Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Teori i examensarbetet

En vägledning för lärarstudenter
Skickas följande arbetsdag

Teori i examensarbetet

En vägledning för lärarstudenter

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Som studerande på lärarutbildningen möts man av en stor mängd teorier. Att orientera sig bland dessa kan vara svårt, och att använda sig av teori i sitt examensarbete kan vara ännu svårare. Denna bok fokuserar på hur teorier kan användas inom ramen för ett självständigt arbete eller examensarbete på lärarutbildningen. Teorin är betydelsefull i ett examensarbete och boken hjälper lärarstudenten att se de möjligheter och utmaningar som finns i användningen av teori. I boken diskuteras också hu...

Som studerande på lärarutbildningen möts man av en stor mängd teorier. Att orientera sig bland dessa kan vara svårt, och att använda sig av teori i sitt examensarbete kan vara ännu svårare. Denna bok fokuserar på hur teorier kan användas inom ramen för ett självständigt arbete eller examensarbete på lärarutbildningen. Teorin är betydelsefull i ett examensarbete och boken hjälper lärarstudenten att se de möjligheter och utmaningar som finns i användningen av teori. I boken diskuteras också hur examens­arbeten ska kunna bidra till ett stärkande av lärarprofessionen. Till denna andra upplaga har boken omarbetats för att göra resonemangen mer lättillgängliga och mer direkt fokuserade på skrivandet av examensarbetet. Ett stort utrymme ägnas åt hur examensarbeten vanligtvis ser ut och hur de kan utvecklas vidare. Även om boken fokuserar på examensarbeten på lärarutbildningen har dess resonemang relevans även för uppsatsarbeten som skrivs på andra nivåer samt för examens- och uppsatsarbeten som skrivs inom ramen för andra utbildningar.

Förord till andra upplagan 5

 

       1  Inledning 7

Bokens syften 8

Ett brett teoribegrepp 9

De studerandes egna teorier 13

Teorier och kunskap 15

Bokens disposition 18

Sammanfattning 20

Referenser 21

 

       2  Teorier inom lärarutbildningen 23

Två vanliga teorier och en vanlig teorityp 24

Sociokulturell teori 26

Ekologisk systemteori 33

Didaktiska teorier 37

Etablerade samhällsvetenskapliga teorier 45

Pedagogiska klassiker 47

Läroplansteori 49

Typologier 49

Vetenskapliga teorier och teorier i praktiken 51

Sammanfattning 52

Referenser 53

 

       3  Vanliga sätt att använda teorier i uppsatser 57

Att välja ett ämne 58

Att välja teori 60

Teori och typologier 65

Att använda sociokulturell teori i ett examensarbete 69

Sammanfattning 74

Referenser 75

 

       4  Professionsutvecklande examensarbeten 77

Ämnes- och områdeskonceptioner 79

Gestaltad didaktik 79

Normativa studier 82

Sammanfattning 92

Referenser 92

 

       5  Hur kan examensarbetet bli en del …|av en övergripande professionsutveckling? 95

Uppdragsrelevans 95

Att organisera för examensarbeten 97

Sammanfattning 101

Referenser 101

Appendix 1 Metateori 103

Metateorier 103

Referenser 106

Appendix 2 Andra sätt att använda teori 107

Att utveckla etablerade teorier 107

Att perspektivera empiri med hjälp av etablerad teori 108

Teoriprövande och teoriutveckling inom en ­kvantitativ forskningstradition 109

Referenser 110

Information

Författare:
Claes Nilholm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144143798
Utgivningsår:
2016
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
39165-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
112

Författare

Claes Nilholm

Claes Nilholm är professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Upp...

 ;

Som studerande på lärarutbildningen möts man av en stor mängd teorier. Att orientera sig bland dessa kan vara svårt, och att använda sig av teori i sitt examensarbete kan vara ännu svårare. Denna bok fokuserar på hur teorier kan användas inom ramen för ett självständigt arbete eller examensarbete på lärarutbildningen. Teorin är betydelsefull i ett examensarbete och boken hjälper lärarstudenten att se de möjligheter och utmaningar som finns i användningen av teori. I boken diskuteras också hu...

Som studerande på lärarutbildningen möts man av en stor mängd teorier. Att orientera sig bland dessa kan vara svårt, och att använda sig av teori i sitt examensarbete kan vara ännu svårare. Denna bok fokuserar på hur teorier kan användas inom ramen för ett självständigt arbete eller examensarbete på lärarutbildningen. Teorin är betydelsefull i ett examensarbete och boken hjälper lärarstudenten att se de möjligheter och utmaningar som finns i användningen av teori. I boken diskuteras också hur examens­arbeten ska kunna bidra till ett stärkande av lärarprofessionen. Till denna andra upplaga har boken omarbetats för att göra resonemangen mer lättillgängliga och mer direkt fokuserade på skrivandet av examensarbetet. Ett stort utrymme ägnas åt hur examensarbeten vanligtvis ser ut och hur de kan utvecklas vidare. Även om boken fokuserar på examensarbeten på lärarutbildningen har dess resonemang relevans även för uppsatsarbeten som skrivs på andra nivåer samt för examens- och uppsatsarbeten som skrivs inom ramen för andra utbildningar.

Information

Författare:
Claes Nilholm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144183671
Utgivningsår:
2016
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
39165-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Claes Nilholm

Claes Nilholm är professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Upp...

 ;