Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Barn av vår tid

Ett nytt sätt att förstå och möta barn med problemskapande beteende i skolan
Skickas följande arbetsdag

Barn av vår tid

Ett nytt sätt att förstå och möta barn med problemskapande beteende i skolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Ett nytt sätt att förstå och möta barn med problemskapande beteende i skolan. I den här boken får läsaren ett helt nytt perspektiv på elever med problemskapande beteende. Om vi förstår dessa barn som en produkt av vår tid går det att bemöta dem på ett nytt och fruktbart sätt. Bokens utgångspunkt är att vi lever i en tid då det sociala samspelet har ersatts av ett extremt fokus på individen, vilket leder till att det sociala blir svårt att förstå. Denna utgångspunkt analyseras dels utifrån Des...

Ett nytt sätt att förstå och möta barn med problemskapande beteende i skolan. I den här boken får läsaren ett helt nytt perspektiv på elever med problemskapande beteende. Om vi förstår dessa barn som en produkt av vår tid går det att bemöta dem på ett nytt och fruktbart sätt. Bokens utgångspunkt är att vi lever i en tid då det sociala samspelet har ersatts av ett extremt fokus på individen, vilket leder till att det sociala blir svårt att förstå. Denna utgångspunkt analyseras dels utifrån Descartes kunskapsteori och de konsekvenser den fått för vårt modernistiska synsätt på individen, och dels utifrån Hegels kritik av Descartes slutsatser och därmed även av vår moderna uppfattning om det mänskliga subjektet. Författaren visar också hur detta fokus på individen format många av de strategier som tillämpas i skolan, strategier som bygger på Bowlbys, Greenes och Hejlskov Elvéns teorier. Läsaren får följa tre barn av vår tid och se att barnens förmodat problemskapande beteende är en konsekvens av samtidens fokus på det socialt separerade subjektet snarare än en kognitiv eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Sett i det ljuset blir barnens beteende en logisk och existentiellt genialisk överlevnadsstrategi. När vi förstår barnens motivation kan vi ta ansvar för och använda oss av de konflikter som uppstår och på så sätt hjälpa barnen till en förståelse av det sociala. Det leder till större delaktighet i det sociala samspelet vilket i sin tur minskar behovet av de destruktiva beteendena. Barn av vår tid riktar sig främst till blivande och yrkesverksamma lärare och specialpedagoger men kan med fördel läsas av alla som vill kunna möta barn med problemskapande beteende på ett nytt sätt.

    • 9
      Författarpresentation
    • 11
      Förord
    • 15
      Inledning
    • 17
      Bokens upplägg
      • 1
        23
        Det autonoma subjektet
        • 25
          Descartes cogito
        • 26
          Descartes logiska resonemang
        • 27
          Synen på jaget förändras
        • 28
          Descartes dualism
        • 29
          Descartes kulturella arv
        • 32
          Hegels kritik av Descartes cogito
        • 33
          Det autonoma subjektets omöjliga existens
        • 35
          Intersubjektivitet och medling
        • 38
          Vikten av erkännande
        • 44
          Kampen på liv och död
        • 45
          Fenomenologi
        • 47
          Det sociala leder till konflikt
        • 49
          Det falska självmedvetandet
        • 52
          Förgörande av det materiella
        • 56
          Dikotomin mellan herre och slav
        • 57
          Omvända roller
        • 60
          Sammanfattning
      • 2
        63
        Det bråkiga barnet
        • 64
          Anknytningsteori
        • 64
          Evolutionsbiologisk anknytning
        • 67
          Rädsla styr vår överlevnadsinstinkt
        • 69
          Olika former av anknytning
        • 71
          Differentiering
        • 74
          När anknytningen brister
        • 76
          Samarbetsbaserad problemlösning
        • 78
          Plan A
        • 79
          Plan B
        • 83
          Plan C
        • 83
          Barnet beter sig väl om det kan
        • 85
          Lågaffektivt bemötande
        • 87
          Humanistiska rötter
        • 90
          Sammanfattning
      • 3
        93
        Performativ autonomi
        • 97
          Evolutionsteorin
        • 98
          Evolutionsteorins människobild
        • 100
          Evolutionsbiologisk anknytningsteori
        • 102
          Anknytningsteorins jag
        • 103
          Samarbetsbaserad problemlösning och lågaffektivt bemötande
        • 104
          Greenes och Hejlskov Elvéns människosyn
        • 108
          Interpellativ subjektformation
        • 109
          Ideologi skapar subjektet
        • 111
          Det moderna subjektet som ideologisk norm
        • 114
          Subjektets fenomenologi
        • 116
          Sammanfattning
      • 4
        119
        Att vara eller inte vara
        • 119
          Adam
        • 124
          Elina
        • 127
          Emmanuel
        • 129
          Den humanistiska pedagogikens subjekt
        • 130
          Skolans människosyn
        • 135
          Kampen på liv och död
        • 141
          Vi är alla barn av vår tid
        • 143
          Sammanfattning
      • 5
        145
        Medlad existens
        • 145
          Det paradoxala jaget
        • 147
          Slavens existentiella position
        • 150
          Bekräftelsens performativa natur
        • 151
          Förstå maktkampens motivation
        • 157
          Att ta oss an slavrollen
        • 160
          Undvik inte konflikten
        • 166
          Existentiellt ansvarstagande
        • 171
          Elina
        • 180
          Emmanuel
        • 183
          Vi = jag
        • 190
          Sammanfattning
      • 6
        191
        Konsekvent ansvarstagande
        • 191
          Ett fenomenologiskt möte
        • 195
          Adam
        • 199
          Elina
        • 201
          Emmanuel
        • 203
          Sammanfattning
    • 205
      Slutord
    • 213
      Ordlista
    • 215
      Referenser
    • 219
      Sakregister

