
Kommunikation i klassrummet

Kommunikation i klassrummet
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Förord 11
1 Inledning 13
Vad är kommunikation? 14
Verbal och icke-verbal kommunikation 16
Vad är kommunikation i klassrummet? 17
Bokens upplägg 19
2 Klassiska kommunikationsteorier 21
Sju traditioner? 21
Den retoriska traditionen 22
Den semiotiska traditionen 24
Den fenomenologiska traditionen 27
Den cybernetiska traditionen 29
Den socialpsykologiska traditionen 35
Den sociokulturella traditionen 39
Den kritiska traditionen 40
Fler traditioner? 41
Den pragmatiska traditionen 41
Den feministiska traditionen 43
Den intentionalistiska traditionen 43
3 Moderna kommunikationsteorier 47
Osäkerhetsreduceringsteorin 48
Osäkerhetsreducering i klassrummet 51
Planeringsteorin 52
Planering i klassrummet 53
Teorin om överträdelser av förväntningar 55
Förväntningar och överträdelser i klassrummet 57
Ansiktsmaskteorin och artighetsteorin 57
Ansiktsmask och artighet i klassrummet 59
Teorin om social penetrering 61
Social penetrering i klassrummet 62
Kommunikativ ackommodationsteori 63
Ackommodation i klassrummet 64
Teorin om kommunikation som strukturering 66
Strukturering i klassrummet 68
4 Klassrumsmiljön 71
Klassrumsmöbleringen 72
Ljus och ljud med mera 74
Klassrummets sociala miljö 76
5 Turreglering och återkoppling 79
Turreglering i vardagliga samtal 81
Turreglering i klassrummet 84
Återkoppling i vardagliga situationer 89
Återkoppling i klassrummet 92
Autentiska exempel på turreglering och återkoppling i klassrummet 94
6 Emotioner 101
Emotionella system i hjärnan 106
Läraren skapar en känsla av närhet 113
Personliga inslag och humor i klassrummet 117
Elevers rädsla för att tala 122
Att underlätta för eleverna 125
7 Relationer och interpersonell kommunikation 131
Vilken sorts relation? 131
Relation och kommunikation 134
Att lära känna någon 134
Att lära känna sina elever och vägen till deras lärande 135
Unik och effektiv kommunikation 136
Tillit och lärande 137
Tillit, lärande och självutlämnande 138
8 Kommunikation i grupp 141
Makt och kommunikationsmönster 146
Storleken spelar roll 150
Lärande och kommunikation i grupp 152
Kommunikation och lärande i dyader och triader 153
Kooperativt lärande 155
Kollaborativt lärande 159
Katederundervisning och föreläsning 161
Återkoppling och bekräftelse 164
9 Multimodalitet 169
Tidiga studier 172
McGurk-effekten 172
McGurk-effekten i undervisning 174
Medfödd koppling mellan syn och känsel 175
Syn och hörsel igen 176
En kombination av syn och hörsel i klassrummet 177
Modal densitet 178
Modal densitet i klassrummet 179
Dubbel minneskodning 180
Är bilder verbala eller icke-verbala? 182
Icke-verbal kommunikation i klassrummet 183
Röstens betydelse för lyssnaren 186
Ansiktsuttryck, ögonrörelser och budskap 187
Gester och andra kroppsrörelser 190
Icke-verbal kommunikation i samverkan med verbal kommunikation 192
Multimodalitet och lärande – en forskningsöversikt 192
10 Frågor 195
Lärare ställer många frågor 197
Olika slags frågor 199
Hur använder lärare frågor? 203
Elevers frågor som ett inslag i klassrummet 206
Frågor under och efter lärarens genomgång 208
Vad säger forskningen om frågor i relation till undervisning och lärande? 209
11 Tydlighet och visualisering 215
Att strukturera materialet 216
How powerful is Powerpoint? 218
Tydlighet i lärarens kommunikation 219
Visualisering 221
Visualisering i undervisningen 222
Berättelser 226
Andra verktyg som stöd 230
Avslutande reflektioner 232
12 Grader av formalitet 235
Kommunikationens när 236
Kommunikationens var 238
Kommunikationens vem 240
Kommunikationens hur 242
Kommunikationens varför 244
Kommunikationens vad 245
Avslutande reflektion 246
13 Ledarskap i klassrummet 249
Ledarskapsmodeller 249
Ledarstilar 250
Interpersonellt ledarskap 252
Ledarskapskompetens 254
Ledarskap och kommunikation 257
En sammanfattning: Att leda undervisningen 259
14 Diskussion och deliberativ kommunikation 261
Den undersökande gruppen 262
Deliberativ kommunikation 263
15 Klassrumskommunikation som praktik 267
Referenser 273
Person- och sakregister 289
Information
- Författare:
- Mikael Jensen
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144158068
- Utgivningsår:
- 2012
- Revisionsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 35907-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 293
Information
- Författare:
- Mikael Jensen
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144174525
- Utgivningsår:
- 2012
- Revisionsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 35907-SB02
- Upplaga:
- Andra