvinen Sami Kokko Veselinka Möllerström Leena Paakkari Helena Sandberg Anneli Sarvimäki
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144133331
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2020
Artikelnummer:
37351-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
344

Författare

Karin C. Ringsberg

Karin C. Ringsberg är professor emerita i folkhälsovetenskap. Hon är socionom, leg. fysioterapeut och vårdlärare. Hon disputerade i socialmedicin o...

Ewy Olander

Ewy Olander är fil.dr i pedagogik, leg. sjuksköterska och vårdlärare, tidigare verksam som universitetslektor i folkhälsovetenskap vid Blekinge Tek...

Per Tillgren

Per Tillgren är med.dr, socionom och professor emeritus vid Mälardalens högskola i Västerås, Sverige. Per Tillgrens forskning har sin utgångspunkt ...

Kristine Crondahl

Kristine Crondahl är fil.dr i hälsovetenskap och universitetslektor i socialt arbete vid Högskolan Väst i Trollhättan, Sverige. Hennes forskningsin...

Leena Eklund-Karlsson

Leena Eklund Karlsson är fil.dr i folkhälsovetenskap och högskolelektor vid Syddansk universitet i Esbjerg, Danmark. Hon har också medverkat i unde...

Linda Håkansson

Linda Håkansson är leg. sjuksköterska och distriktssköterska och har en masterexamen i folkhälsovetenskap. Hon arbetar som samordnare för barnhälso...

Pirjo Kalmari

Pirjo Kalmari är pol.mag. och fysioterapeut. Hon arbetar som koordinator för det nationella Kraft i årenprogrammet vid Äldreinstitutet i Helsingfor...

Elina Karvinen

Elina Karvinen är licentiat i folkhälsovetenskap och magister i idrottsvetenskap. Hon är verksam vid Äldreinstitutet i Helsingfors, Finland. Där ar...

Sami Kokko

Sami Kokko är fil.dr och professor i hälsovetenskap vid avdelningen för hälsovetenskaper vid universitet i Jyväskylä, Finland. Hans forskningsintre...

Veselinka Möllerström

Veselinka Möllerström är fil.dr i medie- och kommunikationsvetenskap och tidigare universitetslektor vid Lunds universitet, Sverige. Hon har i sin ...

Leena Paakkari

Leena Paakkari är fil.dr och docent i hälsovetenskap samt lektor vid avdelningen för hälsovetenskaper vid universitetet i Jyväskylä, Finland. Fokus...

Helena Sandberg

Helena Sandberg är fil. dr och professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid akademin för hälsa och välfärd vid Högskolan i Halmstad, samt doc...

Anneli Sarvimäki

Anneli Sarvimäki är docent, fil.dr i pedagogik, fil. lic. i filosofi och specialsjukskötare. Hon är knuten som expert till Äldreinstitutet i Helsin...

Venka Simovska

Venka Simovska är fil.dr i utbildningsvetenskap och professor i skolutveckling, lärande och välbefinnande vid Institut for Uddannelse og Pædagogik ...

Bettina Stenbock-Hult

Bettina Stenbock-Hult är fil.dr i pedagogik, hälsovårdslicentiat och specialsjukskötare. Hon är överlärare emerita i hälsofrämjande vid högskolan A...

Kristine Sørensen

Kristine Sørensen är fil.dr i folkhälsovetenskap och tidigare universitetslektor vid avdelningen för internationell folkhälsa vid universitetet i M...

Johanna Tell

Johanna Tell är fil.dr i tillämpad hälsoteknik, leg sjuksköterska och distriktssköterska. Hon arbetar som samordnare för barnhälsovården i Blekinge...

Anne Trollvik

Anne Trollvik är dr i folkhälsovetenskap, leg. sjuksköterska och helsesykepleier. Hon arbetar som førsteamanuensis vid fakultetet for helse- og sos...

Josefin Wångdahl

Josefin Wångdahl är fil.dr i medicinsk vetenskap med inriktning mot folkhälsa, migration och health literacy. Hon är forskare vid Uppsala universit...

 ;