Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kommande

Sexualitet och relationer

Att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan

Sexualitet och relationer

Att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Undervisning om sexualitet och relationer skapar engagemang, både i skolan och i samhället. Det är också ett område som ständigt är aktuellt – inte bara i de ungas liv utan även i samhället och läroplansändringar. Sexualitet och relationer syftar till att stödja lärarna i detta engagerande och föränderliga kunskapsområde. Boken beskriver sexualitet och relationer i ett samhälleligt sammanhang och kunskapsområdets historiska utveckling fram till nutid. Dessutom diskuteras både skolövergripand...

Undervisning om sexualitet och relationer skapar engagemang, både i skolan och i samhället. Det är också ett område som ständigt är aktuellt – inte bara i de ungas liv utan även i samhället och läroplansändringar. Sexualitet och relationer syftar till att stödja lärarna i detta engagerande och föränderliga kunskapsområde. Boken beskriver sexualitet och relationer i ett samhälleligt sammanhang och kunskapsområdets historiska utveckling fram till nutid. Dessutom diskuteras både skolövergripande och mer undervisningsnära aspekter samt hur sexualitet och relationer ingår i skolans värdegrunds- och kunskapsuppdrag. Med utgångspunkt i didaktiska frågor om vad, hur och varför undersöks hur kunskapsområdet kan behandlas i den praktiska undervisningen och hur utmaningar kan bemötas. Vidare betonas hur samarbete mellan lärare, elever, elevhälsa och skolledning kan bidra till ett produktivt utforskande av kunskapsområdet. Denna andra reviderade upplaga har uppdaterats med ny forskning, inklusive resultat från författarnas nyligen avslutade studie. Sexualitet och relationer riktar sig främst till lärarstudenter men också till verksamma lärare och skolledare inom samtliga årskurser men med tyngdpunkt på grundskolans senare år.

Förord till andra upplagan    11

Om författarna    13

Del I Uppdrag

1. Vad är sexualitet och relationer?    17

Simon Ceder

Sexualitet och relationer i dagens samhälle    17

Sexualitet och relationer som kunskapsområde i skolan    19

Kunskapsområdets tre sidor    20

Risk- och friskperspektiv    21

Elevdelaktighet    22

Inkludering och ett normmedvetet förhållningssätt    22

Vem avgör vad undervisningen om sexualitet och relationer ska innehålla?    22

Hur ser dagens undervisning om sexualitet och relationer ut?    23

Om boken    24

Sammanfattning    26

2. Sexualitet och relationer i skolans styrdokument    27

Karin Gunnarsson

Läroplanen – värden och kunskap    27

Värdegrunden: demokrati, jämställdhet och normer    29

Kunskapsuppdraget: kurs- och ämnesplaner    30

Ett sammanhållet uppdrag    31

Förändrade benämningar och begrepp    31

Att motverka diskriminering och kränkande behandling    34

Främjande, förebyggande och åtgärdande    34

Juridifiering: styrning genom juridiska principer    35

Skolans hälsofrämjande arbete    37

Elevhälsans roll    38

Sammanfattning    39

Del II Kontext

3. Kunskapssyn    43

Simon Ceder & Karin Gunnarsson

Ett tvärvetenskapligt kunskapsområde    43

Objektivism    44

Konstruktionism    47

Posthumanism    51

Kunskapssynernas inverkan på skolans arbete med jämställdhet, kön och sexualitet    54

