Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan

Skickas följande arbetsdag

Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Den här boken handlar om vardagligt arbete med elever i behov av särskilt stöd. Den ger inblickar i vad som händer inom skolans väggar när lärare utför två av sina viktigaste uppdrag, att förebygga och underlätta för elever som hamnat i svårigheter i skolarbetet. Boken erbjuder också läsaren goda möjligheter att reflektera över den egna synen på specialpedagogiskt arbete i skolan. I bokens kapitel illustreras flera skilda sätt att arbeta med elevgrupper, vilket innebär att läsaren möter en ra...

Den här boken handlar om vardagligt arbete med elever i behov av särskilt stöd. Den ger inblickar i vad som händer inom skolans väggar när lärare utför två av sina viktigaste uppdrag, att förebygga och underlätta för elever som hamnat i svårigheter i skolarbetet. Boken erbjuder också läsaren goda möjligheter att reflektera över den egna synen på specialpedagogiskt arbete i skolan. I bokens kapitel illustreras flera skilda sätt att arbeta med elevgrupper, vilket innebär att läsaren möter en rad olika skolmiljöer och lärare. Områden som behandlas är bl.a.: förebyggande arbete och kollegahandledninglärande i matematikinkluderad undervisning i liten klasssärskild undervisningsgruppföräldrainflytande och dokumentation. Boken vänder sig i första hand till studenter på lärarutbildning men riktar sig också till verksamma lärare i grundskolan och andra med intresse av området. För den lärarstudent som ännu inte kommit i kontakt med elever i behov av särskilt stöd ger boken en rad levande exempel på hur sådana möten kan se ut.

    • 7
      Författarpresentationer
    • 11
      Förord
        • Anna-Lena Eriksson Gustavsson, Kerstin Göransson och Claes Nilholm
    • 13
      Inledning
        • Anna-Lena Eriksson Gustavsson, Kerstin Göransson och Claes Nilholm
        • 13
          Skolans möte med barns och ungdomars olikheter förr och nu
        • 15
          En skola för alla – utbildning för alla
        • 18
          En skola för alla – integrering
        • 20
          2000-talets skola för alla – en inkluderande skola
        • 23
          2000-talets skola för alla – delaktighet – inkludering
        • 25
          Bokens kapitel
    • 33
      KAPITEL 1 Skolutveckling som förebyggande arbete
        • Kerstin Göransson
        • 34
          Förebyggande arbete – vari ligger problematiken
        • 34
          Forskning om förebyggande arbete
        • 35
          Nationell nivå
        • 36
          Skolnivå
        • 40
          Elevernas röster
        • 41
          Didaktiska samtal
        • 42
          Beskrivning av Solskolan
        • 43
          Samtalen
        • 48
          Några förutsättningar
        • 50
          Elevers röster om undervisningen
        • 51
          Avslutning
    • 55
      KAPITEL 2 Att tillsammans ta ett steg tillbaka
        • Kerstin Bladini
        • 55
          Inledning
        • 57
          Handledning som form för stöd
        • 58
          Specialpedagogers handledningssamtal
        • 60
          Handledningsteori
        • 62
          Styrningsdiskurser
        • 62
          Förändringsdiskurser
        • 63
          Distinktionsdiskurser
        • 65
          Handledning som verktyg och rum för reflektion
        • 66
          Handledning med fokus på elevens situation
        • 67
          Handledning med fokus på lärares reflektion
        • 68
          Två sätt att förstå handledning
        • 69
          Avslutande reflektioner
    • 73
      KAPITEL 3 Att lära sig - hur kan det gå till
        • Joakim Samuelsson och Anna-Lena Eriksson Gustavsson
        • 75
          Matematikens mål och form
        • 76
          Läsningens och skrivningens mål och form
        • 77
          Sociala sammanhang och språk
        • 79
          Exempel från den specialpedagogiska vardagen
        • 80
          Inventerande och orienterande praktiker
        • 83
          Lärarens intentioner förskjuts
        • 90
          Lotsande praktik
        • 93
          Möjligheter och hinder i den specialpedagogiska praktiken
        • 94
          Språket
        • 94
          Mentala kontexter
        • 95
          Avslutning
    • 97
      KAPITEL 4 Pojken med tidningarna
        • Gun-Marie Wetso
        • 99
          Hur kan situationen och behoven förstås
        • 100
          Förutsättningar för lärande
        • 101
          Utgångspunkt för arbetet
        • 103
          Mål och uppläggning
        • 104
          Att möta pojken med tidningarna utifrån hans behov
        • 106
          Sammanfattande diskussion
        • 107
          Att skapa pedagogiska rum
        • 107
          Upplevelsen av ett övermäktigt uppdrag
        • 108
          Tidiga insatser gav barnen och pedagogerna en chans
    • 111
      KAPITEL 5 Lärarna är också snälla, dom gör så gott dom kan
        • Claes Nilholm och Barbro Alm
        • 114
          Genomförande av studien
        • 116
          Situationen i klassen
        • 116
          Lärarnas strategier
        • 118
          Elevernas erfarenheter
        • 122
          Betydelsen av samarbetet mellan lärarna
        • 124
          Samsyn på barnen och arbetet med dem
        • 124
          En konfliktfri arbetsfördelning
        • 125
          Den personliga relationen
        • 126
          Betydelsen av en mindre grupp
        • 126
          Avslutande diskussion
    • 131
      KAPITEL 6 Livet i en särskild undervisningsgrupp
        • Eva Hjörne
        • 132
          Normalitet och avvikelse
        • 134
          Studier om specialklasser och särskilda undervisningsgrupper
        • 137
          Livet i en särskild undervisningsgrupp
        • 141
          Struktur
        • 143
          Träna sociala färdigheter och att vara i ”stor” klass
        • 146
          Avslutande diskussion
    • 151
      KAPITEL 7 Föräldrainflytande och elevdokumentation i skolan
        • Lisa Asp-Onsjö
        • 152
          Föräldrainflytande och delaktighet
        • 156
          Föräldrainflytande genom åtgärdsprogram
        • 158
          I skolan och i klassrummet
        • 158
          Vem är det som bråkar
        • 161
          I grundskolan eller i särskolan
        • 164
          Vad funkar för Ellen
        • 166
          Föräldrarnas ansvar i styrdokumenten
        • 168
          Diskussion
    • 173
      Sakregister

