Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Hur gör vi med pojkarna?

Om didaktikens betydelse för en likvärdig skola
Skickas följande arbetsdag

Hur gör vi med pojkarna?

Om didaktikens betydelse för en likvärdig skola

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Ger skolan pojkar och flickor samma möjligheter att lyckas? Under lång tid har pojkars och flickors meritvärden skilt sig åt, till flickornas fördel. Tidigare forskning pekar ut en rad olika förklaringar till varför dessa skillnader uppstår, och där de flesta orsaker kopplas till egenskaper och företeelser inom pojkgruppen. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag där vi ska sträva efter att uppväga olikheter i elevers bakgrund och förutsättningar. Pojkars sämre skolprestationer bör därför se...

Ger skolan pojkar och flickor samma möjligheter att lyckas? Under lång tid har pojkars och flickors meritvärden skilt sig åt, till flickornas fördel. Tidigare forskning pekar ut en rad olika förklaringar till varför dessa skillnader uppstår, och där de flesta orsaker kopplas till egenskaper och företeelser inom pojkgruppen. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag där vi ska sträva efter att uppväga olikheter i elevers bakgrund och förutsättningar. Pojkars sämre skolprestationer bör därför ses som en utmaning för skolan i stort men också för rektorer, arbetslag och enskilda lärare. Ingela Åhslund och Lena Boström beskriver olika sätt att förstå pojkars skolsituation samt diskuterar med stöd av didaktisk teori olika sätt att i undervisningen hantera pojkars och flickors olika behov och förutsättningar. Boken Hur gör vi med pojkarna? ger lärare, lärarstudenter och rektorer en ökad förståelse för pojkars skolsituation samt verktyg att arbeta för en mer likvärdig skola. Även om boken främst riktar sig till personer verksamma i skolan kan boken med fördel läsas av alla som är intresserade av lärande och genusfrågor och att skolan ska arbeta för att ge alla barn och ungdomar lika möjligheter att lyckas i sitt skolarbete.

Författarpresentation 11

Förord av John Steinberg, fil.dr 13

Förord 15

Bokens disposition 17

1 Introduktion 19

 

Del 1

 

2 Hur är läget för pojkarna? 29

Internationella studier 29

Meritvärden och slutbetyg 31

Får pojkar orättvist låga betyg i skolan? 33

 

3 Pojkars och flickors olika förutsättningar 37

En senare biologisk mognad  38

Ingen större skillnad i begåvning 43

Sammanfattning 45

 

4 Hur sociala förväntningar påverkar pojkar i skolan 49

Att fostras till en riktig pojke 49

Den hegemoniska maskuliniteten 51

Olika strategier för att bli framgångsrik och få status 56

Handlingsutrymmet begränsas för många pojkar 58

Utan ansträngning  60

En rädsla att misslyckas 62

Är det på väg att förändras?  64

Sammanfattning 67

 

Del 2

 

5 Pojkars studiemotivation  73

Om studiemotivation 73

Känslan av sammanhang 80

Om pojkars studiemotivation och relationen till lärare 82

Sammanfattning 84

 

6 Pojkars lärstrategier 85

Om lärstrategier 85

Lärstrategier och skillnader mellan flickor och pojkar 89

Lärstilar och pojkar 91

Mål- och framtidsorientering och pojkar 95

Sammanfattning 97

 

7 Många och komplexa orsaker till pojkars skolprestationer  99

Möjliga konsekvenser  103

 

Del 3

 

8 Didaktisk teori och undervisningens betydelse 107

Didaktiska modeller 108

Om lärmiljöer 113

Sammanfattning 115

 

9 Läraren 119

Många ledarskapsperspektiv 121

Aspekter av lärares ledarskap 121

Vårt beteende är synligt – vårt syfte osynligt 124

Pojkar som stör i klassrummet 125

Pojkar och lärares ledarskap 126

Ledarskap i klassrummet – att matcha både gruppen och individen 127

Sammanfattning 128

 

