Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kommunikation i klassrummet

Skickas följande arbetsdag

Kommunikation i klassrummet

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Kommunikation är centralt i nästan alla mänskliga aktiviteter. I klassrummen är kommunikation en nödvändighet för att skapa ett positivt fysiskt och socialt klimat som grund för samspel och lärande. Det är dock möjligt att kommunicera på många olika sätt och forskningen, framför allt den internationella, kan nu visa vilka sätt att kommunicera som ger bäst resultat. Trots att kommunikation är så centralt i undervisning har ytterst få böcker på svenska tagit ett helhetsgrepp om detta intressan...

Kommunikation är centralt i nästan alla mänskliga aktiviteter. I klassrummen är kommunikation en nödvändighet för att skapa ett positivt fysiskt och socialt klimat som grund för samspel och lärande. Det är dock möjligt att kommunicera på många olika sätt och forskningen, framför allt den internationella, kan nu visa vilka sätt att kommunicera som ger bäst resultat. Trots att kommunikation är så centralt i undervisning har ytterst få böcker på svenska tagit ett helhetsgrepp om detta intressanta och viktiga ämne. Boken behandlar bl.a.: • kommunikationsmönster i klassrummet • känslors betydelse för kommunikation och lärande • gruppkommunikation och lärande • multimodal kommunikation i klassrummet • hur frågor används på ett optimalt sätt • hur tydlighet och visualisering fungerar som hjälpmedel. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare inom grund- och gymnasieskolan samt andra yrkesgrupper med intresse för kommunikation och lärande inom utbildning.

