Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Hur gör vi med pojkarna?

Hur gör vi med pojkarna?
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Författarpresentation 11
Förord av John Steinberg, fil.dr 13
Förord 15
Bokens disposition 17
1 Introduktion 19
Del 1
2 Hur är läget för pojkarna? 29
Internationella studier 29
Meritvärden och slutbetyg 31
Får pojkar orättvist låga betyg i skolan? 33
3 Pojkars och flickors olika förutsättningar 37
En senare biologisk mognad 38
Ingen större skillnad i begåvning 43
Sammanfattning 45
4 Hur sociala förväntningar påverkar pojkar i skolan 49
Att fostras till en riktig pojke 49
Den hegemoniska maskuliniteten 51
Olika strategier för att bli framgångsrik och få status 56
Handlingsutrymmet begränsas för många pojkar 58
Utan ansträngning 60
En rädsla att misslyckas 62
Är det på väg att förändras? 64
Sammanfattning 67
Del 2
5 Pojkars studiemotivation 73
Om studiemotivation 73
Känslan av sammanhang 80
Om pojkars studiemotivation och relationen till lärare 82
Sammanfattning 84
6 Pojkars lärstrategier 85
Om lärstrategier 85
Lärstrategier och skillnader mellan flickor och pojkar 89
Lärstilar och pojkar 91
Mål- och framtidsorientering och pojkar 95
Sammanfattning 97
7 Många och komplexa orsaker till pojkars skolprestationer 99
Möjliga konsekvenser 103
Del 3
8 Didaktisk teori och undervisningens betydelse 107
Didaktiska modeller 108
Om lärmiljöer 113
Sammanfattning 115
9 Läraren 119
Många ledarskapsperspektiv 121
Aspekter av lärares ledarskap 121
Vårt beteende är synligt – vårt syfte osynligt 124
Pojkar som stör i klassrummet 125
Pojkar och lärares ledarskap 126
Ledarskap i klassrummet – att matcha både gruppen och individen 127
Sammanfattning 128
10 Metodik 129
Språkutveckling – en angelägenhet i alla ämnen 132
Enskilt arbete 137
Varierade och anpassade metoder 139
Pojkar som utmanar 143
Sammanfattning 145
11 Interaktion 147
Förväntningarnas betydelse för pojkars studieresultat 148
Bemötandets betydelse för pojkars studieresultat 152
Behandlas pojkar och flickor lika av sina lärare? 154
Får pojkar och flickor olika mycket språklig träning? 156
Förhållningssätt mot pojkar och flickor 159
Genussensitiv undervisning 161
Relationen till läraren och det stödjande klassrumsklimatet 162
Sammanfattning 165
12 Retorik 169
Retoriken och didaktiken 169
Retorik och icke-verbal kommunikation 171
Exempel på ledarskap i klassrummet 172
Sammanfattning 176
13 Didaktikens möjligheter – flera olika sätt att stötta pojkars skolprestationer 179
Efterord 185
Av Frans Ørsted Andersen, docent, PhD, Århus Universitet
Översättning: Anni Bjervås
Introduktion – undervisning för ”pojkar på gränsen” 185
Referenser 199
Sakregister 211
Information
- Författare:
- Lena Boström Ingela Åhslund
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144141343
- Utgivningsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 43416-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 216
Information
- Författare:
- Lena Boström Ingela Åhslund
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144189581
- Utgivningsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 43416-SB01
- Upplaga:
- Första