
Det ska ni veta!

Det ska ni veta!
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Förord 9
1 Läroplaner och undervisning 13
Traditionell och nyare läroplansforskning 13
Nästa kapitel 23
2 Formulering av läroplaner 25
Läroplanstänkande i filosofins klassiker 26
Platon 27
Aristoteles 30
Septem Artes Liberalis (sju fria konster) 33
Medeltid 33
1600-talets och upplysningstidens utbildningsfilosofi 34
Marxism och utbildning 36
1900-talets filosofi 37
Samlande principer för val av lärostoff 41
Koder för stoffurval 42
Koder för stofforganisation 47
Framtidens läroplansdebatt 51
Nästa kapitel 57
3 Transformering av läroplanen 59
Utgångspunkter för analys av inflytelserika faktorer 60
Öppna läroplansstudier 65
Att förklara urval av stoff för undervisning 70
Nästa kapitel 77
4 Realisering av läroplanen 79
Klassrumsspråket 79
Styrgrupp 81
Kan man ”spränga ramarna”? 82
Om motstånd 86
Den mottagna läroplanen 87
Nästa kapitel 91
5 Läroplanskoder i Tredje världen 93
Östafrikansk utbildning i förkolonial och kolonial tid 93
Skolan under befrielsekampen 95
Skolan efter självständigheten i nationsbyggets tjänst 96
Nationalstaten som projekt i vardande och nationalstatens språk 97
De stolta skolprojekten 100
Nästa kapitel 105
6 Skolframgång och mått på skolframgång 107
Teorier om skolframgång 107
Kultursociologiska teorier 107
Teorier om undervisning och skolorganisation 109
Läroplansteori 110
Transferteori 111
Deliberativ demokrati 113
Det sociokulturella perspektivet 114
Läsutvecklingsteorier 116
Rationalistiska perspektiv 118
Motivationsteori och attribution 119
Biologiskt grundade teorier 120
Sociologi, pedagogisk teori, psykologi eller biologi? 121
Betyg och bedömning 122
Internationella jämförelser – TIMMS och PISA 134
Nästa kapitel 137
7 Gällande läroplaner för den svenska skolan 139
Grundskolans tillkomst 141
Målstyrning 142
2011 och 2022 års läroplaner 144
Sammanhållning och särskiljande 150
Läroplanernas disposition 153
Den mångtydiga värdegrundstexten 153
Övergripande mål och riktlinjer 156
Sammanfattning om förändringar 157
Om vad som inte påverkat läroplanerna 158
8 Yrkesutbildning och kurser 161
Samlande principer för yrkesutbildningens stoffurval 164
Yrkesutbildningens bytesvärde och dess bruksvärde 167
Yrkesutbildningens framtid 169
Nästa kapitel 170
9 Handbok för kursplanemakare 171
De första generationernas handböcker 173
Läroplaner som praktiska överväganden 174
En personlig efterskrift 177
Litteraturlista 181
Register 187
Information
- Författare:
- Göran Linde
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144156637
- Utgivningsår:
- 2000
- Revisionsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 7296-04
- Upplaga:
- Fjärde
- Sidantal:
- 187
Information
- Författare:
- Göran Linde
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144183695
- Utgivningsår:
- 2000
- Revisionsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 7296-SB04
- Upplaga:
- Fjärde