Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Elever i matematiksvårigheter

Elever i matematiksvårigheter
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Förord 9
1 Introduktion 11
2 Min egen forskning 15
Presentation av min avhandling 15
Syfte och forskningsfrågor 15
Min metod 16
Några av mina forskningsresultat 17
Elevernas svar 18
Lärarnas svar 20
Lärarnas föreställning om elevernas svårigheter 21
Skolans åtgärder 22
Sammanfattning 23
3 Elever med låga prestationer 25
Hur stor andel av eleverna klarar inte matematiken? 26
Matematikresultat för Skåne Nordväst 27
Medelstaundersökningarna 29
Matematikresultat för migrantelever 31
Elever med svag teoretisk begåvning 32
Sammanfattning 33
4 Vad påverkar skolresultaten? 35
Segregering 36
Decentralisering 37
Differentiering 39
Individualisering 41
Lusten att lära 42
Sammanfattning 43
5 Lärandet som en social process 45
Det systemteoretiska perspektivet 45
Elevernas sociala nätverk 47
Det lärande landskapet 50
Elever, lärare och det systemteoretiska perspektivet 53
Utbildningsvetenskapligt perspektiv 54
Sammanfattning 55
6 Matematikängslan – math anxiety 57
Känslors påverkan på undervisningen 57
Definition av matematikängslan 59
Förklaringar till matematikängslan 60
Elevernas syn på matematikängslan 64
Lärarna om matematikängslan 66
Åtgärder 66
7 Vad påverkar våra elevers matematikresultat? 69
Elevernas sociala bakgrund 69
Kognitiva svårigheter 73
Brister i undervisningen 76
Genusfrågor 80
Sammanfattning 82
8 Stökig arbetsmiljö och täta lärarbyten – en bakgrund till låga prestationer 85
Elevernas och lärarnas syn på arbetsmiljön 86
Arbetsro i skolan – åtgärder 87
Täta lärarbyten 90
Sammanfattning 92
9 Det defektologiska synsättet 93
Matematikstörning 94
Studier om dyskalkyli 95
Dyskalkyli – en sammanfattning av begreppet 97
Frekvenser för specifik SUM-elever 98
Sammanfattning 100
10 Det särskilda stödet 101
Stödinsatser 102
Elevers rätt till särskilt stöd 102
Specialpedagogiska insatser 103
Effekten av det särskilda stödet 105
Sammanfattning 107
11 Att arbeta med elever i matematiksvårigheter 109
Diagnostiskt arbetssätt 111
Formativ bedömning 113
Förändring av undervisningen 114
Interventionsprogram 119
Kognitiv träning 120
Åtgärder mot matematikängslan 126
Det matematiska landskapet 128
Elevernas läsutveckling 129
Att stärka elevernas självbild 131
Inkludering och lektionsdesign 133
Sammanfattning 134
Litteraturanvisningar 136
12 Epilog 141
Etnomatematik och sociomatematik 142
Framtida forskning 143
Referenser 145
Sakregister 151
Information
- Författare:
- Ingemar Karlsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144119922
- Utgivningsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 39629-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 160
Information
- Författare:
- Ingemar Karlsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144178370
- Utgivningsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 39629-SB01
- Upplaga:
- Första