Förord 11

1 Inledning 13

Vad är kommunikation? 14

Verbal och icke-verbal kommunikation 16

Vad är kommunikation i klassrummet? 17

Bokens upplägg 19

2 Klassiska kommunikationsteorier 21

Sju traditioner? 21

Den retoriska traditionen 22

Den semiotiska traditionen 24

Den fenomenologiska traditionen 27

Den cybernetiska traditionen 29

Den socialpsykologiska traditionen 35

Den sociokulturella traditionen 39

Den kritiska traditionen 40

Fler traditioner? 41

Den pragmatiska traditionen 41

Den feministiska traditionen 43

Den intentionalistiska traditionen 43

3 Moderna kommunikationsteorier 47

Osäkerhetsreduceringsteorin 48

Osäkerhetsreducering i klassrummet 51

Planeringsteorin 52

Planering i klassrummet 53

Teorin om överträdelser av förväntningar 55

Förväntningar och överträdelser i klassrummet 57

Ansiktsmaskteorin och artighetsteorin 57

Ansiktsmask och artighet i klassrummet 59

Teorin om social penetrering 61

Social penetrering i klassrummet 62

Kommunikativ ackommodationsteori 63

Ackommodation i klassrummet 64

Teorin om kommunikation som strukturering 66

Strukturering i klassrummet 68

4 Klassrumsmiljön 71

Klassrumsmöbleringen 72

Ljus och ljud med mera 74

Klassrummets sociala miljö 76

5 Turreglering och återkoppling 79

Turreglering i vardagliga samtal 81

Turreglering i klassrummet 84

Återkoppling i vardagliga situationer 89

Återkoppling i klassrummet 92

Autentiska exempel på turreglering och återkoppling i klassrummet 94

6 Emotioner 101

Emotionella system i hjärnan 106

Läraren skapar en känsla av närhet 113

Personliga inslag och humor i klassrummet 117

Elevers rädsla för att tala 122

Att underlätta för eleverna 125

7 Relationer och interpersonell kommunikation 131

Vilken sorts relation? 131

Relation och kommunikation 134

Att lära känna någon 134

Att lära känna sina elever och vägen till deras lärande 135

Unik och effektiv kommunikation 136

Tillit och lärande 137

Tillit, lärande och självutlämnande 138

8 Kommunikation i grupp 141

Makt och kommunikationsmönster 146

Storleken spelar roll 150

Lärande och kommunikation i grupp 152

Kommunikation och lärande i dyader och triader 153

Kooperativt lärande 155

Kollaborativt lärande 159

Katederundervisning och föreläsning 161

Återkoppling och bekräftelse 164

9 Multimodalitet 169

Tidiga studier 172

McGurk-effekten 172

McGurk-effekten i undervisning 174

Medfödd koppling mellan syn och känsel 175

Syn och hörsel igen 176

En kombination av syn och hörsel i klassrummet 177

Modal densitet 178

Modal densitet i klassrummet 179

Dubbel minneskodning 180

Är bilder verbala eller icke-verbala? 182

Icke-verbal kommunikation i klassrummet 183

Röstens betydelse för lyssnaren 186

Ansiktsuttryck, ögonrörelser och budskap 187

Gester och andra kroppsrörelser 190

Icke-verbal kommunikation i samverkan med verbal kommunikation 192

Multimodalitet och lärande – en forskningsöversikt 192

10 Frågor 195

Lärare ställer många frågor 197

Olika slags frågor 199

Hur använder lärare frågor? 203

Elevers frågor som ett inslag i klassrummet 206

Frågor under och efter lärarens genomgång 208

Vad säger forskningen om frågor i relation till undervisning och lärande? 209

11 Tydlighet och visualisering 215

Att strukturera materialet 216

How powerful is Powerpoint? 218

Tydlighet i lärarens kommunikation 219

Visualisering 221

Visualisering i undervisningen 222

Berättelser 226

Andra verktyg som stöd 230

Avslutande reflektioner 232

12 Grader av formalitet 235

Kommunikationens när 236

Kommunikationens var 238

Kommunikationens vem 240

Kommunikationens hur 242

Kommunikationens varför 244

Kommunikationens vad 245

Avslutande reflektion 246

13 Ledarskap i klassrummet 249

Ledarskapsmodeller 249

Ledarstilar 250

Interpersonellt ledarskap 252

Ledarskapskompetens 254

Ledarskap och kommunikation 257

En sammanfattning: Att leda undervisningen 259

14 Diskussion och deliberativ kommunikation 261

Den undersökande gruppen 262

Deliberativ kommunikation 263

15 Klassrumskommunikation sompraktik 267

Referenser 273

Person- och sakregister 289

Information

Författare:
Mikael Jensen
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144158068
Utgivningsår:
2012
Revisionsår:
2022
Artikelnummer:
35907-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
293

Författare

Mikael Jensen

Mikael Jensen är filosofie doktor i utbildningsvetenskap med fokus på kognition och kommunikation. Han är anställd som universitetslektor vid Högsk...

 ;

Kommunikation är centralt i nästan alla mänskliga aktiviteter. I klassrummen är kommunikation en nödvändighet för att skapa ett positivt fysiskt och socialt klimat som grund för samspel och lärande. Det är dock möjligt att kommunicera på många olika sätt och forskningen, framför allt den internationella, kan nu visa vilka sätt att kommunicera som ger bäst resultat. Trots att kommunikation är så centralt i undervisning har ytterst få böcker på svenska tagit ett helhetsgrepp om detta intressan...

Kommunikation är centralt i nästan alla mänskliga aktiviteter. I klassrummen är kommunikation en nödvändighet för att skapa ett positivt fysiskt och socialt klimat som grund för samspel och lärande. Det är dock möjligt att kommunicera på många olika sätt och forskningen, framför allt den internationella, kan nu visa vilka sätt att kommunicera som ger bäst resultat. Trots att kommunikation är så centralt i undervisning har ytterst få böcker på svenska tagit ett helhetsgrepp om detta intressanta och viktiga ämne. Boken behandlar bl.a.: • kommunikationsmönster i klassrummet • känslors betydelse för kommunikation och lärande • gruppkommunikation och lärande • multimodal kommunikation i klassrummet • hur frågor används på ett optimalt sätt • hur tydlighet och visualisering fungerar som hjälpmedel. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare inom grund- och gymnasieskolan samt andra yrkesgrupper med intresse för kommunikation och lärande inom utbildning.

Information

Författare:
Mikael Jensen
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174525
Utgivningsår:
2012
Revisionsår:
2022
Artikelnummer:
35907-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Mikael Jensen

Mikael Jensen är filosofie doktor i utbildningsvetenskap med fokus på kognition och kommunikation. Han är anställd som universitetslektor vid Högsk...

 ;