Genuspedagogik    55

Normkritisk pedagogik    55

Posthumanistisk pedagogik    56

Sammanfattning    57

4. Historisk tillbakablick och internationell utblick    59

Karin Gunnarsson & Simon Ceder

Historisk tillbakablick    59

1940–1950-talen: viktigt men känsligt ­fostransuppdrag    60

1960–1970-talen: sexuella rörelser och frigörelse    62

1980–1990-talen: hiv/aids, självkänsla och värdegrund    63

2000-talet: identitet, normkritik och ­likabehandlingsarbete    65

Kontinuitet och förändring    66

Internationell utblick    67

Internationella föreningars arbete med sexuell hälsa    68

Generella likheter och skillnader    69

Politik och policy    70

Sexualundervisning i pluralistiska samhällen    71

Mest likheter i Norden    72

Sammanfattning    73

5. Sexualitet och relationer bland unga    75

Simon Ceder & Karin Gunnarsson

Sexualitet    75

Sexuella värdehierarkier    76

Ungas sexualitet och sexuella hälsa    76

Lagar om sex    78

Samtycke    79

Bilder av sex    80

Pornografi    81

Ungas egna bilder    83

Relationer    84

Förändringar i synen på kärleksrelationer    84

Vänskap och tvåsamhet    86

Identitet, kön och kropp    88

Digitala relationer och sexualiserat språk    90

Våld och utsatthet i barns och ungas tillvaro    92

Utsatthet bland minoritetsgrupper    94

Hedersrelaterat våld och förtryck    96

Sammanfattning    98

Del III Undervisning

6. Skolgemensamma strategier    101

Elisabeth Lisa Öhman

Att organisera för en helhet    101

Rektor som pedagogisk ledare    102

En skolgemensam plan    103

Ämnesövergripande strategier    105

Elevers delaktighet och inflytande    106

Utvecklingen av ett kunskapsområde    108

Arbets- och utvecklingsorganisation    109

Kompetensutveckling    110

Förändringsaktörer    111

Sammanfattning    112

7 Undervisning om och med normer    115

Auli Arvola Orlander

Vad är och vad gör normer?    115

Normkritisk pedagogik    117

Intersektionalitet – bortom enkla förklaringar    118

Undervisning med normkritiskt perspektiv    121

Ett reflekterande förhållningssätt    122

Representation i undervisningsmaterial    125

Metoder och normkritik    126

Normer och språk    127

Sammanfattning    129

8. Didaktiska val och villkor    131

Sara Planting-Bergloo

Hur skapas delaktighet och inkludering?    131

Delaktighet i klassrummet    131

Inkludering, exkludering, diskriminering    136

I spänningsfältet mellan trygghet och obehag    138

Sexualundervisning som autentisk och trygg    139

Kunskapsinnehåll som tryggt eller obehagligt    139

Göra rum för känslor    141

Tyst i klassen?    144

Aktörer i skolans ­sexualundervisning    145

Film och rörlig bild    145

Externa aktörer i skolan    147

Sammanfattning    148

9. Ämnesdidaktiska ingångar    149

Karin Gunnarsson, Sara Planting-Bergloo, Simon Ceder, Elisabeth Lisa Öhman & Auli Arvola Orlander

Ämnesdidaktik: att utforma undervisning    149

Ämnesintegrerat och ämnesövergripande    150

Ämnesspecifika ingångar    153

Bild och estetiska ämnen    155

Svenska och språkämnen    162

Samhällskunskap och samhälls­orienterande ämnen    168

Biologi och naturvetenskapliga ämnen    173

Sammanfattning    178

10. Slutord – att möta sexualitet och relationer i skolan    179

Simon Ceder, Karin Gunnarsson, Sara Planting-Bergloo, Elisabeth Lisa Öhman & Auli Arvola Orlander

Föränderlighet    179

Engagemang    181

Spänningar    182

Att mötas    184

Referenser    185

Register    201

Information

Författare:
Simon Ceder Karin Gunnarsson Sara Planting-Bergloo Lisa Elisabeth Öhman Auli Arvola Orlander
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144190792
Utgivningsår:
2021
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
44109-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
204

Författare

Simon Ceder

Simon Ceder är lektor i utbildningsvetenskap vid Institutionen för bild- och slöjdpedagogik på Konstfack. Han har en lärarexamen i svenska och biol...

Karin Gunnarsson

Karin Gunnarsson är docent i pedagogik och arbetar som biträdande lektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. H...

Sara Planting-Bergloo

Sara Planting-Bergloo är doktorand i naturvetenskapernas didaktik vid Stockholms universitet. Hon har en gymnasielärarexamen i kemi och biologi och...

Lisa Elisabeth Öhman

Lisa (Elisabeth) Öhman är lektor i de estetiska ämnenas didaktik med inriktning bild vid Stockholms universitet. Hon har en lärarexamen i bild och ...

Auli Arvola Orlander

Auli Arvola Orlander är docent i naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholms universitet. Efter flera års tjänstgöring som utbildad lärare i gru...

