Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Det känslomässiga arbetet att bli lärare
Förord 7
Introduktion 9
Läraryrket – ett känslomässigt yrke 11
Att bidra till förändring 13
Diskutera och reflektera 14
1 Känslomässiga utmaningar 15
Elever 16
Lärare 19
Vårdnadshavare 22
Förutsättningar 24
Personliga rädslor 27
Avslutande reflektion 30
Diskutera och reflektera 31
2 Konflikter med elever 33
Konflikter som begrepp 34
Konflikter i det dagliga arbetet 35
Att möta elever i behov av särskilt stöd 48
Diskutera och reflektera 51
3 Konflikter med kollegor 53
Att bygga ett konstruktivt samarbete med kollegor 57
Att ha olika uppdragsuppfattningar 61
Spänningar mellan nyblivna och erfarna lärare 63
Det mikropolitiska system som redan finns på plats 65
Avslutande reflektion över kollegialitet 66
Diskutera och reflektera 67
4 Hanteringsstrategier 69
Hanteringsstrategier – teorier och definitioner 70
Problemfokuserad eller känslofokuserad hanteringsstrategi 73
Hanteringsstrategier i lärarutbildningen och som nybliven lärare 76
Den specifika skolans miljö 85
Diskutera och reflektera 92
5 Att stå inför dilemman 93
Att möta etiska dilemman som lärarstudent 94
Att göra skillnad som ett dilemma 97
Etiska riktlinjer och att utveckla yrkesetik 98
Diskutera och reflektera 102
Avslutande ord 103
Referenser 105
Sakregister 113
Information
- Författare:
- Henrik Lindqvist
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144142197
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 43555-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 120