Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap

Skickas följande arbetsdag

Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Vad kännetecknar den goda forskningen och den vetenskapliga rapporten inom området utbildningsvetenskap? Vilka metoder, regler och konventioner finns? I alla högskoleutbildningar ingår forskningsmetodik dels som förberedelse för forskning och uppsatsskrivande, dels som ett led i att förstärka det vetenskapliga och akademiska förhållningssättet. Trots att likheterna är stora för vad vi anser vara ett vetenskapligt arbete, skiljer sig olika universitetsdiscipliner åt vad gäller hur forskningen...

Vad kännetecknar den goda forskningen och den vetenskapliga rapporten inom området utbildningsvetenskap? Vilka metoder, regler och konventioner finns? I alla högskoleutbildningar ingår forskningsmetodik dels som förberedelse för forskning och uppsatsskrivande, dels som ett led i att förstärka det vetenskapliga och akademiska förhållningssättet. Trots att likheterna är stora för vad vi anser vara ett vetenskapligt arbete, skiljer sig olika universitetsdiscipliner åt vad gäller hur forskningen kan gå till och hur den vetenskapliga uppsatsen bör vara utformad. Författaren till den här boken beskriver hur just forskningen och rapporteringen inom utbildningsvetenskap ser ut. Områden som tas upp är: Att utforma den inledande undersökningsplanen Att söka litteratur kring utbildningsvetenskaplig forskning Val av metod och undersökningsgruppForskarens statistiska grundbegreppUndersökningsrapportens struktur och några stilistiska synpunkter Redovisningen av uppsatsen på ett slutseminarium Boken är främst avsedd som handbok för lärarstuderande i deras avslutande examensarbete, men den är också användbar för den som skriver magister- och masteruppsatser inom beteendevetenskapliga ämnen samt forskarstuderande inom pedagogiskt arbete.

    • 5
      KAPITEL 1 Forskning som ett led i den akademiska utbildningen
        • 5
          Motiveringar för examensarbetet
        • 6
          Utbildningsvetenskap – tvärvetenskapliga möjligheter och dilemman
        • 9
          Handledare och partner
        • 15
          Bokens syften
    • 19
      KAPITEL 2 Att utforma en undersökningsplan
        • 19
          Den ideala forskningsprocessen
        • 24
          Litteratur om utbildningsvetenskaplig forskning
        • 34
          Kvalitativa och kvantitativa studier
        • 41
          Val av metod
        • 63
          Val av undersökningsgrupp
        • 74
          Sammanfattning av planeringen
    • 79
      KAPITEL 3 Forskarens statistiska grundbegrepp
        • 80
          Att göra tabeller och figurer
        • 85
          Medelvärden och spridningsmått
        • 94
          Beskrivning av samband
        • 106
          Hypotesprövning
        • 112
          Facit
    • 113
      KAPITEL 4 Undersökningsrapportens struktur
        • 114
          Titelsida
        • 116
          Sammanfattning (abstract
        • 118
          Innehållsförteckning
        • 120
          Inledning och problemområde
        • 122
          Litteraturgenomgång och teorianknytning
        • 128
          Preciserat syfte för den egna studien
        • 131
          Metod
        • 143
          Resultat
        • 149
          Diskussion och slutsatser
        • 151
          Referenser
        • 159
          Bilagor
    • 161
      KAPITEL 5 Text och layout
        • 162
          Stil, storlek, paginering
        • 163
          Att utforma bra rubriker
        • 164
          Att göra tabeller och figurer
        • 164
          Inledningar och sammanfattningar
        • 165
          Styckeindelning, stavning, tempus och pronomen
        • 167
          Språket
        • 172
          Referenser i texten
    • 181
      KAPITEL 6 Ventilering av den vetenskapliga uppsatsen
        • 182
          En vanlig gång i oppositionsförfarandet
        • 183
          Påminnelser inför seminariet
        • 186
          Opponentens förberedelse
        • 190
          Examinatorns uppgifter
    • 195
      KAPITEL 7 Framåtblick
        • 195
          Efter examensarbetet
        • 197
          Utbildningsvetenskaplig forskarutbildning
        • 203
          Bilaga A: Exempel på en sammanfattning
        • 205
          Bilaga B: Exempel på en innehållsförteckning
        • 207
          Bilaga C: Exempel på inledning av en uppsats
        • 211
          Bilaga D: Exempel på missiv
        • 213
          Bilaga E: Exempel på betygskriterier
        • 215
          Referenser
    • 219
      Sakregister

Information

Författare:
Staffan Stukát
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144052267
Utgivningsår:
2005
Revisionsår:
2011
Artikelnummer:
31816-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
240

Författare

Staffan Stukát

Staffan Stukát är fil.dr i pedagogik och undervisar i forskningsmetodik vid Institutionen för pedagogik och didaktik på Göteborgs universitet.

 ;

Vad kännetecknar den goda forskningen och den vetenskapliga rapporten inom området utbildningsvetenskap? Vilka metoder, regler och konventioner finns? I alla högskoleutbildningar ingår forskningsmetodik dels som förberedelse för forskning och uppsatsskrivande, dels som ett led i att förstärka det vetenskapliga och akademiska förhållningssättet. Trots att likheterna är stora för vad vi anser vara ett vetenskapligt arbete, skiljer sig olika universitetsdiscipliner åt vad gäller hur forskningen ...

Vad kännetecknar den goda forskningen och den vetenskapliga rapporten inom området utbildningsvetenskap? Vilka metoder, regler och konventioner finns? I alla högskoleutbildningar ingår forskningsmetodik dels som förberedelse för forskning och uppsatsskrivande, dels som ett led i att förstärka det vetenskapliga och akademiska förhållningssättet. Trots att likheterna är stora för vad vi anser vara ett vetenskapligt arbete, skiljer sig olika universitetsdiscipliner åt vad gäller hur forskningen kan gå till och hur den vetenskapliga uppsatsen bör vara utformad. Författaren till den här boken beskriver hur just forskningen och rapporteringen inom utbildningsvetenskap ser ut. Områden som tas upp är: Att utforma den inledande undersökningsplanen Att söka litteratur kring utbildningsvetenskaplig forskning Val av metod och undersökningsgrupp Forskarens statistiska grundbegreppUndersökningsrapportens struktur och några stilistiska synpunkter Redovisningen av uppsatsen på ett slutseminarium Boken är främst avsedd som handbok för lärarstuderande i deras avslutande examensarbete, men den är också användbar för den som skriver magister- och masteruppsatser inom beteendevetenskapliga ämnen samt forskarstuderande inom pedagogiskt arbete.

Information

Författare:
Staffan Stukát
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173382
Utgivningsår:
2005
Revisionsår:
2011
Artikelnummer:
31816-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Staffan Stukát

Staffan Stukát är fil.dr i pedagogik och undervisar i forskningsmetodik vid Institutionen för pedagogik och didaktik på Göteborgs universitet.

 ;