Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Introduktion till pedagogik

Skickas följande arbetsdag

Vi har alla en uppfattning om vad pedagogik kan vara efter åratal i skolan. I detta fall talar vi om pedagogik som praktik. Men vad är då pedagogik som akademiskt ämne, som kunskapsområde? Som hjälp till att förstå ursprunget till dessa två innebörder, tar författaren oss tillbaka till pedagogikens barndom. Beskrivningen är intressant, klargörande och – om uttrycket tillåts – synnerligen pedagogisk. – Pedagogik handlar om uppfostran, undervisning och utbildning och därtill ledarskap, men vad ...

Vi har alla en uppfattning om vad pedagogik kan vara efter åratal i skolan. I detta fall talar vi om pedagogik som praktik. Men vad är då pedagogik som akademiskt ämne, som kunskapsområde? Som hjälp till att förstå ursprunget till dessa två innebörder, tar författaren oss tillbaka till pedagogikens barndom. Beskrivningen är intressant, klargörande och – om uttrycket tillåts – synnerligen pedagogisk. – Pedagogik handlar om uppfostran, undervisning och utbildning och därtill ledarskap, men vad betyder detta när man ska studera pedagogik? – Hur ser framtiden ut för kunskapsområdet pedagogik? Vad är t ex pedagogik i förhållande till utbildningsvetenskap? – Är kunskapsområdet pedagogik en arena för ett antal olika ämnen eller en egen disciplin? – Vilka forskningsmetodiska traditioner har dominerat? Problematiserande diskussion runt kvantitativa och kvalitativa metoder. Som en hjälp till läsaren att kritiskt reflektera över vad den läser, sammanfattar författaren varje avsnitt med slutsatser och frågor. Boken vänder sig till alla som är intresserade av pedagogik. Nybörjarna får en god introduktion och de mer erfarna får tillfälle att bygga ut sin bakgrundskunskap. En översikt som denna har nämligen inte funnits på mycket länge. Introduktion till pedagogik ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.

      • 1
        7
        Inledning
      • 2
        11
        Pedagogikens fenomen
        • 12
          Uppfostran
        • 18
          Undervisning
        • 25
          Utbildning
        • 32
          Vad som ingår i pedagogiken
        • 40
          Pedagogik – en fråga om ledarskap
        • 48
          Slutsatser och frågor
      • 3
        51
        Talet om pedagogik
        • 53
          Ordet pedagogik
        • 57
          Det samhälleliga talet om pedagogisk praktik
        • 75
          Talet om pedagogik som ämne och vetenskap
        • 79
          Slutsatser och frågor
      • 4
        82
        Kunskapsbildning om pedagogik
        • 82
          Kunskap om och i pedagogik
        • 86
          Erfarenhetsgrundad kunskap om pedagogik
        • 91
          Mätning och beskrivning
        • Utbildningsverksamhet och
        • 97
          undervisning/lärande
        • 101
          Slutsatser och frågor
      • 5
        103
        Pedagogikämnets framväxt och utveckling
        • Pedagogikämnets tidiga historia som
  • 104
    en del av filosofi och teologi
        • Pedagogik som vetenskap och dess utveckling
        • 109
          i Sverige
        • 117
          En internationell utblick
        • 119
          Slutsatser och frågor
      • 6
        122
        Mångfald och enhetlighet
        • 123
          Disciplin eller flervetenskapligt område
        • 125
          Pedagogikämnets relation till andra ämnen
        • 125
          Filosofi
        • 126
          Didaktik
        • 127
          Historia
        • 128
          Psykologi
        • 129
          Samhällsvetenskap
        • 130
          Kulturvetenskap
        • 131
          Kunskapsområdets heterogenitet
        • 136
          Slutsatser och frågor
      • 7
        139
        Pedagogikens frågeställningar
        • 143
          Pedagogisk metod i ämnets historia
        • 150
          Pedagogikens metodkaraktär
        • 159
          Stöd till lärande som kunskapsobjekt
        • 161
          Slutsatser och frågor
      • 8
        164
        Pedagogikens forskningsmetoder
        • 165
          Grunden för forskningsmetoder
        • 168
          Kvantitativa och kvalitativa metoder
        • 173
          Metoder för kunskapsbildning
        • 181
          Forskningsansats som närmande till fenomen
        • 184
          Analytiska och kontextuella kvaliteter
        • 191
          Slutsatser och frågor
      • 9
        194
        Pedagogikens kunskapsområde
        • Kunskap om pedagogik som grund för kunskap
        • 200
          i pedagogik
        • 211
          Lärandets karaktär
        • Karaktären hos stöd till lärande som
        • 222
          kunskapsobjekt
        • 230
          Slutsatser och frågor
      • 10
        232
        Pedagogikens framtid
        • 237
          Pedagogik och utbildningsvetenskap
        • 244
          Framtida möjligheter
        • 247
          Slutsatser och frågor
      • 249
        Litteratur
      • 252
        Register

Information

Författare:
Lennart Svensson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144104843
Utgivningsår:
2009
Revisionsår:
2014
Artikelnummer:
37989-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
254

Författare

Lennart Svensson

Lennart Svensson är professor emeritus vid Lunds universitet efter att ha varit professor i Pedagogik från 1986 till 2009. Han var tidigare forskar...

 ;