Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Dyskalkyli

- definition, diagnos och intervention
Skickas följande arbetsdag

Dyskalkyli

- definition, diagnos och intervention

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Syftet med denna bok är att ge en bild av vad begreppet dyskalkyli egentligen omfattar. Ingemar sätter konsensusdokumentet ”The diagnosis and treatment of dyscalculia” (Haberstroh & Schulte-Körne 2019) i fokus för sin framställning. Dokumentet beskriver var forskningen står i dag, och det är dessutom inriktat mot den praktik som verkställer diagnos och behandling av dyskalkyli på vetenskapliga grunder. Det unika med denna bok är också att matematiklärare presenterar en metodik som visar sig...

Syftet med denna bok är att ge en bild av vad begreppet dyskalkyli egentligen omfattar. Ingemar sätter konsensusdokumentet ”The diagnosis and treatment of dyscalculia” (Haberstroh & Schulte-Körne 2019) i fokus för sin framställning. Dokumentet beskriver var forskningen står i dag, och det är dessutom inriktat mot den praktik som verkställer diagnos och behandling av dyskalkyli på vetenskapliga grunder. Det unika med denna bok är också att matematiklärare presenterar en metodik som visar sig vara verksam när det gäller att få en elev med dyskalkyli att bli godkänd i matematik. Eleven Emmy Olsson berättar om sin diagnos dyskalkyli. Matematikläraren Martina Östergren samt studerandeassistenten Carola Selerup Andersson redogör för hur det går till att undervisa Emmy till ett gott resultat med nya, okonventionella metoder. Bokens målgrupp är främst matematiklärare, skolledare och speciallärare.

Förord 9

Författarpresentation 11

 

1 Introduktion 13

Ingemar Karlsson

Syftet med boken 13

Bokens uppläggning 14

Matematiksvårigheter 16

Nytt konsensusdokument 17

 

2 Normal variation 19

Ingemar Karlsson

Normalfördelningen 19

Medelstaundersökningen 21

Elever med svag teoretisk begåvning 22

Elever med särskild begåvning  23

Särskilt undervisningsbehov i matematik  24

 

3 Specifik räknesvårighet 27

Ingemar Karlsson

Defektologiskt synsätt 27

Räknestörning  28

Medicinska och neurologiska förklaringsmodeller  29

Developmental dyscalculia (DD) 32

Elever med specifik SUM  33

Förekomst av dyskalkyli  34

 

4 Utbildningsvetenskapliga förklaringar 37

Ingemar Karlsson

Skolverkets analys 37

Didaktikens roll  38

Känslors påverkan på elevernas matematikresultat 39

Bristande undervisning 42

Arbetsminnet 42

Vad säger eleverna? 44

 

5 Forskning om dyskalkyli  47

Ingemar Karlsson

Tidig forskning om räknestörning  47

Neuropsykologisk forskning och pedagogiken 48

Forskning kring orsaker till dyskalkyli 50

Ärftlig disposition 52

Summering av dyskalkylibegreppet 53

 

6 Vem är Emmy?  57

Ingemar Karlsson & Emmy Olsson

Emmys bakgrund  57

Emmys grundskoletid 60

Emmy som gymnasieelev 62

 

7 Stödinsatser 67

Ingemar Karlsson & Martina Östergren

Särskilt stöd 67

Elevers rätt till särskilt stöd 67

Åtgärdsprogram 68

Extra anpassningar  69

Särskild undervisningsgrupp och anpassad studiegång  69

Inkludering 70

 

8 Emmys studerandeassistent Carola redovisar sitt arbete  79

Carola Selerup Andersson

Assistenten berättar om hjälpen till Emmy 79

 

9 Att diagnostisera dyskalkyli  87

Ingemar Karlsson

Ämnesprov, tester och screening 87

Diagnos 88

Sällsynta diagnoser  89

Behandling 90

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) 91

Stockholms läns landsting 93

Region Skåne 94

 

10 Pedagogiska åtgärder 95

Ingemar Karlsson

Konsensusrapporten: intervention 95

Evidens 96

Interventionstriangeln 98

Modell för intensivundervisning 100

Strukturerat arbetssätt 100

Undantagsbestämmelsen 101

 

