Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Det ska ni veta!

En introduktion till läroplansteori
Skickas följande arbetsdag

Det ska ni veta!

En introduktion till läroplansteori

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Boken handlar om läroplansteori i vid mening, om vilket innehåll som väljs i organiserad utbildning och hur det går till. Urvalet sker ur till exempel förändrade läroplaner med tillägg, ändringar och tolkningar i relation till arbetet i klassrummet. Varför blir just den valda kunskapen den som räknas och inte annat ur all världens kunskapsmängd? Och vad finns det för skillnader mellan tidsepoker och länder, och vad är det som driver förändringar? Boken avslutas med ett kapitel där lärarlag, s...

Boken handlar om läroplansteori i vid mening, om vilket innehåll som väljs i organiserad utbildning och hur det går till. Urvalet sker ur till exempel förändrade läroplaner med tillägg, ändringar och tolkningar i relation till arbetet i klassrummet. Varför blir just den valda kunskapen den som räknas och inte annat ur all världens kunskapsmängd? Och vad finns det för skillnader mellan tidsepoker och länder, och vad är det som driver förändringar? Boken avslutas med ett kapitel där lärarlag, skolledare, kommunpolitiker och anordnare utanför det formella skolsystemet kan lära sig metoder för att praktiskt använda skolplaner, lokala kurser, arbete och kurser inom fritidsverksamhet, näringsliv och förvaltning. I denna fjärde reviderade upplaga har textändringar gjorts som behandlar de nya kurs- och ämnesplaner som ska gälla från 2022 och med jämförelser med 2011 års läroplaner. Förutom analyser av vad som påverkat läroplaner har också ett stycke lagts till om vad som inte påverkar läroplaner. Vad som rör betygssystem och kunskapskrav har blivit lite mer utförligt än i förra upplagan. Boken vänder sig till lärarstudenter, verksamma lärare, skolledare, skolpolitiker och till alla andra med intresse för pedagogisk verksamhet.

Förord 9

 

1 Läroplaner och undervisning 13

Traditionell och nyare läroplansforskning 13

Nästa kapitel 23

 

2 Formulering av läroplaner 25

Läroplanstänkande i filosofins klassiker 26

Platon 27

Aristoteles 30

Septem Artes Liberalis (sju fria konster) 33

Medeltid 33

1600-talets och upplysningstidens utbildningsfilosofi 34

Marxism och utbildning 36

1900-talets filosofi  37

Samlande principer för val av lärostoff 41

Koder för stoffurval 42

Koder för stofforganisation 47

Framtidens läroplansdebatt 51

Nästa kapitel 57

 

 3 Transformering av läroplanen 59

Utgångspunkter för analys av inflytelserika faktorer 60

Öppna läroplansstudier 65

Att förklara urval av stoff för undervisning 70

Nästa kapitel 77

 

 4 Realisering av läroplanen 79

Klassrumsspråket 79

Styrgrupp 81

Kan man ”spränga ramarna”? 82

Om motstånd 86

Den mottagna läroplanen 87

Nästa kapitel 91

 

 5 Läroplanskoder i Tredje världen 93

Östafrikansk utbildning i förkolonial och kolonial tid 93

Skolan under befrielsekampen 95

Skolan efter självständigheten i nationsbyggets tjänst 96

Nationalstaten som projekt i vardande och nationalstatens språk 97

De stolta skolprojekten 100

Nästa kapitel 105

 

 6 Skolframgång och mått på skolframgång 107

Teorier om skolframgång 107

Kultursociologiska teorier  107

Teorier om undervisning och skolorganisation 109

Läroplansteori 110

Transferteori 111

Deliberativ demokrati 113

Det sociokulturella perspektivet 114

Läsutvecklingsteorier 116

Rationalistiska perspektiv 118

Motivationsteori och attribution 119

Biologiskt grundade teorier 120

Sociologi, pedagogisk teori, psykologi eller biologi? 121

Betyg och bedömning 122

Internationella jämförelser – TIMMS och PISA 134

Nästa kapitel 137

 

 7 Gällande läroplaner för den svenska skolan 139

Grundskolans tillkomst 141

Målstyrning 142

2011 och 2022 års läroplaner 144

Sammanhållning och särskiljande 150

Läroplanernas disposition 153

Den mångtydiga värdegrundstexten 153

Övergripande mål och riktlinjer 156

Sammanfattning om förändringar 157

Om vad som inte påverkat läroplanerna 158

 

 8 Yrkesutbildning och kurser 161

Samlande principer för yrkesutbildningens stoffurval  164

Yrkesutbildningens bytesvärde och dess bruksvärde 167

Yrkesutbildningens framtid 169

Nästa kapitel 170

 

 9 Handbok för kursplanemakare 171

De första generationernas handböcker 173

Läroplaner som praktiska överväganden 174

En personlig efterskrift 177

Litteraturlista 181

Register 187

Information

Författare:
Göran Linde
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144156637
Utgivningsår:
2000
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
7296-04
Upplaga:
Fjärde
Sidantal:
187

Författare

Göran Linde

Göran Linde är professor emeritus i pedagogik. Hans forskning har huvudsakligen behandlat innehållsfrågor, vad som räknas som giltig kunskap i olik...

 ;

Boken handlar om läroplansteori i vid mening, om vilket innehåll som väljs i organiserad utbildning och hur det går till. Urvalet sker ur till exempel förändrade läroplaner med tillägg, ändringar och tolkningar i relation till arbetet i klassrummet. Varför blir just den valda kunskapen den som räknas och inte annat ur all världens kunskapsmängd? Och vad finns det för skillnader mellan tidsepoker och länder, och vad är det som driver förändringar? Boken avslutas med ett kapitel där lärarlag, s...

Boken handlar om läroplansteori i vid mening, om vilket innehåll som väljs i organiserad utbildning och hur det går till. Urvalet sker ur till exempel förändrade läroplaner med tillägg, ändringar och tolkningar i relation till arbetet i klassrummet. Varför blir just den valda kunskapen den som räknas och inte annat ur all världens kunskapsmängd? Och vad finns det för skillnader mellan tidsepoker och länder, och vad är det som driver förändringar? Boken avslutas med ett kapitel där lärarlag, skolledare, kommunpolitiker och anordnare utanför det formella skolsystemet kan lära sig metoder för att praktiskt använda skolplaner, lokala kurser, arbete och kurser inom fritidsverksamhet, näringsliv och förvaltning. I denna fjärde reviderade upplaga har textändringar gjorts som behandlar de nya kurs- och ämnesplaner som ska gälla från 2022 och med jämförelser med 2011 års läroplaner. Förutom analyser av vad som påverkat läroplaner har också ett stycke lagts till om vad som inte påverkar läroplaner. Vad som rör betygssystem och kunskapskrav har blivit lite mer utförligt än i förra upplagan. Boken vänder sig till lärarstudenter, verksamma lärare, skolledare, skolpolitiker och till alla andra med intresse för pedagogisk verksamhet.

Information

Författare:
Göran Linde
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144183695
Utgivningsår:
2000
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
7296-SB04
Upplaga:
Fjärde

Författare

Göran Linde

Göran Linde är professor emeritus i pedagogik. Hans forskning har huvudsakligen behandlat innehållsfrågor, vad som räknas som giltig kunskap i olik...

 ;