Information

Redaktörer:
Anna-Lena Eriksson-Gustavsson Kerstin Göransson Claes Nilholm
Författare:
Barbro Alm Elisabeth Asp-Onsjö Kerstin Bladini Eva Hjörne Joakim Samuelsson Gun-Marie Wetso
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144068909
Utgivningsår:
2011
Artikelnummer:
33950-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
176

Författare

Anna-Lena Eriksson-Gustavsson

Anna-Lena Eriksson Gustavsson är fil.dr och docent i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik. Hon arbetar som universitetslektor vid Linköpin...

Kerstin Göransson

Kerstin Göransson är docent i specialpedagogik vid Akademin för Utbildning, Kultur och Kommunikation vid Mälardalens högskola. Hon arbetar även som...

Claes Nilholm

Claes Nilholm är professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Upp...

Barbro Alm

Barbro Alm är utbildad grundskollärare och har 45 års erfarenhet av arbete inom skolan. Under 15 av dessa år har hon arbetat som speciallärare, båd...

Elisabeth Asp-Onsjö

Lisa Asp-Onsjö är filosofie doktor och universitetslektor. Hennes forskningsintresse rör frågor om inkludering och demokrati i allmänhet, med särsk...

Kerstin Bladini

Kerstin Bladini är fil.dr i pedagogik samt utbildad förskollärare och special­pedagog. Hon arbetar som lektor vid institutionen för pedagogiska stu...

Eva Hjörne

Eva Hjörne är fil dr i pedagogik. Hennes bakgrund innefattar både en socionom- och en lärarutbildning med arbetserfarenhet från barnpsykiatrin, sko...

