Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Skolans värld möter samhällskriser

Skickas följande arbetsdag

Skolans värld möter samhällskriser

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Klimatförändringar, pandemier och skolskjutningar är alla exempel på samhällskriser som aktualiserar frågan om hur skolans personal arbetar i krissituationer. Vilken beredskap har skolan att hantera samhällskriser? Vilka kompetenser behöver skolans personal? Vad innebär det att vara en krisaktör? I boken beskrivs olika typer av samhällskriser, deras faser, orsaker och karaktäristika. Författarna argumenterar för att krishantering bör ses som en aspekt av den professionella lärarkunskapen och...

Klimatförändringar, pandemier och skolskjutningar är alla exempel på samhällskriser som aktualiserar frågan om hur skolans personal arbetar i krissituationer. Vilken beredskap har skolan att hantera samhällskriser? Vilka kompetenser behöver skolans personal? Vad innebär det att vara en krisaktör? I boken beskrivs olika typer av samhällskriser, deras faser, orsaker och karaktäristika. Författarna argumenterar för att krishantering bör ses som en aspekt av den professionella lärarkunskapen och läsaren får ta de del av konkreta strategier och förhållningssätt som är en del av skolans krishantering. Barnperspektivet lyfts fram, liksom situationen i svensk skola och vilka förutsättningar som här finns för ett fungerande krishanteringsarbete, inte minst när det gäller förebyggande insatser. Skolans värld möter samhällskriser riktar sig till skolpersonal som behöver kunskap om krishantering i skolan. Boken innehåller forskningsnära diskussioner om hur en kris på olika sätt påverkar skolan, dess personal och eleverna. Den presenterar praktiska övningar för reflektion som kan användas som underlag i utbildning av blivande och verksamma lärare, men också av rektorer och annan skolpersonal.

Författar­presentation 7

Förord 9

Författarnas tack  13

Vilka vänder vi oss till? 13

 

1. Introduktion 15

Bokens disposition 17

Pedagogiskt upplägg  20

 

2.Vad är en kris?  21

Krisens definitioner 23

Kriser och konflikter i världen 24

Krisens karaktäristika  25

Krisens olika krav på hantering, ledning och resursfördelning 26

Krisens orsaker 29

Ledarskapsutmaningar i samband med kriser 32

Korstrycket 37

Obekväma beslut 38

Struktur kontra improvisation  39

Lägesbild och situationsförståelse 40

 

3.Lärare som professionella krishanterings aktörer  43

Professioner 45

Den naiva traditionen 49

Den cyniska traditionen 52

Ett system av professioner 55

 

4.Skolpersonalens krishanterings­erfarenheter 59

Skolpersonal som skyddsvärda eller beskyddare? 61

Könssegregering av lärargruppen 62

Okänd krishanteringsaktör? 63

En studie om skolpersonalens syn och erfarenheter av risk, krishantering och säkerhet 64

Social och emotionell reglering 66

Distansering och inkludering 68

Emotionshanteringsstrategier 71

Organisatoriska förutsättningar  74

Lärdomar från forskningen om krishantering 76

Slutsatser och lärdomar  77

 

5.Obalans mellan skolans uppgifter och tilldelade resurser i relation till krisberedskap 81

En kort historisk tillbakablick  83

Organisatoriska förutsättningar som påverkar skolan 84

Om kriser i fastställda dokument 88

Utvärderings- och självreflektionsmatris 92

 

6.Kriser som påverkar undervisning 95

Den 11:e september 2001  97

Klämd mellan obligatoriska arbetsuppgifter? 99

Den pedagogiska beredskapen 101

Den ständigt uppdaterade läraren 103

Institutionaliserad oförutsägbarhet  105

Framtiden 108

 

7.Barnens sårbarhet i skolkontexter  111

Barns reaktioner på samhällskriser 113

Skolan som skyddsfaktor och som en krisplats? 117

Skolan sedd genom en säkerhetslins 122

 

8.Om och när krisen kommer 125

Beredskap  127

Krishantering 128

De drabbade 130

Efter krisen 131

 

Slutord 133

Referenser 135

Register 145

Boken är mycket bra och i högsta grad aktuell, skriven med covid-19-pandemin i färskt minne. Kriget i Ukraina nämns inte, men författarna påpekar att nya kriser alltid kommer att inträffa och att skolan bör vara förberedd

Information

Författare:
Magnus Persson Aida Alvinius Frida Linehagen
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144150864
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
43947-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
148

Författare

Magnus Persson

Magnus Persson är filosofie doktor och universitetslektor i sociologi vid Institutionen för samhällsstudier vid Linnéuniversitetet i Växjö. Hans fo...

Aida Alvinius

Aida Alvinius är universitetslektor och docent i ämnet ledarskap under påfrestande förhållanden, inriktning sociologi, vid Institutionen för ledars...

Frida Linehagen

Frida Linehagen, doktorand vid Avdelningen för Riskhantering och Samhällssäkerhet vid Lunds universitet och verksam vid Institutionen för säkerhet,...

 ;

Klimatförändringar, pandemier och skolskjutningar är alla exempel på samhällskriser som aktualiserar frågan om hur skolans personal arbetar i krissituationer. Vilken beredskap har skolan att hantera samhällskriser? Vilka kompetenser behöver skolans personal? Vad innebär det att vara en krisaktör? I boken beskrivs olika typer av samhällskriser, deras faser, orsaker och karaktäristika. Författarna argumenterar för att krishantering bör ses som en aspekt av den professionella lärarkunskapen och...

Klimatförändringar, pandemier och skolskjutningar är alla exempel på samhällskriser som aktualiserar frågan om hur skolans personal arbetar i krissituationer. Vilken beredskap har skolan att hantera samhällskriser? Vilka kompetenser behöver skolans personal? Vad innebär det att vara en krisaktör? I boken beskrivs olika typer av samhällskriser, deras faser, orsaker och karaktäristika. Författarna argumenterar för att krishantering bör ses som en aspekt av den professionella lärarkunskapen och läsaren får ta de del av konkreta strategier och förhållningssätt som är en del av skolans krishantering. Barnperspektivet lyfts fram, liksom situationen i svensk skola och vilka förutsättningar som här finns för ett fungerande krishanteringsarbete, inte minst när det gäller förebyggande insatser. Skolans värld möter samhällskriser riktar sig till skolpersonal som behöver kunskap om krishantering i skolan. Boken innehåller forskningsnära diskussioner om hur en kris på olika sätt påverkar skolan, dess personal och eleverna. Den presenterar praktiska övningar för reflektion som kan användas som underlag i utbildning av blivande och verksamma lärare, men också av rektorer och annan skolpersonal.

Information

Författare:
Magnus Persson Aida Alvinius Frida Linehagen
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144183565
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
43947-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Magnus Persson

Magnus Persson är filosofie doktor och universitetslektor i sociologi vid Institutionen för samhällsstudier vid Linnéuniversitetet i Växjö. Hans fo...

Aida Alvinius

Aida Alvinius är universitetslektor och docent i ämnet ledarskap under påfrestande förhållanden, inriktning sociologi, vid Institutionen för ledars...

Frida Linehagen

Frida Linehagen, doktorand vid Avdelningen för Riskhantering och Samhällssäkerhet vid Lunds universitet och verksam vid Institutionen för säkerhet,...

 ;