
Kommande
Sexualitet och relationer

Sexualitet och relationer
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord till andra upplagan 11
Om författarna 13
Del I Uppdrag
1. Vad är sexualitet och relationer? 17
Simon Ceder
Sexualitet och relationer i dagens samhälle 17
Sexualitet och relationer som kunskapsområde i skolan 19
Kunskapsområdets tre sidor 20
Risk- och friskperspektiv 21
Elevdelaktighet 22
Inkludering och ett normmedvetet förhållningssätt 22
Vem avgör vad undervisningen om sexualitet och relationer ska innehålla? 22
Hur ser dagens undervisning om sexualitet och relationer ut? 23
Om boken 24
Sammanfattning 26
2. Sexualitet och relationer i skolans styrdokument 27
Karin Gunnarsson
Läroplanen – värden och kunskap 27
Värdegrunden: demokrati, jämställdhet och normer 29
Kunskapsuppdraget: kurs- och ämnesplaner 30
Ett sammanhållet uppdrag 31
Förändrade benämningar och begrepp 31
Att motverka diskriminering och kränkande behandling 34
Främjande, förebyggande och åtgärdande 34
Juridifiering: styrning genom juridiska principer 35
Skolans hälsofrämjande arbete 37
Elevhälsans roll 38
Sammanfattning 39
Del II Kontext
3. Kunskapssyn 43
Simon Ceder & Karin Gunnarsson
Ett tvärvetenskapligt kunskapsområde 43
Objektivism 44
Konstruktionism 47
Posthumanism 51
Kunskapssynernas inverkan på skolans arbete med jämställdhet, kön och sexualitet 54
Genuspedagogik 55
Normkritisk pedagogik 55
Posthumanistisk pedagogik 56
Sammanfattning 57
4. Historisk tillbakablick och internationell utblick 59
Karin Gunnarsson & Simon Ceder
Historisk tillbakablick 59
1940–1950-talen: viktigt men känsligt fostransuppdrag 60
1960–1970-talen: sexuella rörelser och frigörelse 62
1980–1990-talen: hiv/aids, självkänsla och värdegrund 63
2000-talet: identitet, normkritik och likabehandlingsarbete 65
Kontinuitet och förändring 66
Internationell utblick 67
Internationella föreningars arbete med sexuell hälsa 68
Generella likheter och skillnader 69
Politik och policy 70
Sexualundervisning i pluralistiska samhällen 71
Mest likheter i Norden 72
Sammanfattning 73
5. Sexualitet och relationer bland unga 75
Simon Ceder & Karin Gunnarsson
Sexualitet 75
Sexuella värdehierarkier 76
Ungas sexualitet och sexuella hälsa 76
Lagar om sex 78
Samtycke 79
Bilder av sex 80
Pornografi 81
Ungas egna bilder 83
Relationer 84
Förändringar i synen på kärleksrelationer 84
Vänskap och tvåsamhet 86
Identitet, kön och kropp 88
Digitala relationer och sexualiserat språk 90
Våld och utsatthet i barns och ungas tillvaro 92
Utsatthet bland minoritetsgrupper 94
Hedersrelaterat våld och förtryck 96
Sammanfattning 98
Del III Undervisning
6. Skolgemensamma strategier 101
Elisabeth Lisa Öhman
Att organisera för en helhet 101
Rektor som pedagogisk ledare 102
En skolgemensam plan 103
Ämnesövergripande strategier 105
Elevers delaktighet och inflytande 106
Utvecklingen av ett kunskapsområde 108
Arbets- och utvecklingsorganisation 109
Kompetensutveckling 110
Förändringsaktörer 111
Sammanfattning 112
7 Undervisning om och med normer 115
Auli Arvola Orlander
Vad är och vad gör normer? 115
Normkritisk pedagogik 117
Intersektionalitet – bortom enkla förklaringar 118
Undervisning med normkritiskt perspektiv 121
Ett reflekterande förhållningssätt 122
Representation i undervisningsmaterial 125
Metoder och normkritik 126
Normer och språk 127
Sammanfattning 129
8. Didaktiska val och villkor 131
Sara Planting-Bergloo
Hur skapas delaktighet och inkludering? 131
Delaktighet i klassrummet 131
Inkludering, exkludering, diskriminering 136
I spänningsfältet mellan trygghet och obehag 138
Sexualundervisning som autentisk och trygg 139
Kunskapsinnehåll som tryggt eller obehagligt 139
Göra rum för känslor 141
Tyst i klassen? 144
Aktörer i skolans sexualundervisning 145
Film och rörlig bild 145
Externa aktörer i skolan 147
Sammanfattning 148
9. Ämnesdidaktiska ingångar 149
Karin Gunnarsson, Sara Planting-Bergloo, Simon Ceder, Elisabeth Lisa Öhman & Auli Arvola Orlander
Ämnesdidaktik: att utforma undervisning 149
Ämnesintegrerat och ämnesövergripande 150
Ämnesspecifika ingångar 153
Bild och estetiska ämnen 155
Svenska och språkämnen 162
Samhällskunskap och samhällsorienterande ämnen 168
Biologi och naturvetenskapliga ämnen 173
Sammanfattning 178
10. Slutord – att möta sexualitet och relationer i skolan 179
Simon Ceder, Karin Gunnarsson, Sara Planting-Bergloo, Elisabeth Lisa Öhman & Auli Arvola Orlander
Föränderlighet 179
Engagemang 181
Spänningar 182
Att mötas 184
Referenser 185
Register 201
Information
- Författare:
- Simon Ceder Karin Gunnarsson Sara Planting-Bergloo Lisa Elisabeth Öhman Auli Arvola Orlander
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144190792
- Utgivningsår:
- 2021
- Revisionsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 44109-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 204
Förord till andra upplagan 11
Om författarna 13
Del I Uppdrag
1. Vad är sexualitet och relationer? 17
Simon Ceder
Sexualitet och relationer i dagens samhälle 17
Sexualitet och relationer som kunskapsområde i skolan 19
Kunskapsområdets tre sidor 20
Risk- och friskperspektiv 21
Elevdelaktighet 22
Inkludering och ett normmedvetet förhållningssätt 22
Vem avgör vad undervisningen om sexualitet och relationer ska innehålla? 22
Hur ser dagens undervisning om sexualitet och relationer ut? 23
Om boken 24
Sammanfattning 26
2. Sexualitet och relationer i skolans styrdokument 27
Karin Gunnarsson
Läroplanen – värden och kunskap 27
Värdegrunden: demokrati, jämställdhet och normer 29
Kunskapsuppdraget: kurs- och ämnesplaner 30
Ett sammanhållet uppdrag 31
Förändrade benämningar och begrepp 31
Att motverka diskriminering och kränkande behandling 34
Främjande, förebyggande och åtgärdande 34
Juridifiering: styrning genom juridiska principer 35
Skolans hälsofrämjande arbete 37
Elevhälsans roll 38
Sammanfattning 39
Del II Kontext
3. Kunskapssyn 43
Simon Ceder & Karin Gunnarsson
Ett tvärvetenskapligt kunskapsområde 43
Objektivism 44
Konstruktionism 47
Posthumanism 51
Kunskapssynernas inverkan på skolans arbete med jämställdhet, kön och sexualitet 54
Genuspedagogik 55
Normkritisk pedagogik 55
Posthumanistisk pedagogik 56
Sammanfattning 57
4. Historisk tillbakablick och internationell utblick 59
Karin Gunnarsson & Simon Ceder
Historisk tillbakablick 59
1940–1950-talen: viktigt men känsligt fostransuppdrag 60
1960–1970-talen: sexuella rörelser och frigörelse 62
1980–1990-talen: hiv/aids, självkänsla och värdegrund 63
2000-talet: identitet, normkritik och likabehandlingsarbete 65
Kontinuitet och förändring 66
Internationell utblick 67
Internationella föreningars arbete med sexuell hälsa 68
Generella likheter och skillnader 69
Politik och policy 70
Sexualundervisning i pluralistiska samhällen 71
Mest likheter i Norden 72
Sammanfattning 73
5. Sexualitet och relationer bland unga 75
Simon Ceder & Karin Gunnarsson
Sexualitet 75
Sexuella värdehierarkier 76
Ungas sexualitet och sexuella hälsa 76
Lagar om sex 78
Samtycke 79
Bilder av sex 80
Pornografi 81
Ungas egna bilder 83
Relationer 84
Förändringar i synen på kärleksrelationer 84
Vänskap och tvåsamhet 86
Identitet, kön och kropp 88
Digitala relationer och sexualiserat språk 90
Våld och utsatthet i barns och ungas tillvaro 92
Utsatthet bland minoritetsgrupper 94
Hedersrelaterat våld och förtryck 96
Sammanfattning 98
Del III Undervisning
6. Skolgemensamma strategier 101
Elisabeth Lisa Öhman
Att organisera för en helhet 101
Rektor som pedagogisk ledare 102
En skolgemensam plan 103
Ämnesövergripande strategier 105
Elevers delaktighet och inflytande 106
Utvecklingen av ett kunskapsområde 108
Arbets- och utvecklingsorganisation 109
Kompetensutveckling 110
Förändringsaktörer 111
Sammanfattning 112
7 Undervisning om och med normer 115
Auli Arvola Orlander
Vad är och vad gör normer? 115
Normkritisk pedagogik 117
Intersektionalitet – bortom enkla förklaringar 118
Undervisning med normkritiskt perspektiv 121
Ett reflekterande förhållningssätt 122
Representation i undervisningsmaterial 125
Metoder och normkritik 126
Normer och språk 127
Sammanfattning 129
8. Didaktiska val och villkor 131
Sara Planting-Bergloo
Hur skapas delaktighet och inkludering? 131
Delaktighet i klassrummet 131
Inkludering, exkludering, diskriminering 136
I spänningsfältet mellan trygghet och obehag 138
Sexualundervisning som autentisk och trygg 139
Kunskapsinnehåll som tryggt eller obehagligt 139
Göra rum för känslor 141
Tyst i klassen? 144
Aktörer i skolans sexualundervisning 145
Film och rörlig bild 145
Externa aktörer i skolan 147
Sammanfattning 148
9. Ämnesdidaktiska ingångar 149
Karin Gunnarsson, Sara Planting-Bergloo, Simon Ceder, Elisabeth Lisa Öhman & Auli Arvola Orlander
Ämnesdidaktik: att utforma undervisning 149
Ämnesintegrerat och ämnesövergripande 150
Ämnesspecifika ingångar 153
Bild och estetiska ämnen 155
Svenska och språkämnen 162
Samhällskunskap och samhällsorienterande ämnen 168
Biologi och naturvetenskapliga ämnen 173
Sammanfattning 178
10. Slutord – att möta sexualitet och relationer i skolan 179
Simon Ceder, Karin Gunnarsson, Sara Planting-Bergloo, Elisabeth Lisa Öhman & Auli Arvola Orlander
Föränderlighet 179
Engagemang 181
Spänningar 182
Att mötas 184
Referenser 185
Register 201
Information
- Författare:
- Simon Ceder Karin Gunnarsson Sara Planting-Bergloo Lisa Elisabeth Öhman Auli Arvola Orlander
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144200286
- Utgivningsår:
- 2021
- Revisionsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 44109-SB02
- Upplaga:
- Andra