Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

SMART

- ett sätt att genomföra forskningsöversikter
Skickas följande arbetsdag

Under senare år har behovet av att göra forskningsöversikter på ett systematiskt sätt uppmärksammats, inte minst för att mängden forskning ständigt ökar. SMART (Systematic Mapping and Analysis of Research Topographies) är ett sätt att systematiskt genomföra forskningsöversikter. I avhandlingar, artiklar, forskningsrapporter och uppsatser anges sällan hur man gått tillväga när översikten genomförts. Den här boken ger en utförlig beskrivning av hur SMART kan användas för att ge överblick över e...

Under senare år har behovet av att göra forskningsöversikter på ett systematiskt sätt uppmärksammats, inte minst för att mängden forskning ständigt ökar. SMART (Systematic Mapping and Analysis of Research Topographies) är ett sätt att systematiskt genomföra forskningsöversikter. I avhandlingar, artiklar, forskningsrapporter och uppsatser anges sällan hur man gått tillväga när översikten genomförts. Den här boken ger en utförlig beskrivning av hur SMART kan användas för att ge överblick över ett forskningsområde när man till exempel behöver placera in sitt arbete i tidigare forskning eller om man är intresserad av att beskriva och analysera ett forskningsområde som ett ändamål i sig. Boken vänder sig främst till forskare, forskarstuderande och studerande på master- och magisternivå.

    • Förord
      • 1
        13
        Inledning
        • 14
          Några grundläggande frågor
        • 15
          Varför är det viktigt att göra forskningsöversikter?
        • 16
          Varför har det blivit vanligare med forskningsöversikter?
        • 18
          Hur skiljer sig SMART från andra tillvägagångssätt?
        • 23
          Hur förstås relationen forskning–praktik i SMART?
        • 27
          På vilket sätt utövas makt när forskningsöversikter görs?
        • 29
          Bokens syfte och disposition
        • 29
          Syften
        • 30
          Disposition
        • 31
          Referenser
      • 2
        33
        Tillvägagångssättet i SMART
        • 34
          Teoretiska utgångspunkter
        • 34
          Olika kunskapstraditioner
        • 35
          SMART i relation till olika forskningstraditioner
        • 37
          Användningsområde
        • 37
          Exempel på områden
        • 39
          Två sätt att göra avgränsningar
        • 40
          Forskningen i fokus
        • 42
          Kartläggningens och analysens olika steg
        • 42
          Identifiera forskningsarenor och välja ut arbeten
        • 46
          Sammanställa bakgrundsdata
        • 47
          Göra en kartläggning och analys
        • 48
          Värdera styrkor och svagheter i forskningsfältet
        • 49
          Sammanfattning
        • 50
          Referenser
      • 3
        51
        SMART – ett exempel från det utbildningsvetenskapliga området
        • 52
          Inkludering
        • 55
          Tidigare forskningsöversikter
        • 56
          De olika stegen
        • 57
          Identifiering av forskningsarenor och val av artiklar
        • 60
          Bakgrundsdata, kartläggning och analys – kategoriseringar
        • 61
          Ämnen
        • 61
          Teoretiska traditioner
        • 65
          Metoder
        • 65
          Resultat/slutsatser
        • 66
          Vad menas med inkludering i artiklarna? (fokal analys)
        • 67
          Arbetsprocess och interbedömning
        • 69
          Bakgrundsdata, kartläggning och analys
        • 69
          Bakgrundsdata
        • 70
          Ämnen
        • 71
          Teoretisk tradition
        • 73
          Metoder
        • 74
          Resultat/slutsatser
        • 78
          Vad menas med inkludering i artiklarna?
        • 81
          Vilka styrkor och svagheter finns det i forskningsfältet?
        • 81
          Styrkor
        • 83
          Svagheter
        • 88
          Styrkor och svagheter i SMART
        • 88
          Styrkor i SMART
        • 90
          Svagheter i SMART
        • 92
          SMART i relation till utvecklingen av politik och praktik
        • 94
          Sammanfattning
        • 95
          Referenser
      • 4
        103
        SMART – en illustration från samhällsvetenskap
        • 104
          Identifiering av forskningsarenan och urval av arbeten
        • 110
          Bakgrundsdata och initial kartläggning
        • 113
          Möjligheter till ytterligare kartläggning och analys
        • 115
          Referenser
      • 5
        117
        SMART – en illustration från humaniora
        • 117
          Forskning om Herman Melville
        • 118
          Identifiering av forskningsarenan och urval av arbeten
        • 121
          Bakgrundsdata och initial kartläggning
        • 121
          Bakgrundsdata
        • 124
          Kartläggning – ämnen
        • 126
          Möjligheter till analys
        • 129
          Referenser
      • 6
        131
        Val och utvecklingsmöjligheter
        • 132
          Val
        • 132
          Val av forskningsarena
        • 135
          Val av arbeten
        • 137
          Analys av aspekter
        • 138
          Utvecklingsmöjligheter
        • 139
          Historisk och kulturell kontextualisering
        • 140
          Sociologisk kontextualisering
        • 140
          Några avslutande reflektioner
        • 144
          Referenser
    • 145
      Person- och sakregister

Information

Författare:
Claes Nilholm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144115672
Utgivningsår:
2017
Artikelnummer:
39407-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
147

Författare

Claes Nilholm

Claes Nilholm är professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Upp...

 ;