Joakim Samuelsson

Joakim Samuelsson är fil.dr och docent i pedagogik med inriktning mot matematikdidaktik. Han arbetar som universitetslektor vid Linköpings universi...

Gun-Marie Wetso

Gun-Marie Wetso är fil.dr i specialpedagogik och lektor i pedagogik vid Högskolan Dalarna där hon arbetar inom lärarprogrammet och med fortbildning...

 ;

Den här boken handlar om vardagligt arbete med elever i behov av särskilt stöd. Den ger inblickar i vad som händer inom skolans väggar när lärare utför två av sina viktigaste uppdrag, att förebygga och underlätta för elever som hamnat i svårigheter i skolarbetet. Boken erbjuder också läsaren goda möjligheter att reflektera över den egna synen på specialpedagogiskt arbete i skolan. I bokens kapitel illustreras flera skilda sätt att arbeta med elevgrupper, vilket innebär att läsaren möter en ra...

Den här boken handlar om vardagligt arbete med elever i behov av särskilt stöd. Den ger inblickar i vad som händer inom skolans väggar när lärare utför två av sina viktigaste uppdrag, att förebygga och underlätta för elever som hamnat i svårigheter i skolarbetet. Boken erbjuder också läsaren goda möjligheter att reflektera över den egna synen på specialpedagogiskt arbete i skolan. I bokens kapitel illustreras flera skilda sätt att arbeta med elevgrupper, vilket innebär att läsaren möter en rad olika skolmiljöer och lärare. Områden som behandlas är bl.a.: förebyggande arbete och kollegahandledninglärande i matematikinkluderad undervisning i liten klasssärskild undervisningsgruppföräldrainflytande och dokumentation. Boken vänder sig i första hand till studenter på lärarutbildning men riktar sig också till verksamma lärare i grundskolan och andra med intresse av området. För den lärarstudent som ännu inte kommit i kontakt med elever i behov av särskilt stöd ger boken en rad levande exempel på hur sådana möten kan se ut.

Information

Redaktörer:
Anna-Lena Eriksson-Gustavsson Kerstin Göransson Claes Nilholm
Författare:
Barbro Alm Elisabeth Asp-Onsjö Kerstin Bladini Eva Hjörne Joakim Samuelsson Gun-Marie Wetso
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144172842
Utgivningsår:
2011
Artikelnummer:
33950-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Anna-Lena Eriksson-Gustavsson

Anna-Lena Eriksson Gustavsson är fil.dr och docent i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik. Hon arbetar som universitetslektor vid Linköpin...

Kerstin Göransson

Kerstin Göransson är docent i specialpedagogik vid Akademin för Utbildning, Kultur och Kommunikation vid Mälardalens högskola. Hon arbetar även som...

Claes Nilholm

Claes Nilholm är professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Upp...

Barbro Alm

Barbro Alm är utbildad grundskollärare och har 45 års erfarenhet av arbete inom skolan. Under 15 av dessa år har hon arbetat som speciallärare, båd...

Elisabeth Asp-Onsjö

Lisa Asp-Onsjö är filosofie doktor och universitetslektor. Hennes forskningsintresse rör frågor om inkludering och demokrati i allmänhet, med särsk...

Kerstin Bladini

Kerstin Bladini är fil.dr i pedagogik samt utbildad förskollärare och special­pedagog. Hon arbetar som lektor vid institutionen för pedagogiska stu...

Eva Hjörne

Eva Hjörne är fil dr i pedagogik. Hennes bakgrund innefattar både en socionom- och en lärarutbildning med arbetserfarenhet från barnpsykiatrin, sko...

Joakim Samuelsson

Joakim Samuelsson är fil.dr och docent i pedagogik med inriktning mot matematikdidaktik. Han arbetar som universitetslektor vid Linköpings universi...

Gun-Marie Wetso

Gun-Marie Wetso är fil.dr i specialpedagogik och lektor i pedagogik vid Högskolan Dalarna där hon arbetar inom lärarprogrammet och med fortbildning...

 ;