Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Det känslomässiga arbetet att bli lärare

Hantering av känslor och konflikter i lärarprofessionen
Skickas följande arbetsdag

Lärarens vardag är fylld av möten med elever, kollegor och föräldrar. I dessa möten ställs de inte sällan inför dilemman, konflikter och svårigheter som väcker känslor. Vad gör man med de känslor som väcks när man som lärare hamnar i konflikt med elever, föräldrar, lärarkollegor? Och vad gör man med de personliga rädslor när man ställs inför utmanande situationer? Känslor och känslomässiga påfrestningar är något som är ständigt närvarande i yrket - samtidigt är det något som sällan diskuteras...

Lärarens vardag är fylld av möten med elever, kollegor och föräldrar. I dessa möten ställs de inte sällan inför dilemman, konflikter och svårigheter som väcker känslor. Vad gör man med de känslor som väcks när man som lärare hamnar i konflikt med elever, föräldrar, lärarkollegor? Och vad gör man med de personliga rädslor när man ställs inför utmanande situationer? Känslor och känslomässiga påfrestningar är något som är ständigt närvarande i yrket - samtidigt är det något som sällan diskuteras. I den här boken lyfts det känslomässiga arbetet och hur känslor kan förstås och hanteras i relation till läraryrket samt vilka handlingsmöjligheter som finns att tillgå i påfrestande situationer. Boken bygger på forskningsstudier om vad lärarstudenter och nyblivna lärare upplever som känslomässigt utmanande i skolan. Boken vänder sig till blivande lärare på lärarutbildningen för att de ska få förståelse för om vilka och på vilket sätt känslor blir en del av ens repertoar som lärare. Boken lämpar sig också för fortbildning av olika yrkesgrupper inom skola och omsorg.

Förord 7

Introduktion 9

Läraryrket – ett känslomässigt yrke 11

Att bidra till förändring 13

Diskutera och reflektera 14

 

1 Känslomässiga utmaningar 15

Elever 16

Lärare 19

Vårdnadshavare 22

Förutsättningar 24

Personliga rädslor 27

Avslutande reflektion 30

Diskutera och reflektera 31

 

2 Konflikter med elever 33

Konflikter som begrepp 34

Konflikter i det dagliga arbetet 35

Att möta elever i behov av särskilt stöd 48

Diskutera och reflektera 51

 

3 Konflikter med kollegor 53

Att bygga ett konstruktivt samarbete med kollegor 57

Att ha olika uppdragsuppfattningar 61

Spänningar mellan nyblivna och erfarna lärare 63

Det mikropolitiska system som redan finns på plats 65

Avslutande reflektion över kollegialitet 66

Diskutera och reflektera 67

 

4 Hanteringsstrategier 69

Hanteringsstrategier – teorier och definitioner 70

Problemfokuserad eller känslofokuserad hanteringsstrategi 73

Hanteringsstrategier i lärarutbildningen och som nybliven lärare 76

Den specifika skolans miljö 85

Diskutera och reflektera 92

 

5 Att stå inför dilemman 93

Att möta etiska dilemman som lärarstudent 94

Att göra skillnad som ett dilemma 97

Etiska riktlinjer och att utveckla yrkesetik 98

Diskutera och reflektera 102

Avslutande ord 103

Referenser 105

Sakregister 113

Information

Författare:
Henrik Lindqvist
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144142197
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
43555-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
120

Författare

Henrik Lindqvist

Henrik Lindqvist är legitimerad lärare, specialpedagog och universitetslektor i pedagogik vid Linköpings Universitet. Han forskar om utmanande situ...

 ;