Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Pedagogikens idéhistoria

Uppfostringsidéer och bildningsideal under 2 500 år
Skickas följande arbetsdag

Pedagogikens idéhistoria

Uppfostringsidéer och bildningsideal under 2 500 år

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Pedagogikens idéhistoria skildrar de dominerande uppfostringsidéerna och bildningsidealen från antikens Grekland till vår samtid. Även om svaren har varierat är det i hög grad samma frågor – om synen på barn, utbildning, kunskap och lärande – som diskuteras i dag som på Platons och Aristoteles tid. När vi försöker hantera utmaningarna i dagens skola är pedagogikhistorien en guldgruva där det finns mycket att hämta. Boken diskuterar uppfostringsteorier och bildningsideal mot bakgrund av den s...

Pedagogikens idéhistoria skildrar de dominerande uppfostringsidéerna och bildningsidealen från antikens Grekland till vår samtid. Även om svaren har varierat är det i hög grad samma frågor – om synen på barn, utbildning, kunskap och lärande – som diskuteras i dag som på Platons och Aristoteles tid. När vi försöker hantera utmaningarna i dagens skola är pedagogikhistorien en guldgruva där det finns mycket att hämta. Boken diskuterar uppfostringsteorier och bildningsideal mot bakgrund av den samhälleliga och intellektuella utvecklingen i stort. Den är därför inte bara en skildring av pedagogikens historia utan också en redogörelse för den västerländska idéhistorien. Pedagogikens idéhistoria vänder sig främst till studenter på olika lärar­utbildningar och pedagogikhistoriska kurser, men kan med fördel även läsas av personer som arbetar inom skola eller bara är allmänt intresserade av hur synen på barn, uppfostran och bildning har förändrats genom historien. ”Sammantaget har Anders Burman skrivit en lättläst, välbalanserad och användbar Pedagogikens historia.” Sven-Eric Liedman ”En mycket intressant och välskriven bok som jag hoppas når en pedagogiskt intresserad läsekrets och får ett stort utrymme inte minst inom lärarutbildning.” Ulf P Lundgren

Inledning 11

1. En sund själ i en sund kropp 19

Muntliga och skriftliga kulturer 21

Ett aktivt eller ett kontemplativt liv 26

Människan är alltings mått 32

Känn dig själv! 35

I de eviga idéernas tjänst 37

Måttfullhetens pedagogik 43

Omsorgen om sig själv 50

Från paideia till humanitas 54

En fulländad talares uppfostran 56

 

2. I Guds namn 61

Religionen som levnadsform 63

Katedralskolor och fria konster 67

Lärdomens boning 72

Tro och vetande 75

Inget mänskligt är mig främmande 79

Människans trälbundna vilja 88

Disciplin och humanism 92

Den stora undervisningsläran 97

 

3. En tid av upplysning 103

Två kunskapsteoretiska traditioner 105

Som ett oskrivet blad 107

Frihet, förnuft, framsteg 112

Den fria uppfostrans evangelium 116

Kvinnors rätt till utbildning 122

Det lustfyllda lärandet 127

Myndigförklarandet av människan 130

Människans estetiska fostran 135

 

4. Mellan bildningsidealism och nyttoutbildning 139

Det långa 1800-talet 141

Att utbilda yrkesmän eller gentlemän 146

Ensamhet och frihet 151

Huvudets, hjärtats och handens uppfostran 159

Nationaluppfostran och folkskolan 162

Vetenskapliggörandet av pedagogiken 166

Varje barn är en blomma 169

Om svenska uppfostringsväsendet 173

En högskola för folket 182

Evolutionens pedagogik 184

En ny andlighet 189

Den infantila sexualiteten 194

Barnets århundrade 198

Att se helheten i delen 206

Självständighet under kontrollerade former 208

 

5. Pedagogikens storhetstid 215

Demokratins pedagogik 217

Den reflekterade erfarenheten 221

En skola för alla 227

Ett barn har hundra språk 232

Människan i laboratoriet 237

Utvecklingspsykologi och stadieteori 242

Att växa genom samarbete 247

Det andra könet 252

Att skydda barnet från världen 257

Från Great Books till Cultural Wars 263

Kultiverandet av det mänskliga 268

Pedagogik för förtryckta 273

Didaktikens renässans 280

Mellan det moderna och det postmoderna 284

I nyliberalismens och den pedagogiska specialiseringens tidevarv 292


Författarens tack 299

Författarpresentation 301

Noter 303

Källor och litteratur 325

Person- och sakregister 347

Information

Författare:
Anders Burman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144192796
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
35708-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
352

Författare

Anders Burman

Anders Burman är professor i idéhistoria vid Södertörns högskola. Efter avhandlingen Politik i sak: C.J.L. Almqvists samhällstänkande 1839–1851 (20...

