Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Elever i matematiksvårigheter

Förklaringar och förslag till åtgärder
Skickas följande arbetsdag

Elever i matematiksvårigheter

Förklaringar och förslag till åtgärder

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Boken som bygger på författarens avhandling belyser lättillgängligt och förtjänstfullt olika förklaringar till elevers svårigheter med matematiken i skolan samt hur omfattande problemet faktiskt är. Författaren redovisar inte bara utbildningsvetenskapliga förklaringar till låga prestationer utan ger framför allt konkreta förslag till åtgärder och tillvägagångssätt för hur lärare och skola ska kunna hjälpa dessa elever. Elever i matematiksvårigheter vänder sig till blivande och verksamma lär...

Boken som bygger på författarens avhandling belyser lättillgängligt och förtjänstfullt olika förklaringar till elevers svårigheter med matematiken i skolan samt hur omfattande problemet faktiskt är. Författaren redovisar inte bara utbildningsvetenskapliga förklaringar till låga prestationer utan ger framför allt konkreta förslag till åtgärder och tillvägagångssätt för hur lärare och skola ska kunna hjälpa dessa elever. Elever i matematiksvårigheter vänder sig till blivande och verksamma lärare i matematik, både på grundskolan och gymnasiet. Även specialpedagoger, speciallärare, skolledare samt lärarutbildare har stor nytta av boken för att ge eleverna bästa tänkbara förutsättningar för att lyckas med matematiken.

Förord 9

1 Introduktion 11

 

2 Min egen forskning 15

Presentation av min avhandling 15

Syfte och forskningsfrågor 15

Min metod 16

Några av mina forskningsresultat 17

Elevernas svar  18

Lärarnas svar  20

Lärarnas föreställning om elevernas svårigheter  21

Skolans åtgärder  22

Sammanfattning 23

 

3 Elever med låga prestationer 25

Hur stor andel av eleverna klarar inte matematiken? 26

Matematikresultat för Skåne Nordväst 27

Medelstaundersökningarna 29

Matematikresultat för migrantelever 31

Elever med svag teoretisk begåvning 32

Sammanfattning 33

 

4 Vad påverkar skolresultaten? 35

Segregering 36

Decentralisering 37

Differentiering 39

Individualisering 41

Lusten att lära 42

Sammanfattning 43

 

5 Lärandet som en social process 45

Det systemteoretiska perspektivet 45

Elevernas sociala nätverk 47

Det lärande landskapet 50

Elever, lärare och det systemteoretiska perspektivet  53

Utbildningsvetenskapligt perspektiv 54

Sammanfattning 55

 

6 Matematikängslan – mathanxiety 57

Känslors påverkan på undervisningen 57

Definition av matematikängslan 59

Förklaringar till matematikängslan  60

Elevernas syn på matematikängslan 64

Lärarna om matematikängslan 66

Åtgärder 66

 

7 Vad påverkar våra elevers matematikresultat? 69

Elevernas sociala bakgrund 69

Kognitiva svårigheter  73

Brister i undervisningen 76

Genusfrågor 80

Sammanfattning 82

 

8 Stökig arbetsmiljö och täta lärarbyten – en bakgrund till låga prestationer  85

Elevernas och lärarnas syn på arbetsmiljön 86

Arbetsro i skolan – åtgärder 87

Täta lärarbyten 90

Sammanfattning 92

 

9 Det defektologiska synsättet  93

Matematikstörning  94

Studier om dyskalkyli 95

Dyskalkyli – en sammanfattning av begreppet 97

Frekvenser för specifik SUM-elever 98

Sammanfattning 100

 

10 Det särskilda stödet 101

Stödinsatser 102

Elevers rätt till särskilt stöd  102

Specialpedagogiska insatser 103

Effekten av det särskilda stödet  105

Sammanfattning 107

 

11 Att arbeta med elever imatematiksvårigheter 109

Diagnostiskt arbetssätt  111

Formativ bedömning  113

Förändring av undervisningen 114

Interventionsprogram 119

Kognitiv träning 120

Åtgärder mot matematikängslan 126

Det matematiska landskapet 128

Elevernas läsutveckling 129

Att stärka elevernas självbild 131

Inkludering och lektionsdesign 133

Sammanfattning 134

Litteraturanvisningar 136

 

12 Epilog 141

Etnomatematik och sociomatematik 142

Framtida forskning 143

Referenser 145

Sakregister 151

Information

Författare:
Ingemar Karlsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144119922
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
39629-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
160

Författare

Ingemar Karlsson

Ingemar Karlsson arbetade länge som matematiklärare, lärarfortbildare och föreläsare i matematikdidaktik. Han mötte under sin yrkesverksamhet många...

 ;

Boken som bygger på författarens avhandling belyser lättillgängligt och förtjänstfullt olika förklaringar till elevers svårigheter med matematiken i skolan samt hur omfattande problemet faktiskt är. Författaren redovisar inte bara utbildningsvetenskapliga förklaringar till låga prestationer utan ger framför allt konkreta förslag till åtgärder och tillvägagångssätt för hur lärare och skola ska kunna hjälpa dessa elever. Elever i matematiksvårigheter vänder sig till blivande och verksamma lär...

Boken som bygger på författarens avhandling belyser lättillgängligt och förtjänstfullt olika förklaringar till elevers svårigheter med matematiken i skolan samt hur omfattande problemet faktiskt är. Författaren redovisar inte bara utbildningsvetenskapliga förklaringar till låga prestationer utan ger framför allt konkreta förslag till åtgärder och tillvägagångssätt för hur lärare och skola ska kunna hjälpa dessa elever. Elever i matematiksvårigheter vänder sig till blivande och verksamma lärare i matematik, både på grundskolan och gymnasiet. Även specialpedagoger, speciallärare, skolledare samt lärarutbildare har stor nytta av boken för att ge eleverna bästa tänkbara förutsättningar för att lyckas med matematiken.

Information

Författare:
Ingemar Karlsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144178370
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
39629-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Ingemar Karlsson

Ingemar Karlsson arbetade länge som matematiklärare, lärarfortbildare och föreläsare i matematikdidaktik. Han mötte under sin yrkesverksamhet många...

 ;