10 Metodik 129

Språkutveckling – en angelägenhet ialla ämnen 132

Enskilt arbete 137

Varierade och anpassade metoder 139

Pojkar som utmanar 143

Sammanfattning 145

 

11 Interaktion 147

Förväntningarnas betydelse för pojkars studieresultat 148

Bemötandets betydelse för pojkars studieresultat 152

Behandlas pojkar och flickor lika av sina lärare? 154

Får pojkar och flickor olika mycket språklig träning? 156

Förhållningssätt mot pojkar och flickor  159

Genussensitiv undervisning 161

Relationen till läraren och det stödjande klassrumsklimatet  162

Sammanfattning 165

 

12 Retorik  169

Retoriken och didaktiken 169

Retorik och icke-verbal kommunikation 171

Exempel på ledarskap i klassrummet 172

Sammanfattning 176

 

13 Didaktikens möjligheter – flera olika sätt att stötta pojkars skolprestationer  179

Efterord 185

Av Frans Ørsted Andersen, docent, PhD, Århus Universitet

Översättning: Anni Bjervås

Introduktion – undervisning för ”pojkar på gränsen” 185

Referenser 199

Sakregister 211

Information

Författare:
Lena Boström Ingela Åhslund
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144141343
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
43416-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
216

Författare

Lena Boström

Lena Boström har en fil.dr-examen från Helsingfors Universitet 2004 och är legitimerad ämneslärare i sju olika ämnen. Hon tjänstgjorde cirka tjugo ...

Ingela Åhslund

Ingela Åhslund har en fil.lic. från Mittuniversitetet, en master- och magisterexamen i specialpedagogik från Umeå universitet, samt är legitimerad ...

 ;

Ger skolan pojkar och flickor samma möjligheter att lyckas? Under lång tid har pojkars och flickors meritvärden skilt sig åt, till flickornas fördel. Tidigare forskning pekar ut en rad olika förklaringar till varför dessa skillnader uppstår, och där de flesta orsaker kopplas till egenskaper och företeelser inom pojkgruppen. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag där vi ska sträva efter att uppväga olikheter i elevers bakgrund och förutsättningar. Pojkars sämre skolprestationer bör därför se...

Ger skolan pojkar och flickor samma möjligheter att lyckas? Under lång tid har pojkars och flickors meritvärden skilt sig åt, till flickornas fördel. Tidigare forskning pekar ut en rad olika förklaringar till varför dessa skillnader uppstår, och där de flesta orsaker kopplas till egenskaper och företeelser inom pojkgruppen. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag där vi ska sträva efter att uppväga olikheter i elevers bakgrund och förutsättningar. Pojkars sämre skolprestationer bör därför ses som en utmaning för skolan i stort men också för rektorer, arbetslag och enskilda lärare. Ingela Åhslund och Lena Boström beskriver olika sätt att förstå pojkars skolsituation samt diskuterar med stöd av didaktisk teori olika sätt att i undervisningen hantera pojkars och flickors olika behov och förutsättningar. Boken Hur gör vi med pojkarna? ger lärare, lärarstudenter och rektorer en ökad förståelse för pojkars skolsituation samt verktyg att arbeta för en mer likvärdig skola. Även om boken främst riktar sig till personer verksamma i skolan kan boken med fördel läsas av alla som är intresserade av lärande och genusfrågor och att skolan ska arbeta för att ge alla barn och ungdomar lika möjligheter att lyckas i sitt skolarbete.

Information

Författare:
Lena Boström Ingela Åhslund
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144189581
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
43416-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Lena Boström

Lena Boström har en fil.dr-examen från Helsingfors Universitet 2004 och är legitimerad ämneslärare i sju olika ämnen. Hon tjänstgjorde cirka tjugo ...

Ingela Åhslund

Ingela Åhslund har en fil.lic. från Mittuniversitetet, en master- och magisterexamen i specialpedagogik från Umeå universitet, samt är legitimerad ...

 ;