 ;

Undervisning om sexualitet och relationer skapar engagemang, både i skolan och i samhället. Det är också ett område som ständigt är aktuellt – inte bara i de ungas liv utan även i samhället och läroplansändringar. Sexualitet och relationer syftar till att stödja lärarna i detta engagerande och föränderliga kunskapsområde. Boken beskriver sexualitet och relationer i ett samhälleligt sammanhang och kunskapsområdets historiska utveckling fram till nutid. Dessutom diskuteras både skolövergripand...

Undervisning om sexualitet och relationer skapar engagemang, både i skolan och i samhället. Det är också ett område som ständigt är aktuellt – inte bara i de ungas liv utan även i samhället och läroplansändringar. Sexualitet och relationer syftar till att stödja lärarna i detta engagerande och föränderliga kunskapsområde. Boken beskriver sexualitet och relationer i ett samhälleligt sammanhang och kunskapsområdets historiska utveckling fram till nutid. Dessutom diskuteras både skolövergripande och mer undervisningsnära aspekter samt hur sexualitet och relationer ingår i skolans värdegrunds- och kunskapsuppdrag. Med utgångspunkt i didaktiska frågor om vad, hur och varför undersöks hur kunskapsområdet kan behandlas i den praktiska undervisningen och hur utmaningar kan bemötas. Vidare betonas hur samarbete mellan lärare, elever, elevhälsa och skolledning kan bidra till ett produktivt utforskande av kunskapsområdet. Denna andra reviderade upplaga har uppdaterats med ny forskning, inklusive resultat från författarnas nyligen avslutade studie. Sexualitet och relationer riktar sig främst till lärarstudenter men också till verksamma lärare och skolledare inom samtliga årskurser men med tyngdpunkt på grundskolans senare år.

Förord till andra upplagan    11

Om författarna    13

Del I Uppdrag

1. Vad är sexualitet och relationer?    17

Simon Ceder

Sexualitet och relationer i dagens samhälle    17

Sexualitet och relationer som kunskapsområde i skolan    19

Kunskapsområdets tre sidor    20

Risk- och friskperspektiv    21

Elevdelaktighet    22

Inkludering och ett normmedvetet förhållningssätt    22

Vem avgör vad undervisningen om sexualitet och relationer ska innehålla?    22

Hur ser dagens undervisning om sexualitet och relationer ut?    23

Om boken    24

Sammanfattning    26

2. Sexualitet och relationer i skolans styrdokument    27

Karin Gunnarsson

Läroplanen – värden och kunskap    27

Värdegrunden: demokrati, jämställdhet och normer    29

Kunskapsuppdraget: kurs- och ämnesplaner    30

Ett sammanhållet uppdrag    31

Förändrade benämningar och begrepp    31

Att motverka diskriminering och kränkande behandling    34

Främjande, förebyggande och åtgärdande    34

Juridifiering: styrning genom juridiska principer    35

Skolans hälsofrämjande arbete    37

Elevhälsans roll    38

Sammanfattning    39

Del II Kontext

3. Kunskapssyn    43

Simon Ceder & Karin Gunnarsson

Ett tvärvetenskapligt kunskapsområde    43

Objektivism    44

Konstruktionism    47

Posthumanism    51

Kunskapssynernas inverkan på skolans arbete med jämställdhet, kön och sexualitet    54

