Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Ett lärande som fungerar

för alla
Skickas följande arbetsdag

Ett lärande som fungerar

för alla

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Hur gör vi för att skapa en tillgänglig lärmiljö i skolan? En lärmiljö som är tillåtande, kreativ, lustfylld och lagom utmanande och där varje elev ges utrymme att utvecklas. Är det ens möjligt? Och vad krävs för att nå dit? Begreppet en skola för alla kom med läroplanen Lgr 80 och har levt kvar som ett självklart begrepp i betydelsen att alla elever ska kunna utvecklas och trivas i skolan. Med läroplanerna som kom 2011 introducerades sedan begreppet inkludering som också det underströk alla...

Hur gör vi för att skapa en tillgänglig lärmiljö i skolan? En lärmiljö som är tillåtande, kreativ, lustfylld och lagom utmanande och där varje elev ges utrymme att utvecklas. Är det ens möjligt? Och vad krävs för att nå dit? Begreppet en skola för alla kom med läroplanen Lgr 80 och har levt kvar som ett självklart begrepp i betydelsen att alla elever ska kunna utvecklas och trivas i skolan. Med läroplanerna som kom 2011 introducerades sedan begreppet inkludering som också det underströk alla elevers rätt till utbildning. Tanken är god och ambitionen rimlig, men problemet med begreppen är att vi ofta fastnar i det rumsliga i vår bild av vad skolan är. Vi behöver därför skifta fokus och i större utsträckning prata om ett lärande för alla som omfattar inte bara den fysiska utan även den pedagogiska och sociala lärmiljön. Kunskapen om att förändring behövs för att kunna möta varje elev finns redan, men steget från kunskap till handling är inte lika enkelt. Ett lärande som fungerar - för alla är skriven för att inspirera och engagera läsaren till att påbörja en förändringsresa på skolan och i klassrummet. Författaren ger praktiska och vardagsnära tips och råd kring hur vi kan forma en undervisning som bättre når alla elever. Boken vänder sig till yrkesverksamma inom skolan och andra som är intresserade av skola, lärande och skolutveckling.

Förord 9

Så här är boken upplagd 11


 1 Inledning 13

Inkludering, exkludering, integration och segregation 15

Ett lärande för alla 17

Kognitiva svårigheter 18

Scaffolding i stället för curling 19

Universell design och UDL 20

Sammanfattning 24

Egna anteckningar 25


 2 Planering 27

Planera för verkligheten 29

Planeringsförslag 31

Sammanfattning 41

Anna Wassenius (Fröken Anna) 42

Egna anteckningar 44


 3 Genomförande 47

Uppstart 49

Genomgång 51

Elevers eget arbete 52

Avslut 53

Tips till genomförandemomentet 54

Sammanfattning 65

Moa Ahrnbom 66

Caroline Hägg 67

Egna anteckningar 69


 4 Efterarbete – bedömning och återkoppling  73

Efterarbete 75

Bedömning och återkoppling 78

Sammanfattning 81

Mattias Nilsson 82

Egna anteckningar 85


 5 HURRA 89

Handleda 91

Utvärdera 92

Reflektera och resonera 95

Att arbeta i team 96

Vikten av att fira 97

Sammanfattning 98

Linda Sikström och Daniel Prsa 98

Egna anteckningar 101


 6 Rollen som lärare 105

Kategoriskt eller relationellt perspektiv 107

Ledarskap i klassrummet 108

Sammanfattning 110

Egna anteckningar 111


 7 Men hur gör man då? 115

Att få med alla på utvecklingsresan 117

Frågor och uppgifter att arbeta med  121

Egna anteckningar 126

Avslutningsvis 129

Läsa vidare 131

Till sist! 133


 Bilagor

Färgkodad terminsplanering 137

Färgkodad ämnesplanering 139

Individuellt schema 141

Har jag koll?! 143

Magiska 7:an 145

Information

Författare:
Joanna Lundin
Illustratör:
Hanna Burnesson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144127132
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
39986-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
146

Författare

Joanna Lundin

Joanna Lundin är legitimerad hushållslärare och författare till två böcker om tillgängligt lärande och skolutveckling. Hon är verksam som pedagogis...

 ;

Hur gör vi för att skapa en tillgänglig lärmiljö i skolan? En lärmiljö som är tillåtande, kreativ, lustfylld och lagom utmanande och där varje elev ges utrymme att utvecklas. Är det ens möjligt? Och vad krävs för att nå dit? Begreppet en skola för alla kom med läroplanen Lgr 80 och har levt kvar som ett självklart begrepp i betydelsen att alla elever ska kunna utvecklas och trivas i skolan. Med läroplanerna som kom 2011 introducerades sedan begreppet inkludering som också det underströk alla...

Hur gör vi för att skapa en tillgänglig lärmiljö i skolan? En lärmiljö som är tillåtande, kreativ, lustfylld och lagom utmanande och där varje elev ges utrymme att utvecklas. Är det ens möjligt? Och vad krävs för att nå dit? Begreppet en skola för alla kom med läroplanen Lgr 80 och har levt kvar som ett självklart begrepp i betydelsen att alla elever ska kunna utvecklas och trivas i skolan. Med läroplanerna som kom 2011 introducerades sedan begreppet inkludering som också det underströk alla elevers rätt till utbildning. Tanken är god och ambitionen rimlig, men problemet med begreppen är att vi ofta fastnar i det rumsliga i vår bild av vad skolan är. Vi behöver därför skifta fokus och i större utsträckning prata om ett lärande för alla som omfattar inte bara den fysiska utan även den pedagogiska och sociala lärmiljön. Kunskapen om att förändring behövs för att kunna möta varje elev finns redan, men steget från kunskap till handling är inte lika enkelt. Ett lärande som fungerar - för alla är skriven för att inspirera och engagera läsaren till att påbörja en förändringsresa på skolan och i klassrummet. Författaren ger praktiska och vardagsnära tips och råd kring hur vi kan forma en undervisning som bättre når alla elever. Boken vänder sig till yrkesverksamma inom skolan och andra som är intresserade av skola, lärande och skolutveckling.

Information

Författare:
Joanna Lundin
Illustratör:
Hanna Burnesson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144183473
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
39986-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Joanna Lundin

Joanna Lundin är legitimerad hushållslärare och författare till två böcker om tillgängligt lärande och skolutveckling. Hon är verksam som pedagogis...

 ;