 ;

Pedagogikens idéhistoria skildrar de dominerande uppfostringsidéerna och bildningsidealen från antikens Grekland till vår samtid. Även om svaren har varierat är det i hög grad samma frågor – om synen på barn, utbildning, kunskap och lärande – som diskuteras i dag som på Platons och Aristoteles tid. När vi försöker hantera utmaningarna i dagens skola är pedagogikhistorien en guldgruva där det finns mycket att hämta. Boken diskuterar uppfostringsteorier och bildningsideal mot bakgrund av den s...

Pedagogikens idéhistoria skildrar de dominerande uppfostringsidéerna och bildningsidealen från antikens Grekland till vår samtid. Även om svaren har varierat är det i hög grad samma frågor – om synen på barn, utbildning, kunskap och lärande – som diskuteras i dag som på Platons och Aristoteles tid. När vi försöker hantera utmaningarna i dagens skola är pedagogikhistorien en guldgruva där det finns mycket att hämta. Boken diskuterar uppfostringsteorier och bildningsideal mot bakgrund av den samhälleliga och intellektuella utvecklingen i stort. Den är därför inte bara en skildring av pedagogikens historia utan också en redogörelse för den västerländska idéhistorien. Pedagogikens idéhistoria vänder sig främst till studenter på olika lärarutbildningar och pedagogikhistoriska kurser, men kan med fördel även läsas av personer som arbetar inom skola eller bara är allmänt intresserade av hur synen på barn, uppfostran och bildning har förändrats genom historien. ”Sammantaget har Anders Burman skrivit en lättläst, välbalanserad och användbar Pedagogikens historia.” Sven-Eric Liedman ”En mycket intressant och välskriven bok som jag hoppas når en pedagogiskt intresserad läsekrets och får ett stort utrymme inte minst inom lärarutbildning.” Ulf P Lundgren

Inledning 11

1. En sund själ i en sund kropp 19

Muntliga och skriftliga kulturer 21

Ett aktivt eller ett kontemplativt liv 26

Människan är alltings mått 32

Känn dig själv! 35

I de eviga idéernas tjänst 37

Måttfullhetens pedagogik 43

Omsorgen om sig själv 50

Från paideia till humanitas 54

En fulländad talares uppfostran 56

 

2. I Guds namn 61

Religionen som levnadsform 63

Katedralskolor och fria konster 67

Lärdomens boning 72

Tro och vetande 75

Inget mänskligt är mig främmande 79

Människans trälbundna vilja 88

Disciplin och humanism 92

Den stora undervisningsläran 97

 

3. En tid av upplysning 103

Två kunskapsteoretiska traditioner 105

Som ett oskrivet blad 107

Frihet, förnuft, framsteg 112

Den fria uppfostrans evangelium 116

Kvinnors rätt till utbildning 122

Det lustfyllda lärandet 127

Myndigförklarandet av människan 130

Människans estetiska fostran 135

 

4. Mellan bildningsidealism och nyttoutbildning 139

Det långa 1800-talet 141

Att utbilda yrkesmän eller gentlemän 146

Ensamhet och frihet 151

Huvudets, hjärtats och handens uppfostran 159

Nationaluppfostran och folkskolan 162

Vetenskapliggörandet av pedagogiken 166

Varje barn är en blomma 169

Om svenska uppfostringsväsendet 173

En högskola för folket 182

Evolutionens pedagogik 184

En ny andlighet 189

Den infantila sexualiteten 194

Barnets århundrade 198

Att se helheten i delen 206

Självständighet under kontrollerade former 208

 

5. Pedagogikens storhetstid 215

Demokratins pedagogik 217

Den reflekterade erfarenheten 221

En skola för alla 227

Ett barn har hundra språk 232

Människan i laboratoriet 237

Utvecklingspsykologi och stadieteori 242

Att växa genom samarbete 247

Det andra könet 252

Att skydda barnet från världen 257

Från Great Books till Cultural Wars 263

Kultiverandet av det mänskliga 268

Pedagogik för förtryckta 273

Didaktikens renässans 280

Mellan det moderna och det postmoderna 284

I nyliberalismens och den pedagogiska specialiseringens tidevarv 292


Författarens tack 299

Författarpresentation 301

Noter 303

Källor och litteratur 325

Person- och sakregister 347

Information

Författare:
Anders Burman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144200163
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
35708-SB03
Upplaga:
Tredje

Författare

Anders Burman

Anders Burman är professor i idéhistoria vid Södertörns högskola. Efter avhandlingen Politik i sak: C.J.L. Almqvists samhällstänkande 1839–1851 (20...

 ;