Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Etnografi i klassrummet

Skickas följande arbetsdag

Vad är en etnografisk ansats när man vill undersöka och förbättra undervisning i klassrummet? Hur går den till och vilka resultat kan man nå? Birgitta Kullberg använder i denna bok sin långa erfarenhet och utveckling av det etnografiska forskningsperspektivet för att visa hur det är verkningsfullt på ett pedagogiskt, didaktiskt och vetenskapligt plan. I bokens första del introduceras etnografi som forskningsansats och forskningsmetod. Författaren beskriver hur en etnografisk studie förbereds...

Vad är en etnografisk ansats när man vill undersöka och förbättra undervisning i klassrummet? Hur går den till och vilka resultat kan man nå? Birgitta Kullberg använder i denna bok sin långa erfarenhet och utveckling av det etnografiska forskningsperspektivet för att visa hur det är verkningsfullt på ett pedagogiskt, didaktiskt och vetenskapligt plan. I bokens första del introduceras etnografi som forskningsansats och forskningsmetod. Författaren beskriver hur en etnografisk studie förbereds teoretiskt och praktiskt, genomförs och fort­löpande analyseras, samt hur denna analys fördjupas i en slutlig bearbetning för att sedan tolkas och rapporteras. I bokens andra del beskrivs hur ett etnografiskt förhållningssätt och undersökningsredskap – framför allt deltagande observationer och etnografiska intervjuer – med framgång kan användas i undervisningen och bidra till utvecklingen av dennas undersökande karaktär. Etnografi i klassrummet är skriven för att användas dels i förskol­lärar- och grundlärarutbildning, i kompetensutbildning för lärare och i forskarutbildning inom pedagogik och didaktik dels för verksamma lärare. Detta är den reviderade tredje upplagan.

