Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Etnografi i klassrummet
- 9Förord
- 13KAPITEL 1 Introduktion
- 13Etnografi
- 15Etnografisk terminologi
- 17Etnografiska kännetecken
- 18Bokens uppläggning och innehåll
- 20Läsråd
- 22Pedagogik, didaktik och andragogik
- 23Etnografisk handledning 1
- 27KAPITEL 2 Etnografins ursprung och historiska utveckling
- 28Några inslag i etnografins historiska utveckling
- 28Antiken – det kan ha varit med Herodotos det började
- 28Från berättelse till vetenskaplig beskrivning
- 30Medeltiden
- 30Kristna missionärers resor
- 30Upptäcktsresandes rapporter
- 31Lärda män och Sir John Mandevilles resor
- 32Upplysningstiden och Isaac Newton
- 33Romantiken och Jean-Jacques Rousseau
- 34Antropologi, etnologi och etnografi under 1800-talet
- 36Charles Darwin och evolutionstiden
- 38Föregångarna inom etnografin
- 40Antropologin som akademisk disciplin
- 40Antropologi och etnografi under 1900-talet
- 41Svensk etnografi
- 43KAPITEL 3 Den didaktiska etnografins rötter
- 46Etnografisk handledning 2
- 49KAPITEL 4 Förberedelser för det etnografiska fältarbetet
- 51Problemformulering
- 55Etnografisk handledning 3
- 56Kvalitativ och kvantitativ forskning
- 61Etnografisk handledning 4
- 61Kunskapssyn, människosyn och verklighetssyn
- 61Kunskapssyn
- 65Kunskapsområden och former av kunskap
- 66Människosyn
- 67Verklighetssyn och omvärldsuppfattningar
- 68Naturalism och positivism
- 71Kontrastering och reflektering
- 72Teoriers roll
- 76Etnografisk handledning 5
- 77Generaliserbarhet
- 78Validitet och reliabilitet
- 82Etnografisk handledning 6
- 83Metaforer, computer metaphors och andra
- 85Textsökning, textläsning och kritisk litteraturgranskning
- 87Etnografisk handledning 7
- 88Triangulering
- 90Kreativitet
- 94Utan idéer uppstår inga teorier
- 96Forskningsetiska principer
- 97KAPITEL 5 Deltagande observation
- 98Definition av deltagande observation
- 99Rollen som deltagande observatör
- 103Träning i att vara deltagande observatör
- 106Elevers, dvs informantens, två roller
- 107Hur vet man då vad man ska observera?
- 110Har jag verkligen observerat allt
- 114Etnografisk handledning 8
- 115KAPITEL 6 Etnografiska intervjuer
- 116Växelverkan (reflexiviteten) i den etnografiska intervjun
- 118Om frågandets karaktär i etnografiska studier
- 121Den informella intervjun – samtalet
- 127Etnografisk handledning 9
- 127Den formella intervjun – djupintervjun
- 129Inledningsstunden i etnografiska intervjuer
- 131Frågandets karaktär
- 132Etnografisk handledning 10
- 133KAPITEL 7 Om kultur
- 133Lärandekulturer är ständigt föränderliga
- 135Människan i sin egen tids kulturella samhällsutveckling
- 137Samhällskulturen idag – en definition
- 139Från tacit knowledge till kultur
- 141Etnografisk handledning 11
- 143KAPITEL 8 Etnografisk empiri och dokumentation
- 143Att tillträda fältet
- 145Urval
- 148Etnografisk handledning 12
- 148Att inleda datainsamling och dataproduktion samt etnografiska ”settings”
- 158Förtrogenhet med fältet
- 160Etnografisk dokumentation – fältnotis, dagbok och loggbok
- 169Berättande (narrativ
- 169Berättande och beskrivande
- 169Berättande, beskrivande och analyserande
- 169Berättande, beskrivande, analyserande och tolkande
- 180Etnografisk handledning 13
- 180Stödgruppen
- 184Etnografisk handledning 14
- 185KAPITEL 9 Det etnografiska analysarbetet
- 187Den fortlöpande (kontinuerliga) analysen
- 192Den avslutande analysen
- 194Etnografisk handledning 15
- 197KAPITEL 10 Att rapportera
- 201Etnografisk handledning 16
- 202Etnografisk handledning 17
- 205KAPITEL 11 Etnografi i undervisning och undervisningsbaserat lärande
- 207Läraren som forskare
- 210Läraren och vetenskapsmannen
- 215Ett etnografiskt förhållningssätt i undervisningen
- 216Att förändra tänkandet
- 221Dokumentationsrutiner i elevernas läranderum
- 221Dagbok och datumskrivande
- 223Elevmappar/Dokumentationspärmar
- 223Om elektronisk dokumentation och om datorn som sökredskap
- 224Att skriftligen samtala för att lära
- 225Profilbeskrivning
- 226Studieplanering
- 226Dokumentation av läsning av litteratur
- 226Fortsatt dokumentation
- 227Studiebesöksdokumentation
- 227Kurs- och/eller temaanalyser
- 228Besök på diverse ställen för att intervjua personer om skilda fenomen
- 228Sociala medier
- 229Individuellt skrivande och talande
- 229Datordokumentation
- 229Foton
- 229Bilddokumentationer
- 229Dokumentationsformer i lärares undersökande undervisning
- 230Fältnotiser
- 230Loggböcker
- 230Dagböcker
- 232Diverse kommentarer
- 232Foton
- 232Inspelningar
- 233Datorprogram och internet
- 233Att finna och kanske formulera problem (frågor) i undervisningen
- 234Att träffa eleverna och att ställa frågor
- 238Att skapa en miljö
- 241Epilog
- 242Etnografisk handledning 18
- 245Litteratur
- 253Person- och sakregister
Information
- Författare:
- Birgitta Kullberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144075044
- Utgivningsår:
- 2011
- Revisionsår:
- 2014
- Artikelnummer:
- 4655-03
- Upplaga:
- Tredje
- Sidantal:
- 258