Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Bra matematik för alla

Nödvändig för elever med inlärningssvårigheter
Skickas följande arbetsdag

Författaren ger i denna bok – nu i en något omarbetad och kompletterad upplaga – beskrivningar av och synpunkter på faktorer som kan orsaka inlärningssvårigheter, företrädesvis matematiksvårigheter. Framför allt betonas vikten av förebyggande åtgärder – att skapa förutsättningar för en gynnsam inlärning för alla elever, särskilt för dem som av olika anledningar behöver en mer tillrättalagd undervisning. Boken innehåller många praktiska förslag på hur matematikundervisningen i grundskolan kan...

Författaren ger i denna bok – nu i en något omarbetad och kompletterad upplaga – beskrivningar av och synpunkter på faktorer som kan orsaka inlärningssvårigheter, företrädesvis matematiksvårigheter. Framför allt betonas vikten av förebyggande åtgärder – att skapa förutsättningar för en gynnsam inlärning för alla elever, särskilt för dem som av olika anledningar behöver en mer tillrättalagd undervisning. Boken innehåller många praktiska förslag på hur matematikundervisningen i grundskolan kan utformas mot ett ökat elevengagemang, där laborativt arbete och undersökande aktiviteter i kombination med reflekterande samtal och diskussioner blir naturliga och självklara inslag. För att understryka språkets stora betydelse beskriver författaren i denna upplaga såväl testmaterialet Analys av läsförståelse i Problemlösning som datorprogrammet Logik i matematik. Dessa båda nytillkomna hjälpmedel kan bidra till att göra läraren ännu mer uppmärksam på vikten av att ägna tid åt såväl språkliga övningar som logiskt tänkande. Boken vänder sig främst till lärare och blivande lärare, men kan också läsas av andra som önskar fördjupa sig i matematikdidaktiska frågor. Framställningen präglas av både humor och värme.