      • 9
        Förord
      • 13
        KAPITEL 1 Introduktion
        • 13
          Etnografi
        • 15
          Etnografisk terminologi
        • 17
          Etnografiska kännetecken
        • 18
          Bokens uppläggning och innehåll
        • 20
          Läsråd
        • 22
          Pedagogik, didaktik och andragogik
        • 23
          Etnografisk handledning 1
      • 27
        KAPITEL 2 Etnografins ursprung och historiska utveckling
        • 28
          Några inslag i etnografins historiska utveckling
        • 28
          Antiken – det kan ha varit med Herodotos det började
        • 28
          Från berättelse till vetenskaplig beskrivning
        • 30
          Medeltiden
        • 30
          Kristna missionärers resor
        • 30
          Upptäcktsresandes rapporter
        • 31
          Lärda män och Sir John Mandevilles resor
        • 32
          Upplysningstiden och Isaac Newton
        • 33
          Romantiken och Jean-Jacques Rousseau
        • 34
          Antropologi, etnologi och etnografi under 1800-talet
        • 36
          Charles Darwin och evolutionstiden
        • 38
          Föregångarna inom etnografin
        • 40
          Antropologin som akademisk disciplin
        • 40
          Antropologi och etnografi under 1900-talet
        • 41
          Svensk etnografi
      • 43
        KAPITEL 3 Den didaktiska etnografins rötter
        • 46
          Etnografisk handledning 2
      • 49
        KAPITEL 4 Förberedelser för det etnografiska fältarbetet
        • 51
          Problemformulering
        • 55
          Etnografisk handledning 3
        • 56
          Kvalitativ och kvantitativ forskning
        • 61
          Etnografisk handledning 4
        • 61
          Kunskapssyn, människosyn och verklighetssyn
        • 61
          Kunskapssyn
        • 65
          Kunskapsområden och former av kunskap
        • 66
          Människosyn
        • 67
          Verklighetssyn och omvärldsuppfattningar
        • 68
          Naturalism och positivism
        • 71
          Kontrastering och reflektering
        • 72
          Teoriers roll
        • 76
          Etnografisk handledning 5
        • 77
          Generaliserbarhet
        • 78
          Validitet och reliabilitet
        • 82
          Etnografisk handledning 6
        • 83
          Metaforer, computer metaphors och andra
        • 85
          Textsökning, textläsning och kritisk litteraturgranskning
        • 87
          Etnografisk handledning 7
        • 88
          Triangulering
        • 90
          Kreativitet
        • 94
          Utan idéer uppstår inga teorier
        • 96
          Forskningsetiska principer
      • 97
        KAPITEL 5 Deltagande observation
        • 98
          Definition av deltagande observation
        • 99
          Rollen som deltagande observatör
        • 103
          Träning i att vara deltagande observatör
        • 106
          Elevers, dvs informantens, två roller
        • 107
          Hur vet man då vad man ska observera?
        • 110
          Har jag verkligen observerat allt
        • 114
          Etnografisk handledning 8
      • 115
        KAPITEL 6 Etnografiska intervjuer
        • 116
          Växelverkan (reflexiviteten) i den etnografiska intervjun
        • 118
          Om frågandets karaktär i etnografiska studier
        • 121
          Den informella intervjun – samtalet
        • 127
          Etnografisk handledning 9
        • 127
          Den formella intervjun – djupintervjun
        • 129
          Inledningsstunden i etnografiska intervjuer
        • 131
          Frågandets karaktär
        • 132
          Etnografisk handledning 10
      • 133
        KAPITEL 7 Om kultur
        • 133
          Lärandekulturer är ständigt föränderliga
        • 135
          Människan i sin egen tids kulturella samhällsutveckling
        • 137
          Samhällskulturen idag – en definition
        • 139
          Från tacit knowledge till kultur
        • 141
          Etnografisk handledning 11
      • 143
        KAPITEL 8 Etnografisk empiri och dokumentation
        • 143
          Att tillträda fältet
        • 145
          Urval
        • 148
          Etnografisk handledning 12
        • 148
          Att inleda datainsamling och dataproduktion samt etnografiska ”settings” 
        • 158
          Förtrogenhet med fältet
        • 160
          Etnografisk dokumentation – fältnotis, dagbok och loggbok
        • 169
          Berättande (narrativ
        • 169
          Berättande och beskrivande
        • 169
          Berättande, beskrivande och analyserande
        • 169
          Berättande, beskrivande, analyserande och tolkande
        • 180
          Etnografisk handledning 13
        • 180
          Stödgruppen
        • 184
          Etnografisk handledning 14
      • 185
        KAPITEL 9 Det etnografiska analysarbetet
        • 187
          Den fortlöpande (kontinuerliga) analysen
        • 192
          Den avslutande analysen
        • 194
          Etnografisk handledning 15
      • 197
        KAPITEL 10 Att rapportera
        • 201
          Etnografisk handledning 16
        • 202
          Etnografisk handledning 17
      • 205
        KAPITEL 11 Etnografi i undervisning och undervisningsbaserat lärande
        • 207
          Läraren som forskare
        • 210
          Läraren och vetenskapsmannen
        • 215
          Ett etnografiskt förhållningssätt i undervisningen
        • 216
          Att förändra tänkandet
        • 221
          Dokumentationsrutiner i elevernas läranderum
        • 221
          Dagbok och datumskrivande
        • 223
          Elevmappar/Dokumentationspärmar
        • 223
          Om elektronisk dokumentation och om datorn som sökredskap
        • 224
          Att skriftligen samtala för att lära
        • 225
          Profilbeskrivning
        • 226
          Studieplanering
    • 226
      Dokumentation av läsning av litteratur
        • 226
          Fortsatt dokumentation
        • 227
          Studiebesöksdokumentation
        • 227
          Kurs- och/eller temaanalyser
        • 228
          Besök på diverse ställen för att intervjua personer om skilda fenomen
        • 228
          Sociala medier
        • 229
          Individuellt skrivande och talande
        • 229
          Datordokumentation
        • 229
          Foton
        • 229
          Bilddokumentationer
        • 229
          Dokumentationsformer i lärares undersökande undervisning
        • 230
          Fältnotiser
        • 230
          Loggböcker
        • 230
          Dagböcker
        • 232
          Diverse kommentarer
        • 232
          Foton
        • 232
          Inspelningar
        • 233
          Datorprogram och internet
        • 233
          Att finna och kanske formulera problem (frågor) i undervisningen
        • 234
          Att träffa eleverna och att ställa frågor
        • 238
          Att skapa en miljö
        • 241
          Epilog
        • 242
          Etnografisk handledning 18
      • 245
        Litteratur
      • 253
        Person- och sakregister

Information

Författare:
Birgitta Kullberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144075044
Utgivningsår:
2011
Revisionsår:
2014
Artikelnummer:
4655-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
258

Författare

Birgitta Kullberg

Birgitta Kullberg, associate professor och fil.dr i pedagogik och didaktik, är verksam vid Göteborgs universitet. Under drygt tjugo år har Kullberg...

 ;