Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Bra matematik för alla
- 7Förord
- 19Inledning
- 9En komplicerad skolgång
- 10Ordblindhet – ett nytt begrepp
- 11Utbildning i etapper
- 12Lärare i läsklass
- 14Matematik med vuxna dyslektiker
- 15Matematiksvårigheter och dyslexi
- 216Matematik för alla
- 16Progressiva idéer inte helt nya
- 17Den monografiska metoden
- 19Begrepp före symboler
- 20Matematikens mål
- 21Lgr 69 och Lgr 80
- 21Lpo 94 och Kursplan 2000 i matematik
- 24Undervisningens utformning
- 25Undervisningens planering
- 27Klar målsättning
- 28Individanpassad undervisning
- 28Ett problembaserat lärande
- 29Från det konkreta till det abstrakta
- 30Olika inlärningsnivåer i matematik
- 31Nivå 1. TÄNKA – TALA
- 33Nivå 2. GÖRA – PRÖVA
- 36Nivå 3. SYNLIGGÖRA
- 37Nivå 4. FÖRSTÅ – FORMULERA
- 40Nivå 5. TILLÄMPNING
- 42Nivå 6. KOMMUNIKATION
- 43Matematikämnet i förändring
- 345Språkets roll i matematiken
- 46Elevens språk
- 48Jämförelseord
- 49Matematikord
- 50Språket och det logiska tänkandet
- 52Olika tankeprocesser
- 55Konvergent och divergent tänkande
- 56Förmåga och kreativitet
- 58Samtal och lärande
- 60Lärarens språk
- 61Nybörjarundervisning
- 63LTG och MTG – två parallella arbetssätt
- 466Specialundervisning och läroplaner
- 68Vad är dyslexi?
- 69Vilka symptom tyder på dyslexi?
- 72Hjälper eller stjälper skolan elever med dyslexi?
- 7390-talets dyslexidebatt
- 74Har vi något att lära av Nya Zeelands läsprogram?
- 76Vad är dyskalkyli
- 76Skolans skyldigheter och Lpo 94
- 579Matematiksvårigheter
- 80Matematiksvårigheter – varför?
- 80A. Primära faktorer
- 82B. Sekundära faktorer
- 87Olika svårighetstyper
- 88Olika elevreaktioner
- 89Matematiksvårigheter eller outnyttjade möjligheter
- 90Pedagogiska insatser
- 692Laborativt arbetssätt
- 93Rörelse och tänkande
- 94Laborativa hjälpmedel
- 95Logiska block
- 96Strukturell materiel
- 96Räkneväskan
- 97Centimo-materiel
- 97Multibasmateriel
- 99Cuisenaires färgstavar
- 100Mäta och jämföra
- 101Likhet (=) och olikhet (¤)
- 102Färgalgebra
- 104De matematiska processerna
- 107Öva ord och tolka olika instruktioner
- 7108Taluppfattning
- 109Talbegreppet i flera steg
- 114Inlärningsgång för talet fem
- 115Olika namn för samma tal
- 118De fyra räknesätten
- 119Addition och subtraktion
- 123Tiotalsövergång
- 125Multiplikation och division
- 127Positionssystemet
- 130Tal i decimalform
- 132Tal i bråkform
- 132Bråk i olika ”roller”
- 133Introduktion till tal i bråkform
- 135Helheten och delarna
- 138Procentbegreppet
- 138Användning av procent
- 139Introduktion och övningar av procentbegreppet
- 142Proportionalitet
- 143Algebra
- 8147Räkna med tal
- 147Tänkande och talmönster
- 148Multiplikation i rutnät
- 150Uppdelning av tal på olika sätt
- 152Huvudräkning
- 152Lite historik
- 157Förutsättningar för en effektiv huvudräkning
- 160Olika strategier
- 167Vedisk matematik
- 169Tillämpningar enligt Sifferleken
- 170Räkna med decimaler
- 171Multiplikation
- 174Division
- 176Huvudräkning eller algoritmräkning
- 9179Undersökande aktiviteter
- 180Mätningar och enheter
- 183Geometri
- 185Statistik
- 187Lära i samspel
- 187Hälften – halv
- 188Köpsituationer
- 190Bestämning av ”pi”
- 191Vad nytt i dag?
- 10192Problemlösning
- 193Läsa och tyda text
- 195Formulera fakta till givna fakta
- 197Räknehändelser
- 198Varierande problemlösningsförmåga
- 198Olika lösningsnivåer
- 201Olika lösningsstrategier
- 204Problemlösning med färgstavar
- 209Från laborationer till ekvationer
- 11215Diagnos – ett hjälpmedel
- 216Diagnoser relateras till krav
- 217Läraransvar och elevansvar
- 219Diagnos vid skolstarten
- 225Nationella diagnosmaterial
- 226Diagnostiskt material
- 228Bilagor
- 232Referenser
- 236Person- och sakregister
Information
- Författare:
- Gudrun Malmer
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144024028
- Utgivningsår:
- 1999
- Revisionsår:
- 2002
- Artikelnummer:
- 7211-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 240