11 Hur Emmy har arbetat med sina pedgoger 103

Emmy Olsson, Carola Selerup Andersson & Martina Östergren

Hjälpmedel  103

Formelbok 104

Tallinjer 111

Visuell kompensation  112

Röda pricken 115

Babakus 118

Tiobasmaterial 127

Miniräknare 131

Whiteboard 132

Faktoriseringstabellen 133

Gradskivan  135

Skrivhjälp 138

 

12 Muntlig matematik 141

Emmy Olsson, Carola Selerup Andersson & Martina Östergren

Pedagogisk lotsning 141

Sånger och ramsor 146

Energibesparing 156

Tala och skriva siffror  157

 

13 Emmys matematiska utveckling  159

Emmy Olsson, Carola Selerup Andersson & Martina Östergren

Framgångsfaktorer 159

Enskild undervisning 160

Extra resurs 161

Snabb återkoppling 161

Prestigelöst samarbete 162

Epilog 165

Referenser 167

Sakregister 173

Information

Författare:
Ingemar Karlsson Carola Andersson Emmy Olsson Martina Östergren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144156583
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
44979-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
174

Författare

Ingemar Karlsson

Ingemar Karlsson arbetade länge som matematiklärare, lärarfortbildare och föreläsare i matematikdidaktik. Han mötte under sin yrkesverksamhet många...

Carola Andersson

Studerandeassistenten Carola Selerup Andersson har tjugo års erfarenhet av att arbeta med elever med olika funktionsvariationer på Riksgymnasiet i ...

Emmy Olsson

Universitetsstudenten Emmy Olsson blev diagnostiserad med dyskalkyli under sin gymnasietid där Martina Östergren var hennes ansvariga matematiklära...

Martina Östergren

Martina Östergren arbetar som speciallärare i matematik på Riksgymnasiet/C4- skolan i Kristianstad. Hon har skrivit boken Inspirerande matematikund...

 ;

Syftet med denna bok är att ge en bild av vad begreppet dyskalkyli egentligen omfattar. Ingemar sätter konsensusdokumentet ”The diagnosis and treatment of dyscalculia” (Haberstroh & Schulte-Körne 2019) i fokus för sin framställning. Dokumentet beskriver var forskningen står i dag, och det är dessutom inriktat mot den praktik som verkställer diagnos och behandling av dyskalkyli på vetenskapliga grunder. Det unika med denna bok är också att matematiklärare presenterar en metodik som visar sig...

Syftet med denna bok är att ge en bild av vad begreppet dyskalkyli egentligen omfattar. Ingemar sätter konsensusdokumentet ”The diagnosis and treatment of dyscalculia” (Haberstroh & Schulte-Körne 2019) i fokus för sin framställning. Dokumentet beskriver var forskningen står i dag, och det är dessutom inriktat mot den praktik som verkställer diagnos och behandling av dyskalkyli på vetenskapliga grunder. Det unika med denna bok är också att matematiklärare presenterar en metodik som visar sig vara verksam när det gäller att få en elev med dyskalkyli att bli godkänd i matematik. Eleven Emmy Olsson berättar om sin diagnos dyskalkyli. Matematikläraren Martina Östergren samt studerandeassistenten Carola Selerup Andersson redogör för hur det går till att undervisa Emmy till ett gott resultat med nya, okonventionella metoder. Bokens målgrupp är främst matematiklärare, skolledare och speciallärare.

Information

Författare:
Ingemar Karlsson Carola Andersson Emmy Olsson Martina Östergren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144181844
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
44979-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Ingemar Karlsson

Ingemar Karlsson arbetade länge som matematiklärare, lärarfortbildare och föreläsare i matematikdidaktik. Han mötte under sin yrkesverksamhet många...

Carola Andersson

Studerandeassistenten Carola Selerup Andersson har tjugo års erfarenhet av att arbeta med elever med olika funktionsvariationer på Riksgymnasiet i ...

Emmy Olsson

Universitetsstudenten Emmy Olsson blev diagnostiserad med dyskalkyli under sin gymnasietid där Martina Östergren var hennes ansvariga matematiklära...

Martina Östergren

Martina Östergren arbetar som speciallärare i matematik på Riksgymnasiet/C4- skolan i Kristianstad. Hon har skrivit boken Inspirerande matematikund...

 ;