Genuspedagogik    55

Normkritisk pedagogik    55

Posthumanistisk pedagogik    56

Sammanfattning    57

4. Historisk tillbakablick och internationell utblick    59

Karin Gunnarsson & Simon Ceder

Historisk tillbakablick    59

1940–1950-talen: viktigt men känsligt ­fostransuppdrag    60

1960–1970-talen: sexuella rörelser och frigörelse    62

1980–1990-talen: hiv/aids, självkänsla och värdegrund    63

2000-talet: identitet, normkritik och ­likabehandlingsarbete    65

Kontinuitet och förändring    66

Internationell utblick    67

Internationella föreningars arbete med sexuell hälsa    68

Generella likheter och skillnader    69

Politik och policy    70

Sexualundervisning i pluralistiska samhällen    71

Mest likheter i Norden    72

Sammanfattning    73

5. Sexualitet och relationer bland unga    75

Simon Ceder & Karin Gunnarsson

Sexualitet    75

Sexuella värdehierarkier    76

Ungas sexualitet och sexuella hälsa    76

Lagar om sex    78

Samtycke    79

Bilder av sex    80

Pornografi    81

Ungas egna bilder    83

Relationer    84

Förändringar i synen på kärleksrelationer    84

Vänskap och tvåsamhet    86

Identitet, kön och kropp    88

Digitala relationer och sexualiserat språk    90

Våld och utsatthet i barns och ungas tillvaro    92

Utsatthet bland minoritetsgrupper    94

Hedersrelaterat våld och förtryck    96

Sammanfattning    98

Del III Undervisning

6. Skolgemensamma strategier    101

Elisabeth Lisa Öhman

Att organisera för en helhet    101

Rektor som pedagogisk ledare    102

En skolgemensam plan    103

Ämnesövergripande strategier    105

Elevers delaktighet och inflytande    106

Utvecklingen av ett kunskapsområde    108

Arbets- och utvecklingsorganisation    109

Kompetensutveckling    110

Förändringsaktörer    111

Sammanfattning    112

7 Undervisning om och med normer    115

Auli Arvola Orlander

Vad är och vad gör normer?    115

Normkritisk pedagogik    117

Intersektionalitet – bortom enkla förklaringar    118

Undervisning med normkritiskt perspektiv    121

Ett reflekterande förhållningssätt    122

Representation i undervisningsmaterial    125

Metoder och normkritik    126

Normer och språk    127

Sammanfattning    129

8. Didaktiska val och villkor    131

Sara Planting-Bergloo

Hur skapas delaktighet och inkludering?    131

Delaktighet i klassrummet    131

Inkludering, exkludering, diskriminering    136

I spänningsfältet mellan trygghet och obehag    138

Sexualundervisning som autentisk och trygg    139

Kunskapsinnehåll som tryggt eller obehagligt    139

Göra rum för känslor    141

Tyst i klassen?    144

Aktörer i skolans ­sexualundervisning    145

Film och rörlig bild    145

Externa aktörer i skolan    147

Sammanfattning    148

9. Ämnesdidaktiska ingångar    149

Karin Gunnarsson, Sara Planting-Bergloo, Simon Ceder, Elisabeth Lisa Öhman & Auli Arvola Orlander

Ämnesdidaktik: att utforma undervisning    149

Ämnesintegrerat och ämnesövergripande    150

Ämnesspecifika ingångar    153

Bild och estetiska ämnen    155

Svenska och språkämnen    162

Samhällskunskap och samhälls­orienterande ämnen    168

Biologi och naturvetenskapliga ämnen    173

Sammanfattning    178

10. Slutord – att möta sexualitet och relationer i skolan    179

Simon Ceder, Karin Gunnarsson, Sara Planting-Bergloo, Elisabeth Lisa Öhman & Auli Arvola Orlander

Föränderlighet    179

Engagemang    181

Spänningar    182

Att mötas    184

Referenser    185

Register    201

Information

Författare:
Simon Ceder Karin Gunnarsson Sara Planting-Bergloo Lisa Elisabeth Öhman Auli Arvola Orlander
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144200286
Utgivningsår:
2021
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
44109-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Simon Ceder

Simon Ceder är lektor i utbildningsvetenskap vid Institutionen för bild- och slöjdpedagogik på Konstfack. Han har en lärarexamen i svenska och biol...

Karin Gunnarsson

Karin Gunnarsson är docent i pedagogik och arbetar som biträdande lektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. H...

Sara Planting-Bergloo

Sara Planting-Bergloo är doktorand i naturvetenskapernas didaktik vid Stockholms universitet. Hon har en gymnasielärarexamen i kemi och biologi och...

Lisa Elisabeth Öhman

Lisa (Elisabeth) Öhman är lektor i de estetiska ämnenas didaktik med inriktning bild vid Stockholms universitet. Hon har en lärarexamen i bild och ...

Auli Arvola Orlander

Auli Arvola Orlander är docent i naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholms universitet. Efter flera års tjänstgöring som utbildad lärare i gru...

 ;