Boken är välskriven och mycket bra, kräver en del av sin läsare i de filosofiskt teoretiska delarna, men läsandet underlättas av begreppsförklaringar och fallbeskrivningar.

Information

Författare:
Jenny Westerlund
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144114477
Utgivningsår:
2017
Artikelnummer:
39326-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
220

Författare

Jenny Westerlund

Jenny Westerlund är fil.dr i filosofi och har i över tjugo år arbetat med barn och ungdomar med olika former av problemskapande beteende. Hon har a...

 ;

I den här boken får läsaren ett helt nytt perspektiv på elever med problemskapande beteende. Om vi förstår dessa barn som en produkt av vår tid går det att bemöta dem på ett nytt och fruktbart sätt. Bokens utgångspunkt är att vi lever i en tid då det sociala samspelet har ersatts av ett extremt fokus på individen, vilket leder till att det sociala blir svårt att förstå. Denna utgångspunkt analyseras dels utifrån Descartes kunskapsteori och de konsekvenser den fått för vårt modernistiska syn...

I den här boken får läsaren ett helt nytt perspektiv på elever med problemskapande beteende. Om vi förstår dessa barn som en produkt av vår tid går det att bemöta dem på ett nytt och fruktbart sätt. Bokens utgångspunkt är att vi lever i en tid då det sociala samspelet har ersatts av ett extremt fokus på individen, vilket leder till att det sociala blir svårt att förstå. Denna utgångspunkt analyseras dels utifrån Descartes kunskapsteori och de konsekvenser den fått för vårt modernistiska synsätt på individen, och dels utifrån Hegels kritik av Descartes slutsatser och därmed även av vår moderna uppfattning om det mänskliga subjektet. Författaren visar också hur detta fokus på individen format många av de strategier som tillämpas i skolan, strategier som bygger på Bowlbys, Greenes och Hejlskov Elvéns teorier. Läsaren får följa tre barn av vår tid och se att barnens förmodat problemskapande beteende är en konsekvens av samtidens fokus på det socialt separerade subjektet snarare än en kognitiv eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Sett i det ljuset blir barnens beteende en logisk och existentiellt genialisk överlevnadsstrategi. När vi förstår barnens motivation kan vi ta ansvar för och använda oss av de konflikter som uppstår och på så sätt hjälpa barnen till en förståelse av det sociala. Det leder till större delaktighet i det sociala samspelet vilket i sin tur minskar behovet av de destruktiva beteendena. Barn av vår tid riktar sig främst till blivande och yrkesverksamma lärare och specialpedagoger men kan med fördel läsas av alla som vill kunna möta barn med problemskapande beteende på ett nytt sätt.

Information

Författare:
Jenny Westerlund
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144172798
Utgivningsår:
2017
Artikelnummer:
39326-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Jenny Westerlund

Jenny Westerlund är fil.dr i filosofi och har i över tjugo år arbetat med barn och ungdomar med olika former av problemskapande beteende. Hon har a...

 ;