      • 7
        Förord
      • 1
        9
        Inledning
        • 9
          En komplicerad skolgång
        • 10
          Ordblindhet – ett nytt begrepp
        • 11
          Utbildning i etapper
        • 12
          Lärare i läsklass
        • 14
          Matematik med vuxna dyslektiker
        • 15
          Matematiksvårigheter och dyslexi
      • 2
        16
        Matematik för alla
        • 16
          Progressiva idéer inte helt nya
        • 17
          Den monografiska metoden
        • 19
          Begrepp före symboler
        • 20
          Matematikens mål
        • 21
          Lgr 69 och Lgr 80
        • 21
          Lpo 94 och Kursplan 2000 i matematik
        • 24
          Undervisningens utformning
        • 25
          Undervisningens planering
        • 27
          Klar målsättning
        • 28
          Individanpassad undervisning
        • 28
          Ett problembaserat lärande
        • 29
          Från det konkreta till det abstrakta
        • 30
          Olika inlärningsnivåer i matematik
        • 31
          Nivå 1. TÄNKA – TALA
        • 33
          Nivå 2. GÖRA – PRÖVA
        • 36
          Nivå 3. SYNLIGGÖRA
        • 37
          Nivå 4. FÖRSTÅ – FORMULERA
        • 40
          Nivå 5. TILLÄMPNING
        • 42
          Nivå 6. KOMMUNIKATION
        • 43
          Matematikämnet i förändring
      • 3
        45
        Språkets roll i matematiken
        • 46
          Elevens språk
        • 48
          Jämförelseord
        • 49
          Matematikord
        • 50
          Språket och det logiska tänkandet
        • 52
          Olika tankeprocesser
        • 55
          Konvergent och divergent tänkande
        • 56
          Förmåga och kreativitet
        • 58
          Samtal och lärande
        • 60
          Lärarens språk
        • 61
          Nybörjarundervisning
        • 63
          LTG och MTG – två parallella arbetssätt
      • 4
        66
        Specialundervisning och läroplaner
        • 68
          Vad är dyslexi?
        • 69
          Vilka symptom tyder på dyslexi?
        • 72
          Hjälper eller stjälper skolan elever med dyslexi?
        • 73
          90-talets dyslexidebatt
        • 74
          Har vi något att lära av Nya Zeelands läsprogram?
        • 76
          Vad är dyskalkyli
        • 76
          Skolans skyldigheter och Lpo 94
      • 5
        79
        Matematiksvårigheter
        • 80
          Matematiksvårigheter – varför?
        • 80
          A. Primära faktorer
        • 82
          B. Sekundära faktorer
        • 87
          Olika svårighetstyper
        • 88
          Olika elevreaktioner
        • 89
          Matematiksvårigheter eller outnyttjade möjligheter
        • 90
          Pedagogiska insatser
      • 6
        92
        Laborativt arbetssätt
        • 93
          Rörelse och tänkande
        • 94
          Laborativa hjälpmedel
        • 95
          Logiska block
        • 96
          Strukturell materiel
        • 96
          Räkneväskan
        • 97
          Centimo-materiel
        • 97
          Multibasmateriel
        • 99
          Cuisenaires färgstavar
        • 100
          Mäta och jämföra
        • 101
          Likhet (=) och olikhet (¤)
        • 102
          Färgalgebra
        • 104
          De matematiska processerna
        • 107
          Öva ord och tolka olika instruktioner
      • 7
        108
        Taluppfattning
        • 109
          Talbegreppet i flera steg
        • 114
          Inlärningsgång för talet fem
        • 115
          Olika namn för samma tal
        • 118
          De fyra räknesätten
        • 119
          Addition och subtraktion
        • 123
          Tiotalsövergång
        • 125
          Multiplikation och division
        • 127
          Positionssystemet
        • 130
          Tal i decimalform
        • 132
          Tal i bråkform
        • 132
          Bråk i olika ”roller”
        • 133
          Introduktion till tal i bråkform
        • 135
          Helheten och delarna
        • 138
          Procentbegreppet
        • 138
          Användning av procent
        • 139
          Introduktion och övningar av procentbegreppet
        • 142
          Proportionalitet
        • 143
          Algebra
      • 8
        147
        Räkna med tal
        • 147
          Tänkande och talmönster
        • 148
          Multiplikation i rutnät
        • 150
          Uppdelning av tal på olika sätt
        • 152
          Huvudräkning
        • 152
          Lite historik
        • 157
          Förutsättningar för en effektiv huvudräkning
        • 160
          Olika strategier
        • 167
          Vedisk matematik
        • 169
          Tillämpningar enligt Sifferleken
        • 170
          Räkna med decimaler
        • 171
          Multiplikation
        • 174
          Division
        • 176
          Huvudräkning eller algoritmräkning
      • 9
        179
        Undersökande aktiviteter
        • 180
          Mätningar och enheter
        • 183
          Geometri
        • 185
          Statistik
        • 187
          Lära i samspel
        • 187
          Hälften – halv
        • 188
          Köpsituationer
        • 190
          Bestämning av ”pi”
        • 191
          Vad nytt i dag?
      • 10
        192
        Problemlösning
        • 193
          Läsa och tyda text
        • 195
          Formulera fakta till givna fakta
        • 197
          Räknehändelser
        • 198
          Varierande problemlösningsförmåga
        • 198
          Olika lösningsnivåer
        • 201
          Olika lösningsstrategier
        • 204
          Problemlösning med färgstavar
        • 209
          Från laborationer till ekvationer
      • 11
        215
        Diagnos – ett hjälpmedel
        • 216
          Diagnoser relateras till krav
        • 217
          Läraransvar och elevansvar
        • 219
          Diagnos vid skolstarten
        • 225
          Nationella diagnosmaterial
        • 226
          Diagnostiskt material
        • 228
          Bilagor
        • 232
          Referenser
        • 236
          Person- och sakregister

Information

Författare:
Gudrun Malmer
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144024028
Utgivningsår:
1999
Revisionsår:
2002
Artikelnummer:
7211-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
240

Författare

Gudrun Malmer

Gudrun Malmer, fil. hedersdoktor, har bred pedagogisk erfarenhet som klasslärare, speciallärare, skolledare samt som metodiklektor i specialpedagog...

 ;